Pe aceeași temă
Masacrul comis de Anders Breivik în Norvegia în 2011 și reverberațiile sale în întreg spațiul nordic au impus formațiunilor dreptei dure și extremei drepte serioase constrângeri de comportament.
Ultimele alegeri pentru Parlamentul European au oferit un front larg de analiză a euroscepticismului, datorită performanțelor notabile înregistrate de formațiunile respective în țări mari și intens studiate de politologi: Franța, Marea Britanie, Italia și chiar Germania. Flancul nordic al UE pare a fi, la rândul său, un spațiu foarte interesant, în primul rând pentru că jocul asemănărilor și deosebirilor dintre cele trei țări – Finlanda, Suedia și Danemarca – încurajează diverse strategii de comparație.
Votul din mai 2014 a creat un tablou variat, explicabil prin conținutul argumentelor eurosceptice și prin modul în care ele sunt încorporate în dezbaterea publică. Din perspectiva decalajului între așteptări și rezultate, desigur că victoria electorală a Partidului Popular Danez (Dansk Folkeparti, DF) și rezultatul sub așteptări al Partidului Finlandezilor (Perussuomalaiset, PS), anterior cunoscut sub numele de „Adevărații finlandezi“, ar putea fi etichetate drept surprize, în timp ce rezultatele formațiunilor eurosceptice suedeze s-au înscris, în mare, în orizontul de așteptări formulat înainte de alegeri.
Grila euroscepticism hard / euroscepticism soft, enunțată de Paul Taggart și Aleks Szczerbiak în Politics of Euroscepticism in Europe, poate fi aplicată celor trei sisteme politice vizate. În esență, a existat o evoluție a celor mai multe dintre formațiunile eurosceptice – adesea, asociate dreptei dure sau stângii radicale – către o abordare mai moderată (soft) în privința apartenenței la UE. Aceasta le-a apropiat de preferințele unei categorii mai largi de cetățeni, ele însele reflectând un euroscepticism soft, și le-a permis să atace electoratul partidelor consacrate, în mare măsură reticente (și adesea, incapabile) să dea curs acestor solicitări. Astfel, DF sau PS s-au deplasat, în timp, înspre poziții mai moderate și se încadrează în aria soft, în timp ce Democrații Suedezi (Sverigedemokraterna, SD) continuă să reprezinte un caz mai dificil: deși au încetat să pledeze pentru ieșirea țării din UE, există destule motive pentru care ei ar putea fi plasați în zona hard.
Totuși, alegerile europarlamentare din 2009 și 2014, precum și consultările naționale din ultimii șase ani au ilustrat nevoia de a lua în calcul și modul în care problematica europeană se înscrie pe agendele naționale. În toate cele trei țări, formațiunile declarat eurosceptice concurează în moduri diferite și cu instrumente diferite pentru susținerea publică. Audiența și scorul electoral al unui partid îndepărtat de mainstream sunt puternic influențate de modul în care tratează formațiunile „convenționale“ proiectul european.
În fine, în cazul unora dintre grupările eurosceptice, delimitarea hard-soft trebuie completată de o discuție pe tema atașamentului manifestat față de principiile democrației și statului de drept. Eforturile de delimitare față de acuzațiile de extremism sau de trecutul compromițător reprezintă o provocare dificilă. Masacrul comis de Anders Breivik în Norvegia (2011) și reverberațiile sale în întreg spațiul nordic au impus formațiunilor dreptei dure și extremei drepte serioase constrângeri de comportament. Indiferent dacă le plasăm în zona hard sau soft a spațiului eurosceptic sau dacă identificăm poziții și practici asemănătoare cu cele ale Alternativei pentru Germania, ale UKIP (Marea Britanie) sau ale Frontului Național (Franța), formațiunile dreptei dure nordice fac parte, astăzi, dintr-o cu totul altă categorie decât Jobbik (Ungaria) sau Zori Aurii (Grecia).
Danemarca se distinge în peisajul flancului nordic al UE prin aceea că DF, sub conducerea lui Kristian Thulesen Dahl, a ocupat primul loc în alegerile din mai 2014. Cu un procentaj de 26,6%, DF a devansat grupul de patru partide consacrate și a obținut patru mandate de europarlamentar (dublu față de 2009), din totalul de 13 alocate Danemarcei. Dacă luăm în calcul și alegerile legislative daneze (unde rata de prezență este mai ridicată), putem observa că DF a obținut, în ultimul deceniu, scoruri între 12 și 16%, astfel că străpungerea din 2014 este cu atât mai semnificativă. De altfel, sondajele de opinie pentru alegerile legislative din toamna acestui an atribuie DF între 17 și 22% din intențiile de vot, situându-l în apropierea celor două mari partide ale establishment-ului sau chiar la egalitate cu acesta; în orice caz, o eventuală coaliție de centru-dreapta ar avea nevoie de sprijinul DF pentru o guvernare stabilă, ceea ce ar putea marca ieșirea acestuia din zona contestatară a politicii daneze.
Cealaltă formațiune eurosceptică daneză intrată în Parlamentul European (PE) este Mișcarea Poporului împotriva UE (Folkebevægelsen mod EU - FmEU), o coaliție transpartinică de stânga care nu concurează în alegerile naționale și care a obținut un mandat. Revigorarea electorală a FmEU este notabilă, începând din 2004, dar scorurile rămân îndepărtate față de cele din 1979 și 1984, când în rândul stângii daneze se înregistra o opoziție fermă față de CEE.
