Pe aceeași temă
Domnule ministru, problemele legate de marirea salariilor profesorilor pleaca de la bugetul acordat Educatiei...
Bugetul acordat Educatiei nu a fost multumitor niciodata, nu neaparat anul acesta. S-au facut insa eforturi foarte mari pentru marirea lui. Bugetul a fost marit de curand cu 1.500 de miliarde si s-au acordat pentru prima data burse pentru 100.000 de elevi provenind din familii cu venituri modeste, pentru a-si putea continua studiile liceale. A spune ca nu exista o preocupare pentru invatamant este in cel mai bun caz o exagerare grosolana, daca nu cumva rea-credinta. Noi trebuie sa vedem in invatamant nu numai cresteri de salariu; in bugetul de invatamant sunt multe alte lucruri, inclusiv burse pentru elevi. Sa nu uitam programul de informatizare a liceelor din Romania, care a insemnat un efort bugetar extrem de consistent, de ordinul sutelor de miliarde, sa nu uitam programul de reabilitare a mii de scoli, cum este de pilda acordul incheiat cu Banca Mondiala prin care s-au reabilitat 2.200 de scoli sau cel aflat in curs de implementare, in valoare de 200.000.000 de euro, pentru constructia a 1.400 de noi scoli. In plan legislativ, semnalez modificarea Legii Invatamantului, prin care s-a stabilit ca alocatia bugetara raportata la PIB sa creasca in urmatorii trei ani de la 4% la 6%, astfel incat in 2007 sa fie intr-un cuantum evident mult mai consistent decat in prezent.
Bugetul Educatiei - in jur de 4%
Fara indoiala, aceste imbunatatiri de infrastructura sunt foarte importante. Pe de alta parte, profesorul este o veriga foarte importanta in lantul educatiei, fiind cel care lucreaza direct cu elevul. Daca profesorii nu sunt multumiti, ce educatie putem face? Tinerii profesori se plang ca au salarii foarte mici, la fel ca si tinerii medici. Eu v-as da un alt exemplu. Prin aplicarea grilei, un debutant invatator va avea avea un venit mai mare cu vreo 800.000 de lei decat un debutant in Ministerul Educatiei, adica un referent gradul 4 cu studii superioare. In general, salariile bugetarilor in Romania nu sunt mari si e un lucru regretabil. Dar ca sa se amelioreze sensibil salariile, economia trebuie sa fie foarte competitiva.
In privinta bugetului Educatiei, ce se poate face ca el sa creasca? E nevoie de o schimbare a viziunii guvernului in legatura cu Educatia sau poate fi vorba si de un ministru mai bataios, care sa puna problema mai ferm la negocieri?
Eu cred ca e nevoie de respectarea in primul rand a legilor existente. Au fost ministri care au avut aceeasi Lege a Invatamantului care acorda 4% din PIB si n-au reusit sa aiba 4%. Din punctul meu de vedere, cred ca am dovedit o preocupare obligatorie pentru orice conducator temporar al invatamantului romanesc, si asta se va vedea incepand cu bugetul lui 2005, care va reprezenta o alocatie pentru invatamant mai mare de 4%.
Dar nu e putin, 4%?
Putin in raport cu ce? Sunt tari care au mai putin de 4%, sunt tari care au 5%, sunt tari care au 6%. Problema este nu atat ca procentul sa fie mare - sigur, e bine ca el sa fie cat mai consistent -, problema este si ca PIB sa fie relativ important.
Se mai indreapta absolventii de facultati spre invatamant? Este acoperit necesarul de profesori?
Paleta de ocupatii mai atractive pentru absolventi s-a largit. Evident ca sunt domenii in care se castiga mai bine decat in invatamant. Invatamantul nu poate face concurenta unor multinationale care isi selecteaza absolventi foarte buni si le ofera salarii foarte mari, dar si cu o munca pe masura: fara weekend-uri, cu o anumita instabilitate care exista in domeniul privat, unde nu se urmareste punct cu punct Codul Muncii.
