De același autor
Trebuie să existe conflicte palpitante, pentru ca publicul britanic să fie convins de energia și combativitatea primului ministru.
David Cameron își pregătește cu grijă sârma pentru numărul de dans acrobatic cu care s-a înscris în program. Referendumul pentru rămânerea sau plecarea Regatului Unit din UE trebuie organizat cât mai curând, iar faptul că Europa continentală este ocupată cu migranții este un mare avantaj. Vor fi mai puțini, mai ales în Franța sau Germania, cei tentați să câștige puncte pe plan intern denunțând perfidia Albionului, care vrea să îi priveze pe cetățenii altor state membre UE de drepturile inalienabile cu care Creatorul îi înzestrează imediat ce pun piciorul pe sol britanic.
O precampanie scurtă și o campanie fulger ar fi ideale pentru premier, pentru că ar micșora costurile luptei surde din interiorul Partidului Conservator. Cum în viitorul apropiat va începe și competiția pentru leadership – d-l Cameron a anunțat că nu va conduce partidul și în viitoarele alegeri generale –, tabăra pro-exit va trebui să-și calculeze atent mișcările. Apoi, opoziția laburistă este extrem de ocupată cu propriul război civil, iar un referendum rapid îi va face și mai grea viața lui Jeremy Corbyn, și așa ocupat cu revenirea la puritatea stângistă a anilor ’80.
Așadar, e nevoie de un acord cu partenerii europeni în februarie, pentru a putea organiza referendumul la începutul verii. Va fi o înțelegere imperfectă, adversarii o pot denunța ca fiind o farsă, dar Cameron le va spune alegătorilor că au de a face, în definitiv, cu un fel de work in progress. Spre exemplu, ei ar trebui să știe că Marea Britanie nu poate obține excepția dorită în privința „Uniunii tot mai strânse“ decât printr-o modificare a tratatului fondator, obiectiv imposibil de atins în momentul de față – spiritele sunt mult prea încinse. În viitor, ar putea argumenta premierul britanic, Uniunea ar putea accepta o astfel de prevedere, sub presiunea conjugată a Londrei și a altor câteva capitale din nordul și – cine știe? – din estul continentului. Spre exemplu, s-ar putea menționa că această formulă vizează doar națiunile care chiar doresc o integrare progresivă către o Europă federală. Adepții ieșirii și-ar submina propria cauză dacă ar emite pretenții absurde.
La fel stau lucrurile în cazul garanțiilor pretinse de Londra în privința protejării intereselor acelor state care se află în exteriorul zonei euro. Aici nu se pune problema unei modificări a tratatelor, fiind suficientă obținerea unui angajament informal din partea Germaniei, Franței și a altor parteneri importanți. Aceștia au toate motivele să fie precauți, pentru a nu submina și mai mult prestigiul spațiului monetar unic. Așadar, e greu de crezut că britanicii vor reuși să provoace o slăbire a legăturii oficiale între UE, ca entitate politică, și moneda unică. Dar o asemenea evoluție nu are cum să displacă Danemarcei – țară ce beneficiază la rândul ei de opt out în privința uniunii monetare – sau țărilor est-europene mai eurosceptice care, deocamdată, nici nu vor să audă de moneda unică.
În acest context trebuie privită și chestiunea cartonașelor – a dreptului parlamentelor naționale de a cenzura, în anumite condiții, inițiativele venite de la Bruxelles. Tratatul de la Lisabona a introdus cartonașele galbene și portocalii, care permit forurilor legislative din statele membre să pună în discuție inițiativele Comisiei și să exercite presiune asupra Consiliului UE. Deocamdată, nu s-a ajuns la eforturi semnificative de blocaj. Dar, așa cum au observat – corect – euroscepticii britanici, acest mecanism ar putea fi adaptat spre a permite parlamentelor țărilor din exteriorul zonei euro să blocheze măsurile pe care le-ar considera discriminatorii. Ideea cartonașului roșu pare hazardată, dar există un spațiu de negociere semnificativ prin care să se protejeze spațiul noneuro, sub stindardul subsidiarității.
Și ajungem la „frână de urgență“ dorită de premierul Cameron în privința beneficiilor acordate cetățenilor proveniți din alte țări UE. Discuțiile cu Jean-Claude Juncker și Donald Tusk, purtate la sfârșitul săptămânii trecute, au confirmat presupunerile că în curând se va ajunge la un acord preliminar. În mod normal, prima ofertă venită de la Bruxelles – scandaloasă, în viziunea euroscepticilor, mai ales pentru că ar presupune acordul celorlalte state membre pentru un demers al Londrei – trebuie interpretată drept o mână de ajutor acordată lui Cameron. Fermitatea lui în negocieri va duce la o formulă mai acceptabilă, în sensul că Marea Britanie va stabili, singură, când este cazul să declanșeze procedura prin care muncitorii polonezi, români sau provenind din alte țări exportatoare de forță de muncă vor fi privați de veniturile de completare sau de alocațiile pentru copii, timp de patru ani.
Așadar, este de așteptat ca în săptămânile următoare să fie anunțat un pachet cuprinzător. Cel mai probabil, așteptările create artificial în jurul întâlnirilor Cameron–Juncker sau Cameron–Tusk fac parte tot din regia amintită mai sus: trebuie să existe conflicte palpitante, pentru ca publicul britanic să fie convins de energia și combativitatea primului ministru. Altfel, dansul pe sârmă se poate sfârși prost: fie printr-un vot (nefast) pentru Brexit, fie printr-o susținere călduță ce nu va înlătura tema de pe agendă, cu consecințe negative asupra stabilității și predictibilității mediului politic și de afaceri din Regatul Unit.