REVOLUTIONARI: Privilegii pentru revolutionari

Interviu Realizat De, Razvan Braileanu | 21.10.2004

Pe aceeași temă

Continuam in acest numar discutia in jurul noii Legi a recunostintei fata de eroii martiri si luptatori care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989, care acorda in continuare avantaje materiale detinatorilor de certificat de revolutionar. Asociatia Revolutionarilor fara Privilegii, al carei presedinte este Radu Filipescu, se opune ferm avantajelor materiale acordate de lege, in raport cu reprezentanti ai altor asociatii de revolutionari, care considera ca legea este foarte buna.
In acest numar este intervievat secretarul de stat Vasile Emilian Cutean, care conduce Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor, organismul creat pentru a se ocupa de gestionarea acestui domeniu. Publicam alaturat un comunicat emis de Asociatia Revolutionarilor fara Privilegii.
In numerele urmatoare disputa va fi sussinuta de Sergiu Nicolaescu, initiatorul Legii Recunostintei, Stelian Tanase si Radu Filipescu. Ca epilog al acestei discutii, vom publica un amplu studiu despre evenimentele de la Timisoara si Bucuresti din decembrie 1989, semnat de Ruxandra Cesereanu.

Legea Recunostintei - abuzuri, inechitate, infractiuni
- comunicat -

Asociatia Revolutionarilor fara Privilegii (ARFP) a solicitat, pe baza Legii 544/2001 (Legea accesului la informatiile publice), prin scrisoarea din 13.09.2004, Secretariatului de Stat pentru Problemele Revolutionarilor (SSPR) lista persoanelor care au beneficiat de Legea 42/1990 si de Legea 341/2004 (Legea recunostintei fata de eroii-martiri si luptatorii care au contribuit la victoria Revolutiei romane din decembrie 1989). Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor a refuzat sa raspunda solicitarii noastre legale. Lipsa datelor necesare aplicarii Legii Recunostintei a fost recunoscuta pe pagina de Internet a SSPR, unde s-a prezentat faptul ca exista localitati, cum ar fi orasul cu cei mai multi detinatori de Brevete de Revolutionar, Bucuresti, pentru care SSPR nu detine informatii.
Avand in vedere aceasta situatie, solicitam Guvernului modificarea Legii Recunostintei prin ordonanta de urgenta, cel putin prin suspendarea: - Art. 5, pct. c , prin care detinatorilor de brevet li se permite "cumpararea sau inchirierea cu prioritate, fara licitatie, din fondul de stat, a unui spatiu comercial sau de prestari servicii corespunzator, cu o suprafata utila de pana la 100 mp..."; - Art. 5, pct. g: "atribuirea, in limita posibilitatilor, in proprietate si cu clauza de neinstrainare timp de 10 ani de la data dobandirii, a 10.000 mp de teren in extravilan si 500 mp de teren in intravilan...". Asociatia Revolutionarilor fara Privilegii s-a infiintat in anul 2003 pentru a promova adevarul si curatenia morala in randul celor care au participat la Revolutia din decembrie 1989. Abuzurile si incorectitudinile celor care manjesc onoarea de a fi participat la actiunile revolutionare ii afecteaza pe toti cei care sunt revolutionari. Din acest motiv, ARFP a urmarit monitorizarea activitatii legislative, de reglementare si de aplicare a Legii 42 si, de curand, a legii numite "a Recunostintei".
Atat legile, cat si reglementarile si aplicarea lor au generat numeroase abuzuri, inechitate si infractiuni. Organismul guvernamental responsabil, si anume Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor, a promis de nenumarate ori in presa si la emisiuni televizate ca va realiza curatenia atat de mult solicitata de opinia publica si ca va evidentia cazurile de incalcare a legii. Aceste promisiuni nu au fost onorate.
Sa ne aducem aminte de ce am vrut sa scapam de Nicolae Ceausescu acum 15 ani. Din cauza privilegiilor nemasurate acordate acolitilor lui din partid si din Securitate. Se pare ca, la 15 ani dupa Revolutie, acest lucru se repeta si exista categorii privilegiate care primesc avantaje nemasurate.
Consideram ca responsabil pentru aceasta evolutie este, in mare masura, presedintele Ion Iliescu, care a promulgat Legea Recunostintei fara a lua in consideratie observatiile ARFP.
De asemenea, solicitam Guvernului suspendarea conducerii Secretariatului de Stat pentru Problemele Revolutionarilor pentru nerespectarea Legii accesului la informatiile publice si pentru incalcarea Art. 31 (alin. 2) din Constitutia Romaniei (2003) privind dreptul la informatie si "obligatia autoritatii publice de a asigura informarea corecta a cetatenilor asupra treburilor publice".

