Pe aceeași temă
Însă după criza financiară care a debutat în 2008, prin căderea gigantului financiar Lehman Brothers, s-au consumat pusee de populism aproape în toată lumea. Multinaţionalele, în special instituţiile financiare, au fost demonizate. Dalai Lama are o explicaţie interesantă, spunând că lumea noastră s-a schimbat datorită evoluţiei tehnologiei moderne, economiei globale şi creşterii demografice: a devenit mai mică. Totuşi, percepţia noastră nu a evoluat în acelaşi ritm şi continuăm să ne agăţăm de liniile de demarcaţie naţionale tradiţionale şi de vechile trăiri, suntem „noi“ şi „ei“.
Din fericire, în România nu a apărut un curent extremist în politică, spre deosebire de alte țări din Europa. Însă noi am înlocuit extremismul acesta în politică cu unul economic, pentru că trebuie să inventăm un dușman. Și dacă nu avem dușmanul, trebuie să fie altcineva pe care să dăm vina, și atunci am inventat dușmanul ca fiind multinaționalele, pentru a uni anumite forțe politice în jurul acestei idei. Cred însă că este un fals dușman, creat în scopuri mai degrabă politicianiste.
Instrumentul legii
Un lucru este cert: multinaţionalele, mai ales corporaţiile mari, respectă strict legile din ţările unde fac afaceri. Un scandal dintr-o țară oarecare din lume s-ar putea să afecteze imaginea întregii companii, pentru că sunt afectați acționarii, scade cursul acțiunilor la bursă, este vulnerabilizat managementul executiv.
Ca atare, dacă este ceva ce nu ne convine la multinaționale, atunci avem instrumentul legii. Parlamentul are oricând posibilitatea să modifice actualele legi, în concordanță cu interesul nostru național, dar în același timp și cu principiile pe care România le-a acceptat prin aderarea la Uniunea Europeană și la alte organizații și instituții internaționale. Trebuie să încurajăm până la urmă o competiție corectă pe piață, nu trebuie să favorizăm nici capitalul român, nici cel străin, trebuie să acordăm condiții egale pentru oricare dintre ele.
Desigur, România trebuie să își apere interesul și trebuie să ne apărăm țara, resursele. În același timp, nu trebuie să fim nici ipocriți, zicând că străinii pe care noi îi rugăm să vină încoace sunt răi. Bineînțeles că orice investitor vine dacă poate să obțină profit. El lucrează într-o piață liberă, respectând regulile din piața respectivă cu scopul precis de a obține profit. Nu este corect să credem că străinii ar putea fi vinovaţi pentru că nu sunt legile bune, că nu sunt regulile clare sau nu sunt competitive ori, într-un alt registru, că s-au privatizat întreprinderi românești de valoare pentru prea puţini bani.
Dincolo de mitologia creată în jurul multinaţionalelor, prezenţa lor într-o ţară imprimă un ritm alert economiei, injectează capital, care, la rândul lui, susţine cursul de schimb al monedei naţionale, ele dau o stabilitate bugetelor statului, unde virează constant, la timp şi corect obligaţiile fiscale. Nu în ultimul rând, multinaţionalele creează locuri de muncă, iar salariile sunt peste media locală, orice s-ar spune în folclorul urban.
Algoritmul costurilor
Criticii globalizării şi ai multinaţionalelor ignoră însă o realitate: tendinţa principală a capitalului este de a se înmulți și bineînțeles că își dorește să aducă prosperitate proprietarului capitalului sau acţionarilor.
Ideea că multinaţionalele evită să plătească taxe şi impozite este falsă. Există un algoritm de evaluare a cheltuielilor, a costurilor şi a riscului care funcţionează în multinaţionale. Nu vorbim în acest caz de evaziune fiscală, care este o ilegalitate, ci de optimizarea fiscală.
Evitarea fiscalizării tuturor costurilor nu încalcă nicio lege, corporaţiile se folosesc de legile din mai multe țări în care lucrează pentru a optimiza costul fiscal. Până la urmă, cheltuiala cu impozitele este unul dintre numeroasele costuri ale unei afaceri: forță de muncă, real estate, echipamente, training, management. În contextul acesta de competitivitate globală în care trebuie să vândă mărfuri sau servicii cu un preț convenabil pe piață, competitiv, toată lumea vrea să își reducă costurile.
Fiscalitatea este un element de cost. De aceea multe investiţii străine majore sunt atrase de o fiscalitate joasă, dar acesta nu este singurul element din ecuaţia deciziei investiţionale. Când există condiții similare de infrastructură, de costuri salariale, real estate, atunci elementul costului fiscal mai mic, evident, cântăreşte decisiv. Un al doilea element de optimizare îl reprezintă faptul că există și țări care dau niște avantaje pentru un anumit tip de venituri.
