Pe aceeași temă
A fost vorba de o estimare incorectă a crizei, de incompetenţă sau de calcule electorale care au dus în final la acea „minciună prin omisiune“, cum spunea Radu Berceanu?
În primul rând că eu nu sunt de acord cu cele spuse de Radu Berceanu. Chiar dacă anul trecut a fost un an electoral, să nu uităm că, de fiecare dată, preşedintele României a sesizat derapaje la momentul potrivit. Vă aduc aminte că în 2008 a spus că este nesustenabil bugetul de pensii şi ştiţi reacţia de atunci a d-lui ministru Vosganian. Ştiţi, de asemenea, că în anii 2007 şi 2008 au fost nu mai puţin de 20 de acte normative prin care au fost crescute pensiile şi salariile. Aproape de fiecare dată când preşedintele a retrimis în parlament respectivele proiecte de legi, ele au fost votate la fel şi preşedintele a fost obligat să le promulge. Guvernul care a fost instalat în decembrie 2008, efectiv, nu a avut cum să ştie că se încheie anul bugetar 2008 cu un deficit de peste 5%, când era o creştere de peste 8%. Lucrurile astea le-am aflat în primul trimestru. Şi noi am făcut o construcţie bugetară pe 2008 cu o creştere economică de 2,5%. Ne-am dat seama, e adevărat, spre mijlocul anului că lucrurile nu sunt în regulă şi că vom avea o contracţie bugetară. Şi au fost luate o serie de măsuri care au făcut să ne încadrăm, totuşi, în 2009 în bugetul de salarii din 2008. Veţi spune: n-a fost suficient. Dar se uită că majoritatea actelor normative au fost date la sfârşitul anului 2008, cu aplicativitate de la 1 ianuarie 2009.
Din acest calendar extrem de apăsat al acuzelor lipseşte totuşi 2009, când nu aţi luat măsurile dure de redresare economică care s-ar fi impus la vremea respectivă.
Trebuie să vă spun că, atunci când s-ar fi impus, guvernul nu putea să le ia. Pe tot parcursul trimestrului IV din 2009, guvernul nu a putut decât să gestioneze treburile ţării. Pe de altă parte, eu nu cred că cineva din lume ar fi putut prognoza o asemenea evoluţie a lucrurilor în economia europeană la mijlocul anului trecut. Uitaţi-vă ce se întâmplă şi în alte state cu situaţii mult mai dificile, din punctul meu de vedere, decât a noastră. Chiar dacă România se află într-o situaţie complicată, noi credem că sunt soluţii – absolut nepopulare, este adevărat. Nimănui nu-i face plăcere, nici nouă ca guvern şi ca partid, să tăiem din pensii şi salarii, dar analizând împreună cu specialiştii Băncii Naţionale, cu colegii noştri din partid şi cu alţi specialişti din România, am ajuns la această variantă.
Dar toate aceste măsuri dure nu ar fi trebuit precedate de măsuri care să vizeze reducerea cheltuielilor materiale, reduceri de ministere, de agenţii, a salariilor imense?
Aveţi perfectă dreptate şi, într-adevăr, cred că poate ar fi trebuit luate din trimestrul I al anului acesta. Să nu uităm că suntem în iunie şi că intenţionam să luăm aceste măsuri din mai. În ce priveşte administraţia publică, am ajuns, în sfârşit, la un proiect de lege finalizat care se referă la raţionalizarea cheltuielilor în administraţia publică. Împreună cu specialiştii FMI, cu Ministerul Finanţelor am lucrat trei luni la un proiect de lege care va introduce o rigurozitate maximă în execuţia bugetelor publice locale, iar pe de altă parte va introduce normative de personal, e adevărat, nedorite, dar necesare. Au fost foarte multe calcule, foarte multe evaluări, simulări, pentru că trebuie să ţinem seama, pe de o parte, de mărimea unităţii administrativ teritoriale, pe de altă parte, de serviciile minime obligatorii generale pe care trebuie să le execute către populaţie, conform Constituţiei, şi de alte servicii, cum e poliţia locală sau evidenţa persoanelor. Un astfel de proiect este gata cam de trei săptămâni. Aşteptăm să treacă asumarea răspunderii şi în prima miercuri o să-i propun primului ministru ca acest act normativ să fie promovat prin ordonanţă de urgenţă, pentru că altfel ajunge în parlament, unde există influenţe din partea administraţiilor publice către toţi parlamentarii. De aceea, pentru a putea aplica astfel de măsuri, care vor duce şi la multe reduceri de personal, vom stabili clar că cei care nu le fac nu vor mai primi de la bugetul de stat sumele cuvenite provenite din impozitul pe venit şi TVA. Le vom spune administraţiilor publice locale: dacă nu le aplicaţi, nu veţi primi bani de la buget. Doriţi să rămâneţi cu acelaşi număr de personal? Foarte bine, măriţi taxele şi impozitele locale. Să văd cine are curajul să o facă.
