22 PLUS, nr 343: Despre îmblânzirea bestiei: comerțul cu Rusia

Inese Vaidere | 05.03.2013

Pe aceeași temă

Atunci când a fost vorba despre comerț, Uniunii Europene şi Rusiei le-a fost mereu greu să ajungă la o înțelegere, din cauza faptului că la Moscova problemele economice şi cele politice nu sunt niciodată separate. Rusia a avut nevoie de 18 ani de negocieri pentru a deveni membru al Or­ga­ni­zaţiei Mondiale a Co­mer­ţului (OMC). De asemenea, negocierile pentru un nou Acord între UE şi Rusia au du­rat aproape cinci ani. Între timp, relaţiile UE-Ru­sia au fost reglementate de Acordul de Parteneriat şi Cooperare extins, care nu oferă un cadru adecvat pen­tru comerțul bilateral.

Trebuie recunoscut faptul că Rusia a fost mereu un partener co­mer­cial important, însă dificil, pen­tru UE. De fapt, în ultimii ani, volumul comerțului cu Rusia a crescut în mod constant, ea ajungând a doua destinație a importurilor în UE și a patra destinație a exporturilor europene. Nu facem mai mult comerţ decât cu SUA şi China. Pe de altă parte, Uniunea Eu­ropeană este de departe principalul par­tener comercial al Rusiei, reprezentând 45,5% din cifra de afaceri din comerţ pe anul 2011 - de cinci ori mai mult decât cel de-al doilea partener comercial al Rusiei, China. Este de notat faptul că, potrivit FMI, Rusia exporta în 2011 către ţările UE aproape de două ori mai mult (226 mi­liarde de dolari) decât importa (104 mi­liarde de dolari). Uniunea Europeană es­te, deci, principala piaţă de import pentru bunurile ruseşti şi, în special, pentru pe­trol și gaze naturale (combustibilii naturali reprezentând 79% din totalul exporturilor ruseşti). În acelaşi timp, exporturile eu­ro­pene către Rusia sunt dominate de maşini, piese auto şi utilaje (48%).

Având în vedere considerabilul volum co­mercial cu Rusia, aderarea la OMC a fost îndelung aşteptată. Cu toate acestea, mo­mentul de bucurie, care a marcat în au­gust 2012 aderarea, nu a durat mult. UE a sperat în van că statutul de membru OMC va accelera negocierile bilaterale cu Rusia în vederea unui nou Acord, menit a în­locui Acordul de Parteneriat şi Coop­e­ra­re. Practica impunerii de măsuri protec­ționiste de către Rusia continuă la fel ca înaintea aderării la OMC. Comisia Eu­ro­peană consideră că Rusia folosește nouă măsuri protecționiste care încalcă regulile OMC. Cea mai manipulatoare dintre aces­te politici este legislația care introduce taxe suplimentare pentru importul ma­și­nilor noi, aproximativ 5-10%. Această ta­xă poate părea o glumă de prost gust, având în vedere că legislația asupra taxei de reciclare a vehiculelor a fost adoptată pe 1 septembrie, la doar câteva zile după ce Duma a ratificat aderarea la OMC. Ade­vărul este că noile măsuri nontarifare care se aplică vehiculelor importate sunt o îm­plinire a promisiunilor de compensare fă­cute de Putin mediului de afaceri din Ru­sia. Aceste promisiuni au fost făcute mai ales industriei de automobile, care trebuia să facă faţă unei competiții mai im­por­tante. Rusia încălcând în mod deschis pre­vederile acordurilor comerciale inter­na­țio­nale, este evident că, mai devreme sau mai târziu, Comisia Europeană va trebui să recurgă la Organismul de soluționare a dife­ren­delor din cadrul OMC.

