Pe aceeași temă
Din ascensiunea rapidă a UKIP este clar că politica britanică intră într-o eră nouă, volatilă, una care aduce și mai aproape perspectiva retragerii din UE.
Partidul Independenței din Marea Britanie (UKIP) s-a format în 1993. Pentru mult timp, a fost perceput ca un partid dedicat unei singure probleme - retragerea Marii Britanii din Uniunea Europeană. Mulți dintre britanici nu au încredere în UE, văzând-o ca o limitare a libertăților lor, în favoarea centralismului elitist uneori cu un gust autoritar, care a caracterizat multă vreme politica Europei Continentale.
Ascensiunea UKIP a coincis cu momentul în care UE a ajuns să acumuleze un control sporit asupra procesului de luare a deciziilor din statele membre. Unul dintre principalii lui dușmani sunt marile corporații, care favorizează soluțiile globale, sprijină imigrația, pentru că reduce salariile și maximizează profitul, și susțin reglementările UE pentru că ele, de obicei, lovesc în rivalii mai mici. „UE favorizează masiv marile companii și lobbyștii împotriva micilor comercianți, întreprinderile existente împotriva altora noi, birocrații împotriva indivizilor, partidele mainstream împotriva noilor competitori. Tratatul de la Roma pleda pentru o uniune consolidată între popoarele Europei, însă rezultatul de netăgăduit a fost o uniune mai strânsă între elitele Europei, ceea ce nu reprezintă deloc același lucru“, constată jurnalistul Charles Moore, un biograf al lui Margaret Thatcher.
Curând, UKIP avea să câștige mandate în Parlamentul European, dar a obținut primele sale locuri în Camera Comunelor abia în 2014, pe fondul dezertărilor din tabăra conservatorilor, care nu vedeau cu ochi buni prioritățile social-democrate ale leadershipului din jurul lui David Cameron. Partidul și-a pierdut mare parte din baza electorală tradițională, din cauza agendei sale – de susținere a energiei verzi, foarte scumpă, și a căsătoriei dintre persoanele de acelaşi sex, precum și din cauza refuzului de a reduce cheltuielile alocate dezvoltării internaționale și de a reorienta acești bani către modernizarea unei infrastructuri militare tot mai învechite.
Un partid precum UKIP are șanse mici să devină o forță în politica internă din cauza sistemul electoral britanic; sprijinul său este mai degrabă dispersat decât concentrat în fiefuri teritoriale, ceea ce e posibil să însemne că poate câștiga doar 10 locuri într-un parlament de 653 de membri, chiar în cazul în care obține 15% din voturi.
Ca mulți alți pretendenți antisistem, UKIP a fost subminat de fisurile obișnuite și de disputele dintre personalități. Totuși, a rezistat, pentru că cele trei partide care, timp de generații, cumulau 90% din voturi în alegeri au început să-și îndepărteze electoratul. Este adesea greu să faci diferența între un conservator, un laburist sau un liberal democrat, din perspectiva politicilor. Politicienii lor aveau adesea același trecut profesional și social și o experiență redusă în viața reală. Toate au propus politici lipsite de popularitate pe teme precum integrarea europeană, energia verde și imigrația, spunând că nu există alternativă pentru ei, din moment ce Marea Britanie făcea parte din lumea globalizată.
Mulți dintre alegătorii dezamăgiți au renunțat la participarea politică. Doar 61% s-au deranjat să voteze în 2005, față de 79% în februarie 1974. Ceea ce a permis UKIP să speculeze această atmosferă antisistem, îndreptată împotriva politicii, a fost apariția unui sentiment tot mai profund de polarizare culturală. Tot mai mulți cetățeni s-au văzut dezavantajați pe fondul creșterii competiției pentru locuri de muncă, locuințe și servicii sociale în zonele unde un număr mare de imigranți au fost încurajați să se stabilească, mai ales după revenirea la putere a Partidului Laburist, în 1997.
Oamenii care au vorbit despre aceste deficiențe au fost deseori respinși ca fiind înapoiați, dominați de prejudecăți, de către o Londră controlată de o elită provenită din clasa de mijloc și care se vedea drept creatoarea unei societăți post-britanice. În timp ce această elită metropolitană era surdă la preocupările cetățenilor de rând, ea se implica tot mai mult în micromanagementul vieților lor. Un stat tot mai intervenționist impunea tot mai multe interdicții și restricţii asupra unui comportament până de curând acceptat ca normal. Cel mai cunoscut exemplu a fost interzicerea fumatului în pub-uri, măsură care a condus la închiderea multora dintre ele.
Perspectiva corectă politic a acestei elite seculare și ultraliberale a generat tot mai multă iritare și resentiment. O elită insularizată și monolitică domină fiecare dintre partidele britanice, eșuând să ofere opțiuni alternative. Aceste partide apăreau tot mai des a fi identice, singurele diferențe fiind doar pe teme secundare.
Nigel Farage, liderul UKIP, a convins milioane de britanici că țara multiculturalismului global, în care transfomarea socială permanentă face ca orașele și zonele rurale să fie de nerecunoscut, nu trebuie să fie viitorul. El a caricaturizat vechea luptă de clasă, dar a ridicat în același timp așteptările, generând o explozie a numărului de membri UKIP în doar câțiva ani. Noii susținători ai UKIP sunt oameni care spun: „Vreau ca opiniile mele să fie auzite. Vreau să fiu luat în serios. Vreau să am din nou control asupa vieții mele, asupa comunității mele și a națiunii mele“.