Cazurile de coruptie sunt exceptii in invatamantul romanesc
Recent au aparut doua cazuri de coruptie la liceele bucurestene, care au fost sanctionate prompt de catre minister. Din ce motive credeti ca au aparut aceste cazuri? Aveti cunostinta si de altele de acest fel?
Aceste chestiuni nu caracterizeaza invatamantul romanesc si pe profesori. Ele sunt exceptii suparatoare si de reprimat urgent si hotarat. Pe de alta parte, nu cred ca invatamantul este domeniul din Romania in care asemenea acte au frecventa cea mai mare sau caracterizeaza modul de functionare. De cate ori am avut sesizari de tipul acesta am luat masurile regulamentare si legale care se impuneau, de indepartare a tuturor celor care nu slujesc catedra, ci slujesc niste interese care vin in contradictie cu legile tarii.
Considerati ca vina in aceste cazuri apartine exclusiv persoanelor in cauza sau este vorba si de un sistem care incurajeaza asemenea comportamente?
E greu de spus si de impartit grade de vinovatie. Cert este ca in Romania legile nu se aplica inca in totalitate si efortul care s-a facut si prin crearea PNA, si pe alte cai institutionale si legislative vine sa confirme o realitate. Pe ansamblul societatii romanesti este un lucru extrem de daunator, nu numai pentru ca pune in discutie evaluarea Romaniei de catre organisme internationale, ci pentru ca aduce prejudicii cetatenilor acestei tari, care in diferite imprejurari ale activitatii lor se izbesc de acest fenomen de coruptie.
Ce face ministerul ca sa impiedice asemenea acte de coruptie? Va implicati in descoperirea lor sau numai sunteti sesizati? Mi se pare ca unele practici s-au institutionalizat, de exemplu, acea "atentie" care se da la bacalaureat, pentru protocol.
In metodologia din 2004 privind examenul de bacalaureat noi am introdus o prevedere expresa in care atentionam in modul cel mai serios ca orice astfel asa-zisa atentie, cadou, fond de protocol, pe timpul examenelor este sanctionabila administrativ, disciplinar, inclusiv penal daca intruneste momentele constitutive ale unei infractiuni. Am avut cate un inspector la fiecare centru de examinare, care mi-a facut zilnic un raport despre modul in care s-au desfasurat lucrurile. Acolo unde au aparut probleme de acest tip am luat din timp masurile care se impuneau.
Cum comentati rezultatele examenelor de capacitate si de bacalaureat de anul acesta in comparatie cu ceilalti ani?
Foarte bune. Cum le-a comentat de aceasta data si presa, chiar surprinsa de procentul mare de promovabilitate. La bacalaureat, in prima sesiune, a fost un procent de 84,7%.
Credeti ca aceasta evolutie se datoreaza sistemului de invatamant, care este mai bun, sau a fost vorba de subiecte mai usoare sau de profesori mai indulgenti?
Cate ceva din fiecare, intr-un fel. Cred ca sistemul de invatamant romanesc e bun, lucru de altfel confirmat de un sondaj facut la cererea Centrului Educatia 2000+, care a aratat ca, in increderea opiniei publice, invatamantul ocupa primul loc din toate domeniile societatii romanesti. Revenind la problematica examenelor din aceasta vara, trebuie spus ca schimbarea modului de formulare a subiectelor, eliminarea testelor grila, a dat posibilitatea unei valorificari mai cuprinzatoare a potentialului de cunostinte al elevilor. Raman la aceasta parere, ca formularea intr-o abordare clasica a subiectelor a dat posibilitatea elevilor sa-si poata valorifica mai bine cunostintele. Pentru ca, intr-un test grila in care trebuia sa incercuiesti un raspuns, se vedea informatia, dar nu se evalua si gandirea elevului. Baremurile pe un subiect formulat in stil clasic dau posibilitatea corectorului sa evalueze si forma de exprimare, si anumite cunostinte, nu numai rezultatul la matematica, ci si metoda utilizata, rationalitatea argumentatiei s.a.
