Pe aceeași temă
Fie că e vorba de generația nouă a agitatorilor antiausteritate, fie că e vorba de aristocrația libertății naționale, valul radical antieuropean e o formă de nostalgie energică pentru bunuri pierdute: siguranța economică - într-un caz, forța națională – în celălalt.
Cine mai e, azi, european cu adevărat? Până nu demult, lista era înrămabilă și aducea când a gazetă de perete (varianta așa, da!), când a colecție de sfinți înghesuiți în frescă. Dar asta a fost. Sfinții au căzut din zugrăveală și, la ultima numărătoare, proeuropenii sunt o mână de siluete ciobite. Nimeni nu mai e pe de-a întregul european. În schimb, galeria demonilor forfotește de larma noilor veniți. În ultimii șase-șapte ani, Europa a traversat distanța de la monolit incasabil la bloc de schweizer. Cel mai grăitor semn al acestei transformări e reflexul care face atâta lume să înțeleagă prin Europa o sumă de obiceiuri, decizii și discursuri care au loc în Germania.
Populismul radical a renăscut în forme bine organizate și susținute electoral în masă, mai ales după după 2008. Într-un fel, asta ne spune că asaltul antieuropean al partidelor de extremă dreaptă și stângă e copilul bun și bezmetic al austerității. În mare parte, apariția și expansiunea unor partide ca Syriza, în Grecia, Podemos, în Spania, sau 5 Stelle, în Italia, sunt o reacție la austeritate - înțeleasă ca dogmă germană, trăită ca umilință personală și filtrată în resentiment european. Însă legătura genetică între austeritate și extrema antieuropeană e înșelătoare. Tabloul acestei tulburări e mult mai larg.
Mișcările antieuropene au început înaintea crizei economice și au invocat mai degrabă principii și mai puțin sau deloc degradarea economică. Adversarii Uniunii Europene au două rânduri de argumente. Pe de o parte, răcnetul imediat care protestează împotriva rețetei germane. Avem, aici, agitatorii spectaculoși care vorbesc în numele obidiților de azi - fosta clasă de mijloc a zilelor când Germania era bună și finanța sisteme de asistență socială fastuoase. Forța unor partide ca Syriza și Podemos vine din capacitatea de a prelua frustrări și de a transmite speranța într-o lume plină de certitudini finale. Pământul făgăduinței e de găsit, prin serviciile Podemos, în Venezuela socialistă. Pentru Syriza, altă mare călăuză spre Paradis, ținta e trecutul confortabil și pierdut al unei Grecii cu toți euro în buzunar și fără nemți la cârmă. O Grecie extrafiscală, cu slujbe eterne arondate pe familii. În Italia, 5 Stelle promite același lucru, plus reluarea execuțiilor media sub acuzația de apartenență la un sistem politic vinovat de orice. Toate aceste partide fac procente dintr-o halucinație pe care știu să o întrețină în baza unui argument cât se poate de real: degradarea vieții private. Nu degradarea vieții sociale, pentru că majoritatea clientelei politice a acestor partide vine din fosta clasă de mijloc, mica funcționărime și angajații birocrației de stat. Renumita clasă muncitoare nu interesează. Contestatarii antieuropeni care atacă din Italia, Spania și Grecia sunt, de fapt, noul val stângist care s-a lepădat de decorul marxist, a preluat profilul chic al radicalului anticapitalist-proecologist, trăiește pe net, e deosebit de abilă la expunerea media și stă la mare distanță de ultimul coș de fabrică. Revolta antieuropeană vine, în acest caz, de la o generație care a lăsat în urmă istoria postbelică și se definește ca variantă modernă a criticii pop și academice. Asta explică destul de bine naivitatea politică și demagogia cuceritoare a acestor mișcări. Noul val refuză politica tradițională și se declară curat și neștiutor în materie de mașinații. Ceea ce face, bineînțeles, din acești foști copii ai festivalurilor rock o pradă ușoară pentru manipulatori versați. În primul rând, pentru Rusia lui Vladimir Putin. Fisura europeană e prea mare pentru a scăpa observațiilor atente ale Rusiei. Syriza, Podemos, 5 Stelle și alți zvăpăiați de la capătul stâng sau drept al politicii europene sunt finanțați sau influențați de Rusia. În manualul de sabotaj politic sovieto-rus, orice contestație e o mină de aur care trebuie adâncită și orice neînțelegere e o rătăcire care trebuie ajutată.
