Pe aceeași temă
Joi, 12 martie, Grupul pentru Dialog Social (GDS)a organizat dezbaterea cu tema Lupta împotriva corupției versus „țara procurorilor“, moderată de Dan Tăpălagă şi Andreea Pora. La discuţii au participat procurori din conducerea Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA), reprezentanţi ai ambasadelor străine la Bucureşti, ai unor instituţii publice şi ai unor ONG-uri, precum şi jurnalişti. Cu această ocazie, Premiul GDS pe 2014 i-a fost acordat procurorului-şef al DNA, Laura Codruţa Kövesi.
ANDREI OIŞTEANU (GDS):
Câteodată, valoarea unui premiu se măsoară în suma de bani pe care o primeşte laureatul. Nu este cazul de faţă. Mai mult decât o diplomă şi un buchet de flori nu putem oferi. Nici nu ne-am propus. Uneori, valoarea simbolică a unui premiu este mai mare decât valoarea sa materială. Ea e dată, pe de-o parte, de valoarea juriului. În cazul nostru, juriul e format chiar din membrii GDS, care au votat la sfârşitul lui 2014 noul beneficiar al Premiului GDS. De regulă, sunt mai mulţi propuşi şi e o competiţie acerbă. De data aceasta, în mod excepţional, premiul a fost acordat în unanimitate de voturi. A fost vorba de un consens, având în vedere sprijinul constant pe care GDS l-a acordat luptei anticorupţie.
Pe de altă parte, valoarea premiului poate fi dată şi de valoarea laureaţilor anteriori. Iată câteva nume de personalităţi şi organizaţii care au primit Premiul GDS: Alexandru Zub, Doina Cornea, Coen Stork, Ana Blandiana şi Romulus Rusan, Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca, Andrei Pleşu, Andrei Ursu, Mihai Şora, Asociaţia „15 noiembrie 1987, Braşov“, Monica Macovei, Nicuşor Dan (Asociaţia „Salvaţi Bucureştiul“), Societatea „Timişoara“, Raed Arafat, Daniel Morar, Dan Tăpălagă, Germina Nagâţ (CNSAS) ş.a. Sunt oameni şi asociaţii care, prin probitatea lor profesională şi prin poziţia lor civică, au urnit societatea românească de unde a rămas înţepenită în decembrie 1989 şi care au participat activ la democratizarea României, la promovarea toleranţei, a domniei legii şi a statului de drept.
Premiul GDS pe 2014 e însoţit de un Laudatio, din care selectez câteva fragmente:
„În 2013, ca urmare a unuia dintre cele mai delicate momente prin care a trecut sistemul judiciar românesc în ultimul deceniu, Laura Codruţa Kövesi a fost numită procuror-şef al DNA. A fost atunci un moment de cumpănă, când unii s-au temut că lupta anticorupţie va fi compromisă, ca urmare a anumitor evoluţii politice şi electorale. Anii 2012 şi 2013 au pus la grea încercare statul de drept, care, spre bucuria noastră, nu s-a dovedit a fi chiar atât de fragil. Activitatea d-nei Kövesi în fruntea parchetelor româneşti a avut o contribuţie foarte importantă în acest sens. Foarte repede şi fără să ezite, având de partea sa legea şi susţinerea majorităţii oneste a cetăţenilor României, d-na Laura Codruţa Kövesi a dovedit nu numai că lupta anticorupţie continuă, dar se desfăşoară cu şi mai mare intensitate şi eficienţă. Astăzi, la doi ani după numirea d-nei Kövesi în fruntea DNA, instituţia şi-a reconfirmat din plin calitatea de forţă a binelui în societatea românească. Iar rata de peste 90% condamnări decise definitiv de instanţe, ca urmare a rechizitoriilor DNA, confirmă profesionalismul şi eficienţa instituţiei. Într-un portret antologic pe care un jurnalist de la New York Times l-a făcut d-nei Kövesi acum trei luni, se spunea că în această doamnă mai degrabă tăcută mulţi văd un cutremur. GDS vede însă altceva: o speranţă împlinită. DNA îşi îndeplineşte misiunea cu succes, nu doar raportat la ceea ce are de făcut în cadrul sistemului judiciar românesc, ci şi raportat la aspiraţiile întregii societăţi româneşti. Nu în ultimul rând, d-na Kövesi merită felicitările noastre pentru forţa personală de care dă dovadă, rezistând cu seninătate şi discreţie unor presiuni formidabile şi unor linşaje mediatice furibunde. GDS acordă Premiul pe anul 2014 d-nei Laura Codruţa Kövesi, împreună cu respectul şi solidaritatea membrilor săi“.