Pe baza aceluiasi sondaj pe care l-ati amintit s-au primit critici la adresa sistemului de invatamant din Romania, conform carora inca s-ar pune baza pe reproducerea informatiei date de altii mai mult decat pe gandirea individuala, ca promoveaza niste valori conservatoare in dauna unor concepte noi, precum munca in echipa.
E adevarat. Asta este o vulnerabilitate a sistemului de invatamant de foarte multi ani. Eu personal am dorit sa schimbam acest raport intre cantitatea de informatii si formarea personalitatii elevului. De aceea avem in pregatire un document privind curricula din clasele terminale ale liceului, unde vrem sa "relaxam" programa si planul de invatamant, sa reducem numarul de ore, sa specializam elevii pe pachete optionale de discipline care sa-i orienteze spre parcursul lor scolar dupa absolvirea liceului, in cazul in care urmeaza si o universitate. Programele sunt mult prea incarcate si pun accentul intr-un mod excesiv pe informatie, in detrimentul crearii capacitatii de autoevaluare a elevului, in detrimentul dezvoltarii laturii pedagogice a actului de invatamant. La noi, profesorul este un transmitator intr-o masura prea mare de informatii, si intr-o masura mult prea mica sau deloc un mentor spiritual, cu rol de formare a personalitatii, a modului de gandire. Cred ca trebuie sa reechilibram pe diverse cai acest raport.
Subventii pentru studenti
Una din masurile pe care le-ati luat in ultimul timp se refera la subventiile de 6-700.000 de lei acordate studentilor de la stat care au drept de camin, dar nu primesc, din cauza deficitului de spatii de cazare din campusuri. Vi se aduc reprosuri din partea asociatiilor de studenti legate de conditiile pe care acesti studenti trebuie sa le indeplineasca: venit lunar pe membru de familie mai mic de 2.000.000 de lei.
Unele organizatii studentesti aplauda aceasta masura, deci o sustin si sunt foarte de acord, altele au anumite rezerve legate de conditiile de acces, dar toate la un loc sunt in favoarea acestei masuri. Aceasta masura a fost sustinuta de Consiliul National al Studentilor. Ea vine in sprijinul celor care, avand venituri modeste din familiile de provenienta, nu pot sa obtina cazare in camin. Intrucat numarul caminelor din Romania, respectiv 325, nu acopera numarul de cereri de camin, ne-am gandit sa largim oferta de cazare pentru acesti studenti in varsta de pana la 29 de ani si care provin din familii unde venitul pe membru de familie este 2.800.000 de lei. In limitele bugetului pe care-l avem, am facut economii la alte capitole bugetare, pentru ca n-a existat un asemenea act normativ cand s-a proiectat bugetul. Mai mult decat atat: in proiectul de hotarare de guvern am prevazut indexarea sau ajustarea periodica a pragurilor de venit in raport cu care se poate accesa o asemenea subventie. Cat priveste valoarea subventiei, sigur, la o prima vedere poate parea o suma relativ mica, dar studentul respectiv poate sa inchirieze un spatiu impreuna cu 2-3 colegi si atunci suma care s-ar aduna ar fi in jur de cateva zeci bune de euro. Sigur, noi nu dam aceasta subventie pentru inchiriat spatiu locativ in centrul Bucurestiului sau la un hotel de lux, dar la o camera mai modesta dintr-un cartier nu chiar foarte central din Bucuresti, eu cred ca acesti bani pot fi extrem de utili pentru studentii care ar putea beneficia de aceasta subventie.
Indoielile in legatura cu aceasta masura nu se indreptau spre suma care o sa fie alocata fiecarui student, ci daca exista studenti care sa poata beneficia de subventie, fiindca pragul acesta de venit de 2.000.000 pe membru de familie mi se pare foarte mic. O familie cu un venit asa mic isi permite sa-si trimita copiii la facultate? Astea sunt supozitii necertificate sau nedocumentate. Eu va spun altceva. Guvernul, in cadrul programului de subventionare pentru achizitionarea unui calculator, un program de asemenea foarte bun, a stabilit drept una din conditiile de acces la acest program ca venitul pe membru de familie sa fie de 1.500.000. Si acest program se adresa atat elevilor, cat si studentilor. Vreau sa va spun ca am mai mult de 10.000 de cereri din partea studentilor.
