GHEORGHE BARBU: Guvernul propune, sindicatele si patronatele negociaza

Interviu Realizat De, Razvan Braileanu | 01.04.2005

Pe aceeași temă

Domnule ministru, de ce trebuie modificat Codul Muncii?
Actualul Cod al Muncii a fost adoptat fara o dezbatere publica larga. El a fost discutat cu partenerii sociali - patronate, sindicate -, dar fara dezbateri publice largi. Patronatele, dupa o perioada de timp nu foarte indelungata, au avut observatii si propuneri cel putin din punctul lor de vedere. Dar in Parlament nu a fost dezbatut, pentru ca a fost adoptat prin asumarea raspunderii si, drept urmare, n-au putut fi aduse eventuale amendamente sau propuneri de modificari. Exista prevederi care nu respecta intru totul directivele Uniunii Europene, exista prevederi care par excesiv de restrictive, cel putin din aprecierea pe care o fac patronatele din Romania si organismele internationale cu care suntem in relatii directe, inclusiv UE.
Care sunt prevederile din actualul Cod al Muncii care nu respecta directivele UE?
De exemplu, Directiva UE 98/59/CE nu obliga angajatorul sa intocmeasca un plan al masurilor sociale in cazul concedierilor colective.
Este necesar ca acest Cod sa suporte unele modificari deoarece economia romaneasca trebuie sa fie pregatita, prin toate formele care influenteaza dezvoltarea si competitivitatea unei societati comerciale, pentru intrarea in UE, pentru o concurenta cu totul alta decat este astazi, mult mai acerba. Daca nu facem acest lucru, atunci lipsa exercitiului de a conduce o afacere, de a fi flexibili in a trece dintr-o operatie in alta, de a face o alta investitie cu rapiditate ar putea deveni o frana in calea societatilor comerciale. Aceste situatii ar conduce ori la salarii mici, pentru ca angajatorul trebuie sa compenseze de undeva ce nu poate face altfel, ori la pierderea locurilor de munca. Daca o firma nu rezista competitiei este mult mai rau decat ar fi intr-o situatie in care cineva si-ar putea pierde individual locul de munca mai usor decat este astazi in Codul Muncii. In Polonia, 47% din societatile comerciale au dat faliment in primele trei luni dupa aderare. In Romania, doar aproximativ 12% din societatile comerciale sunt pregatite pentru a intra in UE. Mai sunt si alte conditii: de mediu, de ajutoare de stat etc. Daca firma respectiva nu-i pregatita ca mediu, chiar daca nu este inchisa, plateste niste amenzi enorm de mari, incat da faliment din cauza lor. Daca lipsa de flexibilitate pe piata muncii nu-i permite sa se adapteze la piata, atunci nu rezista concurentei si da faliment. Si atunci, in toate aceste chestiuni - multe dintre ele amanate ani de zile - vine vremea scadentei, cand trebuie facut ceva. Nu este neaparat placut, iar de multe ori intentia buna pe care o ai este interpretata in alt mod si lucrurile ies ca si cand vrei sa faci rau. Or, eu cred ca, pe termen lung, schimbarea Codului Muncii este benefica, pentru ca ar contribui la stimularea dezvoltarii investitiilor si a mentinerii firmelor in competitie, respectiv a mentinerii unui numar cat mai mare de locuri de munca. Acesta este scopul principal pentru care se face, si nu neaparat pentru ca "asa ni se spune". Cei care ne spun, ne spun din experienta lor. Si raportul de tara pe 2003 al UE, si cel pe anul 2004, si FMI ne spun acest lucru. Ministerul nu propune ceva impotriva sindicatelor sau a lucratorilor sau a angajatorilor, ci propunerea noastra sper sa fie una echilibrata - sa tina cont si de doleantele patronatelor, si ale sindicatelor.

