Gruia Radulescu*: Internetul se dezvolta odata cu platile online

Radu Nechita | 03.02.2003

Pe aceeași temă

Internetul - un spatiu de afaceri cu costuri relativ mici

Putini romani stiu, poate, ca Internetul este si un spatiu in care poti porni o afacere cu costuri relativ mici. Vanzarea de produse on-line a devenit deja o obisnuinta atat in statele occidentale, cat si dincolo de ocean. Credeti ca in Romania s-a dezvoltat ideea de comert electronic?
Internetul romanesc se afla intr-o continua dezvoltare. Deja, constantele de la care porneam acum 2-3 ani nu mai sunt valabile in ziua de astazi. Desi inca exista probleme, firmele, mai mici sau mai mari, au observat importanta pe care Internetul o poate avea in dezvoltarea propriilor afaceri si au actionat in consecinta. Lipseste insa instrumentul platii... si acest lucru se simte.
Pe de alta parte, nu exista comert fara promovare. Astfel ca, pentru a putea vinde, vanzatorul trebuie sa-si faca cunoscuta marfa, pentru ca si cumparatorul sa stie ce poate cumpara...

Exista firme in Romania care sa se ocupe de promovarea site-urilor web?
Da, exista. Nu exemplific si nici nu fac clasamente, dar sunt cateva companii care traiesc cu succes si se dezvolta din serviciile de publicitate web puse la dispozitia clientilor. Sistemul este preluat in totalitate din afara, roata nu s-a inventat in Romania.

Exista firme romanesti interesate sa cumpere spatiu pentru publicitate pe site-uri?
Da, desi nu foarte multe, nu atat de multe pe cat s-ar astepta cei care ofera serviciul acesta. Cei care vor sa cumpere spatiu publicitar pe web pornesc, in mod firesc, de la aceleasi principii alese si in publicitatea clasica, si anume: site-ul sa fie cat mai vizitat. Este importanta popularitatea, "audienta" site-ului.

Cum se face plata pentru un posesor al unui site care a vandut spatiu publicitar?
De obicei se incheie contracte, cu un abonament lunar, pornind de la niste criterii clare. Pentru un banner publicitar se ia in considerare numarul de aparitii (view-uri), numarul de vizite (click-uri pe respectivul banner), amplasarea banner-ului in pagina.
Practic, toate criteriile din publicitatea clasica s-au transpus si in mediul electronic, pe web. Diferenta consta in costurile mult reduse de pe web.

Site-urile romanesti sunt mai mult site-uri de imagine? Ca realizator de site-uri, puteti sa ne spuneti care sunt preferintele clientilor? Site-urile comerciale? Culturale?
Desi a progresat, web-ul romanesc se afla inca la inceput. Predomina site-urile in care se observa dorinta unei prezente pe web. Din pacate nu se intelege potentialul enorm reprezentat de Internet. Apar in majoritate site-uri de imagine. Oamenii trateaza crearea unui site ca pe tiparirea unei brosuri publicitare, ca pe o "carte de vizita" mai complexa.
Se fac si magazine virtuale, dar piata e inca mica. Pentru romanul de rand, Internetul reprezinta un domeniu inca necunoscut.
Cat despre site-urile culturale, lipsa banilor isi spune cuvantul. Desi exista un capital de imagine enorm, acesta nu poate fi folosit in intregime. In marea lor majoritate, site-urile de cultura sunt facute de cate un angajat sau colaborator care in timpul liber se chinuie cu un editor de imagine si un generator de cod HTML. Din pacate, numai cu daruire si suflet nu poti realiza lucruri de calitate in acest domeniu.

Securizarea web-serverului e un criteriu in alegerea firmei care vrea sa faca web-hosting

Ce masuri de securitate luati pentru site-urile pe care le gazduiti, pentru a impiedica eventuale incercari de acces neautorizat?
Prima masura de securitate, poate cea mai importanta, consta in alegerea sistemului de operare folosit pe server, apoi configurarea, intretinerea si monitorizarea lui. In fond, securitatea datelor e asigurata, in cea mai mare masura, de oamenii din spatele calculatoarelor, de priceperea si profesionalismul acestora. Avem de-a face cu o structura dinamica. Nu poti spune ca serverul pus la punct astazi va fi la fel de sigur peste o luna.

Aparitia platilor online in Romania va dezvolta comertul online si magazinele virtuale

Cum credeti ca va arata Romania anului 2003 in acest domeniu? Se va dezvolta?
Trebuie sa se dezvolte; site-urile de servicii care fac comert online au aparut demult.
Din pacate, o plata online se desfasoara inca greoi. Sunt site-uri pe care se poate comanda aproape orice, dar validarea comenzii se face telefonic, plata se face prin mandat postal sau la sediul vanzatorului, livrarea dureaza, eventualul refuz al produsului complica si mai mult lucrurile.
Toate magazinele virtuale aparute pe web-ul romanesc functioneaza superb pana la momentul platii efective, unde inceteaza sa mai fie "online" si aplica modalitatile de plata clasice.
Concluzia este simpla: posibilitatea de a face plati online este necesara pentru dezvoltarea e-commerce-ului in Romania.

Interviu realizat de Rodica Diaconu

* Director general al firmei Open Systems - Bucuresti.

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22