Am scris pe Diplomă următoarele cuvinte:
„Premiul GDS pe anul 2014 se acordă doamnei Laura Codruţa Kövesi, procuror-şef al DNA, pentru că, prin întreaga sa activitate, a dovedit că statul de drept este posibil în România şi că lupta împotriva corupţiei nu este doar un vis. Premiul se acordă şi pentru contribuţia indirectă, dar decisivă pe care probitatea profesională a Laurei Codruţa Kövesi a adus-o la sporirea clarităţii morale în societatea românească“.
Suntem imuni la încercări de decredibilizare
LAURA CODRUŢA KÖVESI (procuror-şef al DNA):
Vă mulţumesc din suflet pentru acest premiu, sunt foarte onorată. În acelaşi timp, cred că acest premiu nu mi se datorează doar mie, ci se datorează şi celor doi colegi cu care sunt azi aici, d-l Călin Nistor şi d-l Marius Iacob, procurori-şef adjuncţi împreună cu care formăm echipa managerială a DNA. În egală măsură, acest premiu revine fiecărui coleg din DNA. Până la urmă, DNA nu este un om, ci o instituţie matură, profesionistă, în care lucrează oameni care chiar cred în simboluri.
Aţi spus că premiul acesta nu constă într-o sumă de bani. Nici noi nu suntem oameni care credem în recompense financiare. Avem doar acea mulţumire sufletească că facem ceea ce este stabilit prin lege. Rolul meu şi al celorlalţi doi colegi cu care conducem instituţia este doar să imprimăm o strategie, să fixăm nişte priorităţi, însă rezultatele DNA sunt obţinute prin munca tuturor colegilor şi acest premiu este al lor.
Anul 2014 a fost special din multe puncte de vedere. Dacă ne raportăm la datele statistice, a fost anul în care, de la înfiinţare, DNA a îndeplinit cel mai eficient anumite activităţi, din punct de vedere al trimiterilor în judecată, al dosarelor soluţionate, al condamnărilor care au fost obţinute. A fost un an dificil, din cauză că presiunile pe activitatea DNA au fost extraordinar de mari. Cu toate acestea, procurorii şi-au continuat treaba şi cred că lecţia cea mai importantă a acestui an a fost că procurorii au fost solidari, au lucrat în echipă şi au crezut în nişte valori şi simboluri extrem de importante – în lege, în corectitudine şi în profesionalism.
Andrei Oişteanu, membru al Comitetului Director al GDS, îi înmânează diploma Laurei Codruţa Kövesi.
Acest premiu cred că reprezintă o parte a încrederii de care ne bucurăm în acest moment din partea cetăţenilor, a societăţii civile. Este o încredere care poate să ne dea şi o putere destul de mare şi este important să folosim această încredere cu bună-credinţă, cu corectitudine. Pot să vă spun că atât eu, cât şi colegii din DNA nu ne dorim decât să trăim într-o Românie mai curată, în care nu eşti obligat să dai mită pentru a obţine ceea ce ţi se cuvine de drept.
Suntem încorsetaţi de regulamente, de legi şi nu putem să reacţionăm la fiecare atac sau la fiecare speculaţie care se face în legătură cu activitatea noastră. Încercăm să comunicăm într-un mod profesionist, dar în primul rând cu respectarea legii, a principiului prezumţiei de nevinovăţie şi al respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor pe care le investigăm. De foarte multe ori, deciziile noastre par ascunse în spatele unui limbaj tehnic şi nu le putem explica, dar vă asigur că în fiecare zi, atât eu, cât şi colegii mei respectăm legea şi încercăm să facem ceea ce este corect şi cu respectarea totală a tuturor garanţiilor procesuale şi ale legii.
Vă mulţumesc încă o dată pentru acest premiu, dar în special pentru susţinerea constantă pe care instituţia noastră a avut-o din partea societăţii civile, din partea GDS, din partea majorităţii celor care sunt prezenţi aici. Chiar dacă uneori au fost şi critici la adresa instituţiei, cred că ele au fost constructive, ne-au ajutat să îndreptăm ceea ce, din perspectiva cetăţeanului şi a opiniei publice, nu funcţiona corect. Vreau să vă asigur că vom continua în acelaşi fel. Suntem imuni la atacuri, la tot felul de încercări de decredibilizare a activităţii noastre şi răspunsul nostru va fi de a investiga în continuare dosare importante şi a încerca să dovedim cât mai multe fapte de corupţie.