Cu toate acestea, chiar şi acum, în plină criză, în plin scandal, în plină moţiune de cenzură, presa semnalează „veniturile nesimţite“ de la stat, a căror reducere a fost promisă de PDL încă din 2009, dar tot nu se face. De ce?
Discutăm lucrurile inclusiv în zona companiilor de stat, în zona societăţilor comerciale în care statul nu este majoritar, discutăm aici de tot ceea ce înseamnă bonificaţiile pe care le primesc cei din consiliile de administraţie, unde ştiţi foarte bine că cei trimişi acolo iau 1%. Conform legilor în vigoare, în foarte multe societăţi comerciale trebuie să trimită şi ministrul reprezentanţi, unii la nivel de secretar de stat, ce-i drept puţini, restul la nivel de director general etc. Şi m-am uitat: veniturile lor din astfel de activităţi au fost undeva între 40-47 de lei pe lună. Dar au fost şi situaţii, ca, de exemplu, la EximBank, CEC, Petrom şi putem continua, în care au luat tot 20%, dar 20% din vreo 20.000 de euro, cât are directorul respectiv. Aici nu statul stabileşte cuantumul pe care îl ia respectivul membru al consiliului de administraţie. Această problemă trebuie rezolvată, pentru că nu a fost încă rezolvată. Din păcate, şi aici a fost o greşeală şi trebuie să ne asumăm şi greşelile, secretari de stat sau alţi demnitari au fost trimişi în consilii de administraţie. Aici într-adevăr este un mare păcat.
* * *
Traian Băsescu
Nu am avut niciodată niciun conflict cu d-l Traian Băsescu. Au fost şi momente în care am avut alte puncte de vedere. Vă daţi seama că în campanie şi-a luat oamenii în care are încredere şi cred că am participat cu cea mai mare implicare posibilă în toate campaniile. Preşedintele nu este îndatorat nimănui. Noi fără preşedinte nu ieşeam din 7%. Cum cred că şi partidul şi-a făcut din răsputeri datoria, inclusiv în ultima campanie.
Monica Macovei
Îmi pare rău, dar a spus lucruri foarte populiste şi absolut imposibil de aplicat.
A spus că au fost contracte ilegale. Ăsta e un lucru grav, iar eu vă spun că a fost un contract absolut legal câştigat la licitaţie, cel al ginerelui meu. Nu am fost de acord cu el şi a fost reziliat în trei zile. Pe de altă parte, dacă sunt oameni în PDL care au greşit, trebuie să plătească, dar nu poţi pune tot partidul în aceeaşi oală, nu e corect.
* * *
Ministerul pe care îl conduceţi bate recordul la numărul de secretari de stat...
Am în minister 6 secretari de stat, 3 pe administraţie, că aici sunt 2 ministere de fapt, 3 pe ordine publică, dar şi aici vom reduce numărul. Din funcţia asimilată secretarului de stat nu va mai rămâne niciuna.
Există sistemele de salarizare în toate componentele structurii de securitate naţională, unde în toată lumea ei sunt plătiţi pe coeficienţi de ierarhizare. Deci, iau bani mai mulţi decât mine nu prin funcţia lor de secretari de stat, ci pentru că funcţia respectivă e a unui chestor cu patru stele. Dacă diferenţa între coeficientul de sus şi cel de jos trebuie să fie atât de mare, e de discutat.
