Pe aceeași temă
În ultimii 14 ani, Uniunea Europeană a încercat să construiască o politică de securitate și apărare, dar chestiunea relației sale cu Rusia în această zonă strategică rămâne fără un răspuns clar. Istoria (și în special cea comună cu statele membre din fostul Pact de la Varșovia), dimensiunea Rusiei, capacitățile sale de apărare și forța sa diplomatică fac din ea un vecin foarte special pentru UE. Un partener potențial cu care nu poate exista o abordare unică, fiecare chestiune de politică externă și de apărare, de la Balcani la Iran, de la Siria la Caucaz, pentru a nu le menționa decât pe cele mai fierbinți, dovedindu-se foarte complicată.
Mai mult, chestiunile de securitate nu pot fi abordate fără a lua în considerare multe alte dimensiuni ale relației dintre UE și Rusia. Rusia este, ca importanță, al treilea partener comercial al UE (pentru că UE depinde foarte tare de Rusia pentru petrol şi gaz) și invers, UE este primul partener comercial al Rusiei. În cadrul Acordului de Parteneriat și Cooperare (semnat în 1994), UE și Rusia au definit în 2003 patru „spații comune“: chestiuni economice și de protecția mediului; libertate, justiție şi securitate; securitate externă; educație și cercetare.
Dincolo de legăturile istorice, UE și Rusia au multe interese în comun, când este vorba despre conceperea unui cadru strategic continental. Nu este numai o chestiune de vecinătate comună, pentru că tocmai în această privință relația pare mai curând dificilă decât una de cooperare. Crizele recente din secolul XXI au arătat că noi amenințări emergente vor afecta toți „marii jucători“ de pe scena internațională și că, prin urmare, o abordare comună este necesară pentru a găsi soluții. Rusia și UE sunt confruntate cu terorismul (extremismul islamic în particular), proliferarea armelor de distrugere în masă (nucleare, biologice, chimice), rețelele transnaționale de crimă organizată, pirateria... Aceste interese comune au condus uneori la un dialog fructuos și la cooperare. Rusia participă, de exemplu, la misiunea Atalanta, operațiunea condusă de UE ce vizează stăvilirea pirateriei din Golful Aden şi pe coastele Somaliei. În Afganistan, Rusia a susținut statele membre ale UE angajate în ISAF, coaliția condusă de NATO, furnizându-le ajutor logistic. În privința chestiunii nucleare iraniene, în ciuda anumitor reticențe ale Moscovei de a se arăta aspră cu Teheranul și în ciuda respingerii oricărei opțiuni militare pentru a bloca finalmente ambițiile Iranului de a poseda bomba nucleară, Rusia s-a ilustrat printr-o participare constructivă la procesul de negociere și pare să fie perfect conștientă de amenințarea pe care o reprezintă un Iran care s-ar impune militar în regiune, mai ales dacă obținerea bombei nucleare este cuplată cu rachete balistice atât de aproape de teritoriul rus.
Proximitatea geografică cu Rusia și aceste provocări comune emergente în materie de securitate au făcut ca mulți lideri europeni să considere că UE și Rusia trebuie să se angajeze mai mult într-un parteneriat strategic. Acesta ar răspunde faimoasei propuneri a lui Medvedev pentru o nouă arhitectură de securitate la nivelul continentului, propunere care este acum dezbătută în cadrul OSCE, dar care nu a stârnit mare entuziasm la nivelul UE. Este vorba aici despre o atitudine încă prudentă a UE, care poate fi însă explicată prin faptul că o viziune strategică pe termen lung mai pozitivă nu este în acord cu realitatea relațiilor noastre actuale cu Rusia.