Nu facem o lege pentru un grup restrans, ci pentru Romania

Cum comentati reactia sindicatelor - mitinguri de protest - la propunerea dumneavoastra de Cod al Muncii?

Cred ca este pentru prima data in Romania, de 15 ani incoace, cand se fac marsuri si manifestatii publice pe o propunere, nu pe un proiect. Propunerea este pe site-ul ministerului (http://www.mmssf.ro/proiecte-dezbateri/40205modificareCM.htm), oricine o poate accesa. Este un moment destul de incordat si cred ca partenerilor sociali, in principal celor de la sindicate, care sunt multumiti de actualul Cod al Muncii, le vine greu sa renunte la unele lucruri pe care dumnealor le considera corecte si in avantajul celor pe care ii reprezinta. Din acest punct de vedere, eu chiar ii inteleg, si aceste mitinguri, proteste, pichetari sunt lucruri corecte, legale, constitutionale si care nu pot trece fara sa fie luate in seama. In fond, nu facem o lege pentru un grup restrans, ci pentru Romania, pentru cei care investesc si pentru cei care muncesc in aceasta tara.
Cand vom avea proiectul de act normativ, el nu va incalca nici directivele UE si nici conventiile Organizatiei Internationale a Muncii, la care suntem parte. Deja ne-am adresat pe aceasta tema, chiar inainte de a ne solicita sindicatele, Organizatiei Internationale a Muncii, am transmis principalele noastre preocupari si am solicitat sa ne spuna cum este rezolvata aceasta problema in alte tari. Ni s-a raspuns ca pana la sfarsitul acestei luni o sa ne transmita comentariile specialistilor si expertilor pe probleme de relatii de munca si vom tine cont de aceste comentarii.
Sindicatele reproseaza patronatelor ca au propus sa se mareasca numarul de ore de lucru pe saptamana, in timp ce tendinta din UE este inversa. Ce prevede propunerea dumneavoastra in acest sens?
Noi am propus ca saptamana de lucru sa fie 48 de ore, inclusiv cele 8 ore suplimentare, care sa se inchida pe o perioada de 4 luni. Directiva europeana spune ca saptamana este de maximum 48 ore si media sa se inchida pe 4 luni. Ca sa intelegeti, poate ca in saptamana aceasta nu e nevoie de nici o ora suplimentara. Dar saptamana viitoare poate ca exista o comanda si e nevoie nu de 8, ci de 12 ore suplimentare, si in alta de 6 etc. Per total, in 4 luni, media saptamanii de lucru nu trebuie sa depaseasca 48 de ore.
In legatura cu aducerea la suprafata a economiei subterane, aduce ceva nou propunerea dumneavoastra de Cod al Muncii?
In ce priveste contractul de munca pe perioada determinata, noi am incercat ca acesta sa nu fie numai o exceptie. Ne documentam in continuare sa vedem daca acest lucru este valabil, in sensul ca sa poata fi si contractul de munca pe perioada determinata o regula sau regula sa ramana numai cel nedeterminat si contractul de munca pe perioada determinata ca exceptie, iar exceptiile sa fie poate altele. In directiva, suna cam asa: contractul sa fie limitat in timp - si la noi acum sunt 18 luni. Noi am propus 24. Cand patronul stie ca nu se poate lega de angajat printr-un contract pe perioada nedeterminata - pentru care, ulterior, procedurile de a-l concedia sunt mult mai grele si mai anevoioase -, incheie contractul pe o perioada determinata. Amandoua partile stiu ca angajatul are de lucru o jumatate de an, un an, dupa care, eventual, convin sa-l prelungeasca, dupa cum le da voie legea. Dupa 24 de luni, cum am propus noi, sau 18 luni, cum e acum, daca partile cad de acord, se transforma in contract pe perioada nedeterminata. Asta este o modalitate care ii da patronului larghetea de a nu fi nevoit sa ascunda munca la negru sau la gri. Un repros a venit din presa: ca nu am inasprit lucrurile in ce priveste pedepsele pentru cei care utilizeaza personal angajat fara contract de munca. Daca Inspectia Muncii, care e subordonata MMSSF, merge si gaseste la un angajator o persoana fara contract de munca individual, amenda este intre 20 si 50 de milioane. Dar daca gaseste 200 de astfel de angajati, cat e amenda? Si atunci ne-am gandit sa stabilim o regula pentru numarul de persoane. Sa spunem 20 de milioane minimum pentru unul, dar alta grila pentru mai multi. Oricum, propunerea aceasta va suferi imbunatatiri si modificari.