Diferenţa dintre denunţ şi recunoaşterea faptei
DAN TĂPĂLAGĂ (HotNews):
Încercăm să lansăm acum teme legate de ceea ce nouă ni se pare important de dezbătut, urmând ca dvs. să le aprofundaţi, dacă găsiţi că e cazul. Prima temă la zi: denunţătorii. Am devenit o ţară de denunţători? În România se intră la închisoare pe un simplu denunţ - asta auzim la televizor tot mai des. Denunţătorul a devenit vedeta zilei, aşa cum erau, până acum câţiva ani, interceptările. Interceptările s-au rărit în dosare - evident că nu mai riscă nimeni să aranjeze şpăgi prin telefon. Cum nici înainte nu cred că se făceau dosare doar pe interceptări, cum se plângeau politicienii, sperăm că nici în zilele noastre dosarele nu se bazează pe simple denunţuri. Întrebarea este: ce mai e într-un dosar, pe lângă un denunţ? Trimiteţi la închisoare oameni pe simple denunţuri?
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Aceste alegaţii sunt categoric false. În primul rând, nu procurorii trimit oameni la închisoare, ci judecătorii. Noi nu avem atribuţia de a aresta oamenii, ci doar propunem arestarea preventivă.
Din punct de vedere al calităţii procesuale, nu există noţiunea de „denunţător“. Un denunţ reprezintă un mod de sesizare a unui organ judiciar. Dacă o persoană se prezintă la DNA şi spune că doreşte să facă un denunţ pentru că ştie despre comiterea unei fapte de corupţie, întocmeşte un denunţ care, el însuşi, constituie doar un mod de sesizare. Pe baza acelui denunţ, un procuror poate să deschidă o investigaţie. Atât. Denunţul echivalează cu orice sesizare care ne vine de la o instituţie publică, de la corpul de control al unui ministru, de la o persoană fizică în general. Nu există niciun dosar în DNA care să fie soluţionat doar pe baza unui denunţ. Acest denunţ trebuie coroborat întotdeauna cu mijloace de probă: declaraţii de martor, constatări, expertize, înregistrări ale comunicaţiilor.
Aş face un pic diferenţierea între denunţ şi recunoaşterea faptei. Sunt inculpaţi care, spre exemplu, sunt învinuiţi sau se iau măsuri procedurale, sunt arestaţi preventiv, pot să vină în faţa procurorului şi să-şi recunoască faptele. Şi acest lucru nu-l fac pentru că procurorul le oferă avantaje, ci pentru că legea prevede două chestiuni extrem de importante: 1) o persoană care recunoaşte o faptă de corupţie, facilitează ancheta şi colaborează cu organele de anchetă poate beneficia de reducerea la jumătate a pedepsei; 2) mai există posibilitatea ca, atunci când recunoaşte la primul termen faptele pe care este suspectat că le-a săvârşit, să i se reducă pedeapsa cu o treime. În condiţiile în care avem un nou Cod Penal şi un nou Cod de Procedură Penală, care schimbă puţin regulile jocului - şi am văzut în ultima perioadă o condamnare pentru mai multe fapte de corupţie de 22 de ani închisoare cu executare (mai mult decât poţi primi pentru o faptă de omor) -, sigur că fiecare inculpat se gândeşte la beneficiul pe care i-l poate oferi legea, şi nu procurorul, şi atunci poate să recunoască faptele pe care le-a săvârşit. În foarte multe dintre dosarele în care au existat discuţii publice că s-au făcut denunţuri, de fapt nu sunt denunţuri, sunt recunoaşteri ale propriilor fapte pe care persoana respectivă le-a comis. Categoric, nu ne întemeiem niciodată probatoriul doar pe aceste declaraţii. De fiecare dată când o persoană face un denunţ, prima întrebare a procurorului este: cum am putea dovedi? Sunt persoane care se prezintă în DNA şi fac denunţuri şi pun la dispoziţia procurorilor o înregistrare ambientală, de exemplu, a propriilor comunicaţii sau aduc documente. Important de precizat e că o recunoaştere a unui inculpat în cadrul unei anchete este totuşi o probă pe care o prevede CPP şi este foarte important să o obţii.
Se vorbeşte despre „patria procurorilor“. Mă îndoiesc că este aşa. Raportul de activitate al Ministerului Public ne arată că în România sunt 7.144 de arestaţi, din care doar 155 de arestaţi sunt ai DNA. Deci avem 7.000 de arestaţi pentru alte fapte şi 155 pentru fapte de corupţie. Cred că acest „zgomot de cătuşe“ despre care se vorbeşte este vizibil din două motive: 1) calitatea persoanelor pe care le investigăm - şi aici nu alegem noi persoanele, ci legea ne obligă ca pe anumite persoane să le investigăm; 2) lipsa unor investigaţii de către alte structuri de Parchet. Dacă, în fiecare zi, toate unităţile de Parchet din România ar avea acţiuni, probabil că DNA nu ar mai fi aşa de vizibil.
Arestarea preventivă şi pericolul restauraţiei
RODICA CULCER (GDS):
Aveţi un răspuns pentru toţi cei care spun că nu trebuia să cereţi arestarea celor care sunt acum după gratii? Se vorbeşte tot mai mult despre faptul că sunt prea multe cereri de arestare, că nu arestul este starea normală şi că oamenii trebuie cercetaţi în libertate.
