Pe aceeași temă
OLIVER GRIMM
Nebuloasa opacăa agenţiilor europene
Exact 6.157 de euro: atâta costă o şedinţă a Consiliului AESA, Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentelor. Pe persoană. Nu se ştie dacă cei 15 membri ai consiliului de administraţie au fost duşi la Parma (sediul AESA) cu lectica sau dacă au gustat ouă de prepeliţă în timp ce răsfoiau programul zilei. Se cunoaşte în schimb – datorită infatigabilei Monica Macovei, europarlamentarul român specializat în lupta împotriva corupţiei - concepţia acestor oameni faţă de funcţia lor. Numai în 2010, AESA a cheltuit 49 de milioane de euro pentru contracte externe „de comunicare şi management“.
Şi nu este singura anomalie constatată în agenţiile europene, care sunt în prezent în număr de 24. Fiind fost şef al Agenţiei Europene pentru Medicamente de la Londra, Thomas Lönngren a intrat foarte natural, sau aproape, în industria farmaceutică la începutul acestui an. Iar Mella Frewen, care a fost mult timp lobbyist la Bruxelles al fabricantului american de seminţe Monsanto şi care este acum însărcinată cu lobbyul industriei agroalimentare, este pe cale să intre în consiliul AESA.
Nici chiar ONG-urile nu mai ştiu să facă diferenţa între ceea ce este acceptabil şi ceea ce nu este: patroana Agenţiei Europene pentru Mediu de la Copenhaga a luat drept ore de muncă o călătorie în Antile împreună cu câţiva dintre colaboratorii ei. Pentru a studia biodiversitatea. În profitul organizaţiei de protecţie a mediului Earthwatch – dar pe banii contribuabililor. Earthwatch a prezentat o factură de 2.000 de euro pentru fiecare participant la călătorie. Nu doar seamănă cu o subvenţie încrucişată. Ci chiar este.
Cum sunt posibile astfel de anomalii? Este foarte simplu: pentru că nimeni nu are simţul responsabilităţii. Atunci când Comisia Europeană este întrebată ce intenţionează să facă pentru a remedia disfuncţionalităţile acestor agenţii, răspunde invariabil acelaşi lucru: mâinile noastre sunt legate, regulamentul interior al agenţiilor nu prevede niciun drept de intervenţie, şi am sugerat deja, de mulţi ani, o reformă a modului de supraveghere.
Guvernele europene sunt în mod clar primele vinovate pentru această situaţie. De ani de zile, crearea agenţiilor este obiectul unei concurenţe indecente între ţările membre. Fiecare trebuie să aibă cel puţin una. Surprinzător, în caz de blocaj în timpul unui summit european, o propunere de deschidere a unui cutare birou poate face miracole pentru a ajunge la un consens.
Chiar şi politicienii austrieci, cărora le place atât de mult să-i vorbească de rău pe „funcţionarii de la Bruxelles“, se grăbesc atunci să-şi dea acordul. Când Agenţia pentru drepturi fundamentale a fost înfiinţată la Viena, pe 1 martie 2007, membrii guvernului se întreceau care mai de care în declaraţii entuziaste, care trebuiau citite de două ori pentru a fi sigur că nu era vorba despre parodii de comici. Ministrul de Externe, Ursula Plassnik, şi-a îngăduit să declare că înfiinţarea Agenţiei pentru drepturi fundamentale „[va] consolida şi mai mult poziţia Vienei ca sediu al organizaţiilor internaţionale majore“.
Cancelarul federal Alfred Gusenbauer a vorbit despre un „semnal trimis de UE bărbaţilor şi femeilor“. Dar Agenţia pentru Drepturile Fundamentale nu s-a aflat în vreo oarecare agitaţie decât o dată în cinci ani, atunci când Viviane Reding, comisarul pentru drepturile fundamentale, s-a indignat de proiectul de a transpune Carta Drepturilor Fundamentale a UE în versuri. Europarlamentarul Martin Ehrenhauser are dreptate: agenţia vieneză ar trebui închisă şi înlocuită cu nimic. Mai ales că se încalecă – cu bani mulţi – cu Consiliul Europei.