Referitor la achiziţiile nesăbuite, la contractele clientelare, la nerestructurarea agenţiilor, consideraţi că s-a făcut o greşeală?
Indiscutabil că trebuie continuată reducerea agenţiilor, care a început deja. S-au făcut probabil şi achiziţii care nu trebuiau. Deşi achiziţiile la administraţia centrală au scăzut faţă de anul trecut, comparativ cu aceeaşi perioadă, e adevărat că în administraţia publică locală au crescut cu 12%.
Încă nu s-a făcut o prioritizare clară a investiţiilor. În România sunt începute zeci şi mii de investiţii, unele dinainte de 89, şi care se continuă şi din păcate sunt bani aruncaţi. Dau doar exemplul celor 4.000 de şantiere de şcoli care sunt în multe zone unde nu mai sunt copii. Cred că am întârziat aici, iar o astfel de ierarhizare se face acum. De asemenea, se face o stabilire clară a priorităţilor naţionale în investiţii. S-au stabilit, în sfârşit, standarde în construcţii, ca să ştim exact cât costă din sud până în nord şi din est până în vest un km de drum judeţean. Trebuie să recunosc că s-au aruncat multe miliarde, cel puţin din 1997, de când fiinţează Hotărârea de Guvern 577/97. Şi aici au greşit toate guvernele, am greşit şi noi.
Una dintre probleme este dacă aceste măsuri vor fi suficiente, astfel încât în toamnă să nu se ajungă la mărirea taxelor şi impozitelor.
Convingerea mea clară e că vor fi suficiente. Nu sunt ministru de Finanţe, dar la discuţiile din guvern, la discuţiile din coaliţie am analizat toate lucrurile astea pe cifre. Şi am convingerea că le vom aplica, pentru că dacă nu le vom aplica, dacă nu ne respectăm propriile legi, propuse de noi, plecăm acasă, că despre altceva nu poate fi vorba.
D-le Blaga, PDL a clientelizat tot, aţi pus pedelişti de jos şi până sus. S-a greşit sau nu în această privinţă?
Da, asta a fost, într-adevăr, una dintre cele mai mari greşeli. Şi aici aş reveni la momentul 2007, când i-am spus d-lui Tăriceanu, după ce a scos PDL de la guvernare, că tot ce am făcut bun pe parcursul de integrare 2005-2006 s-a dus prin faptul că
dintr-o dată a scos toţi oamenii care i s-a părut că sunt reprezentanţii noştri din deconcentrate, prefecturi etc. Nu vă ascund că am avut o presiune enormă din partea PSD anul trecut, ca să revenim şi să dăm afară tot ce rămăsese al PNL.
Da, şi acum aţi făcut la fel.
Acum cred că, în sfârşit, lucrurile vor intra pe făgaşul normal. Pentru că decizia Curţii Constituţionale este, din punctul meu de vedere, în regulă, pentru că în momentul în care cineva execută o funcţie de demnitate publică trebuie să fie funcţionar public cu concurs. Şi dacă noi vrem binele ţării, PDL de data asta, UDMR, ceilalţi care sprijină guvernul, va trebui să fie concursuri cinstite peste tot. Dar asta este doar una dintre măsuri. Măsura mare este cea care se va realiza odată cu aplicarea noii Legi a învăţământului, cu descentralizarea din sănătate, care, iată, se promovează, cu descentralizarea din zona celorlalte ministere, când vom face neinteresante pentru partide aceste funcţii, în sensul în care ele vor trece din deconcentrate în descentralizate, în subordinea consiliilor judeţene sau a primăriilor.
De ce aţi politizat, d-le Blaga, atâta vreme cât atunci când eraţi în opoziţie acuzaţi exact politizarea făcută de ceilalţi şi a fost unul dintre principiile pentru care v-a votat multă lume?