Apoi, asistăm la un fel de teatru absurd în care, la toate televiziunile, oamenii politici şi moderatorii lor vorbesc în continuare despre „republica procurorilor“. Eu percep asta ca pe o tentativă de restauraţie din partea oamenilor politici, sprijiniţi de mass-media. Vă îngrijorează această tentativă de restauraţie?
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Nu cerem arestarea fiindcă vrem noi, ci pentru că sunt întrunite condiţiile prevăzute în lege. Sunt nişte criterii foarte clare prevăzute în CPP şi, atunci când sunt îndeplinite, solicităm arestarea preventivă. Nu în toate dosarele DNA cerem arestarea preventivă. Un specific al dosarelor DNA este, cum ziceam anterior, şi calitatea persoanelor pe care le investigăm – persoane care deţin funcţii publice, de multe ori funcţii importante în stat, care sunt şi modele pentru societate şi atunci sigur că şi acest lucru atârnă destul de greu în momentul în care solicităm arestarea preventivă. În anii anteriori vorbeam de obiect al infracţiunii de mită de 10-15.000 de euro, acum vorbim de infracţiuni care au ca obiect mita de un milion de euro, prejudicii de zeci sau chiar de sute de milioane de euro. Sigur că în aceste situaţii, având în vedere prejudiciile cauzate sau obiectul mitei şi importanţa funcţiei pe care o deţine persoana respectivă, se impune de multe ori să solicităm arestarea preventivă.
Aspect din timpul dezbaterii.
Vizavi de atacurile şi comentariile critice, pot să vă spun că şi în sistem de foarte multe ori sunt colegi care comentează dosarele altor procurori, dar întotdeauna spun că aceia sunt neprofesionişti. În DNA foarte mulţi dintre colegi nu fac aprecieri pe dosarele altui procuror, tocmai din acest punct de vedere: nu ai citit dosarul, n-ai de unde să ştii ce e acolo. Noul CPP ne obligă să dăm copie după tot dosarul în cursul urmăririi penale. Noi avem dosare în care sunt 14 copii care au fost date avocaţilor şi participanţilor la procesul penal. Inevitabil, cel care are interes să dea înspre presă, de exemplu, un anumit document va da ce va vrea el. Eu, ca instituţie sau ca procuror, nu pot să ies a doua zi să zic: tu ai dat declaraţia martorului X, dar am şi declaraţia martorului Y. Controlul de legalitate a actelor şi măsurilor dispuse de procuror îl face întotdeauna instanţa de judecată. Deci noi suntem cenzuraţi. Nu de opinia publică, nu de formatori de opinie, nu de un realizator TV care îşi exprimă opinia, ci pur şi simplu de judecător, care spune dacă am administrat probe în mod legal sau nu.
Simt, într-adevăr, în ultima perioadă, că există un fel de campanie pe două chestiuni importante, aceasta cu „zăngănitul de cătuşe“ şi cea cu denunţătorii, care, din punctul meu de vedere, este o problemă artificială. Peste 90% din dosarele DNA de anul trecut poate n-au avut denunţători. Pe de altă parte, specificul infracţiunilor de corupţie trebuie avut în vedere. Nu vom vedea niciodată un ministru sau un parlamentar care să spună: „vreau să iau mită, nu vrei să fii martor?“. Infracţiunile sunt de aşa natură încât se comit în secret, în clandestinitate şi atunci sigur că doar participanţii la comiterea unei astfel de infracţiuni cunosc despre săvârşirea infracţiunii.
Simt de foarte multe ori că anumite campanii îndreptate împotriva instituţiei sunt pentru că am ajuns în zone sensibile. Mă refer la modul în care se atribuie contractul, la modul în care se finanţează anumite activităţi. În acelaşi timp, vă spun că nu ne facem agenda după ce se vorbeşte la televizor sau după ce se scrie în presă. Noi ne continuăm activitatea, singurul nostru răspuns care poate fi credibil este să facem dosare de calitate şi hotărârile judecătoreşti definitive ne spun dacă am făcut o treabă bună sau nu. Dacă ar fi să pun o persoană să răspundă la toate acuzaţiile, cred că ar trebui să angajez trei oameni să stea de dimineaţă până seara în toate studiourile de televiziune. Sunt atât de variate şi de multe întrebările pe care şi le pune fiecare, încât este extrem de dificil pentru o instituţie care are anumite rigori şi anumite limite să explice la fiecare pas ce face.
Noi nu vom rezolva corupţia din România arestând oameni. De exemplu, degeaba arestăm în fiecare an profesori din comisiile de bacalaureat, dacă lucrurile nu se schimbă. Cred că eforturile DNA trebuie dublate şi de măsuri preventive. În achiziţii publice, degeaba arestăm primari şi funcţionari din administraţie, dacă procedurile nu se schimbă. Noi ne-am oferit disponibilitatea de a colabora, pentru că instuţia noastră nu are atribuţii de prevenire, are doar atribuţii de investigare şi de combatere.
