De același autor
Deși președintele Iohannis se străduiește să pară mai prezent în viața națiunii, detașarea sa de realitate continuă să sară în ochi, mai ales atunci când emite panseuri de tipul celui rostit la depunerea jurământului noului ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu: „Este cumva paradoxal că acest guvern cu un mandat limitat trebuie să se lupte cu probleme vechi“. De ce o fi paradoxal, ne întrebăm, din moment ce problemele sunt vechi, deci nerezolvate, și, ca atare, pot izbucni oricând? Și apoi, dacă erau vechi, de ce nu și-a propus domnul Iohannis să inițieze o rezolvare a lor?
Doar să fi vrut domnul președinte și ar fi putut găsi pe internet indicele EHCI (Euro Health Consumer Index / Indicele de consum european pentru serviciile de sănătate), care deja în 2013 situa România pe penultimul loc, cu un scor nesatisfăcător la majoritatea celor 48 de indicatori. Fără prea mult efort, din articolul publicat de Cristian Vlădescu și Vasile Astărăstoae în 2012 în Revista de Bioetică, putea afla că „mortalitatea evitabilă menține România pe ultimul loc între țările UE, peste un sfert din toate decesele anuale fiind considerate tratabile și evitabile în condițiile unui sistem sanitar performant“. Pentru a avea însă un sistem sanitar performant ar fi trebuit, cum scria încă de acum doi ani medicul Marinela van den Heuven Olăroiu, ca aducerea sistemului sanitar la standarde UE să se afle pe agenda politică a guvernelor României, ceea ce nu a fost cazul. Tocmai de aceea este aberant din partea președintelui să-i ceară lui Vlad Voiculescu „să corecteze problemele sistemice din sănătate“, cum este o imensă exagerare să califice o acțiune umanitară admirabilă, „rețeaua citostaticelor“, organizată de domnul Voiculescu de la Viena, drept rezolvarea unei probleme „foarte complicate“. Acțiunea în sine i-a ajutat pe mulți, dar nu a constituit câtuși de puțin o rezolvare a unei probleme de sistem, ci doar o modalitate de a ocoli problema. Ne întrebăm însă dacă domnul Iohannis și-a dorit cu adevărat o soluție a problemelor sistemice din sănătate sau a încercat doar o lovitură de imagine, menită să-i remedieze deficitul de popularitate.
Numirea în fruntea Ministerului Sănătății a unui om din afara sistemului poate fi benefică, desigur, mai ales după ce am văzut cât de toxic a putut fi un vajnic reprezentant și apărător al acestui sistem, în persoana fostului ministru Achimaș-Cadariu. Dar ce șansă are un outsider să schimbe ceva, dacă lucrează cu funcționarii din minister, numiți de foștii miniștri pe criterii clientelare? Depinde și de ceea ce își propune ministrul să facă: doar câteva corecturi administrative, menite să îmbunătățească raportarea infecțiilor nosocomiale și verificarea biocidelor achiziționate de spitale sau o reformă reală a sistemului? În a doua variantă nu poate evita problema fundamentală a finanțării. Identificată de mult de UE și FMI, scurgerea banilor asiguraților români în hăul generat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, care administrează acești bani, ce reprezintă 80% din bugetul sănătății, fără să dea socoteală nimănui este cheia rezolvării celorlalte probleme. Totodată, cum explica la o televiziune medicul Sorin Paveliu, fără o transparență totală în administrarea acestor bani și a situației din spitale, orice soluție găsită de un ministru onest riscă să devină literă moartă, pe care sistemul, extrem de rezistent în ticăloșia lui, abia așteaptă s-o îngroape. Nu cu hei-rup și bune intenții se pot rezolva problemele majore, ci cu voință politică și competență. Or, despre competența noului ministru știm mult mai puțin decât despre generozitatea sa, despre viziunea lui nu știm nimic, nici măcar dacă există, despre autoritatea pe care o va putea manifesta un tânăr consultant financiar în fața baronilor din sistem - adică șefii de clinici - ne este jenă să vorbim, iar despre voința politică pentru reformă știm totul: adică știm că lipsește cu desăvârșire.
Mai mult, știm că există o puternică voință politică de a nu schimba nimic, dacă ne amintim de ferocitatea cu care USL a sabotat proiectul legislativ de reformă inițiat de Comisia prezidențială pentru analiza și elaborarea politicilor din domeniul sănătății publice din România, în baza raportului elaborat în 2008. Faptul că proiectul a fost inițiat de fostul președinte Traian Băsescu, care s-a îndepărtat între timp de faptele sale bune, nu este un motiv pentru a nu-l valorifica și a-l îmbunătăți, dacă nu vrem să pornim tot timpul de la zero și să reinventăm apa caldă ori de câte ori ne izbim de o problemă bine cunoscută, dar neglijată. Mai ales dacă ești conștient, cum pare a fi vicepremierul Vasile Dâncu, că probleme grave în sistem vor mai apărea, „pentru că sistemul nostrul medical are probleme“. Și atunci, în loc să declari calm „Încercăm să găsim și aceste viitoare crize“, nu este mai util să valorifici analizele realizate deja de experți competenți din țară, de la Comisia Europeană, OMS, FMI și Banca Mondială? Sau se tem domnul Dâncu & co. că aceste analize impun soluții radicale pe care casta baronilor din sănătate, strâns legată de clasa politică, le-a respins deja? Dacă așa stau lucrurile, noul ministru al Sănătății va fi constrâns la un mandat fără glorie. Și totuși, domnul Voiculescu nu este lipsit de opțiuni: el poate prezenta, cu echipa sa, o propunere de reformă, pe care să o comunice publicului, și poate antrena societatea civilă în dezbaterea și susținerea ei. Doar așa va dovedi că nu este doar un depanator, ci un vizionar și un lider, a cărui carieră abia începe, în loc să eșueze în marasmul politicii românești.