Eu vreau să vă spun că din acest punct de vedere au fost şi situaţii când a existat o frână în aplicarea programului de guvernare de către foarte mulţi din serviciile de deconcentrate, pentru că, dacă ar fi ajuns acolo doar prin valoare, şi nu prin funcţiile politice pe care le-au avut în partid la un moment dat, nu era nici o problemă, dar, din păcate, absolut toţi au fost puşi pe criterii politice. Din acest punct de vedere, da, doamnă, am greşit şi noi şi ne asumăm lucrurile astea.
D-le ministru, ştiaţi că ginerele dvs. are contract cu statul?
Sub cuvânt de onoare, nu. A fost un contract, din punctul meu de vedere, important, nu foarte mare. Eu am mai spus că mă bucur că nu lucrează la stat. Că lucrează în zona de pază, foarte bine, lucrează 160.000 de oameni în zona respectivă. Că nu mi-a spus şi a participat la licitaţii, câştigate cinstit, aici cred că nu se îndoieşte nimeni, asta m-a durut şi am avut mult de suferit, inclusiv personal, pe tema asta, asta într-adevăr m-a durut.
Dar nu ştiaţi, cu „Doi şi un sfert“ acolo de veghe...?
Iată, doamnă, că nu ştiam, pentru că nu ne ocupăm cu lucrurile astea. Cum nu m-am ocupat să ştiu, că n-ai de unde să ştii, nici măcar acţionariatul care participă din 10-11 firme la o licitaţie la Ministerul Dezvoltării, habar n-am cine e acţionariatul respectiv. De unde să ştiu? Nici nu mă interesează şi cred că nici n-am dreptul să mă intereseze, că dacă m-ar interesa înseamnă că aş avea un interes, cine e acţionar la o firmă şi alta. Anul trecut am desfăşurat peste 300 de licitaţii publice şi n-aţi auzit de niciun scandal. Deci eu n-am de unde să ştiu acţionariatul. Iar eu n-am deformaţie profesională, că n-am fost procuror, să zic: demonstrează tu că eşti nevinovat. V-am spus sub cuvânt de onoare că nu am ştiut.
Este totuşi un mare semn de întrebare modul în care clientela politică şi rubedeniile câştigă licitaţiile publice?
Aveţi absolută dreptate.
Soluţia e: afaceri sau politică?
Afaceri e mult spus, pentru că, de exemplu, poţi să ai afaceri, dar nu cu statul. Afacerile pe perioada mandatului ţi le delegi, nu e nicio problemă, aşa e în toată lumea. Eu m-am dus şi mai departe şi am spus că nici măcar familia să nu aibă afaceri cu statul. Pentru că nu-mi convine acum să văd că a câştigat o firmă o sală de sport şi în spatele sălii de sport văd că e mama cuiva. Credeţi că-mi face plăcere lucrul ăsta? Dar nu poţi rezolva asta decât printr-o decizie politică, pentru că poate oricine, în afară de Cel de Sus, să conducă un minister şi nu are de unde să ştie, din cele 10-15 firme care participă la licitaţii, care este acţionariatul. Trebuie decizie politică în interiorul partidului. Să spui: fraţilor, în momentul în care aţi fost prinşi într-o astfel de situaţie, cu părere de rău, aveţi de ales. Eu am propus acest lucru în Colegiul Director.
* * *
Politizarea
Asta a fost, într-adevăr, una dintre cele mai mari greşeli. Acum cred că, în sfârşit, lucrurile vor intra pe făgaşul normal. Decizia Curţii Constituţionale este, din punctul meu de vedere, în regulă, pentru că în momentul în care cineva are o funcţie de demnitate publică trebuie să fie funcţionar public cu concurs. Şi dacă noi vrem binele ţării, PDL de data asta, UDMR, ceilalţi care sprijină guvernul, va trebui să fie concursuri cinstite.
Ginerele
Sub cuvânt de onoare, nu am ştiut. A fost un contract, din punctul meu de vedere important, nu foarte mare. Că nu mi-a spus şi a participat la licitaţii, câştigate cinstit, aici cred că nu se îndoieşte nimeni, asta într-adevăr m-a durut şi am avut mult de suferit, inclusiv personal, pe tema asta. Eu n-am de unde să ştiu acţionariatul, anul trecut am desfăşurat peste 300 de licitaţii publice şi n-aţi auzit de niciun scandal.