Asociatia Revolutionarilor fara Privilegii
18.10.2004

VASILE EMILIAN CUTEAN

Revolutionarii nu trebuie avantajati, ci sprijiniti

Conduceti Secretariatul de Stat pentru Problemele Revolutionarilor (SSPR). Exista in momentul de fata o evidenta, o baza de date cu cei care au primit certificate de revolutionar pana acum?
Da, in Monitoarele Oficiale. Sunt persoane care au certificate de revolutionar, dar nu sunt in Monitoare, de asemenea, sunt persoane care dovedesc ca au depus dosarele la comisie, dar nu putem sa cunoastem rezultatul acestor analize din cauza faptului ca nu avem baza de date referitoare la procesele verbale, registre si celelalte documente care au fost realizate de comisie.
In functie de datele coroborate pe care le aveti din Monitoare si din alte evidente, cati revolutionari cu certificat sunt acum in Romania?
Din evidentele noastre sunt in jur de 27.000, minus cei care au decedat intre timp. Dupa alte informatii ale noastre, numarul lor se apropie de 30.000.
Stiti cati dintre acesti oameni au obtinut avantaje materiale de orice fel de pe urma certificatelor?
In momentul de fata nu pot sa va dau nici cifra si nici drepturile de care au beneficiat revolutionarii, dar am primit de la majoritatea primariilor, prin Ministerul Administratiei si Internelor, toata documentatia, urmand noi sa o introducem pe suport magnetic si dupa aceea ne va fi mult mai usor. Deja avem in lucru si un program prin care vom sti exact ce drepturi a solicitat, ce a primit, ce a vandut fiecare posesor al certificatului de revolutionar. Din pacate, avem doar jumatate din personalul de care ar fi nevoie la Secretariat, 17 din 35 de persoane, motiv pentru care este foarte greu sa realizez tot ce mi-am propus.
In momentul in care o sa inceapa sa se aplice noua Lege a recunostintei, o sa fie gata aceste lucruri?
Legea prevede clar, si normele intaresc acest lucru, ca persoanele care au primit drepturile in baza Legii 42/'90 nu vor mai primi aceleasi drepturi. Nu stiu daca pana la preschimbarea tuturor certificatelor voi reusi sa intocmesc aceasta baza de date, dar in momentul in care orice posesor al noului certificat se duce sa solicite noile drepturi trebuie sa dea o declaratie pe propria raspundere ca nu a mai beneficiat de drepturi in baza Legii 42/'90. Daca am dori sa cunoastem cine a luat de doua sau mai multe ori aceste drepturi, pana nu intocmim aceasta baza de date nu putem sti, pentru ca beneficiarii Legii 42/'90 nu erau obligati sa declare undeva acest lucru. Primariile n-au fost obligate, la randul lor, sa faca cunoscut faptul ca au acordat drepturi potrivit Legii 42/'90 si atunci noi trebuie, in primul rand, sa intocmim baza de date. Pana atunci, mergem pe incredere.