Motivele pentru care Rusia produce îngrijorare în Parlamentul European sunt cunoscute: chestiunea drepturilor omului, problemele sistemului judiciar și corupția. Peisajul cooperării în materie de securitate nu este nici el atât de promițător pe cât am putea spera. Conflictele înghețate de pe teritoriul fostei URSS rămân în continuare o sursă de mare preocupare, iar progresul realizat în ceea ce privește Moldova nu poate ascunde dificultățile înregistrate în această regiune, ca și în Nagorno-Karabah, și mai ales în Georgia. Chiar dacă poate părea un simplu detaliu din punct de vedere global, faptul că Rusia nu a pus încă în aplicare toate dispozițiile acordului semnat în septembrie 2008, sub auspiciile Franței, pentru a permite misiunii UE pentru monitorizarea armistițiului să patruleze pe partea abhază și sud-osetă a liniei administrative, demonstrează un anumit nivel de neîncredere. Fără progrese tangibile în rezolvarea conflictelor înghețate, este destul de dificil să ne imaginăm un parteneriat de securitate serios.
Modul în care UE și Rusia privesc vecinătatea lor comună este și el revelator pentru distanța care ne separă de o veritabilă cooperare. Opțiunile politice susținute de Moscova în Belarus și Ucraina sunt departe de cele favorizate de vasta majoritate a statelor membre ale UE. Această dificultate de a împărtăși viziuni comune este reflectată și de dezbaterea asupra scutului antirachetă. Ambele părți cer un dialog, dar realitatea este încă departe de o veritabilă cooperare. Incapacitatea de a discuta această problemă spune foarte mult despre neîncrederea durabilă dintre statele membre NATO și Rusia asupra modului în care trebuie construită viitoarea arhitectură de securitate a Europei. Mulți dintre membrii NATO privesc încă Rusia ca pe o amenințare și își bazează această evaluare nu numai pe o istorie dureroasă, ci și pe doctrinele militare și exercițiile recente rusești. În schimb, în Rusia, ambițiile de extindere ale NATO alimentează un sentiment de izolare și restrângere care are mai mult de a face cu retorica și manierele Războiului Rece decât cu un parteneriat strategic!
În unele chestiuni urgente, apropierea este și ea limitată. „Primăvara arabă“ a luat aproape întreaga comunitate internațională prin surprindere, însă în tratarea consecințelor sale au prevalat vechile reflexe: principiul neamestecului în afacerile interne a condus Rusia să susțină regimuri foarte contestate, în timp ce UE şi SUA au avut o abordare mai flexibilă. Dacă situația din Libia a fost gestionată la nivel diplomatic într-un mod destul de consensual în prima fază, intervenția condusă de NATO a alienat Rusia, perpetuu preocupată de stabilirea unor precedente negative ce ar putea permite intervenții mai sistematice în viitor. Siria se dovedește a fi în această privință un fel de „răzbunare“ pentru diplomația rusă. Susținerea pentru un aliat economic și militar, rezistența față de intervențiile străine, vetoul în Consiliul de Securitate, avertizările asupra unei stări de haos ce va duce la o amenințare islamistă extremă - pe scurt, poziția Moscovei față de Siria concentrează toate trăsăturile viziunii conservatoare rusești care este adesea în contradicție cu cele europene. Poate oare exista un parteneriat real și autentic în chestiuni de securitate, fără a împărtăși aceeași evaluare a amenințărilor și fără a exista un acord asupra modului de a rezolva crizele din vecinătate?
Modelarea unei Politici de securitate și apărare comune la nivel european s-a dovedit a fi o mare provocare. 27 de țări cu tradiții, viziuni și capacități eterogene trebuie să construiască o abordare comună a chestiunilor strategice cu care lumea este confruntată. Printr-o combinație de interese și valori împărtășite, europenii construiesc încetul cu încetul o politică comună. Aceasta este bazată și pe o relație transatlantică puternică, piatră fundamentală a apărării colective a continentului. În acest context, dezvoltarea relației cu Rusia poate fi văzută ca o necesitate strategică, datorită tuturor factorilor politici și geografici care ne leagă de acest uriaș vecin. Însă aceasta rămâne o provocare, în sensul că parteneriatul, în această etapă a istoriei, este departe de a fi evident și va necesita eliminarea multora - dacă nu a tuturor - surselor de neîncredere.
* Arnaud Danjean, deputat PPE ales în Franța, este președintele Subcomisiei de Securitate și Apărare a Parlamentului European.