* * *
Şi credeţi că va trece?
Eu cred că va trece.
Se va face o remaniere după această moţiune de cenzură?
O remaniere o poate propune doar premierul, el are dreptul şi obligaţia de a analiza pas cu pas activitatea oricărui ministru. Trebuie parcurşi doar paşii normali, pentru că nu suntem numai noi la guvernare, suntem într-o coaliţie destul de largă şi după ce domnia sa va ajunge la o concluzie despre un ministru sau altul... În ce priveşte miniştrii PDL, nu sunt probleme, domnia sa îi poate propune pentru că este preşedintele partidului, în ceea ce priveşte miniştrii propuşi de UDMR, e un protocol de colaborare în care, sigur, premierul e suveran, dar trebuie să anunţe motivele conducerii UDMR. Aşa funcţionează în orice stat civilizat o coaliţie.
Sunteţi de acord cu reducerea numărului de ministere la 8? Este vorba de ce a apărut în presă, de planul propus de Liviu Negoiţă.
N-a propus niciun plan Liviu Negoiţă. La sfârşitul unei şedinţe de Birou Naţional a spus: „de ce nu reducem ministerele la 8?“ şi, pe surse a apărut în presă. Astfel de analize trebuie făcute foarte serios într-un partid, pentru că şi aici e un parcurs, după care trebuie prezentate în coaliţie. Eu am convingerea că se poate reduce numărul de ministere. La câte nu v-aş putea spune acum, dar nu cred că se va face o foarte mare economie aşa, soluţia este debirocratizarea. Dar trebuie să o facem instituţional, pentru că altfel ajungi ca unii demnitari să se contrazică ei pe ei de trei ori pe zi, de dimineaţa până seara.
Vi se spune „tripleta BVB“ – Blaga-Videanu-Berceanu -, tripletă care, sugerează presa şi nu numai, este cea care controlează partidul, care l-a boicotat pe Emil Boc, fără de care ar fi un aer mai respirabil în PDL...
Un lucru este clar: nu există demnitar al acestei ţări propus de PDL pe care să nu-l fi propus o organizaţie judeţeană. Doi: cred că sunt singurul ministru şi singurul candidat la Primăria Generală a Capitalei care nu a propus pe nimeni. Deşi aveam mână liberă să nominalizez lista de consilieri, nu am nominalizat absolut pe nimeni, ci am lăsat la latitudinea sectoarelor, în funcţie de performanţa electorală. Mai departe: toate deciziile au fost luate în Biroul Permanent Naţional al partidului şi în Colegiul Director, inclusiv cei care să reprezinte partidul în guvern. În plus, eu am parcursul meu politic şi profesional, Adriean pe al lui, Radu pe al lui, şi nu am acceptat niciodată, nicăieri găşti în partid.
Consideraţi deci că „tripleta“ nu-şi merită imaginea negativă?
Doamnă, cred că fiecare om, şi nu triplete, dublete, pentagonale, să fie analizate doar om cu om, dacă fiecare şi-a făcut datoria. Pentru că, dacă nu ai contribuit cu nimic la bunul mers al partidului, dacă nu ai lipit nici măcar un afiş, nu vei putea să înţelegi un mecanism de partid. Şi chiar dacă ţi se pare în mediul tău că eşti mai cu moţ, nu te va aprecia nimeni şi nu te va alege nimeni. Trebuie să spun un singur lucru: au fost încercări de felul ăsta mult mai mari decât acum. La un moment dat, au vrut să candideze cei mai bine văzuţi oameni ai momentului, în 92, la alegeri şi n-au luat nici 0,2%. Cu tot respectul pe care îl am faţă de Academia Română, dacă ar face Partidul Academiei Române, eu nu ştiu dacă ar intra în Parlamentul României.
Există un conflict cu Traian Băsescu? Nu pare foarte mulţumit nici de prestaţia lui Berceanu, Videanu, nici chiar de a dvs. Există un asemenea conflict, mocnit?