Procurorul nu poate promite reducerea pedepsei
DAN CRISTIAN TURTURICĂ (România liberă):
În topul meu al naraţiunilor otrăvite, povestea cu denunţătorul e pe locul doi. Pe primul loc este alta, care mi se pare că a penetrat societatea într-un mod extrem de periculos. E vorba despre această întrebare: care sunt criteriile după care procurorii bat palma (aceasta este percepţia) cu mijlocitorii corupţiei, fie cărăuşi, fie intermediari? Există o procedură standard prin care un procuror aplică la literă cui dă o pedeapsă mai mică, pe cine scapă de tot, dacă „toarnă“ despre cine?
Aspect din timpul dezbaterii.
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Există un singur criteriu după care ne ghidăm şi acest criteriu este prevăzut în lege. Cel care denunţă o faptă de corupţie înainte ca DNA sau un alt organ judiciar să cunoască despre săvârşirea acelei fapte este apărat de pedeapsă, prin lege. Cel mai des întâlnită este situaţia persoanelor care fac acest denunţ după ce organul judiciar este deja sesizat. Atunci beneficiază de o reducere la jumătate a limitelor de pedeapsă. Deci toate aceste persoane sunt trimise în judecată, sunt condamnate, singurul beneficiu este că pedeapsa lor se reduce la jumătate. Sunt mulţi denunţători care au stat în arest şi care au primit pedepse. Procurorul nu poate promite ceva pentru care nu are competenţă. Nu veţi găsi nici un procuror DNA care să spună: denunţă-l pe X şi vei fi liber, pentru că nu procurorul decide arestarea, asta decide instanţa de judecată.
Colaborarea DNA cu SRI
VLAD ALEXANDRESCU (GDS):
Ce constatăm noi astăzi, când dăm premiul d-nei Kövesi? Că SRI şi-a schimbat şeful şi suntem curioşi să vedem care va fi mai departe colaborarea între DNA şi SRI, suntem foarte îngrijoraţi ca SRI să nu-şi „păzească“ secretele şi suntem, pe de altă parte, foarte îngrijoraţi că această minirevoluţie care a condus la alegerile din noiembrie s-ar putea să se fi terminat într-un fel de împreunare veselă a membrilor parlamentului, care au aceleaşi interes, indiferent de partid: să protejeze secretele. D-nă Kövesi, ca laureată a acestui premiu, sunteţi speranţa noastră că secretele nu vor fi protejate mai departe, că nu va exista o impunitate parlamentară pentru fărădelegile de corupţie, că nu va exista o protecţie mafiotă între foştii şi actualii miniştri şi membri ai parlamentului şi că secretele din serviciile române de informaţii vor circula în continuare către organismele de investigaţie ale statului. Aveţi o speranţă bună în acest sens?
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Am avut şi avem o colaborare foarte bună cu SRI şi sper să o avem şi în viitor. Pot doar să vă spun că numărul dosarelor care se bazează pe sesizări de la SRI sunt mai puţine faţă de cele, de exemplu, de acum cinci ani. În schimb, a crescut procentul dosarelor deschise ca urmare a sesizărilor venite de la cetăţeni. În 2014, spre exemplu, am deschis cu 75% mai multe dosare din sesizări venite de la cetăţeni. O scădere a acestor sesizări venite din oficiu poate fi explicată prin aceea că a crescut încrederea în DNA şi oamenii vin direct către noi şi depun date şi informaţii. În al doilea rând, mare parte din sesizările pe care le-am primit de la serviciile de informaţii au fost bune şi am ajuns la finalitate.
În ce priveşte activitatea DNA, vă asigur că vom continua ca şi până acum. În ultimii doi ani (la fel cum a fost şi înainte, dar eu pot să comentez doar ceea ce am făcut noi în calitatea pe care o avem acum) am ales dosare în funcţie de unele criterii: în primul rând, termenul de prescripţie, pentru că în mai 2013 am găsit peste 200 de dosare care aveau vechime între 4-8 ani, erau 12 dosare mai vechi de 8 ani, deci acesta a fost primul criteriu – să scoatem dosarele vechi. Al doilea criteriu este să scoatem dosarele în care sunt prejudicii mari sau să evităm producerea unor prejudicii, cum a fost în dosarul în care erau retrocedate hectare întregi şi exista riscul ca statul să fie prejudiciat sau un alt dosar care avea ca obiect o licitaţie publică de 105 milioane euro şi riscam ca statul să fie prejudiciat. Iar al treilea criteriu vizează funcţia pe care o deţine cel pe care îl cercetăm şi care, prin continuarea atribuţiilor în acelaşi fel, poate prejudicia statul sau poate să aducă atingere intereselor statului. Nu folosim alte criterii. De aceea în activitatea noastră au fost investigaţi politicieni din toate partidele, nu cred că putem fi acuzaţi că am luat numai dintr-o parte sau din alta. Poate de multe ori se creează suspiciuni privind activitatea noastră, dacă vorbim de momentul în care se intervine. Unii ne întreabă: de ce acum, de ce nu aţi făcut acum un an, de ce n-aţi făcut peste un an? Momentul în care se intervine depinde foarte mult de probatoriul care se administrează şi de specificul speţei. Niciodată un procuror, în momentul în care înregistrează un dosar, n-o să vă poată da un termen fix – într-o lună, un an dau doi ani termin acest dosar. Poate şi de aici se nasc foarte multe discuţii.