Noua lege prevede masuri de siguranta fata de oamenii care pot sa beneficieze de mai multe ori de aceste avantaje?
Da. Chiar in Legea 341/2004 este stipulat clar ca prefecturile vor transmite trimestrial catre SSPR liste cu toate drepturile care au fost acordate in baza Legii 341, astfel incat SSPR va cunoaste oricand cine a luat si de cat a beneficiat.
Pana acum ati sesizat PNA-ul in legatura cu niste oameni care au incalcat deja prevederile si au abuzat de folosirea certificatului. Despre ce fel de infractiuni e vorba?
Am sesizat PNA-ul si procuratura cu absolut toate faptele pe care eu le-am considerat ca au incalcat legea, fapte penale, bineinteles - fals, uz de fals, trafic de influenta in unele cazuri. Ma refer aici si la cei care au avut functii de conducere in cadrul Secretariatului de Stat si care au exercitat si alte activitati decat cele prevazute in fisa postului. Am descoperit ca unii angajati aveau venituri mult mai mari decat cele pe care puteau sa le realizeze din salariu si e clar ca era incompatibila activitatea lor de functionar public cu celelalte activitati pe care le desfasurau.
La un moment dat, la art. 8 din lege se spune ca nu beneficiaza de ea cei care au facut politie politica. Cum puteti sa verificati acest lucru? Ati cerut dosare la CNSAS?
Nu. Am cerut in primul rand la procuratura. E o idee sa cerem CNSAS-ului. N-am solicitat noi, dar acest lucru ar trebui sa-l faca asociatiile. Pentru ca ele ii promoveaza pe acesti luptatori, le acorda un aviz si raspund pentru cei carora le acorda acest aviz. Dar putem s-o facem si noi, nu e nici un fel de problema.
In lege nu este prevazut nicaieri ca persoana care solicita un astfel de titlu sa precizeze locul de munca pe care-l ocupa la revolutie. Nu vi se pare ca acesta este un aspect important?
Intr-un fel da, intr-un fel nu, pentru ca el putea sa munceasca oriunde. Daca va referiti la securisti, la militieni sau la alte categorii, as spune ca da. Nu mi s-a parut chiar important acest aspect, cu toate ca, daca stam sa-l analizam mai atent, are o foarte mare importanta.
Va dau un singur exemplu: la "luptatorii cu fapte deosebite" sunt mentionati cei care au ocupat anumite sedii, institutii publice. Se poate ca ei sa fi lucrat chiar acolo.
Este adevarat, dar daca ei s-au oferit ca voluntari? Daca, prin acel loc de munca, ai luptat impotriva revolutiei, abia atunci se considera o fapta antirevolutionara. Din 4 milioane de membri de partid, nu erau disidenti toti. Daca faceam revolutia doar cu disidentii, nu stiu daca se transforma in revolutie. Era o rascoala cum a fost si la Brasov. E adevarat, sunt foarte multe aspecte, dar nu le-am putut cuprinde chiar pe toate.

