Pe aceeași temă
Dat fiind eșecul actualei politici a UE față de Rusia, nu am nicio îndoială că Parteneriatul Strategic este un concept vid. Este timpul să admitem că actualul guvern rus nu împărtășește aceleași valori cu UE și să învățăm o lecție din aceasta.
Summit-ul UE-Rusia din decembrie 2012, ca și cele din anii anteriori, nu a dus la nimic concret. Liderii nu au fost în măsură să găsească un teren de înțelegere pentru a aborda chestiunile energetice, comerciale și pe cele legate de drepturile omului. Comisia Europeană ezită încă să depună o plângere oficială la OMC în legătură cu măsurile protecționiste recent adoptate de către Rusia. Comisia amână această decizie pentru că se teme de represaliile rusești. Totuși, domnul Putin nu pare să ezite atunci când este vorba de a critica cel de-Al Treilea Pachet Energetic. În timpul ultimului summit, el și-a reiterat opoziția față de dispozițiile ce separă producția energetică de rețele, ceea ce ar duce la slăbirea poziției Gazprom. El a numit acest pachet de măsuri „necivilizat“, subliniind că încalcă Acordul de Parteneriat și Cooperare.
Insă summit-urile lipsite de succes nu sunt singura slăbiciune a politicii noastre. Strategia europeană inițiată în 2000 era menită să modernizeze și să democratizeze Rusia prin cooperarea economică și energetică. Singurul rezultat obținut până în prezent este însă dependența noastră mai puternică de gazul rusesc. Economia rusă este încă bazată pe exportul de materii prime. Între timp, în loc să adopte regulile europene, Kremlinul s-a amestecat în legislația internă a UE, excluzând din cel de-Al Treilea Pachet Energetic conducta North Stream. Chiar în acest moment domnul Putin încearcă să obțină aceleași concesiuni pentru rețeaua preluată de Gazprom de la Wingas în Germania, ca și pentru conducta South Stream.
„Parteneriatul pentru modernizare“ a fost conceput pentru a aduce Rusia si cetățenii ei mai aproape de UE, prin intensificarea cooperării în arii ca justiția, lupta împotriva corupției, promovarea IMM-urilor și energia. După recentele arestări ale liderilor opoziției și ai reprezentanților societății civile ce au precedat summit-ul, nimeni nu își mai face iluzii despre eficacitatea încercărilor noastre de a moderniza și democratiza Rusia. Preluarea puterii de către Vladimir Putin după două mandate ca președinte și unul ca prim-ministru încalcă în mod clar spiritul Constituției ruse. Kremlinul a admis că nu se identifică cu valorile europene, după cum au demonstrat-o și incidentele din decembrie anul trecut. La prima aniversare a demonstrațiilor de la Moscova, mii de ruși s-au strâns în centrul orașului pentru a protesta împotriva regimului lui Putin. Nu numai că autoritățile au arestat liderii opoziției, printre care Serghei Udalcov, dar au și dat amenzi celorlalți participanți. În paralel, bloggerul Alexei Navalny și fratele său Oleg erau acuzați de fraudă.
Merită să amintim că toate acestea au avut loc imediat după ce Senatul american a adoptat Legea Magniţki. Aceasta interzice acordarea vizelor pentru toți oficialii ruși care au fost implicați în moartea avocatului rus care a dat la iveală abuzurile trezoreriei rusești, atunci când lucra pentru filiala rusă a Hermitage Capital Management. Decizia Congresului American ar trebui să fie nu numai o sursă de inspirație, dar și o incitare pentru acțiuni mai eficace, care să aducă o schimbare a politicii noastre vizavi de Rusia. Fără îndoială, rezoluția Parlamentului adoptată în octombrie trecut, care solicita Consiliului crearea unei liste negre cu oficialii responsabili de moartea lui Magniţki, reprezintă un pas înainte semnificativ. În ceea ce mă privește, am salutat decizia Congresului American, întrucât acum Consiliul Uniunii va fi sub presiune, iar pentru statele membre va fi mai greu să ignore rezoluția noastră.
Trebuie să ne aducem însă aminte că afacerea Magniţki este doar vârful aisbergului. Nu trebuie să mai ascundem faptul că politica UE este depășită. Perpetuarea unei ficțiuni nu este benefică nici pentru noi, nici pentru societatea civilă rusă. Este nevoie să ne păstrăm scopurile intacte, dar să schimbăm mijloacele folosite pentru a le atinge. Pentru noi este important ca Rusia să fie un partener guvernat de lege mai degrabă decât de corupție. Dorim ca Rusia să își modernizeze economia prin spiritul antreprenorial al cetățenilor săi mai curând decât prin exploatarea pe scară largă a materiilor prime. În prezent, mai puțin de 10% din PIB-ul Rusiei este produs de IMM-uri, în timp ce în alte țări dezvoltate acest sector contribuie cel mai mult la creșterea economică. Am dori ca cetățenii ruși să aibă o adevărată alegere în privința guvernanților lor. Last, but not least, trebuie să fim atenți la securitatea vecinilor est-europeni și la interesele economiilor noastre. Pentru a realiza toate astea, trebuie să separăm clar politica UE față de autorități de ceea ce privește societatea.