DAN TĂPĂLAGĂ:
Aveţi semnale că există intenţii de modificări legislative care să oprească activitatea DNA sau să o încetinească? „Curentul alimentează motorul“ la fel ca înainte, după schimbările de la SRI?
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Nu am niciun fel de informaţie concretă că ar urma să se modifice legislaţia, care ar putea afecta stabilitatea instituţională a DNA. Sigur, surprize în acest sens ar putea interveni oricând, în fiecare zi un parlamentar poate invoca un amendament, atunci când se discută modificări la CPP, există acest risc, dar nu am informaţii concrete şi clare ca să pot susţine astăzi că se încearcă modificarea legilor privind DNA sau alte legi care îi pot influenţa activitatea. Din fericire, aici rolul societăţii civile şi al unor jurnalişti a fost extrem de important, mai ales atunci când au fost intenţii, unele transformate în propuneri de legi, de a modifica Legea privind organizarea DNA sau a competenţei DNA.
În privinţa celei de a doua întrebări, pot să vă spun că relaţia de colaborare cu SRI, cu Departamentul de Informaţii şi Protecţie Internă al MAI este aceeaşi în ultimii doi ani. N-am constatat că cineva opreşte informările către noi sau că nu primim la fel de multe informări. Însă aş vrea să fac şi aici o precizare. În momentul în care suntem sesizaţi de către un serviciu de informaţii, pe baza sesizării putem să deschidem un dosar penal. Nu întotdeauna deschidem un dosar penal, sunt situaţii în care primim o sesizare, o analizăm şi apreciem, de exemplu, că nu este de competenţa DNA şi o trimitem la alt organ, sau nu sunt suficiente elemente pentru a deschide o investigaţie. Pasul următor: dacă deschidem noi o investigaţie şi ne sesizăm din oficiu pe baza acestei sesizări, întotdeauna solicităm ce date şi informaţii au în plus faţă de ce ne-au trimis, după care procurorul îşi continuă ancheta. Ofiţerul de informaţii nu face activităţi de urmărire penală, nu participă la ancheta procurorului. Sau dacă procurorul, în cursul urmăririi penale, doreşte informaţii noi ca să-şi lămurească anumite aspecte, poate să apeleze la ofiţerul de informaţii care a făcut sesizarea. Niciodată un ofiţer de informaţii sau un poliţist nu-i vor stabili procurorului ce are de făcut în anchetă.
Totdeauna vom avea nevoie de DNA
PETRE GURAN (GDS):
Legat de această preocupare pentru prevenţie, deci pentru dispariţia fenomenului corupţiei, prevedeţi o zi în care să puteţi spune că nu mai avem nevoie de DNA?
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Cred că totdeauna vom avea nevoie de DNA. Întotdeauna se vor comite fapte de corupţie, cred că nu există nicio ţară din lume în care să nu existe fapte de corupţie. Nu cred că România este o ţară coruptă pentru că a crescut numărul investigaţiilor de corupţie. Cred că în România a crescut eficienţa instituţiilor care luptă cu corupţia şi, dacă în alte state nu sunt aşa multe dosare de corupţie, nu înseamnă că nu există dosare, ci că poate nu sunt investigate.
RADU F. ALEXANDRU (PNL):
În ultima vreme s-au petrecut două lucruri în oglindă, în Senat şi în Camera Deputaţilor. Doi parlamentari au venit în faţa colegilor şi, cu patetism şi cu inima în mână, au spus: „este un abuz, nu există nicio probă nouă“, pentru că exista o hotărâre anterioară a parlamentului care a blocat demersul justiţiei. Nu ar fi normal ca acea probă nouă să fie publică?