În cazul Suediei, clasarea pe locul cinci a SD, condus de Jimmie Åkesson, nu reprezintă o surpriză. În alegerile legislative naționale din 2010, SD obținuse locul șase, iar la scrutinul european din 2014 prezența avea să fie mai mică. SD nu doar că dobândea pentru prima dată reprezentare în PE (două mandate), dar își îmbunătățea sensibil atât procentul (9,7%), cât și numărul de voturi în raport cu scrutinul național (359.248). La scurt timp după aceea, în noul scrutin legislativ din toamna anului trecut, vine adevărata străpungere – 12,9%, adică 801.178 voturi – ce mărește substanțial potențialul de șantaj al SD în sistemul politic suedez.
În partea opusă a sistemului, Partidul de Stânga (Vänsterpartiet – V) s-a menținut în zona de performanță așteptată, cu 6,3% din voturi (un mandat), confirmată și în alegerile legislative naționale (5,7%).
În fine, rezultatele din Finlanda au reprezentat o surpriză pentru toți cei ce se așteptau la un scor mai bun al PS (anterior cunoscut sub numele de „Adevărații Finlandezi“), un actor politic extrem de vocal în opoziție față de bailout-urile oferite Greciei și altor țări din periferia sudică. Întrucât, spre deosebire de celelalte două țări abordate, Finlanda este membră în zona euro, agenda politică a PS și a celorlalte grupări eurosceptice finlandeze este mai amplă, dar totodată mai afectată de constrângeri. Vârful electoral al PS fusese atins în 2011 (19,05%), într-un climat extrem de favorabil, dar scrutinul prezidențial din anul următor (9,4% în primul tur pentru liderul partidului, Timo Soini) anunța declinul de la europarlamentare, când PS n-a reușit decât 12,87%, cu doar trei procente peste scorul din 2009 și cu un plus de un singur mandat (două dintre cele 13 alocate Finlandei, față de unul singur în 2009). Sondajele de opinie în perspectiva legislativelor din acest an indică, deocamdată, scoruri de 14-17% pentru PS; astfel, partidul s-ar apropia de nivelul din 2011, dar nu se poate vorbi de o străpungere care să-l propulseze către guvernare. În fine, spre deosebire de Danemarca și Suedia, stânga eurosceptică finlandeză este aproape absentă din peisajul politic la vârf.
Mișcările eurosceptice reprezintă un interesant domeniu de comparație în cele trei țări nordice tratate. Momentul electoral din mai 2014 poate fi intepretat, de o manieră mai generală, drept un succes al grupărilor eurosceptice în transformarea scrutinului european, dintr-unul de rang secund, într-unul de prim rang, pe fondul crizei economice (Nicola Maggini, The Electoral Progress of the Eurosceptic and Populist Right). În statele nordice, cu precădere în Danemarca și Suedia, formațiunile dreptei dure au reușit cu brio în această încercare.
Markus Ketola şi Johan Nordensvärd susțin, în Nordic Euroscepticism: An Exception that Proves the Rule?, Eurocrisis in the Press, că se poate construi un arhetip al populismului nordic, bazat pe o social-democrație interpretată naționalist (statul-bunăstării doar pentru cetățeni), pe respingerea imigrației și pe euroscepticism. Într-o măsură semnificativă, euroscepticismul soft se armonizează cu cultura politică a societăților respective, iar o competentă încorporare a lui poate oferi șanse bune de persistență formațiunilor eurosceptice, relativ noi, în cadrul unor sisteme caracterizate printr-o mare stabilitate la vârf.
Niciunul dintre cele trei partide analizate anterior nu este imun față de acuzațiile de xenofobie și rasism – implicit, față de asocierea cu ideologii de sorginte fascistă. Totuși, Democrații Suedezi (SD) prezintă cel mai înalt grad de vulnerabilitate, date fiind originile sale situate în subculturile extremei drepte și accentul plasat pe limitarea imigrației și omogenitate culturală. Spre deosebire de el, Partidul Finlandezilor reușește mai bine să combată acuzațiile de acest gen, prin aceea că a acordat o pondere mai mare criticii agendei UE și a concretizat-o prin propuneri de politică publică ce nu mai pot fi atât de ușor acuzate de extremism. Această diferență observată de Ketola și Nordensvärd poate explica, într-o anumită măsură, și succesul omologului lor danez, DF, care a beneficiat de o prezență mai îndelungată în sistem și a avut ocazia să se comporte ca un partid din mainstream, susținând guvernări de centru-dreapta, în paralel cu exprimarea îngrijorării față de imigrație și în special față de creșterea numerică a comunității musulmane.
Există particularități ale celor trei sisteme ce ar sugera că, pe termen lung, formațiunile tratate aici vor fi tentate să-și modereze excesele nativiste, pentru a-și mări potențialul de coaliție. Mai ales în Suedia și Danemarca, partidele tradiționale au reușit, până acum, să reunească susținători cu poziții diferite – adesea, radical diferite – față de integrarea europeană, ceea ce ar reprezenta o țintă atractivă pentru formațiuni eurosceptice moderate și eliberate de urmele unui trecut politic pe alocuri mai puțin onorabil. Partidele eurosceptice din Nord ar putea deveni mai puțin șocante, în viitor, dar orizontul rămâne promițător.
* Lucian Dîrdală este politolog şi lector ascociat la Universitatea „Al. I. Cuza“ din Iaşi.