Pe aceeași temă
Începând cu acest număr, revista 22 lansează o serie de suplimente de business care vă oferă puncte de vedere ale unor experți cu privire la probleme economice serioase care sunt tratate cel mai adesea populist în spațiul public.
Un astfel de subiect este Strategia Energetică Națională și regimul fiscal aplicat unor industrii strategice, precum industria de petrol și gaze. Strategia Energetică Națională este departe de a fi întocmită, deși în repetate rânduri spațiul public a fost ocupat cu vii discuții pe acest subiect. România nu și-a afirmat încă dezideratul: ce vrea să fie, din punct de vedere energetic, unde vrea să ajungă, pe ce căi și cu ce mijloace, deși auzim adesea discursuri populiste care ne definesc drept „pol de securitate energetică europeană“. La fel de populistă este astăzi abordarea cu privire la nivelul regimului fiscal care trebuie aplicat industriilor strategice, cu precădere industriei de petrol și gaze. Abordarea cere adesea o sporire a poverii fiscale, pentru că industria „se îmbogățește pe spatele resurselor naturale naționale“. Dar o analiză mai atentă a industriei atât la nivel global, cât și în dezvoltarea ei națională demonstrează nevoia de echilibru între contribuția industriei la bugetul public și contribuția statului la facilitarea investițiilor din acest sector.
Prosperitatea națională nu se poate realiza în absența investițiilor directe, străine sau autohtone, nu se poate obține fără stimularea directă, prin politici economice și fiscale, a formării brute de capital. Cred că trei sunt domeniile de prioritate absolută într-o nouă paradigmă a creșterii economice care nu se bizuie doar pe consum: investițiile, sănătatea și educația. Investițiile publice și favorizarea proiectelor de investiții private dau ca rezultat direct sporirea locurilor de muncă și a veniturilor publice. Starea de sănătate națională și nivelul de educație (implicit nivelul de educație și de pregătire și calificare a forței de muncă) au ca efect, la rândul lor, creșterea economică durabilă.
Convingerea mea este că, mai ales acum, o discuție serioasă, bine argumentată, pe subiectul impozitării proiectelor de investiții în zone strategice și de frontieră tehnologică este mai sănătoasă pentru economie decât trâmbițarea creșterii economice pe baza facilitării doar a consumului. La începutul lunii octombrie, în cadrul evenimentului România durabilă – Fiscalitate pentru energie durabilă, experți reputați și cu greutate profesională au prezentat puncte de vedere cu privire la modul în care trebuie să privim evoluțiile din piața globală și locală de petrol și gaze, subliniind cu toții nevoia realizării unui echilibru între presiunile bugetare ale statului și presiunile investiționale ale industriei. Câteva astfel de luări de poziție vă oferim astăzi, în suplimentul de față, cu convingerea că o mai bună înțelegere a contextului și a particularităților sectorului energetic va conduce la o mai înțeleaptă abordare a politicilor publice care reglementează, fiscalizează și controlează acest sector economic din care România dorește să facă un pol de stabilitate sud-est-europeană.
22 plus va aduce un plus de cunoaștere pe o temă care, deși puțin documentată, este adesea aruncată în dezbaterea publică.
* Jurnalist economic