Nucleul sistemului actual din Rusia este exploatarea resurselor statului și ale societății de către un grup restrâns de persoane afiliate Kremlinului. Prin acest sistem foarte dezvoltat de corupție, veniturile provenite din vânzările de materii prime și de arme merg către persoanele aflate la putere și sunt mai apoi transferate către conturi în străinătate, inclusiv în UE. Prin urmare, nu trebuie să tratăm aceste persoane la fel cum îi tratăm pe cetățenii obișnuiți. Este necesar să identificăm acele sfere de cooperare care sunt benefice pentru noi și să cooperăm cu Kremlinul în deplin respect față de standardele noastre. Este însă nevoie să adoptăm o poziție mai puternică atunci când Rusia ne înfruntă interesele. Acestea includ nu numai chestiuni comerciale și energetice, dar și atitudinea Rusiei față de vecinii din Est și din Caucazul de Sud, zone privite de Kremlin ca fiind sfera sa de influență. Rusia nu poate să-și permită să ignore interesele noastre, din moment ce economia sa este foarte dependentă de Europa. Nu vom avea însă succes dacă statele membre nu cooperează între ele.
Până acum, statele membre au fost divizate între țările din Estul și Centrul Europei, care tratau Rusia cu neîncredere, și state precum Germania sau Italia, care au fost mai indulgente față de vecinul nostru din Est, datorită intereselor lor economice și comerciale. Din fericire, această diviziune pare să se estompeze. Bundestagul a adoptat recent o rezoluție care critică reculul democrației în Rusia. Se pare că UE începe, încetul cu încetul, să realizeze că nu se poate construi o politică eficace pe baza unor premise greșite. Ne dorim un Acord de Parteneriat și Cooperare ambițios, dar în același timp nu trebuie să ne dorim să evităm cu orice preț o confruntare cu Rusia. Prin urmare, trebuie să ne apărăm interesele comerciale la OMC și să continuăm cu Al Treilea Pachet Energetic.
Ar trebui să punem capăt influxului de capital rusesc provenind din surse ilegale. Ar trebui să avem în vedere nu numai Rusia, dar și Ucraina, Belarus, ca și multe alte țări. Pentru a limita acest influx de capital este necesar să stabilim un mecanism de control al surselor de capital investit în Europa.
Prin adoptarea unei poziții ferme față de Kremlin, ar trebui să ne arătăm deschiși față de rușii de rând. Este nedrept ca profitorii capitalismului de stat și cei ce aparțin lumii interlope ruse să poată călători fără probleme în Europa, iar cetățenii obișnuiți să nu poată face asta. Trebuie să susținem liberalizarea vizelor, pentru ca rușii să poată veni în contact cu valorile, standardele și practicile noastre.
Chiar dacă guvernul rus nu ne împărtășește valorile, nu putem uita că există mulți ruși care o fac. Ei sunt activi mai ales în mediul online, pentru că este mai dificil pentru autorități să controleze Internetul decât presa tradițională. Politicienii UE ar trebui să știe că dialogul cu Rusia nu înseamnă numai discuții la reuniuni de nivel înalt cu reprezentanții guvernului și ai partidelor politice, ci și comunicarea cu militanții societății civile, ai ONG-urilor și bloggerii care luptă pentru o Rusie democratică.
UE trebuie să adopte o poziție coerentă și puternică în privința arestărilor operate în rândul liderilor opoziției, anul trecut, în decembrie, ca și asupra limitării libertății de expresie și de reuniune. Trebuie să cerem autorităților ruse să revoce legea asupra ONG-urilor ce interzice acestor organizații să primească fonduri din străinătate. Această lege ne umilește nu numai pe noi, dar și pe rușii angajați în activități nonguvernamentale. Este absolut nedrept ca ei să fie numiți „agenți străini“.
O asemenea politică ar putea să-i ajute pe democrații ruși. De fapt, acesta este lucrul care ar trebui să-l preocupe pe fiecare politician care crede în valorile UE.
* Paweł Zalewski, deputat PPE ales în Polonia, este vicepreședinte al Comisiei de Comerț Internațional a Parlamentului European.