Astfel de vederi clatină elitele, din Spania până în Suedia, și le-au permis marxiștilor, neofasciștilor, regionaliștilor sau populiștilor să zdruncine încrederea în establishmentul arogant și mulțumit de sine. Farage pretinde că este un reformator tradiționalist care își propune să facă democrația din nou accesibilă cetățenilor, prin recuperarea puterilor sociale și economice transferate Bruxellesului, astfel încât Marea Britanie să redevină o națiune întreprinzătoare și capabilă de autoguvernare.
Mulţi români îl văd pe Farage drept șovin. În ajunul alegerilor europene din 2014, el a atacat grosolan imigrația românească. Acest tip de atac, preponderent concentrat pe o naționalitate specifică, este neobișnuit pentru el. Confruntat cu o presă adesea ostilă, ar fi putut dispărea ca politician serios. Dimpotrivă, câteva zile mai târziu, UKIP avea să câștige alegerile europene. A fost pentru prima dată în aproape 100 de ani când niște alegeri britanice majore nu au fost câștigate de conservatori sau laburiști.
Farage afișează un stil simplu, accesibil, chiar și cu alegătorii ostili punctului său de vedere, ceea ce puțini politicieni britanici fac acum. A avut o educație de elită și a lucrat mai bine de zece ani ca finanțist. Dar numeroși alegători îl văd în continuare ca pe unul dintre ei, un personaj informal, cu mult umor, căruia îi place să-și savureze țigările și halba de bere în pub. Oamenii simt că le oferă răspunsuri directe, spre deosebire de politicienii educați la Oxford, precum nepopularul lider laburist Ed Miliband, care deseori vorbește în elemente de jargon.
Nigel Farage apără un anumit fel de a fi britanic, o realitate care, în opinia scriitorului Russell Taylor, provine dintr-un sentiment de rezistență, independență, compasiune, precum și dintr-un sentiment de ironie și fair-play. Aceste trăsături contrastează cu valorile stângii contemporane, care preferă clientelismul, controlul centralizat și postura de victimă asistată.
UKIP pretinde că nu este rasist. Membrii minorităților etnice și sexuale au fost aleși ca eurodeputați și consilieri locali pe listele sale. Politica sa de imigrație este inspirată de cea a Australiei și este favorabilă lucrătorilor de înaltă calificare. UKIP acordă prioritate nou veniților care se pot integra cu ușurință și care nu reprezintă o povară pentru serviciile sociale. Partidul promite să anuleze preferința pentru imigranții din UE, pe care o consideră nerealistă. În prezent, cea mai mare parte a Europei Continentale se află în recesiune, în timp ce economia britanică e în creștere. Totuși, salariile sunt mici și îi avantajează pe imigranții dispuși să lucreze pe mai puțini bani decât localnicii nativi, care se luptă cu un cost tot mai ridicat al vieții. A existat deja o creștere masivă a imigrației din Spania, situație care va coborî salariile.
Cu șase săptămâni înainte de alegeri, UKIP are în sondaje 15-16%. Până acum, procentul său nu a fost subminat de cele două partide principale. Doar o minoritate dintre votanții Tory care au defectat de la UKIP sunt pregătiți să îl susțină pe Cameron. Acesta este văzut ca un fost director de PR fără culoare și lipsit de credințe politice reale, cu atât mai puțin conservatoare. Dacă este reales, nu ascunde faptul că armata se va restrânge la cea mai mică dimensiune din ultimii 200 de ani, într-un moment în care provocările rusești cresc în intensitate. Dar refuză să participe în dezbateri televizate cu principalii săi oponenți pentru că, pe fond, are puține lucruri de arătat, în afară de o revenire economică timidă, de pe urma căreia prea puțini cetățeni beneficiază.
Nici Partidul Laburist nu este ocolit de hemoragia de voturi către UKIP, mai ales în orașele postindustriale din nordul Angliei. Aici, avocații și politicienii full-time veniți de la centru ajung parlamentari în defavoarea activiștilor locali cu experiență în comunitățile de la firul ierbii. Mai mult, laburiștii au desconsiderat abuzul asupra miilor de tinere din orașele Rotherham și Sheffield, pe care poliția le-a ignorat doar pentru că infractorii proveneau dintr-o minoritate etnică avantajată.
Se prea poate ca UKIP să nu înregistreze un succes electoral deosebit în aceste alegeri generale, dar un vot record pentru partid ar putea să priveze principalele partide de majoritatea necesară guvernării. Iar asta înseamnă că este foarte posibil ca, până la sfârșitul lui 2015, să mai avem un al doilea ciclu de alegeri generale.
Probabil, cu un nou leadership, laburiștii și conservatorii vor putea îndigui insurgența populistă. Dar este clar, din ascensiunea rapidă a UKIP, că politica britanică intră într-o eră nouă, volatilă, una care aduce și mai aproape perspectiva retragerii din UE.
* Cea mai recentă carte semnată de Tom Gallagher, Europe’s Path to Crisis: Disintegration Through Monetary Union, a fost publicată de Manchester University Press în octombrie anul trecut.