Pe aceeași temă
Unele dintre cele mai sugestive mărturii despre moştenirea urbană ceauşistă sunt fotografiile arhitecţilor Gheorghe Leahu şi Andrei Pandele.
Volumele lui Gheorghe Leahu - Bucureştiul dispărut şi Distrugerea Mănăstirii Văcăreşti (ambele apărute la Editura Arta Grafică în 1995, respectiv 1997) - se concentrează pe rănile urbane provocate de demolările ceauşiste. „În totalitarism urbanismul şi arhitectura dirijată de putere şi susţinută de giganticul aparat politic de partid şi de represiune reinterpretează moştenirea arhitecturală într-un limbaj politic ce nu aparţine niciunui stil“, scrie Gheorghe Leahu într-una dintre cărţi.
Reunite în expoziţia Fotografii interzise şi imagini personale (decembrie 2007–februarie 2008, la Teatrul Naţional, Galeria etaj 3/4) şi în volumul Martorul-surpriză. Fotografii necenzurate din comunism (Editura Compania, 2008), instantaneele lui Andrei Pandele surprind, printre altele, viaţa oamenilor obişnuiţi în neobişnuita „Epocă de Aur“, dar şi transformările dureroase prin care a trecut Bucureştiul în acei ani. Fotografiile lui Andrei Pandele sunt dovezi indestructibile ale agresiunii comuniste asupra Bucureştiului şi bucureştenilor. În caietul cu impresii ale vizitatorilor expoziţiei Fotografii interzise şi imagini personale, cineva a scris: „Ar trebui aduşi elevii încolonaţi, să înţeleagă cum era viaţa noastră în era comunistă“.