Orice lege poate genera coruptie

N-am gasit nicaieri in lege pedepsele pentru cei care abuzeaza de drepturile astea.
Dar nu trebuie neaparat in lege, este stipulat in Codul Penal. Daca incalci o lege, e clar ca esti pasibil de pedeapsa. Deci, daca vrem s-o aplicam, o putem aplica.
Putem spune ca este o lege care poate genera coruptie? Si, daca da, la ce nivel?
Orice lege poate genera coruptie. In momentul de fata deja am informatii ca presedintii unor asociatii solicita diferite sume pentru acordarea avizului. De aceea am prevazut clar in norme ca asociatia sa acorde acest aviz obligatoriu fara a pretinde bunuri, bani sau orice alte foloase. Daca presedintele unei asociatii nu vrea sa acorde un aviz, trebuie sa-si motiveze refuzul. Eu, ca revolutionar, pot sa ma duc la orice asociatie infiintata pana in '92.
Dar chestia asta este cu doua taisuri, fiindca omul s-a inscris intr-o asociatie alaturi de alti oameni cu care a participat la revolutie. Daca se duce la alta asociatie, ceilalti nu-l cunosc. Cum pot oamenii aia sa-i dea aviz, daca nu-l cunosc?
Nu a fost obligatoriu ca un revolutionar sa faca parte dintr-o asociatie cu care a luptat la revolutie. Va dau exemple sute de persoane care au primit avize din alte orase, din alte judete. O persoana din Timisoara a primit avizul din Brasov. Ce legatura are una cu alta?
Cum poate omul ala sa se duca la Brasov si sa ceara aviz, de vreme ce el a fost la revolutie in Timisoara?
Asa s-au acordat avizele pana acum. Va arat zeci de persoane care au plecat din alte judete la Timisoara. Sunt foarte multe aspecte pe care incercam sa le elucidam in momentul asta. Atat de multe s-au intamplat intre '90-'97, incat noi acum vrem, in 6 luni de zile, sa reglam ceea ce s-a intamplat in 7 ani! Prin tot felul de tertipuri, s-au dat certificate in continuare pana in 2001, 2002, sub forma de duplicate. E alt aspect si asta. Eu n-am calitate, de exemplu, sa analizez un dosar din punct de vedere juridic, legal. Eu il analizez din punct de vedere tehnic, ca sa spun asa, sa vad daca se coroboreaza toate documentele care sunt in dosar. Dar faptul ca el a scris adevarul sau nu in declaratia lui personala, aici e treaba procuraturii. De aceea am si solicitat sprijinul Ministerului de Interne, al Ministerului Apararii, Ministerului Sanatatii, Parchetului General. De exemplu, un militar a solicitat certificat. Automat, reprezentantul MApN se va sesiza si va confirma sau infirma daca persoana respectiva este indreptatita sa primeasca. Sunt convins ca vom face lumina si vom schimba si imaginea despre revolutionari.

Arhiva Comisiei pentru Cinstirea Revolutionarilor din Decembrie '89 nu mai exista

