Pe aceeași temă
Ar fi o litotă să spunem că relațiile UE-Rusia sunt complexe. În Europa am avut așteptări nerealiste, din 1991 încoace. Mulți au așteptat ca această țară să se schimbe peste noapte. Dar nu a fost așa și evoluțiile din ultimii 20 de ani au fost imprevizibile și, cel puțin uneori, contradictorii. Tranziția de la comunism la o democrație desăvârșită cu o economie de piață s-a dovedit a fi dificilă.
Dificilă, pentru că e nevoie de mai mult decât o Constituție și privatizarea întreprinderilor. Înainte de toate, democrația este o stare de spirit, o cultură.
Deși trebuie să respectăm dificultățile pe care societatea rusă și politicienii ei le-au înfruntat în ultimii 20 de ani și trebuie să realizăm că tranziția rusă continuă, nu putem face compromisuri în ceea ce privește rezultatul final: statul de drept, competiția deschisă între partide politice mature și o societate civilă activă. În cele din urmă, numai un astfel de sistem poate garanta cu adevărat stabilitatea. În același timp, Europa ar trebui să înțeleagă că această evoluție nu poate fi impusă; ea trebuie să fie asumată chiar de către ruși. Ceea ce le putem oferi este know-how.
Trebuie să fim realiști în privința relațiilor noastre cu Rusia și a dezvoltării acestora în viitor. Bineînțeles, există un potențial enorm, dar în același timp UE exprimă preocupări foarte serioase. Preocupări, în primul rând, relative la deteriorarea climatului pentru dezvoltarea societății civile în Rusia. Legislația recent adoptată privind demonstrațiile, ONG-urile, defăimarea și reglementarea juridică a Internetului conțin dispoziții preocupante, care ar putea duce la o aplicare arbitrară. Ar trebui să le reamintim autorităților ruse că o societate modernă și prosperă trebuie să recunoască și să protejeze drepturile individuale și colective ale cetățenilor săi.
În al doilea rând, pare să existe o atitudine negativă, de suspiciune, în ceea ce privește Europa în general și inițiativele acesteia la adresa Rusiei. Acest lucru este legat și de sporirea naționalismului unora dintre mișcările politice.
În al treilea rând, nicio modernizare socială sau economică nu poate fi de succes, atâta timp cât problema corupției nu este rezolvată. Statul de drept și un sistem judiciar independent sunt o condiție necesară atât pentru dezvoltarea politică, cât și pentru cea economică. Chiar factorii de decizie din Rusia se referă adesea la această problemă, dar nu se face nimic. Până și actualul președinte Putin a afirmat, în ianuarie 2012, că Rusia suferă încă de corupție sistemică și că statul rus, și în particular puterea executivă și judiciară, trebuie transformate. Acum este momentul să se transpună vorbele în fapte.
În fine, economia rusă are nevoie de diversificare și de dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM). Acest lucru va stimula emergența unei veritabile clase medii. În UE, de exemplu, 67% din forța de muncă lucrează în sectorul IMM, în timp ce în Rusia nu este vorba decât despre aproximativ 25%.
Toate acestea sunt importante și trebuie abordate. Chiar dacă împărtășesc aceste preocupări și am o abordare realistă, nu înseamnă că nu cred în posibilitatea sau necesitatea unui parteneriat strategic între UE şi Rusia. Un pas important a fost făcut deja în 2012, odată cu primirea Rusiei în Organizația Mondială a Comerțului (OMC), după 18 ani de negociere. Cred cu tărie că ancorarea Rusiei în sistemul comercial multilateral și regulile sale reprezintă încă un pas în sensul îmbunătățirii relațiilor noastre. Cu toate acestea, trebuie să ne asigurăm că Rusia își va respecta angajamentele ca membru al OMC și aici sunt încă multe chestiuni rămase în suspans.
Atât UE, cât și Rusia ar trebui să își propună obiective ambițioase pentru parteneriatul nostru și să facă tot ce trebuie pentru a le atinge. Recâștigarea încrederii reciproce va fi foarte importantă pentru viitorul relațiilor UE-Rusia. Va trebui să construim acest viitor pe baza noului Acord de Parteneriat și Cooperare (APC). Acesta este un instrument important, însă trebuie să îl facem din nou relevant. Negocierile asupra unui nou APC s-au oprit, dar sper sincer că le vom putea în curând redemara. În ceea ce privește noul APC, eu identific două puncte fundamentale care ar trebui rezolvate. Noul APC trebuie să fie flexibil, dar trebuie și să includă toate aspectele relațiilor UE-Rusia. Prin urmare, cooperarea în domeniul energiei, a securității energetice și lupta împotriva schimbărilor climatice sunt capitole indispensabile. Transparența și reciprocitatea sunt cuvinte cheie, care sunt vitale atât pentru Rusia, cât și pentru UE. În al doilea rând, Rusia trebuie să accepte că un parteneriat veritabil nu este bazat doar pe interese comune, ci și pe valori comune. Nu este vorba despre dat lecții, ci despre standarde internaționale la care ambii parteneri au subscris. A fi parteneri implică faptul că, deși pot exista opinii diferite, există întotdeauna loc pentru discuție asupra valorilor comune.
Dacă putem realiza toate astea, sunt convinsă că putem face progrese și da un impuls foarte puternic relației UE-Rusia. Îmi dau perfect seama că negocierile vor fi dificile și că va fi nevoie de multă voință politică de ambele părți. Potrivit unora, este imposibil ca 27 de state membre și Rusia să ajungă la un acord comprehensiv. Eu nu pot accepta asta.
Știu că experiența istorică poate fi un obstacol. Și totuși, nu putem lăsa poverile trecutului să ne împiedice să construim viitorul, după cum membrii fondatori ai Consiliului Europei și ai Comunității Europene a Cărbunelui și Oțelului au învățat lecțiile istoriei și au lansat cooperarea între foștii inamici. Căderea Cortinei de Fier ne-a oferit această posibilitate, haideți să o utilizăm. Trebuie deci să dialogăm mai mult unii cu alții și să vorbim mai puțin unii despre alții.
* Ria Oomen-Ruijten, deputată PPE aleasă în Olanda, este membră a Delegației la Comisia Parlamentară de Cooperare UE-Rusia.