Pe aceeași temă
Agenţia Europeană de Mediu
Conflicte de interese. Transparenţă
· Jacqueline McGlade, director executiv AEM:
– În pofida dovezilor din rapoartele Earthwatch din 2009 şi 2010, care o listează ca membru al Consiliului Internaţional de Administraţie în ambii ani, doamna McGlade a pretins în corespondenţa scrisă cu noi că este administrator şi membru al Consiliului Consultativ Internaţional al Earthwatch doar din martie 2010. Contrar declaraţiei sale scrise, avem dovezi scrise că a fost membru al Consiliului Internaţional de Administraţie atât în 2009, cât şi în 2010, aşa cum se arată în rapoartele anuale ale Earthwatch.
– S-a retras din funcţia de la Earthwatch în aprilie 2011, la recomandarea preşedintelui Curţii de Conturi.
– În 2010, în timp ce directorul executiv era implicat direct în Earthwatch, 29 de angajaţi ai Agenţiei, inclusiv directorul executiv, au beneficiat de până la 10 zile de cercetare în diferite proiecte de biodiversitate, în Caraibe sau zona Mediteraneană, derulate de Earthwatch, iar Agenţia a plătit către Earthwatch suma totală de 33.791,28 de euro. În 2011, 3 angajaţi ai Agenţiei, inclusiv directorul executiv, s-au deplasat la San Salvador pentru a participa la un proiect desfăşurat tot de Earthwatch.
· Worldwatch Institute Europe, înfiinţat în 2010, a indicat că adresa sa este cea a Agenţiei şi a utilizat sediul Agenţiei, fără a plăti nicio chirie acesteia din urmă, folosind astfel spaţii plătite din bugetul Uniunii Europene. Directorul Institutului era om de ştiinţă, colaborator al Agenţiei.
· Lista funcţiilor directorului în afara Agenţiei ar trebui publicată pe website.
· De asemenea, şi CV-ul directorului trebuie publicat pe website, alături de lista sa de publicaţii.
Achiziţii publice şi utilizarea fondurilor UE
· Faţada verde:
- Între 22 mai 2010 şi octombrie 2010, adică în decurs de 5 luni, Agenţia şi-a învelit clădirea cu o faţadă verde, cu un cost total de 294.641 de euro. Contractul a fost acordat fără licitaţie (companiei Ramboll). Costurile au fost acoperite din liniile bugetare 2140 – Dotarea spaţiilor şi 3323 – Comunicaţii. Comparaţia între bugetul pe 2010 al Agenţiei şi conturile finale pe 2010 arată că creditele de angajament sub linia bugetară 2140 au crescut de la 85.000 de euro 271.049 de euro, împotriva avizului directorului administrativ al Agenţiei. Conturile finale pe 2010 ale Agenţiei nu menţionează niciun transfer bugetar. Doar când a fost întrebat, directorul executiv al AEM ne-a informat că s-a realizat un transfer din linia bugetară Chirii.
- Într-un articol publicat în Parliament, Agenţia spune că faţada verde a fost „realizată pentru a testa impactul utilizării plantelor pentru a îmbunătăţi nivelurile de biodiversitate în oraşe, precum şi pentru a reduce poluarea atmosferică şi nivelul de zgomot în clădiri“.
Nu s-au prezentat dovezi privind rezultatele pretinsului test sau care să ateste că „faţada verde“ a redus poluarea sau zgomotul sau că a atras vreun interes ştiinţific.
· Monitorizarea presei – 250.000 de euro pentru 48 de luni
- În decembrie 2011, Agenţia a acordat Contractul Cadru de Servicii pentru Monitorizarea Presei pentru o perioadă de 48 de luni, cu o valoare totală de 250.000 de euro, ceea ce înseamnă că Agenţia va cheltui în medie 62.500 de euro pe an pentru monitorizarea presei. Aceasta este o sumă excesivă, contrar principiului utilizării eficiente a banilor contribuabililor. În plus, suma este mult mai mare decât costul serviciilor contractate în trecut.
· Contractele de achiziţii publice
- În octombrie 2011, Curtea de Conturi a derulat un audit privind procedurile de achiziţii din 2010 cu privire la serviciile de cantină, curăţenie, securitate şi mobilier. Am solicitat Agenţiei să pună la dispoziţia Parlamentului constatările şi raportul întocmite în urma acestui audit. Parlamentul ar trebui să primească raportul Curţii Europene de Conturi, întocmit în urma acestui audit.
Diverse
Pe baza datelor deja stabilite, am solicitat Agenţiei informaţii suplimentare referitoare la:
(i) numărul misiunilor care au avut loc în 2010, inclusiv lista tuturor acestor misiuni, datele exacte, costurile, obiectivele şi beneficiile, precum şi numele şi funcţiile exacte ale participanţilor (deoarece ni s-a adus la cunoştinţă că s-ar putea ca membri ai personalului administrativ să fi participat la misiuni ştiinţifice);
(ii) politica de donaţii şi lista tuturor donaţiilor făcute în 2010, inclusiv procedurile aplicate şi beneficiile donaţiilor;
(iii) costurile unei pretinse închirieri a unui avion privat pentru un zbor din Groenlanda.