Mi se pare o situatie diferita. Accesul la o facultate presupune niste investitii din partea familiei.
Ideea ca acest proiect nu se adreseaza nimanui sau unui numar foarte mic este o lozinca. Eu cred ca va fi un numar relativ important de studenti care pot sa beneficieze.
In tratativele pe care le-ati dus cu Ministerul Sanatatii, la un moment dat a aparut sintagma ca sunt incompatibile cu meseria de profesor persoanele cu "tulburari de identitati, preferinte si orientari sexuale". Ce-ati vrut sa spuneti exact, pentru ca sintagma a fost interpretata in fel si chip?
De oameni nepriceputi, dar care semneaza in presa. Lista cu persoanele incompatibile a fost intocmita de Directia de Sanatate Mintala si Psihiatrie a Ministerului Sanatatii, formata din specialisti in domeniu. Toata lista a indicat domenii de patologie, nu boli ca atare, in care ar intra si homosexualismul. Eu n-am declarat asa ceva si lista nu se referea la asta. Cred ca profesorul Tudose, care este o somitate in domeniu si a lucrat la aceasta lista, a dat o explicatie, ca potrivit normelor internationale ale Asociatiei Mondiale a Psihiatrilor, homosexualismul nu intra in categoria tulburari ale orientarii ori preferintei sexuale. Si am incheiat acest incident, creat din dorinta de senzational sau nu stiu din ce dorinta. Eu voi semna acel protocol, care trebuia semnat de 7 ani de zile, pentru ca art. 4 din statut prevede ca cele doua ministere trebuie sa adopte printr-un protocol comun lista acestor boli care creeaza incompatibilitatea cadrului didactic cu activitatea didactica. Din vara lui 1997, de cand s-a adoptat statutul, pana astazi s-a ignorat aceasta prevedere ceruta de lege, in primul rand reclamata de opinia publica, in al doilea rand, cred eu, solicitata si de bunul mers al invatamantului. Pentru ca iata, in nenumarate randuri presa a semnalat cazuri de profesori care, prin comportamentul lor, aduceau nu numai prejudicii de imagine invatamantului, dar afectau grav buna desfasurare a procesului educativ.
Mi-am asumat greselile facute de altii, desi nu eram obligat
Sunteti la finalul unui mandat ministerial ceva mai lung de 1 an. Care considerati ca sunt cele mai importante realizari si nerealizari ale dvs. ca ministru?
Intr-un an e greu sa pretinzi ca ai reusit lucruri formidabile. Cred insa ca au inceput niste procese benefice, desi in toata aceasta perioada am avut asaltul unor realitati destul de ostile. Am considerat ca este fair play sa-mi asum greselile facute de altii, desi nu eram deloc obligat sa o fac. In privinta invatamantului universitar, a fost adoptata legea privind structura anilor de studiu, ceea ce inseamna intrarea Romaniei, in plan legislativ deocamdata, eu sper ca si institutional din anul universitar urmator, in ceea ce numim procesul Bologna. Asta va insemna practic o compatibilizare a curriculei universitare romanesti cu cea a statelor participante la acest proces, si in mod concret posibilitatea ca oricarui tanar roman sa-i fie recunoscute studiile in strainatate sau parti din anii de studiu in strainatate. Am promovat Legea consortiilor universitare, cu care unii se lauda si platesc chiar pagini de publicitate, cum am vazut in presa recenta. Daca o lege care a aparut in vara este imediat pusa in practica, ba mai mult, se si popularizeaza realizarea primelor consortii, e o dovada peremptorie pentru mine ca e o lege buna, in ideea de a pregati universitatea romaneasca la competitia foarte dura care va fi pe piata educationala. Si nu ma feresc sa spun "piata educationala", nu vreau sa sune peiorativ deloc, dar Organizatia Mondiala a Comertului a pus pe lista serviciilor si serviciile educationale. Ele vor fi in competitie si grija mea este ca