Ca sa primeasca un asemenea certificat si acum, in urma acestei legi, sa si-l reinnoiasca, ce probe trebuie sa aduca o persoana ca a participat activ la Revolutie?
In momentul de fata nu trebuie sa aduca nici un fel de probe. Solicitantul trebuie sa se prezinte cu o cerere si cu un aviz reactualizat de la o asociatie de revolutionari. Noi avem aici aproximativ 30.000 de dosare care au apartinut Comisiei pentru Cinstirea Revolutionarilor din Decembrie '89, cea care in perioada 96-'97 a acordat certificate. In momentul in care o persoana a depus cerere cu aviz reactualizat, noi o cautam in arhiva. Eu, ca presedinte de asociatie, am facut parte din acea comisie, care a lucrat sub o presiune pe care nu vi-o inchipuiti. L-au demis pe presedinte, l-au angajat din nou dupa doua luni. Deci a fost un talmes-balmes si noi dorim sa refacem tot traseul si toata arhiva acelei comisii, care din pacate nu mai exista. Nu ma refer la dosare, ma refer la actele realizate de comisie, incepand de la registrul pe care a primit dosarele pana la eliberarea certificatului.
Cum au disparut aceste acte?
Daca stiam… Si acest lucru se afla pe masa Parchetului. Am facut absolut tot ce-am putut, dar nu depinde de mine.
Sa ne intoarcem la dovezile pe care trebuia sa le aduca.
In primul rand trebuia sa aiba o declaratie personala, in care sa povesteasca tot ce a facut la revolutie sau activitatile importante pe care le-a desfasurat pentru victoria revolutiei. In al doilea rand, trebuie sa aiba recunoasterea unei asociatii, declaratii din partea a trei revolutionari, copie dupa buletin si toate acestea trebuie coroborate si cu alte dovezi. Daca nu sunt coroborate, nu sunt valabile.
Cu ce anume trebuie coroborate?
In Timisoara s-a intocmit un tabel cu cei care au fost in balconul Operei. In Bucuresti, la Comitetul Central, la fel, s-au facut legitimatii. Din primul moment cand am intrat acolo am inceput sa ne organizam, pentru ca stiam ca s-ar putea sa intre printre noi tot felul de persoane. Nu ne cunosteam, dar nu doream sa intre altii printre noi, cu toate ca era un nonsens. Am facut legitimatii, am facut tabele pe fiecare etaj, am stabilit parole, s-au facut fotografii, filme, au fost pe-acolo tot felul de oameni. Apoi, pe 25 decembrie s-au dat adeverinte pentru cei care au lipsit de la serviciu. Eu vorbesc de punctele fierbinti, si nu de IMGB, fiindca cineva care a stat in IMGB si si-a pazit intreprinderea - pentru acest lucru sa-l recompenseze intreprinderea. Ma refer la institutii ale puterii comuniste pe care putea sa le foloseasca impotriva manifestantilor.
Dosarele acestea sunt publice?
Da, bineinteles. Eu nu inteleg de ce sa te ascunzi de ce ai facut atunci, nu vad nici un fel de motiv pentru care eu, personal, sa nu-mi fac public dosarul.
Sunt anumite persoane, de multe ori chiar publice, a caror calitate de revolutionar este contestata. Si atunci, daca dosarul ar fi public, presa sau persoanele interesate ar putea sa vada dovezile.
Da, bineinteles. Va asigur ca va acord toata disponibilitatea. Nu stiu daca adresele sau celelalte date personale se pot face publice, dar faptul si modul in care ai actionat in revolutie mi se pare de interes public. E o lauda asta, nu stiu de ce sa-ti fie frica de ce-ai facut la revolutie. Daca n-ai facut nimic, atunci e clar ca te opui sa faci dosarul public. Avem persoane care au declarat ce au facut la ei in scara blocului s.a. si probabil ca acum si-au adus aminte ca au fost mai in centru. Si e un punct de plecare, totusi. Pana acum nu s-a facut nimic. Eu zic ca macar acum se face ceva, mai ales ca avem in lucru un proiect de lege pentru infiintarea Institutului Revolutiei, care sa analizeze tot ce s-a intamplat atunci si pe plan intern, si pe plan international, si contextul politic de atunci, absolut tot.

Daca e teren, de ce sa nu-l ia revolutionarii?