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
O să vă răspund doar cu privire la unul dintre dosare. Celălalt este făcut de o altă structură, DIICOT. Cel puţin în dosarul pe care noi l-am înaintat din nou în parlament, sigur, au fost elemente noi care au fost subliniate de procurorul de caz în referatul care a fost înaintat parlamentului şi în copiile după dosar se găseau acele elemente noi. De ce s-a respins nu ştiu. Nu cred că ştie cineva, pentru că aceste respingeri nu sunt niciodată motivate. Noi nu primim niciodată un răspuns motivat.
CĂLIN NISTOR (procuror-şef adjunct al DNA):
Ordonanţa de redeschidere a urmăririi penale dată de procuror este supusă confirmării judecătorului de la instanţa competentă. Ordonanţa de redeschidere a fost confirmată de judecătorii de la ÎCCJ, care au văzut că sunt elemente noi care impun redeschiderea urmăririi penale. După ce am obţinut confirmarea, noi atunci am cerut parlamentului să ridice imunitatea pentru acel ministru.
RADU F. ALEXANDRU:
Trebuie făcută publică, toată lumea să ştie că acea probă nouă...
CĂLIN NISTOR:
Nu ne permite legea. Parlamentul a incriminat-o ca infracţiune. Dacă v-am furniza acel document, am săvârşi o infracţiune.
SORIN ALEXANDRESCU (GDS):
Mă întreb dacă nu s-ar putea ca aducerea la interogatoriu a suspecţilor să nu fie un fapt public. Eu nu am nevoie să văd la televiziune cum vine cutare om politic la DNA. În alte țări, duba poliţiei se opreşte undeva, acolo rămân ziariştii, după aceea duba intră înăuntru, nu vede lumea nici măcar cine este înăuntru.
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Am să vă răspund cu ceea ce mi-a spus un jurnalist: „clădirea e a ta, trotuarul e al nostru“. Ceea ce se întâmplă în interiorul DNA pot să gestionez. Noi niciodată nu anunţăm public că X vine la audiere. Sunt foarte multe persoane publice care, înainte de a veni la DNA, postează pe Facebook, dau mesaje la jurnalişti, spun: urmează să fiu citat la DNA. Intrarea în DNA se face printr-un singur loc, pentru că e o singură stradă, nu putem să o blocăm. Am avut situaţii când au fost chemate anumite persoane publice şi jurnaliştii s-au urcat cu scara pe clădirea DNA să filmeze în curte... Apoi, nu toţi cei care vin în DNA sunt arestaţi. Dacă vine o persoană citată ca martor, nu pot să o urc într-o dubă şi să o bag în curte.
Oamenilor cinstiţi nu le e teamă se semneze documente legale
ANDREEA PORA (GDS):
Mai este o teorie care circulă în această campanie de manipulare şi despre care cred că îşi va arăta efectele negative într-un interval mediu de timp, aşa cum şi-au mai arătat şi alte campanii. Este vorba despre această teorie că în „ţara procurorilor“ nimic nu mai mişcă. Toată lumea tremură de frică şi nu mai semnează nimic, licitaţiile sunt blocate, investitorii sunt alungaţi de „nenorociţii“ de procurori, businessul s-a dus şi el pe apa Sâmbetei, deci este o adevărată nenorocire.
După opinia mea, nu cred că supramediatizarea dăunează grav sănătăţii DNA. Pentru că avem precedentul PNA din timpul faimoşilor domni Botoş şi Amărie, când tăcerea şi inactivitatea nu au dus la nimic. Cred că populaţia a devenit sensibilă la mediatizare. Sigur, uneori ea este în exces, alteori este manipulare sau calomnie pe faţă, cum se întâmplă la Antena 3 sau în alte părţi, dar cred că şi populaţia s-a imunizat, ca dovadă sondajele în care DNA e creditat cu o mare încredere.
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Unui om cinstit nu are de ce să-i fie teamă să semneze un document care este legal. Şi sunt foarte mulţi conducători care semnează liniştiţi, ştiind că ceea ce fac este corect, în conformitate cu dispoziţiile legale. De foarte multe ori, prin prisma atribuţiilor, intrăm în contact cu diverse firme, dar nu am primit niciodată reclamaţii că investiţiile lor ar fi afectate.
DAN TĂPĂLAGĂ:
În ultima vreme, vedem în mari dosare fapte petrecute cu patru, cu şapte, cu zece ani în urmă (dosarul Microsoft), şi presa se întreabă pe bună dreptate uneori: de ce DNA deschide dosar abia acum? Au existat oameni intangibili, au rămas dosare nelucrate ani la rând în sertar sau pur şi simplu nu erau destule informaţii pentru a deschide un dosar?
ANDREI CORNEA (GDS):
De când sunteţi dvs. la DNA aţi fost presată politic să daţi sau să nu daţi drumul unui dosar sau să-l opriţi?