Negociatorii europeni au realizat de nenumărate ori că este imposibil să ajungi la un acord cu Rusia. În ce­ea ce privește noul acord, ambele părți se luptă de ceva vreme să depășească blocajele. Ultimul summit UE-Rusia (20-21 de­cem­brie 2012) nu a adus nici el o soluționare a acestor di­vergențe. Cu siguranță, atunci când vine vorba despre acorduri comerciale cu vecinul său oriental, singura cale disponibilă pentru europeni este cea a unei poziționări pu­ternice, care să dea garanții că toate acor­durile comerciale bilaterale includ și pro­ceduri pentru soluționarea litigiilor. Patru acorduri bilaterale, semnate în paralel cu obligațiile Rusiei în cadrul OMC, au adus anumite progrese în această direcţie. Ast­fel, acordul privind alocarea contigentelor tarifare aplicabile exporturilor de lemn din Rusia pune la dispoziția Uniunii Eu­ropene modalități clare de a rezolva po­sibilele încălcări ale regulilor. Acest acord este unul excepțional, nu atât datorită taxelor de import, cât mai ales datorită procedurilor prevăzute pentru solu­țio­na­rea conflictelor. Acordul privind expor­turile de lemn oferă un model de orga­ni­zare a relaţiilor comerciale bilaterale. Da­că Uniunea Europeană îşi dorește să îm­bunătățească relațiile comerciale cu Rusia, poziţia sa trebuie consolidată, deoarece Ru­sia nu respectă un partener slab. Mai mult decât atât, este esențial să tragem învă­țăturile necesare după ce, în nu­me­roase instanțe, Rusia a încălcat regulile OMC, adoptând practici noncompetitive. Faptul că Acordul privind exporturile de lemn nu a întâmpinat probleme de im­plementare subliniază necesitatea de a apă­ra producătorii și importatorii europeni şi în viitoarele acorduri bilaterale cu Rusia.

 

Ru­sia reprezintă 30% din im­porturile totale de gaze naturale şi petrol ale UE, aşadar Uniunea este dornică să continue Dia­logul Energetic cu Rusia şi să consolideze cooperarea în acest domeniu. Pe de altă parte, este în interesul nostru, al europenilor, să implementăm pe deplin reformele prevăzute în Al Treilea Pachet pe Energie. Acesta a intrat în vigoare în 2009 şi vizează continuarea deschiderii pieţei gazului şi a electricităţii în Uniunea Europeană. Printre altele, unul dintre sco­puri este acela de a spori comerţul trans­frontalier şi accesul la surse diversificate de energie. Pentru moment, piaţa ener­getică europeană este prea restrictivă faţă de actorii nou intraţi pe piaţă, în principal din cauza faptului că alimentarea cu ener­gie se face prin conducte care se află ade­sea în proprietatea furnizorului de energie şi care nu pot fi accesate de alţi furnizori. Cele mai vulnerabile sunt cele zece state membre în care mai mult de 50% din ga­zul natural pentru consum intern este importat din Rusia. Separarea exploatării conductelor de gaz de furnizarea acestora şi de producerea de energie este un alt obiectiv al legislaţiei energetice europene. Această regulă trebuie să se aplice şi Ru­siei, în ciuda faptului că ea doreşte să in­voce o excepţie. Mai mult decât atât; dacă Comisia Europeană conchide că Gazprom a  avut practici noncompetitive în Europa Centrală şi Orientală, vor trebui luate mă­surile necesare pentru a asigura imple­mentarea celui de-Al Treilea Pachet pe Energie. UE nu trebuie să aprobe excepţii  pentru Rusia, doar pentru că Putin a ca­lificat politica energetică UE ca fiind „necivilizată“. Deşi este controlat în ma­re parte de guvernul rus, Gazprom trebuie să se comporte ca oricare alt actor de pe piaţa liberă a energiei şi să respecte le­gislaţia europeană. Toate statele membre trebuie să „vorbească cu o singură voce“, iar nu să se comporte ca „prietenii spe­ciali“ ai Rusiei.

Noul Acord Rusia-UE, care ar înlocui Acor­dul de Parteneriat şi Cooperare exis­tent, trebuie să pună fundaţiile unei coo­perări bilaterale îmbunătăţite. Este esen­ţial să clarificăm aşteptările noastre în legătură cu acest acord: el trebuie să ofere un cadru de viitor, complet şi obligatoriu al relaţiilor bilaterale. Acordul trebuie, de asemenea, să promoveze valorile şi in­te­re­sele europene în domeniile în care in­te­re­sele noastre nu coincid cu cele ale Ru­siei.

Dorinţa Rusiei de a-şi lărgi aria de influenţă nu cunoaşte mar­gini. Ultima „jucărie“ din mâi­nile Moscovei a fost uniunea vamală cu Belarusul şi Kazah­stanul. Deşi nu are un impact direct asu­pra Uniunii, acest acord vamal influ­en­ţează în mod indirect comerţul dintre Rusia şi UE, deoarece nici Belarusul, nici Kazahstanul nu sunt membri ai OMC. De aceea, orice acord dintre Rusia şi UE trebuie să rămână strict bilateral. Rusia trebuie să accepte Uniunea Europeană ca pe un partener egal în negocieri şi să ne respecte valorile. Dacă Uniunea Eu­ro­peană nu va vorbi cu o singură voce, Ru­sia va continua să folosească strategia di­vide et impera.

 

* Inese Vaidere, deputată PPE aleasă în Letonia, este membră a Grupului de Monitorizare a Rusiei din Parlamentul European.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22