Un aspect controversat din lege si din normele de aplicare este legat de terenuri, care se acorda in limita posibila din domeniul public. In lege se spune la art. 2, punctul f: "echitate in acordarea drepturilor prevazute de prezenta lege".
In art. 2 sunt principii de aplicare a legii. E vorba de persoanele care au venituri mari fata de cele care au venituri mici, la asta se refera. Deci nu este imperativ, este un principiu. Se spune: "In aplicarea prevederilor prezentei legei se vor avea in vedere urmatoarele principii:…".
Preturile la terenuri variaza foarte mult de la o zona la alta, si pana la urma ramane la latitudinea administratiei publice unde da terenul. Astfel pot aparea inechitati foarte mari.
Sunt de acord cu dvs., dar noi nu am stat acum sa impartim terenuri sau sa ne gandim la aspectul ca intr-o zona terenul e mai scump. D-le, e cererea si oferta, e economia de piata, nu suntem noi de vina de acest lucru. Sau, ba da, suntem de vina, pentru ca noi am facut revolutia si am creat posibilitatea acestor lupte democratice. Fiecare obtine teren acolo unde exista. Ramane la latitudinea primarilor si a consiliilor locale. E prea mult ca, dupa 14 ani, sa stam si sa analizam modul de acordare a acestor drepturi. Noi stim ca trebuie sa fie acordate. Cum se acorda e domeniul altor institutii. Am vazut intr-un ziar ca revolutionarii sunt acuzati ca prin aceasta lege vor primi teren in Otopeni, unde metrul de pamant costa intre 100 si 1.000 de euro s.a. Daca e teren, de ce sa nu-l primeasca revolutionarii? Pentru cine e tinut acel teren? Cati revolutionari sunt in topul celor bogati? Pe revolutionari vrem sa-i vedem tot zdrentuiti si rupti pe strada, iar altii sa treaca in masini luxoase! Nu, d-le, revolutionarii sunt acea categorie de persoane care si-au asumat un risc. Si pe riscul lor toata tara a plecat pe drumul democratiei. In decembrie '89 foarte multi erau pe margini, bateau din palme si spuneau ca sunt cu noi, si dupa aceea plecau, fiindca le era frica sa nu fie fotografiati sau filmati.
In lege se spune ca terenurile primite nu pot fi instrainate pe o perioada de 10 ani. Cine verifica acest lucru?
Organele abilitate de lege.
Aveti cunostinta de cazuri in care s-au vandut terenurile?
Primariile pot spune acest lucru. Pana in momentul de fata noi suntem doar la nivelul acumularii documentelor.
Daca in primarii s-au pierdut documente, si se intampla des asta, este posibil ca o persoana sa beneficieze din nou de drepturi?
Da, pe propria raspundere. Solicitantul trebuie sa dea o declaratie pe propria raspundere. In cazul in care s-a dovedit ca acea declaratie e mincinoasa, se aplica legea. Pana la proba contrarie, trebuie sa acordam prezumtia de nevinovatie.

Nu vrem sa cream o categorie sociala favorizata

Dvs. ati beneficiat de privilegiile acordate de Legea 42?
Nu de privilegii, ci de niste drepturi. Chiar nu stiu de ce sunt considerate privilegii, pentru ca terenuri s-au dat, conform Legii 18/'91, tuturor celor care au solicitat, pana la 10 hectare. Care-i privilegiul ca un revolutionar putea sa ia 1 hectar? Am beneficiat, din 1998, de un spatiu comercial pe Calea Victoriei. Imediat dupa ce mi-a fost atribuit au inceput procesele, in 2000 am pierdut procesul si in 2001 mi l-au si luat. Cam de atat am beneficiat. M-am asociat cu un arab, fiindca nu aveam bani, si am avut si cu acesta procese...
Stiti care e de fapt problema? Lumea spune: "de ce trebuie sa ia revolutionarii?". Noi nu vrem sa cream o categorie sociala favorizata fata de celelalte, dar aceste persoane, asa cum sunt si sportivii care ne-au reprezentat tara la diverse manifestari internationale si s-au remarcat in mod deosebit, au facut ceva pentru tara asta. Si atunci consider ca ei nu trebuie sa fie avantajati, ci sprijiniti. Spuneti-mi si mie cu ce e mai avantajat un revolutioar ca are dreptul la medicamente, la casa, la teren, cum au si alte categorii? Haideti sa vedem cate din persoanele sau cate din categoriile sociale din tara asta au aceleasi drepturi! Si dupa aceea discutam. Alti revolutionari care au fost acolo nu vor drepturi, s-au si constituit intr-o Asociatie a Revolutionarilor fara Privilegii. E opinia lor, n-am absolut nimic cu ei. Dar sa lupti impotriva mea? Asta inseamna democratie: asta-i opinia ta, asta-i opinia mea. Nu inseamna ca eu daca vreau drepturi, sunt impotriva ta, fiindca tu nu le vrei! Fiecare are locul lui in societatea asta si consider ca asa trebuie sa ne comportam.
In hotararea de guvern privind infiintarea SSPR se spune ca "Secretariatul sprijina activitatea organizatiilor non-guvernamentale ale revolutionarilor". In categoria asta intra si Asociatia Revolutionarilor fara Privilegii?
Da, daca solicita sprijinul.

Interviu realizat de Razvan Braileanu

 

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22