Pe aceeași temă
Protecția acordată banilor europeni este în majoritatea statelor mai mare decât protecția asigurată fondurilor naționale. Ideea de la care se pleacă în această reglementare este că e de datoria UE și a statelor membre să se asigure că banii pe care statele membre îi pun în comun sunt protejați împotriva fraudelor, în timp ce pentru protejarea banilor naționali se recunoaște fiecărui stat membru competența de a adopta legi proprii prin care să își definească propriul nivel de protecție.
Discuțiile despre înființarea Parchetului European au început la sfârșitul anilor ’90, din anul 2000 datând primul document care cuprindea liniile directoare pe care urma să se construiască politica publică în această materie. Conceptul de Parchet European a fost de la început legat de nevoia de a proteja banii europeni și interesele financiare ale UE. Nu a fost niciodată în discuție ideea de a consolida la nivel european într-un singur birou capacitățile statelor membre de a combate infracționalitatea în general sau infracționalitatea gravă în special. De aceste lucruri se vor ocupa în continuare structurile naționale de poliție, de parchet și, în ultimă instanță, judecătorii. Parchetul European va ancheta doar infracțiunile care au legătură cu interesele financiare ale UE.
Convenția pentru protejarea intereselor financiare este unul dintre cele mai vechi documente care instituie răspundere penală pentru încălcarea regulilor și a avut meritul de a uniformiza normele în această materie în statele membre UE. Protecția acordată banilor europeni este în majoritatea statelor mai mare decât protecția asigurată fondurilor naționale. Ideea de la care se pleacă în această reglementare este că e de datoria UE și a statelor membre să se asigure că banii pe care statele membre îi pun în comun sunt protejați împotriva fraudelor, în timp ce pentru protejarea banilor naționali se recunoaște fiecărui stat membru competența de a adopta legi proprii prin care să își definească propriul nivel de protecție. De aceea, de exemplu, în directivele privind achizițiile publice – altfel extrem de detaliate în aspectele procedurale – nu găsim prevederi privind sancționarea penală a fraudelor, prevederi care ar conduce indirect la reglementarea unitară a fraudei din banii naționali.
Pentru protejarea banilor europeni, pe lângă introducerea unui tratament sancționator unitar în materie penală pentru toate statele membre, au fost înființate structuri administrative de control – OLAF și structurile sale corespondente din statele membre (DLAF în România). Atunci când ele identificau suspiciuni de săvârșire a unor infracțiuni legate de fondurile europene, sesizau structurile de parchet și poliție competente la nivel național. Așa cum era de așteptat, performanța statelor membre variază major, ajungându-se de facto la o protejare diferită a banilor europeni. În plus, autoritățile naționale au competență teritorială strictă și adesea investigarea infracțiunilor de acest tip are ramificații în mai multe state membre. Structurile existente la nivel european – OLAF, Eurojust sau Europol – nu au dreptul să exercite urmărirea penală, rolul lor fiind fie unul de control administrativ (OLAF), fie unul de facilitare a cooperării între procurori sau polițişti. Parchetul European va avea competență teritorială în întreaga Uniune Europeană și va putea să efectueze urmărirea penală într-o manieră unitară și, se speră, mai rapidă.
|
În iulie 2013, Comisia Europeană a formulat către Parlament o propunere de Regulament pentru înființarea Parchetului European. Această propunere include atât norme legate de organizarea internă a Parchetului European, cât și norme de procedură utilizate în activitatea investigativă a Procurorului European. De fapt, Procurorul European va lucra prin intermediul unor procurori naționali desemnați de fiecare stat membru, care vor face parte concomitent atât din structura Parchetului European, cât și din structura obișnuită de parchet din statul membru. Astfel, se rezolvă aspectele procedurale care sunt strict legate de normele în vigoare în jurisdicția în care se face ancheta și pe care cel mai bine le poate gestiona un procuror care lucrează deja în respectiva jurisdicție. Dosarele instrumentate de Procurorul European vor fi judecate de instanțele naționale în conformitate cu normele interne de procedură, iar instrumentele investigative vor fi folosite tot în conformitate cu aceste norme – acolo unde este nevoie de mandate emise de judecători pentru folosirea unor metode intrusive, ele vor fi emise de judecătorii naționali. Probele obținute legal într-un stat membru vor putea fi folosite în procedurile judiciare derulate într-un alt stat membru.
Instituirea Parchetului European nu înseamnă că autoritățile naționale nu vor mai fi competente să ancheteze astfel de dosare. Este imposibil de imaginat ipoteza că toate cazurile de fraudă la fondurile europene vor fi gestionate exclusiv de Parchetul European prin intermediul procurorilor desemnați de statele membre. În fapt, este probabil că doar dosarele extrem de complexe și care au ramificații în mai multe state membre vor fi preluate de Parchetul European, restul rămânând în competența structurilor naționale. Totuși, este de așteptat ca metodele de investigație folosite în anchetele Parchetului European să crească nivelul calitativ al dosarelor și să stabilească un standard și în privința anchetelor efectuate în celelalte dosare – fie că este vorba despre fraude la fondurile europene, fie că este vorba de fraudarea banilor naționali.
Declarațiile oficialilor europeni făcute pe 17 iulie 2013, când a fost aprobată propunerea de instituire a Parchetului European
Viviane Reding, fost comisar european pentru Justiție
„Prin adoptarea propunerii de astăzi, CE îşi respectă promisiunea de a aplica o politică de toleranţă zero faţă de fraudele împotriva bugetului UE. Când sunt în joc banii contribuabililor, fiecare euro contează, cu atât mai mult în contextul economic (...) Un lucru trebuie să fie clar. Dacă la nivelul nostru, al UE, nu ne protejăm bugetul federal, nimeni nu o va face în locul nostru. Fac apel la statele membre şi la Parlamentul European să sprijine acest proiect important astfel încât Parchetul European să înceapă să funcţioneze de la 1 ianuarie 2015.“
José Manuel Barroso, fost președinte al Comisiei Europene
„După cum am promis cu ocazia discursului din 2012 privind starea Uniunii, Comisia a propus astăzi instituirea Parchetului European. Această inițiativă confirmă angajamentul Comisiei față de consolidarea statului de drept; propunerea va consolida în mod decisiv protecția banilor contribuabililor și combaterea eficace a fraudelor asupra fondurilor UE. Comisia a concretizat și angajamentul de a consolida și întări procedurile OLAF aplicate garanțiilor procedurale, similar cu garanțiile pe care le va oferi Parchetul European.“
Algirdas Šemeta, fost comisar european pentru lupta antifraudă
„Parchetul European va asigura faptul că se acordă prioritatea cuvenită protejării bugetului UE în întreaga Europă. Acesta va reprezenta puntea de legătură între sistemele penale ale statelor membre, ale căror competențe se opresc la frontierele naționale, organismele Uniunii neputând efectua anchete penale (...) Între timp, OLAF va continua să desfășoare activități importante de combatere a fraudelor în domenii care nu intră în sfera de competență a noului parchet. Ideile pe care le-am prezentat astăzi pentru a-i îmbunătăți guvernanța, împreună cu recenta reformă, vor transforma OLAF într-un organism mai eficient și mai responsabil în activitatea sa. Ca atare, succesul nostru în combaterea și descurajarea fraudelor la nivelul UE va spori foarte mult.“