Pe aceeași temă
A fost o greşeală încă de la bun început coaliţia cu PSD? Poate fi considerată acum un eşec?
Fără îndoială că parteneriatul a fost un eşec, fie şi pentru faptul că a fost gândit pentru patru ani şi s-a terminat după nouă luni. Eu am fost unul care de la bun început am spus că această alianţă nu trebuie să se încheie pentru că nu avea cum să se termine bine. E un eşec, fără doar şi poate.
Motivele reale ale rupturii par a ţine mai mult de controlul „Doi şi un sfert“, de organizarea alegerilor, de imagine. Ce anume a atârnat mai greu în balanţă?
Ruperea propriu-zisă a fost decisă de PSD. În ce priveşte situaţia ministrului Dan Nica, sigur că tot ce se întâmpla la „Doi şi-un sfert“ a cântărit şi e evident că toată lumea a fost îngrozită de faptul că d-l Marian Vanghelie are acces la acea arhivă. Probabil că d-l Dan Nica nu-şi dă seama nici azi cât de gravă este această situaţie şi probabil consideră că a fost un pretext. Nu a fost un pretext. Noi am fost, iarăşi, speriaţi când d-l Nica a spus grozăvia cu autobuzele şi când a doua zi presa a început să verifice şi a văzut că nu e adevărat, omul prindea muşte. Totuşi, nu poţi fi ministru de Interne şi să arunci asemenea diversiuni pe piaţă. În ce priveşte organizarea alegerilor, eu cred că asta este o fantoşă. În România, din 1996 încoace, oricine a organizat alegerile le-a pierdut şi oricine a avut Ministerul de Interne le-a pierdut. Totuşi, ţara asta e în UE, totuşi existaţi dvs., ca media, există totuşi o opoziţie articulată şi extrem de solidă în momentul ăsta. Nu mai poţi fura alegerile. Şi nici n-avem intenţia să facem asta.
Cine credeţi că iese avantajat, din punct de vedere electoral, din această ruptură?
Mi-e foarte greu să spun acum. E una dintre îngrijorările mele, pentru că nu ştiu cum anume va percepe electoratul tot acest tumult politic din jurul guvernului. Noi am făcut tot posibilul să comunicăm motivele noastre, ca oamenii să înţeleagă clar de ce am ajuns în această situaţie şi cum se împart responsabilităţile pentru că am ajuns aici. Nu pot decât să sper că oamenii vor înţelege ce am comunicat.
Unul dintre aceşti responsabili, în pofida tuturor dezminţirilor, este considerat preşedintele Băsescu, pentru că puţini ar crede că în ţara asta se ia o decizie de o asemenea importanţă fără acordul preşedintelui.
Nu preşedintele l-a pus pe Dan Nica să declare grozăvia cu autobuzele, nu preşedintele a dat arhiva de la „Doi şi-un sfert“ pe mâna lui Marian Vanghelie, nu preşedintele l-a împiedicat pe Dan Nica să-şi exercite atribuţiile de ministru de Interne în contextul creşterii infracţionalităţii din România. Preşedintele a făcut ceva ce, din punctul meu de vedere, era obligatoriu, şi anume, a semnat propunerea venită din partea prim-ministrului. A semnat-o, fie şi pentru că preşedintele întotdeauna a semnat aceste propuneri.
Îi convine PD-L că este acum singur la guvernare?
Aş spune că în momentul acesta mai degrabă nu, pentru că vom avea de explicat şi de asumat o perioadă economică destul de grea, iar pe de altă parte, avem în acest moment în faţă o opoziţie masivă, bine articulată, care şi-a regăsit ceea ce o unea, şi anume sentimentul anti-Băsescu şi e greu să fii un singur partid confruntat cu toate celelalte, într-un moment electoral.
Va trece prin parlament un eventual Cabinet Boc 3?
Eu cred că da. Cred că există resurse foarte serioase în parlament pentru a constitui o nouă majoritate. Din cauza asta, când îi aud pe cei de la PSD vorbind apocaliptic despre o criză care blochează România, mă uit în jurul meu în parlament şi zâmbesc. Pentru că ştiu foarte bine şi ştiu şi ei foarte bine că o criză, un blocaj se realizează atunci când e imposibil să mai faci o majoritate. În parlament, în momentul ăsta, sunt foarte multe variante pentru o majoritate care să susţină un guvern.