Trebuie sa respectam angajamentele luate de Romania

Ati declarat ca, cel putin pentru moment, adoptarea Codului Muncii a fost amanata. Pentru ce a intervenit aceasta amanare?

M-am pronuntat intotdeauna asupra relaxarii termenului privind adoptarea Codului Muncii in interiorul termenului convenit de fostul guvern, adica la 1 iulie 2005. Prima etapa ar fi fost martie, de adoptare in Guvernul Romaniei, urmand ca ulterior el sa fie depus la Parlament si aprobat prin lege pana la 1 iulie 2005. M-am pronuntat pentru o relaxare a primului termen de adoptare a proiectului, dupa ce d-l prim-ministru a avut o intalnire cu sindicatele, care au solicitat acest lucru. Urmeaza sa stabilim cat este aceasta relaxare, lucru pe care, intr-un termen nu foarte lung, il vom comunica partenerilor sociali. Aceasta cu atat mai mult cu cat s-a si convenit ca partenerii sociali sa discute mai intai intre ei, sindicatele cu patronatele, si ulterior sa vina cu punctul dumnealor de vedere in Comisia de dialog social tripartit, impreuna cu ministerul.
Aceasta relaxare a termenelor afecteaza acordul cu FMI?
In acordul initial cu FMI, care este in vigoare, termenul este martie 2005. Ar urma sa discutam cu reprezentantul de la FMI si sa propunem eventual un alt termen. In acest moment, sindicatele si patronatele si-au propus sa discute separat, sa-si faca fiecare o comisie de cate 5 persoane, sa se intalneasca fara noi, si asta cred ca e un lucru bun. In aceasta faza a discutiilor despre Cod, poate ca o sa ajunga la o intelegere, la puncte de vedere mai apropiate, si atunci lucrurile ar putea merge mai usor in stabilirea unui proiect de lege care sa intruneasca cat mai larg optiunile tuturor.
O sa va implicati in negocierile dintre sindicate si patronat?
Daca o sa doreasca sa mediem, o s-o facem, este la latitudinea dumnealor. Sigur ca si aceasta faza o sa dureze. Intr-o buna zi insa, o sa le reamintim ce obligatii avem si vom solicita ca, impreuna, sa respectam angajamentele luate de Romania.
Cand o sa fie gata proiectul de lege, v-ati gandit la modalitatea in care o sa-l adoptati? Exista si posibilitatea sa va asumati raspunderea ministeriala?
Nu hotarasc eu, ca ministru, care e modalitatea in care ne ducem cu proiectul in Parlament. Stiu ca sindicatele au solicitat d-lui prim-ministru sa fie adoptat prin ordonanta de urgenta. Si mai stiu ca actualul Cod a avut, de cand este elaborat, 65 de propuneri legislative de modificare. Imi dau seama cat de greu este sa faci un lucru durabil, dar, sigur, pentru asta trebuie mai multa rabdare si intelegere din partea tuturor partilor.
Puteti prognoza daca de anul viitor, din luna ianuarie, o sa avem noul Cod al Muncii?
Ca ministru, nu pot face prognoze pentru atitudinea si activitatea Parlamentului. Ce stiu astazi este ca am primit o sarcina, ma straduiesc sa o indeplinesc, luand in considerare partenerii sociali.

Interviu realizat de Razvan Braileanu

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22