În logica afacerii
Există o logică a afacerilor corporaţiilor multinaţionale. Dacă o ţară are redevență mică sau zero, multinaţionalele vor dirija acolo toate drepturile de proprietate intelectuală, dacă într-o țară dobânda se impozitează cu foarte puțin sau aproape spre zero, bineînțeles că acolo vor plasa centrul de finanțare global. Dacă într-o țară nu se plătesc impozite pe câștigurile de capital și dividende, acolo îți va funcţiona firma de holding. Bineînțeles că se fac aceste analize de către multinaționale și, din cauza diferențelor între legislațiile naționale ale diferitelor țări, ele aleg țara care este favorabilă din aceste puncte de vedere. În regiunea noastră, de pildă, este o competiţie dură, care care foloseşte subtilităţi fiscale. În general, în mai toate aceste corporaţii, managementul întregii multinaționale a rămas la vârf și deciziile principale s-au luat acolo, finanțarea s-a făcut din ce în ce mai mult centralizat, drepturile de proprietate intelectuală au rămas, bineînțeles, acolo unde au fost create, adică la centru. Corporaţii internaționale precum Coca-Cola sau Apple, de pildă, au o filosofie de a-şi recupera cu prioritate investiţiile în toate acele lucruri care construiesc valoarea adăugată. Asta nu înseamnă că nu au profit şi nici că nu-şi plătesc obligaţiile faţă de bugetele statelor unde operează sau chiar faţă de societate. Activitatea lor, dezvoltarea afacerii şi rentabilitatea ei depind de aceste funcţii, adică de funcția de finanțare, funcția de management sau de funcția de deținere a drepturilor de proprietate intelectuală. Din această perspectivă, bineînțeles că profiturile se duc şi acolo unde sunt funcțiile și unde sunt riscurile multinaționalelor. Aceasta este filosofia care guvernează principiile drepturilor de transfer, principii care sunt recunoscute la nivel global. În general, este acceptat modelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), recunoscut inclusiv în România, care stabileşte că profiturile urmează funcțiile și riscurile companiilor. Acolo unde ai mai multe funcții și riscuri, ai mai multe profituri.
Profit mic, dar în câştig
Din păcate, România a ajuns să fie consumator pentru niște produse realizate în alte părți ale lumii. Desigur, avem multinaţionale care desfăşoară în România şi activităţi de producţie, dar filialele sau subsidiarele care şi-au stabilit afaceri şi în România sunt producători care nu dețin drepturile de proprietate intelectuală, care nu dețin funcția de finanţare, care nu îşi asumă toate riscurile și funcțiile aferente afacerii și atunci profiturile se duc după aceste funcții și riscuri. Uneori, banii se întorc la firma-mamă sau la o firmă a corporaţiei care este specializată în finanțare sau în drepturi de proprietate intelectuală, acolo se duc profiturile și marja de profit care rămâne în România este, evident, mai mică. Ideea de bază este că cine aduce valoare, acela trebuie să fie remunerat.
Dacă o firmă din România produce o marfă sau livrează un serviciu, ea va avea niște costuri cu echipamentele, cu clădirile, cu salariații. Pe lângă aceste costuri, va mai avea costuri cu dobânda, deoarece s-a împrumutat constant pentru investiţii, va mai avea costuri cu drepturile de proprietate intelectuală, va mai avea cheltuieli de management. Toate acestea trebuie scăzute din venituri și, dacă scazi inclusiv cheltuielile care vin de la grup sau, poate, vin din altă parte, cu management, finanțare, drepturi de proprietate intelectuală și altele, bineînțeles că îți diminuează profitul pe care îl ai în România.
Intervale optime
OECD încearcă să impună o agendă de reevaluare a optimizării fiscale. Stabilirea prețului de transfer între două companii afiliate nu este un exercițiu foarte ușor. Și acesta, în general, se face pe bază de statistică și este foarte important să existe date statistice cât mai bune. Ca să spui că o companie ar vinde același tip de servicii la același preț, trebuie să ai date comparabile. Ca să spui că două firme care nu sunt din același grup ar vinde, de exemplu, un pahar cu doi lei, atunci, dacă ar exista date statistice care să confirme preţul, pe același tip de pahar, cu aceleași caracteristici, pe aceeași piață, ar trebui să-l vândă cu același preț. Se lucrează cu date statistice și se ajunge la un interval de preţ, aşa încât tranzacția aceasta cu pahare evaluate la 2 lei ar trebui să fie undeva între 1,5 lei și 2,5 lei, de pildă. Din păcate, evalurile cu care lucrăm nu sunt extraordinar de fixe, ci se dau niște intervale: prețul pentru tranzacție trebuie să fie în acest interval, că este puțin mai sus sau puțin mai jos, bineînțeles că firma are decizia în propria sa mână unde dorește să așeze prețul respectiv. Cam asta ar fi teoria din spatele prețurilor de transfer, să găsim niște prețuri sau tarife comparabile făcute de companii care nu sunt legate între ele.
În esenţă, multinaţionalele aduc mai mulți bani în economie. S-au creat afaceri industriale, agrare sau servicii, au apărut mai multe locuri de muncă, s-au plătit mai multe impozite la stat cu care vor fi susținute cheltuielile cu serviciile publice. Există o competiție globală pentru atragerea de investiții. Toate țările din lume își doresc să aibă investiții străine. Pe de altă parte, se pot folosi mai bine investițiile străine, dacă sunt canalizate pe niște domenii productive. Adică, decât să atragi investiții să se facă un cazinou în România, cred că este mai bine să se investească într-o fabrică ce va produce ceva și va vinde mai departe mașini, utilaje, cărți sau mai știu ce va produce respectiva fabrică. De ce? Pentru că se creează o valoare adăugată aici, în România.
* Partener, Deloitte.