În mod ironic, europenii pot, din 1 aprilie, dacă sunt peste un milion, transpune în lege o iniţiativă cetăţenească. Mai multă democraţie, mai multă participare, mai multă transparenţă (toate astea tot pe 1 aprilie?), după formula momentului. Şi, între timp, autorizaţiile pentru medicamentele noastre şi evaluarea riscurilor alimentelor pe care le consumăm se fac în umbră şi în incertitudine juridică.
Această situaţie este insuportabilă. Guvernele ar trebui să profite de negocierile asupra cadrului financiar al UE pentru perioada 2014-2020 pentru a închide agenţiile inutile şi a întări supravegherea celorlalte. Altfel, aceste agenţii ar putea în curând deveni independente.
(Die Presse, 30 martie 2012)
VALENTINA POP
Agenţie europeană cercetată pentru călătorii în Caraibe
Şefa Agenţiei Europene de Mediu a devenit ţinta a numeroase atacuri, ca urmare a folosirii fondurilor publice pentru training-uri în Caraibe şi Mediterana şi pentru cheltuirea a aproximativ 300.000 de euro pentru decorarea cu plante a sediului agenţiei din Copenhaga.
Jacqueline McGlade – omul de ştiinţă britanic care a condus agenţia încă din 2003 – a ridicat din sprâncene în Parlamentul European, când i s-a cerut să justifice cei peste 30.000 de euro din fondurile UE cheltuiţi pentru „sesiuni de training ale staff-ului“, în cadrul unor proiecte de biodiversitate desfăşurate în Caraibe şi Mediterana şi manageriate de un ONG, Earthwatch, din al cărui consiliu consultativ făcea parte, la vremea respectivă.
Europarlamentarii care s-au ocupat de verificarea cheltuielilor din bugetul UE au decis marţi, 27 martie, să propună ca descărcările de gestiune ale agenţiei, pe 2010, să nu fie aprobate, deocamdată, din cauza presupusului conflict de interese.
Anul trecut, McGlade a demisionat din consiliul consultativ al Earthwatch, după ce a fost avertizată de Curtea Europeană de Conturi că exista „un potenţial risc pentru un conflict de interese“, a declarat Katja Rosenbohm, şefa departamentului comunicare din cadrul agenţiei, pentru acest website. Ea a negat că ONG-ul ar fi avut vreun beneficiu direct de pe urma funcţiei sale de conducere.
Cu toate acestea, într-un document oficial al Parlamentului European, agenţia recunoaşte că a plătit Earthwatch „un total de 33.791,28 de euro pentru 29 de sesiuni separate de training, în diverse locaţii“.
Se arată că „pregătirile pentru participarea staff-ului la sesiunile de training au fost demarate înainte ca directorul executiv al agenţiei să devină membru al consiliului consultativ al ONG-ului“.
De asemenea, adaugă că proiectele din Caraibe şi Mediterana erau „în concordanţă cu una dintre priorităţile programului agenţiei, aceea de a atrage atenţia asupra problemelor de mediu şi de a crea o expertiză în domeniul cercetării, ca parte a planului pentru Anul Internaţional al Biodiversităţii“.
O explicaţie similară a fost dată şi ca răspuns la întrebarea despre proiectul „faţadei verzi“ din 2010, în valoare de aproximativ 300.000 de euro.
Proiectul a fost semnalat într-un e-mail trimis de persoane anonime din agenţie, în scopul de a selecta europarlamentari.
