Pe aceeași temă
Cu ocazia Zilei Europene a Limbilor, la Scoala Centrala din Bucuresti, a fost dezvelita vineri, 3 octombrie, o placa care atesta faptul ca institutia apartine retelei de 24 de licee din Romania care acorda diploma de bacalaureat cu mentiune: "bilingv francofon".
La ceremonie a participat Excelenta Sa Ambasadorul Frantei la Bucuresti, Henri Paul, dar si Gabriel de Broglie, Cancelarul Institutului Frantei, membru al Academiei Franceze si membru de onoare al Academiei Romane.
Gabriel de Broglie este Comandor al Legiunii de Onoare, Cavaler al Ordinului National de Merit, Comandor al Ordinului Artelor si Literelor si Comandor al Ordinului "Palmes Academiques". A facut parte din mai multe cabinete ministeriale si s-a dedicat timp de 18 ani audiovizualului, ocupand functii ca director general al Radio France sau presedinte al Institutului National al Audiovizualului.
In calitate de istoric, Gabriel de Broglie a publicat biografii si studii privind curentul public orleanist si secolul al XIX-lea. De asemenea, a participat la diferite instante consacrate limbii franceze: Inaltul Comitet, Consiliul Superior si Comisia generala de terminologie si neologie.
Care este semnificatia evenimentului de la Scoala Centrala din Bucuresti?
Ei bine, pentru mine, au avut loc doua evenimente. Unul traditional, clasic si unul inedit. Evenimentul clasic a fost vizita la Academie, cel inedit a fost sa dezvelesc si sa inaugurez o placa la Scoala Centrala pentru bacalaureatul bilingv. Este un demers extrem de pretios. Diplomele elevilor care vor promova acest examen vor fi recunoscute de catre universitatile franceze, precum si de toate universitatile de limba franceza. Acest fapt le poate deschide drumul catre un parcurs profesional interesant. Este, intr-adevar, o realizare foarte valoroasa.
Traim intr-o lume, sa zicem, dominata de limba engleza. Care este statutul francezei?
Nu dominata. Nu exista suprematii, nu exista lupte din acest punct de vedere. Exista limbi. Multilingvismul este ceva esential, care nu da semne ca ar putea fi eliminat prea curand. Cu alte cuvinte, lumea nu da semne ca ar trece prea curand printr-o unificare lingvistica. Nici macar in Statele Unite, unde limba spaniola este intr-un proces foarte rapid de extindere. Limba engleza este folosita in anumite domenii, nimeni nu poate sa nege, sa conteste sau sa regrete acest fapt. Dar nu este o suprematie sau o dominatie, multilingvismul exista si este o bogatie care nu trebuie sacrificata. Europa este constituita dintr-o multitudine de limbi. Nu putem - si nici nu trebuie - sa modificam asta. Cum nu schimbam cursul raurilor, cum nu schimbam muntii sau orasele, nu trebuie sa modificam nici limbile si trebuie ca europenii sa traiasca intr-o diversitate lingvistica. Trebuie gasit, ceea ce e mai greu intr-o Europa extinsa, un mod de comunicare. Doua limbi nu sunt suficiente. Nici 3, zic eu, nu ar fi suficiente. Dar 4-5 limbi ar fi punctul pe baza caruia oamenii s-ar putea intelege. Multilingvismul nu este amenintat. Iar, in multe parti, in particular in Romania, limba franceza reprezinta o deschidere. Nu doar catre literatura, catre vechile amintiri. Cum ziceam, Scoala Centrala nu este o deschidere catre amintiri, este o deschidere catre viitor pentru elevi, pentru carierele lor, pentru studiile lor superioare.
Credeti ca Internetul dauneaza puritatii limbilor?
Internetul nu este o amenintare pentru limbi. Informatica da, este. Pentru ca informatica ocupa locul limbii. Dar trebuie spus ca Internetul este o limba. Si prin eficacitatea sa, este un nou spatiu deschis limbii. Acum, pe acest nou loc de joaca, pe acest nou teren de sport, limbile se afla in competitie. Ele disputa un meci si, dupa cum veti vedea, franceza are locul sau pe Internet. Putem spune ca o buna parte din Internet sta sub semnul limbii engleze. Dar o portiune considerabila e ocupata de date bancare, asigurari. Adica nu sunt texte, nu e literatura, ci sunt cifre. Sunt spatii ocupate de intreprinderi anglo-saxone sau americane. Dar asta nu scade din locul pe care franceza il ocupa pe Internet. Si companiile frantuzesti, si bancile, si firmele de asigurari publica date pe Internet. Limba franceza ocupa un rol din ce in ce mai important in lumea virtuala. Nu este singura, mai sunt vreo doua limbi, cum ar fi spaniola, a caror importanta pe Internet creste. Internetul nu este o amenintare.
Vorbiti-ne putin despre misiunea Institutului Frantei.
Institutul Frantei este format din cinci academii, care grupeaza diferitele campuri de cunoastere. Este Academia Franceza, cea mai veche si cea mai celebra, care se ocupa de literatura si de limba. Este apoi Academia de Stiinte. Este Academia de Arte Frumoase, care se ocupa de picturi, gravuri, sculptura, muzica, arhitectura si asa mai departe. Este asa-numita Academie de Inscriptii si Litere Frumoase care se ocupa de istoria antichitatii. A nu se confunda cu Academia Franceza, Academia de Inscriptii si Litere Frumoase se ocupa de istoria antica. Ultima infiintata este Academia de Stiinte Morale si Politice. Este o academie de actualitate, de reflectii politice, filosofice, morale. Se ocupa de asemenea de economie, statistica si drept. Acum, care este rolul acestor academii? Conservarea si transmiterea cunoasterii, cercetarea in toate domeniile, chiar si Academia Franceza face cercetari in domeniul lingvistic, filologic, etimologic etc. Alt rol al academiilor este creatia.
Aceste roluri sunt foarte moderne, active, cerute de public. De asemenea, academiile au rol de sfatuitori, pentru ca sunt alcatuite din oameni intelepti, experimentati si chiar excelenti in domeniile lor. Impreuna, nu individual, pentru ca sunt o colectivitate, sunt in stare sa formuleze raspunsuri pentru probleme foarte importante, legate de reforme, legislatie sau probleme sociale.
Parafrazand titlul propriului dumneavoastra discurs, tinut la Academia Romana, care este rolul Academiei in secolul XXI?
In Franta, Academiile sunt dinamice si active. Trebuie sa se adapteze unui nou univers, noii situatii sociale. Cel mai important aspect nu sunt activitatile propriu-zise, care se desfasoara si care sunt foarte interesante, nici independenta, care este asigurata, Academiile trebuie sa ramana independente, ci mediatizarea. Adica sa se faca cunoscute rolurile si activitatile academiilor. Acestea trebuie sa raspunda asteptarilor societatii. Si, raspunzand intrebarilor dumneavoastra, fac ceea ce stiu sa fac.
Interviu realizat de Ana Soviany