A doua secțiune a valului antieuropean e dată de „principiali“. În comparație cu agitatorii juvenili antiausteritate, principialii funcționează ca aristocrație. Partidele lor, în primul rând UKIP al lui Nigel Farage și Frontul Național condus de Marine Le Pen, sunt instrumente politice tradiționale, bune cunoscătoare ale vieții parlamentare și ale politicii de alianțe. Contestația lor trimite la problemele fundamentale ale dreptului, suveranității și libertății. Farage și Le Pen acuză așa-numitul „deficit democratic“ european, căruia îi opun suveranitatea populară. Nimic nu a hrănit mai bine această direcție decât suita de referendumuri pierdute de Uniunea Europeană la cabina de vot, în Franța, Irlanda și Danemarca, dar îngropate de intervenția tehnică a aparatului politic de la Bruxelles. Antieuropenii s-au trezit cu o enormă pistă de alergat în față și cu o ditamai pâine de mâncat în brațe. Acolo unde agitații mediteraneeni au reclamat sărăcirea, UKIP și Frontul Național s-au repliat în spatele libertății încălcate în Europa de Europa. Domeniul paradisiac al partidelor lui Farage și Le Pen e Europa națiunilor libere, a patriilor regăsite și a parlamentelor naționale autonome. Însumând, trecutul. Și anume: istoria europeană clasică a secolului XIX. Explozia migrației în Franța și Anglia a adus un argument în plus acestor căutători de tradiție politică pură. Farage și Le Pen au declarat imediat corpul național infectat de populații străine și, ajutați de mantra proimigrație a UE, au pus problema în seama unificării europene.
Așadar, fie că e vorba de generația nouă a agitatorilor antiausteritate, fie că e vorba de aristocrația libertății naționale, valul radical antieuropean e o formă de nostalgie energică pentru bunuri pierdute: siguranța economică - într-un caz, forța națională – în celălalt. Valul antieuropean caută întoarcerea la o tradiție care a fost înlocuită, după război, de noua fundație a Europei unite. Evident, așa-numitul Proiect European poartă deficiențe majore, uneori chiar deficiențele din care trăiesc acum partide antieuropene. Dar valul antieuropean e, în ultimă analiză, o încercare de regresie, cunoscută în toate momentele istorice în care Europa a fost pusă față în față cu modernitatea. Tentația e enormă. Argumentele antieuropene sunt verosimile și par să țină, adesea, de bunul simț elementar: nu e mai bine să fii, iar, prosper, cum ai fost până ieri? Nu e mai bine să iei decizii cu capul tău despre lucrurile pe care le cunoști cel mai bine, pentru că ai crescut în ele și cu ele? În plus, eșecurile repetate ale politicii europene par să fi dovedit deja că orice decizie comună e o decizie slabă: în economie, unde euro a făcut ravagii, și în politica externă, unde Europa n-a făcut nimic.
Adevărul e că valul antieuropean se sprijină pe multe plângeri urgente și revendicări vechi ale europenilor. Dar lucrurile nu se opresc aici. Oricare ar fi problemele Europei Unite, e greu de spus ce variante realiste de joc și supraviețuire există în afara unei Europe mai mult sau mai puțin coordonate. Economic, dacă asta e problema Mediteranei, Italia, Spania, Grecia sau Portugalia nu au mijloacele de a răzbi spre vremuri mai bune. Competiția în care aceste state trebuie să se plaseze onorabil e mult deasupra statelor naționale. Lumea anilor 2000 e o bursă cu jucători gigant. Germania însăși e mult mai vulnerabilă în afara Europei decât o cred partide ca AfD, partizane revenirii la marcă. Politic, Europa e într-o situație încă mai gravă. Adevărat, politica externă a Uniunii nu e mai mult decât un haiku elevat, călcat în picioare de bădărănia demonică a regimului Putin. Însă, fără coeziunea minimă asigurată de UE, statele naționale europene ar fi culese unul câte unul și puse la șmotru sau încarcerate politic de Rusia. Această observație simplă explică de ce anume mișcările antieuropene sunt neglijabile în statele membre UE din Estul Europei. Un cinism nu tocmai departe de realism va conchide că fidelitatea proeuropeană a Estului e o formă de iubire pe bani. Estul sărac are tot interesul să se agațe de Europa, pentru că numai așa se agață de banii Europei. Celălalt lucru care îi leagă pe est-europeni de Uniunea Europeană e amintirea comună a dictaturii comuniste impuse de Rusia Sovietică. Anticomunismul declarativ al anilor ’90 e, poate, demodat, dar asta nu înseamnă că percepția difuză a pericolului a dispărut. Chiar fără tancuri și guri de foc, Uniunea Europeană e mai mult decât ar fi putut genera statele estice izolate în fața agresiunii rusești renăscute. Excepțiile și aberațiile rămân oricând o posibilitate. Primul ministru maghiar Orbán se străduiește să o dovedească. Însă Estul a înțeles sensul profund al Europei cu o precizie existențială care lipsește adesea din Vest.
* Traian Ungureanu este europarlamentar, membru al Grupului PPE.