Pe aceeași temă
Conviețuirea etnică în România este, în perioada aceasta, într-o fază, să-i spunem, de „calm“. Pe scurt spus, minoritățile tradiționale și-au micșorat semnificativ sau chiar radical ponderea în ansamblul populației, în vreme ce procesul imigrațional se află abia la început.
La recensământul din 2011, aproape 90% dintre cei intervievați s-au declarat români, ceea ce arată un grad înalt de omogenizare etnică; la această „românizare“ au contribuit din plin regimurile totalitare ale secolului XX, dar și dificultățile economice de după 1989.
Într-adevăr, cel puțin începând din anii ’40 ai secolului trecut, s-a manifestat un proces aproape continuu de eliminare a unora dintre minorități, proces care a adoptat diferite metode. Mai întâi, peste două sute de mii de evrei și zeci de mii de țigani au fost deportați și uciși în Transnistria și alte locuri, în ceea ce a reprezentat contribuția românească la Holocaust. După război și pe măsură ce se instala regimul comunist, o parte dintre evreii supraviețuitori au început să plece în noul stat Israel. După o întrerupere, emigrația evreilor s-a reluat în anii ’70-’80, fiind stimulată, așa cum s-a aflat mai recent, de diferite avantaje economice și politice primite de regimul de la București, nu în ultimul rând din partea SUA. A urmat emigrația germanilor (sași și șvabi), „cumpărați“, după cum s-a aflat ulterior, de guvernul de la Bonn. După 1989, când restricțiile au dispărut, emigrația a continuat, astfel încât numărul acestor minorități tradiționale s-a redus la câteva mii de persoane.
Minoritatea maghiară a rămas relativ importantă atât prin număr (6,5% din total, conform recensământului din 2011), cât și, mai ales, prin rolul politic pe care l-a jucat partidul său, UDMR, care a obținut întotdeauna în jur de 6% din voturi la alegerile parlamentare. Tactica, pusă la punct de elita politică maghiară și acceptată de elita politică românească, a fost să obțină concesii și avantaje culturale prin participarea la majoritatea guvernărilor, fie de dreapta, fie de stânga; sau, cel puțin, să susțină în parlament guvernul în curs. A fost o tactică care a funcționat destul de bine, mai ales în timpul unor guvernări, precum cele ale CDR din 1996-2000, ori guvernele Boc din 2009-2012, care aveau mari dificultăți în a-și asigura o majoritate în parlament. În cadrul minorității maghiare s-a dezvoltat în ultimii ani și o minoritate mai radicală (Partidul Civic Maghiar), care a insistat mai mult pe concesii constituționale (autonomia „Ținutului Secuiesc“), obligând și UDMR, aflat în concurență, să ridice chestiunea din când în când, mai ales în timpul campaniilor electorale. Totuși, e puțin probabil să se depășească stadiul unor mici scandaluri, în pofida faptului că relațiile cu guvernul maghiar al lui Viktor Orbán s-au înrăutățit în ultimul timp.
Minoritatea romă (3,3% din total, după recensământul din 2011, și în creștere) a fost întotdeauna subreprezentată politic, ea nereușind să trimită în parlament mai mult decât unicul reprezentant, cel permis de lege pentru toate minoritățile naționale tradiționale, indiferent de mărime. Astfel, minoritatea romă este, sub raport politic, o „mică minoritate“, în vreme ce ea nu este astfel sub raport demografic și social.
„Micile minorități“ – cu concentrări zonale în unele cazuri, precum ucrainenii în nord, turco-tătarii în Dobrogea – sunt mai curând relicve istorice, iar procesul de asimilare este foarte înaintat în unele cazuri. Toate aceste „mici minorități“, inclusiv cea romă, trimit automat câte un deputat în Camera Deputaților și, împreună, formează un grup parlamentar, destul de important în negocierile politice. De obicei, acest grup susține guvernul în exercițiu, nu însă fără a negocia anumite avantaje și subvenții în momentele delicate, cum ar fi votul de învestitură sau depunerea moțiunilor de cenzură. Astfel încât „micile minorități“ joacă un rol politic cu totul disproporționat în multe cazuri, în raport cu semnificația demografică a populației respective. Faptul – criticat de unii politicieni – este totuși pozitiv, deoarece, altminteri, aceste „mici minorități“ ar fi lipsite de orice voce pe scena politică.
Fiind considerată în general o țară relativ săracă, România a fost ferită, după aderarea la UE, de un aflux masiv de imigranți din Orientul Apropiat și Mijlociu ori din alte regiuni (China, Filipine), așa cum s-a întâmplat în Europa Occidentală. Cu toate acestea, există deja cel puțin 60.000 de imigranți în România, ajunși aici din diferite țări, dintre care, desigur, mulți încearcă să plece spre Vest. Printre aceștia o pondere importantă o au deja cei de religie musulmană. România va trebui să primească în următorii ani peste 2.000 de refugiați din Orientul Mijlociu și Africa de Nord, conform unei convenții recente dintre statele UE. Decizia guvernului român de a concesiona un teren de 11.000 de metri pătrați pentru o mare moschee și un centru de studii islamice, în nordul Bucureștiului, a stârnit recent destule emoții și controverse. Controversa a vizat și faptul că fondurile necesare construcției moscheei vor fi donate de guvernul turc, suspectat de „neo-otomanism“ și interese ascunse pentru promovarea unui islamism „moderat“.
Pare destul de clar că în anii următori numărul imigranților, în special musulmani, va crește. Riscul apariției unor persoane radicalizate, cu afilieri la ISIS sau Al-Qaida, va spori și el. Totuși, România va rămâne, probabil, în perioada următoare mai ales o țară de tranzit pentru emigrația din Orientul Mijlociu spre țările vestice din Europa.
Pe de altă parte, amplificarea procesului imigraționist în România ar putea fi benefică sub raportul forței de muncă: România are o populație tot mai îmbătrânită și a pierdut aproape 3 milioane de oameni care locuiesc azi, mai mult sau mai puțin permanent, în țări din Uniunea Europeană. Un anume aport imigrațional ar putea, parțial, compensa emigrația, mai ales dacă migranții ar putea fi integrați social și cultural.