De același autor
Există puține lucruri asupra cărora liderii europeni se vor putea înțelege la sfârșitul acestei săptămâni la summit-ul de reinventare a Uniunii Europene post-Brexit de la Bratislava, dar unul dintre ele pare să fie, în mod contraintuitiv, relansarea proiectului construcției unei structuri militare europene comune „autonome“ față de NATO. Spunem „contraintuitiv“ pentru că Uniunea Europeană pare să aibă probleme mai mari și mai urgente decât armata europeană, cum ar fi controlul frontierelor UE pentru a face față fluxului de migranți, combaterea terorismului, care a făcut ravagii vara aceasta în Belgia și Franța, restructurarea relațiilor dintre statele membre și structurile europene, adică mai multă sau mai puțină integrare, mai multă sau mai puțină Europă. Și, mai ales, găsirea unor soluții la ceea ce, în noul limbaj de lemn politic corect, poartă numele de „provocările globalizării“, dar, în realitate, se referă la transferul de avuție dinspre statele bogate din Vest spre statele sărace din Est și din Asia, cel mai mare izvor de nemulțumire și principala sursă a ascensiunii populiștilor din America și Marea Britanie, până în Franța și Germania.
Accentul pus brusc pe „securitatea externă“ a Uniunii Europene nu are aproape nicio legătură cu criza refugiaților, asta dacă nu cumva șefa diplomației europene, Federica Mogherini, și președintele Comisiei, Jean-Claude Juncker, au decis să rezolve criza siriană prin desfășurarea de trupe europene terestre pe teritoriul Siriei, în schimb, are legătură cu altceva. Realizarea acestui „nucleu de armată europeană“ este cam singurul punct relativ sigur asupra căruia se pot înțelege aproape toți cei 27 lideri ai UE și care să reprezinte, în mod simbolic, o dovadă de unitate și de dorință cvasi-unanimă de continuare a procesului de integrare. Ce altă dovadă mai bună că „visul Europei Unite“ rămâne viu chiar și după Brexit decât o mică armată sub steagul UE? Doamna Mogherini susține că proiectul domniei sale, conținut într-un document intitulat pompos Strategie Globală, nu are în vedere constituirea unei armate europene propriu-zise și că UE este la distanță de 100 de ani de așa ceva și, la prima vedere, are dreptate. Domnia sa insistă asupra a patru priorități: investiții majore în industria de apărare din resurse europene comune, activarea prevederilor din tratatele fondatoare care permit unui număr mic de țări membre să desfășoare acțiuni militare în numele întregii Uniuni, constituirea unor grupuri de luptă organizate sub forma unor forțe de reacție rapidă multinaționale și, mai ales, înființarea unui Cartier General comun la Bruxelles, care să conducă toate acțiunile militare și civile prezente și viitoare. Acest „Cartier General comun“ ar trebui să reprezinte „nucleul“ în jurul căruia să se construiască viitoarea structură a apărării europene. Cu alte cuvinte, nucleul viitoarei armate europene.
Şefa diplomației europene, Federica Mogherini |
La Bruxelles pare să se fi înrădăcinat convingerea că, dacă nu se poate înființa un post de ministru de Finanțe european care să fie responsabil de o politică fiscală comună, pentru că nimeni nu este dispus să cedeze acest atribut al suveranității, și, dacă nu se poate realiza o politică externă comună propriu-zisă, atunci integrarea poate fi dusă mai departe pe plan militar, mai ales că Juncker a vorbit despre necesitatea armatei europene „pentru a răspunde amenințărilor Rusiei“ încă de anul trecut, iar acum doi lideri central-europeni, premierii Ungariei și Cehiei, au cerut același lucru. Timpurile par coapte pentru un asemenea pas, mai ales, susține Mogherini, că acum, după Brexit, obstacolele ridicate de Marea Britanie în calea creării apărării europene au dispărut, iar UE 27 trebuie să profite de această oportunitate istorică.
Problema este că întreaga gândire din spatele acestui proiect este greșită și se bazează pe un șir de iluzii. Opoziția Marii Britanii față de apărarea europeană se întemeia pe trei principii: politica de apărare este un atribut național, cooperarea militară se realizează în cadrul NATO, iar orice structură militară care să duplice structurile NATO este indezirabilă, mai ales în condițiile în care statele membre nici măcar nu își respectă angajamentele în privința alocărilor bugetare asumate la nivelul Alianței. Or, „oportunitatea istorică“ la care se referă Mogherini are în vedere tocmai obstacolele în calea duplicării structurilor NATO, care, după Brexit, devine posibilă. Acest demers nu are însă drept scop întărirea securității europene, ci eliminarea treptată a elementelor american și britanic din structurile de apărare europene, concomitent cu integrarea politică tot mai strânsă. Fără americani și britanici, Europa ar fi practic lipsită de apărare în cazul unei agresiuni.
Juncker a mințit în martie anul trecut. UE nu are nevoie de o armată proprie ca să apere Europa de ruși (pentru asta există NATO), UE are nevoie de o armată proprie pe care s-o folosească ideologic împotriva anglo-americanilor și pentru a face o reverență Rusiei, al cărei scop declarat este desființarea NATO și retragerea Statelor Unite din Europa. În acest sens, insistența cu care doamna Mogherini se referă la „interdependența“ dintre Europa și Rusia și nevoia de cooperare este o sugestie cât se poate de transparentă apropo de încotro înclină preferințele sale. Aceasta este încă o iluzie, pentru că Rusia nu „cooperează“, relațiile Rusiei cu lumea sunt un joc de sumă zero, altfel spus, dacă Rusia câștigă, ceilalți, adică Europa, pierd. Iar dacă ideologii Imperiului European (un superstat cu politică fiscală și bugetară comune, cu politică externă unică și armată unică) vor continua să avanseze cu acest vis absurd, atunci unitatea Occidentului va fi spartă, iar Rusia va câștiga. De aceea, președintele Iohannis ar trebui să sublinieze vineri la Bratislava că România nu va accepta niciodată vreo structură europeană de apărare care să duplice structurile NATO.