„În 2010, McGlade a cerut echipei de management să o sprijine în construirea unei «faţade verzi» pentru sediul Agenţiei Europene de Mediu (EEA) din Kongens Nytorv, Copenhaga. Având în vedere că bugetul pe 2010 fusese deja aprobat de către consiliul director al EEA, singura modalitate legală de a construi o asemenea faţadă era aceea de a aloca fonduri destinate altor proiecte ştiinţifice“, se arată în e-mail, adăugând că directorul administrativ al agenţiei s-a opus acestei operaţiuni şi, ca urmare, a fost trimis în concediu medical.
Rosenbohm afirmă că e-mail-ul sursă „nu este asociat cu staff-ul EEA şi, ca atare, este fictiv şi menit să inducă în eroare“.
Ea a admis, totuşi, că fondurile pentru „faţada vie“ au fost relocate, parţial, dintr-o altă categorie de buget.
„Faţada vie a fost acoperită din bugetul comunicaţiilor şi din cel destinat managementului clădirii. Aceasta a fost creată pentru că, la vremea respectivă, desfăşuram o activitate cu un impact major asupra publicului, pe perioada anului biodiversităţii“, a mai spus aceasta.
„Instalaţia faţadei vii, alcătuită din plante şi flori, simboliza varietatea europeană (...) şi era menită, pe de-o parte, să atragă atenţia publicului – şi chiar am avut 18.000 de accesări pe website-ul nostru. Pe de altă parte, prin abordarea managerială legată de mediu, după care ne ghidăm în propriile politici de management al clădirilor, doream să demonstrăm ce poate aduce nou o astfel de faţadă vie în spaţiul nostru de locuit“, a adăugat ea.
Întrebată dacă a existat o suplimentare a bugetului, după cum se pretinde în e-mail, Rosenbohm a declarat: „Da, dar nu de 350.000 de euro, ci în jurul a 300.000. A fost un proiect cu grad ridicat de creativitate şi a trebuit să-l facem într-un interval de timp foarte scurt, astfel că bugetul a crescut“.
A adăugat că proiectul reprezenta „o parte destul de rezonabilă“ din activitatea agenţiei, utilizând doar o treime din bugetul comunicării pentru o instalaţie cu o durată de un an.
(www.euobserver.com, 27 martie 2012)
TOBY VOGEL
Trei agenţii europene avertizate din cauza unor nereguli
Parlamentul European a votat amânarea aprobării bugetelor pe 2010 a trei dintre agenţiile europene, ca urmare a unor presupuse conflicte de interese şi a altor nereguli. În urma unui vot strâns, astăzi, 10 mai, europarlamentarii aflaţi în plen au respins aşa-numita „descărcare de gestiune“ a cheltuielilor aferente anului 2010 pentru Agenţia Europeană pentru Siguranţa Alimentelor (EFSA), Agenţia Europeană pentru Medicamente (EMA) şi Agenţia Europeană de Mediu (EEA).
Amânarea descărcării de gestiune pentru cele trei agenţii a venit la recomandarea Comisiei pentru control bugetar a parlamentului.
Monica Macovei, europarlamentarul român de centru-dreapta care a schiţat poziţia comisiei în privinţa celor trei agenţii, precum şi pe cea a celorlalte 21 de agenţii ale căror bugete au fost aprobate, a cerut tuturor organismelor europene
să-şi revizuiască regulile privind conflictele de interese. (...)
De asemenea, europarlamentarii aşteaptă un răspuns în legătură cu costul întrunirilor celor 15 membri ai board-ului EFSA, care se ridică, în medie, la 92.630 de euro per întrunire, potrivit raportului lui Macovei.
Grupul parlamentar al Partidului Popular European (EPP) de centru-dreapta a fost divizat în privinţa aprobării cheltuielilor celor trei agenţii, în vreme ce grupul socialist-democraţilor (S&D) a votat în favoarea acesteia. Grupul liberal (ALDE) a urmat recomandarea comisiei în privinţa EFSA şi a EMA, dar nu şi în cea a EEA, agenţia de mediu cu sediul la Londra. Gerben-Jan Gerbrandy, europarlamentar olandez, purtătorul de cuvânt al grupului ALDE în cazul descărcării de gestiune pe 2010, a spus că EEA a fost un exemplu de bun management şi că presupusele conflicte de interese fuseseră respinse, în totalitate. „Se pare că există o agendă politică secretă îndreptată împotriva directorului EEA“, a declarat Gerbrandy, făcând referire la Jacqueline McGlade. (...)
