Pe aceeași temă
Istoria servește destule exemple de cruzime în numele religiei ca să ne mirăm de fanatizarea unei părți din lumea actuală.
Margaret Thatcher spunea în 1985 că teroriștii ar trebui privați de „oxigenul mediatic al publicității“ care le conferă puterea notorietății. Terorismul clădit pe pretexte religioase, pe aparenta protejare a unei credințe este în fapt un act de violență politică cu scop destabilizator și cu victime civile. „Doamna de Fier“ nu avea cum să prevadă, prin experiența timpului ei, că în următorul sfert de secol lumea avea să se schimbe radical, împinsă de progresul tehnologic, încât totul să fie influențat de comunicarea globală și de noile tehnologii. Analiștii pun pe seama adaptării acestora sporirea rapidă a adepților ISIS care, spre deosebire de Al-Qaeda retrasă în peșteri, a racolat membri din toată lumea folosindu-se de New Media pentru a răspândi o propagandă musulmană care excede învățăturilor Coranului: telefoane inteligente, Internetul cu Messenger, Skype, YouTube, Facebook etc. Pe scurt, „Jihad 2.0“. Jurnalismul clasic nu mai poate fi învinuit, fiindcă multiplicarea mesajelor nu mai e azi apanajul său decât în mică măsură.
Mărturia unei jurnaliste din Paris publicată în volumul Dans la peau d’une djihadiste, tradusă la Editura Polirom sub titlul În pielea unei jihadiste, a devenit un bestseller în 2015, fiindcă explică ce rol joacă debusolarea și insignifianța socială în recrutarea unor tineri și tinere de către Statul Islamic. Jurnalista cu pseudonimul Anna Erelle a acceptat să intre în rolul unei tinere musulmane dispuse să se lase ademenită de un șef ISIS căruia urma să-i devină soție. Se expune, deci, ca momeală, pentru a desluși care sunt metodele și rețelele de racolare a fetelor din Franța fugite în Siria. De ce intră Anna Erelle în această dedublare periculoasă? „Îi admir pe cei care au credință. Invidiez forța pe care le-o oferă. Este probabil un sprijin prețios pentru a putea merge înainte în fața dramelor cu care e presărată în mod inevitabil viața. Dar când spiritul servește drept alibi unor asasini care îi schimbă menirea, atunci eu, Anna, mă simt îndreptățită să devin alta. Cel puțin pe Internet... voi fi Mélodie, o tânără rătăcită, resemnată și totodată naivă“, își explică jurnalista demersul riscant și, poate, „contestabil deontologic“, spune tot ea. Discuțiile zilnice pe Skype cu unul dintre capii brigăzilor jihadiste din Siria devăluie cum sunt folosite argumentele religioase în racolări, drapate în promisiunea unei vieți de lux sau a uneia eroice, în care personajul marginal să devină apreciat, important, respectat. „Pretendentul“ își expune telefonul de ultimă generație, ceasul scump, armamentul din dotare, împreună cu îndemnul la credință și la exterminarea necredincioșilor, numiți cu dispreț kuffar: „Poți să omori, dacă iei viața unuia care nu-l respectă pe Allah. Nu e nimic rău în asta, ba dimpotrivă... Poți să-i arzi, să-i sugrumi, numai să aibă o moarte atroce, în felul acesta îl slujești pe Allah“, o impresionează racolatorul pe tânără, convingând-o să-și părăsească familia și țara natală pentru a se alătura cauzei, adică transformării globului într-un mare califat condus după legea islamică, Sharia. Investigația sub acoperire - la propriu, fiindcă tânăra poartă burka la întâlnirile online - încearcă să aprecieze cât este fanatism religios și cât este spectacol propagandistic în conduita racolatorului, el însuși de origine franceză, ce anume îl face să se declare fericit că a ucis peste 50 de oameni în numele credinței și cât de sincer identifică asasinatul cu „onoarea“ și „curajul“. Și totuși, numeroși tineri originari din țări europene sau de pe continent american au putut fi atrași și asociați crimei cu un discurs similar, pe Internet: „Pentru unii, Jihad 2.0 este doar o modă. Pentru alții reprezintă însă prima etapă a radicalizării lor“, concluzionează cartea. Jurnalista plătește din greu experimentul, împotriva ei lansându-se în lumea islamică o chemare la fatwa, adică răzbunare și condamnare la moarte. Așadar, trăiește în teroare, sub alt nume, își schimbă des identitatea, adresa și numerele de telefon. Viața ei e năruită.
Istoria servește destule exemple de cruzime în numele religiei ca să ne mirăm de fanatizarea unei părți din lumea actuală. Și totuși, datorită difuzării instantanee a imaginilor pe Internet sau prin satelit pe canalele de televiziune, cazul Charlie Hebdo a produs un imens șoc emoțional, așa cum decapitările postate pe YouTube de ISIS provoacă oroare, distorsionând percepția despre religia musulmană și despre adepții ei. Observatorul Sirian pentru Drepturile Omului a semnalat recent prigoana la care sunt supuși creștinii din Qaryatain, o localitate ocupată recent. ISIS a elaborat unsprezece reguli pentru creștini, cărora li se interzice, sub sancțiunea pedepsei cu moartea, să se roage cu voce tare, să expună simboluri creștine, să rostească numele lui Cristos etc. Istoria se repetă, s-a mai întâmplat cu primii creștini, cu evreii, cu musulmanii în fața cruciaților etc. Extremismele de orice fel stimulează frica și distanțarea, simptomatice azi în disputa statelor europene despre primirea sau respingerea refugiaților din Siria.