Autoritatea Europeană pentru Siguranţă Alimentară
Conflicte de interese şi sistemul „uşilor rotative“ (revolving doors)
· Diána Bánáti, preşedintele Consiliului de Administraţie al AESA: în declaraţia de interese nu a menţionat că este membru şi în Consiliul de Administraţie al ILSI-Europe, un institut finanţat de industria alimentară şi agrochimică. În octombrie 2010, s-a retras din ILSI-Europe şi a rămas ca preşedinte şi membru al Consiliului de Administraţie.
Pe 8 mai 2012, Diána Bánáti a acceptat un post de şef al grupului de lobby pentru industria alimentară din cadrul ILSI-Europe. Pe 9 mai, AESA a anunţat că, la cererea sa, Diána Bánáti a demisionat din funcţia de membru şi preşedinte al Consiliului de Administraţie.
· Jiri Ruprich, membru al Consiliului de Administraţie al AESA, este şi membru al Comitetului Ştiinţific al Institutului Danone.
· Mella Frewen, preşedinte al grupului de lobby FoodDrinkEurope, cu sediul în Bruxelles, şi fost angajat al Monsanto, producător american de OMG. Este candidat pentru a deveni membru al Consiliului de Administraţie al AESA.
· Suzy Renckens, fost director al secretariatului AESA pentru grupul OMG: imediat după ce a părăsit agenţia, a fost angajat ca lobbyist de Syngenta, o companie care promovează organismele modificate genetic. Ombudsmanul european a declarat că AESA trebuie să efectueze o evaluare amănunţită a posibilului conflict de interese în acest caz şi că ar trebui să îmbunătăţească modul de aplicare a regulilor şi procedurilor în viitoarele cazuri care cad sub incidenţa sistemului „uşilor rotative“ (revolving door).
· Harry Kuiper, deşi este preşedinte al Panelului OMG al AESA din 2003, a menţinut legături puternice cu International Life Sciences Institute (ILSI), participând inclusiv la un taskforce, condus de un angajat al Monsanto (companie specializată în organisme modificate genetic). Harry Kuiper şi-a desfăşurat activitatea în cadrul acestui taskforce alături de angajaţi ai Bayer, Dow AgroSciences, Dupont şi Syngenta, toate acestea fiind companii care produc plante modificate genetic. Pe 21 martie 2012, Testbiotech a depus o plângere la Ombudsmanul european, punând sub semnul întrebării independenţa d-lui Kuiper.
· Comitetul ştiinţific şi experţii din diferitele paneluri: au fost raportate peste 30 de posibile cazuri de conflicte de interese.
Costurile Consiliului de Administraţie sunt excesive
· Scrisoarea Curţii de Conturi din 15 februarie 2012 arată că Consiliul de Administraţie al Agenţiei are doar 15 membri, însă fiecare reuniune costă în medie 92.630 de euro, ceea ce înseamnă 6.175 de euro pentru fiecare membru (aproape de trei ori mai mult decât costul celui de-al doilea cel mai costisitor consiliu de administraţie al unei agenţii descentralizate). Se are în vedere reducerea costurilor şi trebuie supravegheată implementarea măsurilor.
Agenţia Europeană a Medicamentului
Achiziţii publice
· Anul trecut, în cadrul procedurii de descărcare de gestiune pentru 2009, Parlamentul European a solicitat Agenţiei să adopte un Plan de Acţiune privind Achiziţiile Publice. Acesta nu a fost încă adoptat de Consiliul de Administraţie.
Conflicte de interese
· Lipsa verificării declaraţiilor de interese.
· Eric Abadie, specialist francez în diabet şi boli cardiovasculare, a prezidat, în ultimii cinci ani, un comitet de experţi care au oferit consiliere Agenţiei Europene a Medicamentului privind autorizarea comercializării unor noi medicamente pe piaţa UE. A demisionat din EMA pe 4 aprilie 2012, după ce şi-a pierdut funcţia în cadrul autorităţii de reglementare din Franţa, în urma unor conflicte de interese legate de scandalul medicamentului Mediator (Benfluorex).
· Experţi: foşti experţi din EMA s-au alăturat companiilor farmaceutice pentru a le ajuta în procesul de certificare.
· În aprilie 2012, Agenţia Europeană a Medicamentului a revizuit politica privind gestionarea conflictelor de interese ale membrilor Comitetului Ştiinţific şi experţilor, precum şi procedura privind abuzul de încredere pentru membrii Comitetului şi experţi. Totuşi, insist asupra faptului că implementarea şi rezultatele concrete sunt singurele elemente care pot dovedi eficienţa noii politici şi proceduri. Prin urmare, descărcarea de gestiune ar trebui să fie amânată pentru a permite evaluarea eficienţei implementării acestei politici.
Refuzul unui nou sistem de plată de către Consiliul de Administraţie
· Aceasta a fost o recomandare „foarte importantă“ făcută de Serviciul de Audit Intern (IAS). NB: Recomandările IAS pot fi clasificate astfel: critice, foarte importante, importante şi dezirabile.
Un nivel ridicat al cheltuielilor anulate: deficienţe de planificare
· În 2010, au fost anulate cheltuieli totalizând 9.074.296,49 de euro.