unele din universitatile romanesti, incepand cu 2007, sa nu fie puse in situatia de a inchide portile atunci cand in acest spatiu vor putea veni filiale ale unor mari universitati, care, oferind alte tipuri de facilitati, vor putea atrage foarte multi studenti romani. In planul invatamantului preuniversitar si tot la nivel legislativ, cred ca modificarea Legii Invatamantului si a statutului prin introducerea unui nou sistem de finantare este al doilea pas legat de descentralizarea invatamantului romanesc. Prima etapa a fost preluarea de catre comunitatile locale a patrimoniului invatamantului preuniversitar, lucru care nici acum nu se stie. De aceea, de multe ori se arata scoli care nu sunt curatate, desi ele sunt in responsabilitatea primariilor. Al doilea pas era descentralizarea financiara, pentru ca nu descentralizezi numai zidurile, trebuie sa dai si fondurile celor care sunt responsabili de intretinerea retelei scolare. Aceasta lege, care va fi pilotata in 8-10 judete incepand cu 1 ianuarie 2005, este un lucru bun, care depinde si de modul cum va fi implementata. Fiecare scoala care are cel putin 200 de elevi o sa aiba buget de venituri si cheltuieli propriu, o sa fie mult mai autonoma in modul de distribuire a resurselor. Apoi, constituirea pentru prima data a unei baze de date pe suport informatic a sistemului de invatamant reprezinta un lucru extrem de util. Vom sti si noi in fine cate scoli avem in Romania. Asta a fost prima mea surpriza cand am venit in minister, ca la o intrebare simpla am primit raspunsuri extrem de diferite si contrariante pentru mine. Sa nu stim cate scoli avem in Romania, care este baza patrimoniala a invatamantului romanesc! Intr-o luna o sa punem la cunostinta presei toate datele privind sistemul de invatamant, pentru ca avem acum mijlocul de a putea, pe suport informatic, sa configuram un program care sa ne arate exact. Mai am o bucurie care poate parea nemotivata, desi pentru mine e una din cele mai mari: terminam reabilitarea fatadei ministerului. Pentru mine e un lucru foarte important, desi poate parea o chestiune nesemnificativa, dar cladirea aceasta e monument istoric, a fost Casa Scoalelor. Intre timp, uzura fizica a imobilului a inceput sa devina vizibila, pana la caderea tencuielii, gaurirea acoperisului. Am fost foarte mirat ca pe nimeni nu a interesat totusi cum arata aceasta cladire, care este in Lista monumentelor istorice. Legat de problema manualelor, in maximum o saptamana vom prezenta pentru prima data ceea ce au cerut si editorii de carte scolara, o strategie a ministerului privind achizitia de manuale, privind durata care trebuie sa fie intre momentul anuntarii programelor, momentul elaborarii manualelor si momentul achizitiei, cum vom face licitatiile, ce criterii vor fi avute in vedere, cum se va face acreditarea. Acum, orice manual care corespunde standardului de calitate este acreditat de catre minister, chiar daca nu este achizitionat, pentru ca nu avem fonduri nelimitate, care sa ne permita achizitionarea unui manual indiferent de pretul pe care-l are. Dar el este acreditat, este admis in scoala, se pot face subiecte la bacalaureat dupa el, deci are toate avantajele care decurg dintr-o recunoastere oficiala a calitatii lui. Neimpliniri, sigur, le-ati spus dvs. prin intrebari, ca sunt criticat pentru aia, controversat pentru cealalta, iata, sunt multe chestiuni care nu si-au gasit o rezolvare. Intr-un fel, era complicat intr-un an sa se rezolve probleme adunate de cel putin un deceniu, daca nu mai mult. Cred ca lucrurile bune se vor vedea, iar neimplinirile sunt stimulii pentru cei care vor veni sa le transforme in realizari.
Interviu realizat de Razvan Braileanu
10 septembrie 2004