Ingeborg Grässle, purtătorul de cuvânt al EPP privind controlul bugetar, a declarat: „O descărcare de gestiune în cazul Agenţiei de mediu ar fi însemnat un cec în alb pentru folosirea neglijentă a banilor contribuabililor“. Grässle a salutat decizia respingerii bugetului celor trei agenţii. „Acum avem timp să investigăm suspiciunile legate de cheltuieli şi conflictele de interese“, a adăugat ea.
Până în septembrie, cele trei agenţii trebuie să ofere explicaţii suplimentare privind cheltuielile pe 2010, urmând ca Parlamentul să voteze, spre sfârşitul toamnei, aprobarea sau respingerea bugetelor.
De asemenea, europarlamentarii au amânat aprobarea cheltuielilor pe 2010 ale Consiliului de Miniştri din cadrul UE, ca parte a unei decizii privind o mai mare supraveghere a bugetului Consiliului. (...)
(www.europeanvoice.com, 10 mai 2012)
LAURENCE PETER
Europarlamentarii îi critică pe managerii agenţiilor europene
Parlamentul European a amânat aprobarea bugetelor a trei mari agenţii europene, din cauza îngrijorărilor legate de conducerea acestora.
Europarlamentarii au criticat una dintre agenţii – Agenţia Europeană pentru Siguranţa Alimentelor (EFSA) – din cauza unor legături cu industria alimentelor, care se consideră că ar putea reprezenta un risc pentru independenţa agenţiei.
Preşedintele board-ului EFSA, Diána Bánáti, a demisionat din funcţie miercurea aceasta. Ea se va alătura unui puternic lobby din domeniul industriei, cu sediul în Washington D.C.
EFSA îşi are sediul într-un vechi palat din Parma, Italia, iar bugetul său total, pe 2010, a fost de 74,7 milioane de euro (60 de milioane de lire sterline, 97 de milioane de dolari).
Celelalte agenţii criticate de europarlamentari sunt Agenţia Europeană pentru Medicamente, cu sediul la Londra, şi Agenţia Europeană de Mediu, cu sediul în Copenhaga.
Comisia pentru control bugetar din cadrul Parlamentului s-a declarat „profund îngrijorată“ de faptul că, în 2010, în timp ce directorul executiv al Agenţiei de Mediu, Jacqueline McGlade, era „direct implicată“ în Earthwatch, un ONG de mediu, aceasta, împreună cu alţi 28 de membri ai staff-ului agenţiei, a plecat în stagii de cercetare, în cadrul proiectelor Earthwatch, iar agenţia a plătit ONG-ului 33.791 de euro. (...)
Un purtător de cuvânt din cadrul Parlamentului a declarat pentru BBC că amânarea bugetului – refuzul de „a aproba descărcarea de gestiune“, în jargonul UE – ar putea avea un impact negativ asupra bugetului agenţiei pe 2013.
Comisia pentru control bugetar ar fi putut decide să restricţioneze o parte din bugetul agenţiei şi să blocheze angajarea de personal nou, a spus acesta.
O astfel de măsură presupune că „prestigiul agenţiei nu este unul pozitiv“, a mai adăugat el. (...)
O declaraţie EFSA precizează că d-na Bánáti a demisionat la cererea agenţiei, în conformitate cu codul etic al acesteia, care atrage atenţia asupra „activităţilor ce ar putea pune la îndoială independenţa sa, făcând referire chiar şi la potenţiale conflicte de interese“.
