Pe aceeași temă
Când încercăm să evaluăm impactul digital media asupra diversităţii culturale, este înţelept să o facem într-un registru dubitativ. Cu spiritul critic în alertă permanentă, cu prudenţă, fără entuziasme inutile.
Cine vrea să vândă, cu entuziasm chiar, ideea de digital media are o plajă extrem de generoasă de argumente-cârlig. Ar putea, bunăoară, începe de la o idee care este deja un loc comun şi care, prin evidenţa pe care o enunţă, este cu atât mai puternică – anume, cine compară apariţia digital media cu momentul descoperirii tiparului ştie bine ce face. Computerul, Internetul, conexiunile de mare viteză şi celelalte au modificat lumea aşa cum probabil că nicio altă invenţie sau set de invenţii nu au mai făcut-o până acum în istoria omenirii, atât de profund şi, mai ales, atât de rapid.
Să spunem, în treacăt, că digital media nu trebuie confundate cu/ori suprapuse integral peste social media. Nu sunt, desigur, nici termeni opozabili, dar social media – invenţie de dată recentissimă, puţin peste un deceniu de când primele experimente la scară largă în domeniu au început să dea roade – nu este decât una dintre speciile genului numit „digital media“. O definiţie scurtă, dar relativ convenabilă desemnează prin acest concept „acele conţinuturi digitalizate (text, grafică, imagine, audio, video) care pot fi transmise prin Internet sau prin reţelele de computere“.
Cine nu vrea să vândă această atât de generoasă idee, care vorbeşte despre una dintre marile şi genialele invenţii ale omenirii, nu o poate însă ocoli. De pildă, cine vrea să analizeze impactul digital media are mult de lucru şi, dacă vrea să fie cât se poate de onest în demersul său, este obligat să evolueze, când face această analiză, în registrul prudenţei. De altfel, când este vorba despre a face oriunde analiză, o anume suspiciune metodologică este, aş zice, obligatorie.
Nu mai departe de anul trecut, unul dintre cei care sugerau prudenţă şi mare atenţie cu privire la analiza digital media – tocmai pentru că acestea au un impact uriaş, de profunzime şi de lungă durată asupra societăţii – invita şi la a ne înarma cu multă răbdare în privinţa evaluării efectelor acestei epoci. „Va fi nevoie de câteva decade bune pentru a ne fi clar cine sunt învingătorii şi cine sunt pierzătorii acestei epoci a informaţiei.“
De altfel, lucruri de genul celor rezumate ori sugerate mai sus în registrul prudenţei şi al moralei suspiciunii pot fi, dacă există onestitate, detectate şi simplu - intuitiv.
Internetul sau, mai larg, digital media pot apropia, dar pot şi izola, iar a fi conectat, ba chiar hiperconectat nu este obligatoriu totuna cu a fi interconectat. Şi mai intuitiv, cu un exemplu de asemenea clasicizat: un creion sau un stilou sunt instrumente de scris, dar, în mâna cuiva cu probleme psihice, ele pot deveni un fel de armă albă. La fel, digital media pot aduna oamenii sau pot oferi reţete pentru fabricarea bombelor sau spaţiu de expunere pentru cele mai abominabile crime ale fundamentaliştilor islamici, spre pildă. À propos de această ultimă idee, dar şi, în egală măsură, cu trimitere directă la aspecte care ţin de diversitatea culturală, ar fi, poate, de făcut un studiu de caz – dar ar fi nevoie de multe şi diverse resurse pentru a susţine solid un asemenea demers – despre seriile de evaluări de la începutul revoluţiilor arabe recente (lectura occidentală majoritară era una pozitivă, entuziasmată cu privire la impactul imediat al digital media) şi, pentru comparaţie, cum stau lucrurile acum, când multe dintre iluziile tonic-revoluţionare cu privire la acea zonă s-au risipit de mult, în ciuda dorinţelor occidentale, prin forţa – nu de puţine ori brutală a - faptelor.
Aşa încât, trăgând linie – o linie de etapă, nu una definitivă -, este, dacă nu înţelept, măcar mai adecvat ca, atunci când gândim sau când încercăm să evaluăm impactul digital media asupra diversităţii culturale, să ne străduim să o facem într-un registru dubitativ. Cu prudenţă, fără entuziasme inutile (entuziasme care, de acord, pot da măsura proiecţiilor ori viselor noastre, dar care nu sunt neapărat etaloane reuşite pentru ceea ce se întâmplă în realitate, „în iarbă“). Cu spiritul critic în alertă permanentă, căutând să vedem şi să acceptăm, cu luciditate în ambele situaţii, ceea ce se situează „pe (de) o parte“ şi ceea ce se află „pe de altă parte“. Altfel spus, mereu întrebându-ne dacă noi chiar ştim suficient de multe despre digital media?
P.S. Mai e ceva: lumea căreia îi suntem contemporani e, s-a spus, din ce în ce mai conectată, din ce în ce mai mică, atât de mică, încât a fost denumită un „sat global“. Dar, deşi aşa, deşi tot mai legată, atunci de unde sentimentul tot mai acut că lumea (modernă? postmodernă? Oricum ar fi – cea de azi, cea pe care o trăim şi populăm acum) se destramă? E şi bine legată, tot mai legată, dar se şi destramă – cum vine asta? Poate fiindcă legăturile de tip digital media nu sunt chiar totul şi nici, în multe privinţe, aşa de solide pe cât se spune că ar fi? Să nu ne grăbim să răspundem, dar nici să nu fugim de întrebări care nu cad peste comodităţile noastre.