Nu am avut niciodată niciun conflict cu d-l Traian Băsescu. Au fost şi momente în care am avut poate alte puncte de vedere. Vă daţi seama că, în orice campanie electorală, cred că îşi ia oamenii în care are încredere şi cred că am participat cu cea mai mare implicare posibilă în toate campaniile partidului.
Vă este îndatorat preşedintele?
Preşedintele nu este îndatorat nimănui. Noi fără preşedinte nu ieşeam din 7%, şi am spus asta în permanenţă. Noi datorăm foarte mult preşedintelui, cum şi eu cred, cu tot respectul, că şi partidul şi-a făcut din răsputeri datoria, inclusiv în ultima campanie.
Va trece moţiunea?
Convingerea mea e că nu va trece moţiunea. Deşi, dacă aş fi rău, parcă mi-aş dori să-l văd pe Crin Antonescu prim-ministru. Asta o spun ca o glumă. Sigur, nu e uşor în aceste momente să fii demnitar, să fii parlamentar al PDL sau al UDMR sau al UNPR. Nu există, cred eu, nici o posibilitate ca moţiunea să treacă.
De ce vă protejează media, d-le ministru?
Vedeţi că mă protejează media?
Vă protejează televiziunile mogulilor.
Păi dvs. vă uitaţi la televiziunile mogulilor?
Da.
Şi mă protejează?
În comparaţie cu ceilalţi, cu d-na Udrea, de exemplu, da.
Eu n-am simţit aşa, chiar am simţit un pic invers. Nu am nici o obligaţie faţă de nimeni. Şi aş vrea să vă spun că s-a discutat la un moment dat şi vă răspund franc: n-am nici cea mai mică reţinere pentru că n-am ce să ascund, de un contract, un singur contract, care a fost şi de care eu n-am beneficiat pentru că n-am mai fost ministrul Dezvoltării şi nici n-am dat vreun ban cât am fost ministrul Dezvoltării, un contract de publicitate obligatoriu pe Programul Operaţional Regional. Până la urmă, decizia vizavi de câştigător a fost luată de Curtea de Apel Bucureşti după 6 luni de contestaţie şi văd că am noroc, că, dacă nu contestau, se aproba pe vremea mea şi se executa pe vremea mea la minister. Dar iată că e în derulare acum şi se vede foarte clar că ministerul nu are niciun contract cu nicio televiziune.
Vă va marca electoral această situaţie? Credeţi că veţi pierde alegerile din 2012?
Cu toţii ne-am făcut astfel de calcule. Ştim că suntem în acest moment într-o groapă de potenţial, ştim că am pierdut puncte, dar suntem absolut convinşi de două lucruri – eu nu am fost niciodată partriotard, dar patriot sunt – şi anume, că facem lucrurile necesare în momentul ăsta şi dacă le facem se vor vedea foarte clar rezultatele în 2011 şi 2012.
* * *
Contrabanda
Pe cinci luni poliţia a confiscat mai multe ţigări decât pe tot parcursul anului trecut. Nu voi ierta pe nimeni implicat. Le-am atras atenţia tuturor, cei care nu respectă legea o vor păţi. Sper ca, în sfârşit, să fie publicată OU referitoare la reducerea contrabandei şi a evaziunii fiscale, care e gata de 10 zile, ca să avem mai multe mijloace legale la dispoziţie pentru a interveni. Vom avea prerogative cu contrabanda şi în interiorul ţării.
Acord cu FMI
Un acord cu FMI poate presupune şi un nou împrumut, sigur că da. Eu sunt absolut convins că, la nivelul Ministerului de Finanţe, al Băncii Naţionale, au fost purtate discuţii pe această temă. Eu, personal, cred că este nevoie de un nou acord cu FMI. Cine, cu mintea limpede, nu preferă să ia bani cu dobândă mică de la Fond şi, în acelaşi timp, având acord cu Fondul, să ia bani cu dobândă mică şi de pe piaţa externă, şi de pe cea internă?
* * *
Interviu realizat de ANDREEA PORA ,11 iunie 2010.
* ministrul Administraţiei şi Internelor