Deci, PD-L racolează parlamentari din altă parte...?
Nu ştiu de ce vedeţi numai aşa, că PD-L racolează. Eu vă spun că PD-L este curtat de foarte mulţi parlamentari din alte partide.
S-a trecut acum la o pedelizare de la vlădică la opincă. Vi se pare normal acest lucru, în condiţiile în care PD-L era cel care acum câtva timp susţinea că nu trebuie politizată administraţia?
Nu mi se pare normal. Am fost întotdeauna vehement împotriva politizării, sigur, până la un anumit nivel, pe care îl putem discuta. Dar suntem într-o situaţie în care un exces cheamă alt exces. Politizarea administraţiei publice, făcută la un moment dat în timpul guvernului Boc, a fost un răspuns la politizarea masivă făcută în timpul guvernului Tăriceanu, care cu siguranţă o fi fost un răspuns la pesedizarea masivă din vremea lui Adrian Năstase ş.a.m.d. În momentul ăsta, aproape că nu mai contează cine şi cum politizează. Cel mai grav este că ne-am înscris într-o spirală în care oricine va veni la putere va politiza după culoarea sa politică administraţia, ca un răspuns la politizarea trecută.
Accesul la resurse atârnă cel mai greu în balanţă, în pofida a ceea ce-mi spuneţi dvs. Doreşte PD-L acum să pună mâna pe toate resursele?
Nu cred că PD-L va reuşi să depesedizeze în cât mai avem până la alegeri, 40 de zile, complet. Cu alte cuvinte, nu cred că e vorba de o decizie de a rade complet oamenii dintr-un alt partid. În ce priveşte accesul la resurse, mărturisesc că şi eu, văzând ce se întâmplă, sunt destul de îngrijorat. Şi mie mi se pare că, până la urmă, substratul oricărei politizări a administraţiei acesta este.
Dar, din punct de vedere economic, al crizei, credeţi că este capabil PD-L să gestioneze de unul singur? Criticile sunt multe şi justificate unele dintre ele.
Mărturisesc că mi-am spus întotdeauna că acest guvern, în acest parteneriat, pentru că a fost un mix între un partid de dreapta şi unul de stânga, nu a putut răspunde crizei, aşa cum îmi doresc eu, aşa cum ar trebui să răspundă un guvern crizei. Cred că criza economică nu poate fi abordată decât cu măsuri de dreapta, măsuri care vizează stimularea creşterii economice, bazate pe sectorul privat, în acelaşi timp cu reducerea drastică a cheltuielilor în sectorul public. E limpede că nu poţi face asta având un partid de stânga alături, care vede cu totul altfel lucrurile. Din perspectiva asta, cred că dacă PSD a plecat de la guvernare trebuie să fie pentru noi o şansă.
Consideraţi că are Traian Băsescu, în momentul de faţă, un program care să constituie o motivare pentru electoratul lui, cel mai predispus la absenteism, de a ieşi la urne?
Asta este o problemă. Cred că proiectele lui Traian Băsescu în esenţă ar putea fi rezumate pe trei idei. Prima este cea a reformării statului, inclusiv o reformă instituţională foarte serioasă, a doua ar fi cea a construirii unei justiţii independente şi care chiar să funcţioneze după standardele statului de drept, iar a treia direcţie este lupta împotriva corupţiei. Cred că această agendă este o agendă stringentă pentru România de azi, iar preşedintele, care este un bun comunicator, va reuşi să transmită aceste lucruri. Suntem în acest moment undeva la jumătatea realizării bătăliei pentru modernizarea României, bătălie începută acum cinci ani. Poate că am fost atunci un pic naivi crezând că în cinci ani toate obstacolele care stau în calea transformării României vor putea fi înlăturate. În momentul ăsta, dacă abandonăm, iar a nu-l vota pe Traian Băsescu înseamnă abandonarea luptei pentru modernizarea României, lucrurile se întorc în acea vreme gri de care cred că am vrut cu toţii să ne despărţim la un moment dat. Cred că suntem la jumătatea drumului şi că drumul acesta trebuie continuat. //