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Sunt foarte multe presiuni, dar din partea politicenilor nu am niciun fel de presiune pentru că nu vorbesc cu ei. Sunt foarte rare situaţiile în care vorbesc cu un politician, exceptând situaţiile de la începutul anului, când anumite persoane care deţin funcţii politice în stat sunt invitate la bilanţul DNA, în virtutea cutumei şi a poziţiei pe care o au. Dar nu avem alte discuţii decât cele în cadru instituţional. Nu cred că îşi permite vreun politician din România să mă sune să-mi spună de ce fac un anumit dosar, în condiţiile în care eu am declarat şi când eram procuror general, şi înainte că, atunci când cineva mă va suna să facă o presiune asupra mea sau asupra instituţiei, voi face public acest fapt. Deocamdată nu mi s-a întâmplat.
Presiuni sigur că sunt. Este presiunea volumului mare de dosare, presiunea timpului, presiuni legate de administrarea probatoriului. Sunt presiuni care se fac în spaţiul public din partea anumitor persoane, mai puţin sau mai mult îndreptăţite, sunt atacuri personale la care trebuie să răspunzi. Acestea sunt presiuni, dar nu de natură politică şi vă garantez în continuare că, atunci când un politician mă va suna şi îmi va cere să fac într-un anumit fel, voi face public acest lucru.
A consemnat RĂZVAN BRĂILEANU
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Sunt mai mulţi factori care contribuie la acest lucru. În primul rând, volumul mare de dosare. În prezent, sunt 5.400 de dosare care se lucrează de către 80 de oameni. Microsoft este un singur dosar. Gândiţi-vă la complexitatea dosarelor pe care le avem. Mai mult, stocul de dosare e extrem de mare şi este preluat din anii anteriori - în fiecare an înregistrăm mai multe dosare decât putem soluţiona. Ca să terminăm toate dosarele, să fim la zi şi să lucrăm la cele foarte actuale, ar însemna ca un an să nu mai înregistrăm nimic la DNA. Apoi, sunt fapte reclamate sau sesizate poate la un an sau doi ani după ce ele se comit. De foarte multe ori, în aceste dosare avem anumite probe de administrat, rapoarte de constatare. Pe dispoziţiile noului CPP, dacă facem un raport de constatare, la orice cerere trebuie să aprobăm expertiză. Dacă avem 10 inculpaţi şi am făcut un raport de constatare, dacă oricare dintre cei 10 vine şi spune „e obligatoriu să faci expertiză“, trebuie să dispunem expertiză, după care o contestă, vin şi alţi inculpaţi. De foarte multe ori dosarele acestea care se soluţionează astăzi au fost întârziate şi din cauza modului în care s-au administrat probele. Sunt situaţii în care unele dosare au stat în nelucrare, acolo am sesizat CSM şi anumiţi colegi au şi plecat din DNA din acest motiv. Dar, în marea lor majoritate, dosarele depind foarte mult de cum poţi administra probatoriul. Dacă ai de audiat 10 martori, tu îi chemi şi nu pot să-ţi vină atunci, îţi vin peste o săptămână, sau nu-ţi vine expertiza la termenul fixat, îţi vine peste două luni, atunci sigur că toată construcţia probatorie este un pic întârziată. Mai sunt şi dosare foarte complexe, pe care nu poţi să le soluţionezi într-o lună.
Presiunile asupra DNA
ANDREI CORNEA (GDS):
De când sunteţi dvs. la DNA aţi fost presată politic să daţi sau să nu daţi drumul unui dosar sau să-l opriţi?
LAURA CODRUŢA KÖVESI:
Sunt foarte multe presiuni, dar din partea politicenilor nu am niciun fel de presiune pentru că nu vorbesc cu ei. Sunt foarte rare situaţiile în care vorbesc cu un politician, exceptând situaţiile de la începutul anului, când anumite persoane care deţin funcţii politice în stat sunt invitate la bilanţul DNA, în virtutea cutumei şi a poziţiei pe care o au. Dar nu avem alte discuţii decât cele în cadru instituţional. Nu cred că îşi permite vreun politician din România să mă sune să-mi spună de ce fac un anumit dosar, în condiţiile în care eu am declarat şi când eram procuror general, şi înainte că, atunci când cineva mă va suna să facă o presiune asupra mea sau asupra instituţiei, voi face public acest fapt. Deocamdată nu mi s-a întâmplat.
Presiuni sigur că sunt. Este presiunea volumului mare de dosare, presiunea timpului, presiuni legate de administrarea probatoriului. Sunt presiuni care se fac în spaţiul public din partea anumitor persoane, mai puţin sau mai mult îndreptăţite, sunt atacuri personale la care trebuie să răspunzi. Acestea sunt presiuni, dar nu de natură politică şi vă garantez în continuare că, atunci când un politician mă va suna şi îmi va cere să fac într-un anumit fel, voi face public acest lucru.
A consemnat RĂZVAN BRĂILEANU