Ea va pleca la Institutul Internaţional pentru Ştiinţele Vieţii (ILSI), un organism care funcţionează în numele a numeroase multinaţionale din domeniul alimentar şi din cel al biotehnologiei, precum Danone, Kraft Foods, Monsanto, Nestle sau Procter & Gamble. (...)
Martin Pigeon, cercetător în cadrul unei organizaţii în domeniul transparenţei, cu sediul la Bruxelles, Corporate Europe Observatory, a calificat mutarea d-nei Bánáti la ILSI drept „scandaloasă“. „Se mută fără o perioadă de repaos – va face lobby chiar pentru administraţia pe care, până mai ieri, a prezidat-o“, a declarat acesta pentru BBC. El a mai spus că, în urma cercetărilor întreprinse de organizaţia din care face parte, au fost găsite dovezi privind influenţa ILSI în cadrul EFSA.
„Majoritatea documentelor folosite de EFSA pentru evaluarea riscului sunt, de fapt, studii industriale“, a afirmat el, adăugând că, de cele mai multe ori, studiile respective făceau obiectul secretului comercial. (...)
Bugetul Parlamentului a primit aprecieri din partea Comisiei pentru control bugetar, cu toate că unele dintre cheltuieli au fost criticate.
În cele din urmă, în octombrie 2011, noul centru pentru vizitatori al Parlamentului – Parlamentarium din Bruxelles – şi-a deschis porţile, cu doi ani întârziere. Comisia a declarat că costul total estimat pentru construcţia acestuia se ridică la 20,5 milioane de euro – cu mult peste suma planificată iniţial. Europarlamentarii au cerut „garanţii pentru ca alte proiecte de mai multe milioane de euro să nu înregistreze creşteri similare ale bugetului“. (...)
(BBC News, 10 mai 2012)
JOHN WORTH
Monica Macovei împotriva agenţiilor europene
Cu Monica Macovei nu te pui. Am cunoscut-o şi mi se pare a fi unul dintre cei mai vocali şi sinceri politicieni din Parlamentul European, a cărui carieră s-a construit pornind de la mandatul de doi ani, în funcţia de ministru al Justiţiei, în perioada anterioară integrării României în UE.
Aşa că, atunci când Macovei spune că nu trebuie aprobată descărcarea de gestiune pentru trei dintre agenţiile europene – Agenţia Europeană de Mediu, Agenţia Europeană pentru Medicamente şi Agenţia Europeană pentru Siguranţa Alimentelor – pe bună dreptate, oamenii stau şi ascultă. Întreaga poveste este explicată, în detaliu, pe site-ul EUObserver. Principalul argument al Monicăi Macovei îl reprezintă conflictul de interese din cele trei agenţii, referitor la modalităţile de angajare a personalului şi la activităţile ulterioare ale acestuia.
Nu reuşesc, sub nicio formă, să înţeleg poziţia grupului parlamentar social-democrat, în acest caz. Europarlamentarul social-democrat de origine germană Jutta Haug a criticat-o în termeni foarte duri pe Macovei, iar eu am avut un schimb de mesaje, pe Twitter, cu coordonatorul Comisiei pentru control bugetar al social-democraţilor, Jens Geier. Mai multe detalii despre declaraţiile sale se găsesc în comunicatul de presă al grupului parlamentar al social-democraţilor. Pentru a tulbura şi mai mult apele, Comisia Europeană a anunţat, astăzi, că vrea să rezolve problema mişcărilor de personal din cadrul EFSA, între funcţiile de decizie din sectorul de stat şi cele din sectorul privat, în scopul obţinerii de privilegii.
Şi aici, ca, de-altfel, şi în majoritatea modurilor de lucru ale UE, este cumplit de greu să-ţi dai seama ce se-ntâmplă cu adevărat. Nimeni nu neagă faptul că există o problemă cu aceste agenţii, însă atunci de ce oare este Macovei criticată atât de vehement? Mi se pare că aici există implicaţii mult mai adânci decât ceea ce putem vedea noi, din afară.
(www.johnworth.eu, 10 mai 2012)