Pe aceeași temă
Lumea culturală, în era digitală, tinde să devină o lume de informații și mai puțin de meditații.
Ca proiect aspirațional, firma Google și-a propus să organizeze și arhiveze toate informațiile momentului. Fiecare epocă își bazează dezvoltarea și evoluția pe o materie primă care devine astfel sinonimă cu o etapă de dezvoltare în istoria umanității. Că este vorba de cărbune, oțel sau petrol, fiecare materie a ajutat la modernizarea vieții, schimbând profund felul în care lucrurile sunt făcute sau viața însăși este trăită. Sfârșitul de secol XX și începutul de secol XXI își bazează existența și filosofia pe o nouă materie primă, iar aceasta este informația.
Randall Stross, jurnalist american specialist în domeniul digital la The New York Times, scria în cartea sa Planet Google (Ed. Free Press, 2008): „Google a început deja să colecteze informații despre utilizatorii săi“ (p. 6). Pe baza acestor informații, utilizatorii sunt scoși din pasivitate, fiindu-le plasate produse pe care sigur și le vor dori și, deci, vor depune efort în a și le procura. Google și-a propus să aibă monopolul asupra informației: până în anul 2006 au reușit să strângă și să sorteze 5% (p. 10) din totalitatea informațiilor existente la acea dată.
Până în 2010, am fost foarte optimistă cu privire la Internet și lumea digitală. Totul era la un search distanță: un supermarket deschis tot timpul, gratis și nediscriminator. La un curs de jurnalism cultural la Annenberg School of Communication and Journalism, din cadrul Universității Californiei de Sud Los Angeles, ne-a fost prezentat un autor inedit: Jaron Lanier. Nu era cineva de care să fi auzit înainte de a fi trebuit să-i citesc cartea: You are not a Gadget (2010). Wikipedia mi l-a explicat pe Lanier folosind foarte mulți termeni tehnici. E suficient de menționat că el este cel care a numit și definit realitatea virtuală și că Time Magazine l-a desemnat printre cei mai influenți 100 de oameni ai secolului XX. Modest, însă, Lanier, îmbrăcat în negru, ne spunea nouă - studenților: „Nu știu cum se face, dar pur și simplu s-a întâmplat să fiu prin zonă când anumite computere și Internetul au fost proiectate și realizate. Mi-am adus și eu contribuția la tot ce vedeam în jurul meu“.
A fost poreclit Evanghelistul Tehnologiei, iar părerile lui despre Internet și online sunt surprinzătoare: Internetul nu mai este un spațiu democratic. Internetul a devenit opusul ideii de la care s-a pornit: nu îți mai lărgește orizonturile, ci ți le închide. Ți le micșorează cu motoarele de căutare, care sunt manipulate în funcție de cât plătesc companiile ale căror produse și informații trebuie să-ți fie livrate. Cu cât o firmă sau companie plătește mai mult, cu atât apare mai bine plasată în listele alcătuite de motoarele de căutare. Banii și puterea sunt concentrate în mâinile câtorva din Silicon Valley și nimeni nu are acces acolo. Dar acesta este nivelul la care se iau deciziile cu privire la ce trebuie – noi, restul – să consumăm: să mâncăm, să citim, să vedem, unde să mergem în concediu sau chiar să votăm.
Lanier a încercat să rămână un observator obiectiv al Internetului și al computerelor, anticipând modalitățile prin care tehnologia se poate îmbunătăți, iar oamenii pot să se obișnuiască rapid cu noul și chiar să folosească tehnologia pentru dezvoltare personală. Da, computerele sunt prezente peste tot: le folosim în viața personală și chiar și intimă, le folosim în educație, le cerem sfaturi inclusiv despre cum să ne creștem copiii. Internetul nu este însă un oracol care te cunoaște – deși companiile vor să-ți vândă această idee.
Primul meu articol apărut în revista 22 (16 martie 2007) se intitula Articolul de cultură și atrăgea atenția și asupra problemei media digitale. Proaspăt întoarsă atunci de la un congres mondial al criticilor de teatru ce avusese loc la Seul (Coreea de Sud), mă confruntasem pentru prima data cu problema deja gravă a colegilor din Occident. Scriam atunci: „Interjurnalismul este un termen recent în limbajul media american şi, cred, deloc cunoscut în mediul omolog românesc. El defineşte jurnalismul virtual – gratis media, care corespunde paginilor www. sau blog-urilor. Oferind spaţiu nelimitat comentatorului de cultură, alternativa prezintă însă dezavantaje reale: munca este voluntară, fără nicio recompensă materială. Tot un fel de voluntariat este şi efortul depus de autorul de articole tipărite, răsplata fiind derizorie, cum explică tinerii critici americani de teatru, care echivalează astfel efortul depus: «Patru cronici în ziare importante nu pot acoperi preţul unui bilet pe Broadway». Aceste împrejurări obligă criticul să apeleze la alte joburi, orientându-se fie spre mediul academic, fie specializându-se în alte domenii ale jurnalismului, comentariul de artă devenind mai mult un hobby“. În cei opt ani care au trecut, am citit numeroase articole despre critici importanți culturali (teatru, film, dans, literari) care și-au pierdut slujbele la ziare importante din lume pentru că costau prea mult (un profesionist mereu costă)! Paginile de cultură s-au micșorat în economia ziarelor sau au dispărut de tot. Cronicile și articolele de cultură avizate au dispărut. Lumea culturală a devenit o platformă de impresii, parti pris-uri și campanii de PR, ca și cum s-ar fi înscris pe drumul spre o prezentare de tip tabloid. Se scrie repede, mult, sub impulsul momentului. Se scrie pentru acum. Dacă mâine nimic nu mai e valabil, nicio supărare!
Lanier a insistat pe faptul că Internetul a distrus complet noțiunea de autorat. Înainte, autor era doar cineva care avea în spate o bibliotecă și autoritate într-un domeniu sau altul. Azi, cu toții suntem autori – oricine poate scrie despre orice, fie că este calificat să o facă sau nu. Iar restul tolerează fără să sancționeze, chiar și atunci când erorile sunt dovedite.