Pe aceeași temă
În partea fostă comunistă a Europei, dar nu numai aici, atitudinea publică față de UE înlocuiește atitudinea față de consecințele globalizării.
Căderea Cortinei de Fier în 1989 a însemnat nu numai ieșirea unor popoare din închisoarea sistemului politic comunist, ci și intrarea bruscă într-o lume nouă, marcată de globalizare. Astfel, concomitent cu tranziția politică și economică, a fost necesară o tranziție spre această implacabilă realitate a unei lumi din ce în ce mai interdependente. Lumea comunistă cunoscuse și ea o formă de semiglobalizare, ideologizată și șchioapă, o globalizare de mâna a doua, la nivelul relațiilor economice între URSS și sateliții săi mai mari și mai mici. Era o globalizare a lumii socialiste, una lipsită tocmai de dimensiunea esențială a libertății de mișcare. Cei eliberați în 1989 se regăseau astfel obligați să se adapteze unei lumi care i-o luase înainte. Iar acest „luat înainte“ nu era numai unul al creșterii geometrice a relațiilor orizontale și al comunicării, ci și al unei noi mentalități dominante la nivelul Occidentului, care intra în ceea ce unii numesc postmodernitate. Esticii, abia ieșiți din modernizarea paradoxală adusă de socialismul real, se adaptează mental și (geo)politic, punând întreaga tranziție sub semnul integrării în ceea ce era atunci Comunitatea Economică Europeană.
Cu alte cuvinte, integrarea europeană devine mecanismul prin care aceste popoare aleg să reintre în istorie, într-o istorie a exploziei globalizării, pentru care nu erau încă pregătiți. Deși vocația europeană a acestor țări era o realitate incontestabilă, alegerea adaptării la globalizare sub mantia europeană dă integrării o dimensiune pragmatică, chiar inevitabilă. Inevitabilă, pentru că nicio alternativă nu părea viabilă. Un pragmatism și o inevitabilitate care au pus în umbră dificila și necesara sincronizare în termeni de valori.
Particularizarea Estului UE în actuala criză a refugiaților a arătat că această sincronizare nu se face natural, iar asta se putea vedea nu atât din opțiunile politice de moment, ci din termenii comunicării și din natura abordării acestei crize la nivelul liderilor politici din „vechea“, respectiv „noua“ Europă. Actualitatea ne permite, așadar, să revenim asupra acestui efect al globalizării asupra mediului politic, acela de a transforma multe dintre alegerile vocaționale în decizii politice puse sub semnul inevitabilului, decizii care astfel se regăsesc lipsite de un discurs legitimator convingător. În timp ce elitele sunt obligate să asume această realitate, popoarele se resemnează, nu însă fără a fi frustrate de acest implicit deficit democratic.
Uniunea Europeană funcționează atât ca un actor și motor major al globalizării, cât și ca un factor de diminuare a șocurilor induse de aceasta. În partea fostă comunistă a Europei, dar nu numai aici, atitudinea publică față de UE înlocuiește atitudinea față de consecințele globalizării. România a rămas cea mai proeuropeană țară proaspăt integrată, dar în celelalte țări ex-comuniste elitele politice care au gestionat integrarea au fost totdeauna mult mai conștiente decât electoratele respective de măsura în care se regăsesc în fața unei oportunități istorice. După momentul festiv al intrării în UE, majoritatea acestor elite au fost măturate în urma alegerilor. În vreme ce în țări ca Polonia sau Ungaria neîncrederea în elite a produs euroscepticism, la noi o atitudine similară a produs proeuropenism. Dar acest tip de proeuropenism rămâne azi, ca și înaintea integrării, unul strategic, remarcabil prin persistența sa, dar care nu se traduce automat într-o europenizare a spiritelor.
Dincolo de cazul țării noastre, efortul integrării a fost unul cantonat la nivel tehnocratic, principiul acceptării „acquis-ului comunitar“ fiind unul gândit juridic, nu politic, fiind astfel neglijat decalajul la nivelul culturii politice. Acest decalaj a apărut mai pregnant în actuala criză. Pe de o parte, se poate spune că Estul și-a regăsit o formă de independență cel puțin discursivă, chiar de identitate, pe de altă parte, se naște întrebarea dacă Vestul are interesul să accepte particularitățile estice sau asistăm, mai degrabă, la un moment de clarificare a unor raporturi de forță la nivel european.
În 1983, Milan Kundera publica în Le Débat un influent articol despre Occidentul kidnapat, acest Occident care era dincolo de Cortina de Fier. Kundera urmărea tocmai deconstrucția ideii de „Europă de Est“ prin desprinderea Europei Centrale ca parte integrantă a civilizației occidentale, spre deosebire de Estul ortodox. Istoria a mers un timp în această direcție, totuși, România și Bulgaria au fost în ultimul moment primite în club, iar azi, în mod ironic, Estul se reafirmă în interiorul UE. Nu vorbim deloc de o solidaritate între aceste state, deși au un important patrimoniu de experiențe comune, ci de o cvasi-spontană reacție la o criză. O reacție care este cu atât mai semnificativă pentru existența unor similitudini ale culturilor politice respective. Reacțiile extrem de dure ale liderilor Germaniei și Franței au demonstrat că statele care au făcut posibilă integrarea Estului nu vor accepta ca aceste similitudini să se transforme în putere de a influența esența proiectului european.
Timp de 25 de ani țările ex-comuniste care și-au dorit integrarea au dorit și o formă de occidentalizare, fugind de eticheta de „țări din Est“. Această etichetă rămâne una peiorativă, iar îngrijorătoarea ei reapariție trebuie privită ca un simptom al unei integrări parțiale. Acceptarea eforturilor și chiar a frustrărilor identitare inerente continuării procesului integrării rămâne singura garanție a evitării recăderii în Est.
*Proiect editorial co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional