Pe aceeași temă
jurnaliști, funcționari publici și lideri politici în domeniul politicii externe, dar și identificarea și discutarea celor mai importante provocări cărora România trebuie să le facă față în politica externă. În continuare prezentăm câteva extrase din această dezbatere.
IULIAN FOTA, fost consilier prezidențial:
Este bine să vorbim de o nouă agendă care să se adapteze puțin vremurilor. Dar în niciun caz nu vorbim de o nouă politică externă. România nu are nevoie de o nouă politică externă. Avem o politică externă definită imediat după ce am intrat în NATO și UE, fundamental prooccidentală. Aceasta rămâne deschisă și la alte spații occidentale. O Românie prooccidentală nu înseamnă cu spatele la alte zone geografice. Nici Occidentul nu face lucrul ăsta. Ce am putea face pe actuala politică externă este să subliniem mai bine anumite teme, să scoatem în evidență mai bine anumite componente ale mesajului nostru. Secretarul general al NATO spunea recent că suntem în cea mai periculoasă situație internațională din ultimii 20-25 de ani. Însăși afirmația aceasta ar fi trebuit să genereze o dezbatere la noi, pentru că am sentimentul că noi, în România, nu percepem gradul ăsta de pericol al situației internaționale.
Suntem într-o situație internațională nouă. În trecut, rolul organizațiilor internaționale și al multilateralismului era important. Astăzi am revenit la politica de mare putere. Principalul plan unde se duc negocierile, unde se fac evaluările și unde se stabilesc viitoarele coordonate ale ordinii globale este al relațiilor bilaterale între marile puteri. Organizațiile internaționale sunt chemate să joace un rol secundar. Ele mai degrabă confirmă ceea ce marile puteri deja au agreat.
În al doilea rând, avem o remilitarizare a politicii externe. Vedem deja acest lucru din 2008, ca să nu mai vorbim de Ucraina, în 2014. Țările care nu pot să-și rezolve problemele sau să-și apere interesele cu mijloace diplomatice și pașnice încep să apeleze la mijloace militare. Exemplul clasic este Rusia. Faptul că se revine la o epocă de mare putere, combinată cu o remilitarizare a politicii externe este pentru mine un mare semnal de alarmă. Este o lume mult mai complicată și mai periculoasă. Acesta ar trebui să fie elementul de start pentru orice discuție în România. Clasa politică în ansamblul său trebuie să accepte că trăim într-o lume mult mai periculoasă. Nu reiese de nicăieri faptul că instituțiile statului sau clasa politică în ansamblul său au luat act de această modificare dramatică a situației internaționale și de creșterea gradului de pericol pentru România. În trecut, nu aveam de ce să ne temem de scenarii teritoriale. Astăzi, ne putem gândi la așa ceva. O conștientizare a acestor noi realități ar obliga clasa politică să vină cu o nouă atitudine, cu o nouă viziune. Dacă, în trecut, corupția și incompetența aveau doar costuri economice, astăzi proasta guvernare poate avea cu totul alte consecințe, după cum s-a văzut în Ucraina. Când mergi pe o autostradă, pe un drum bun, poți să mergi și cu o Dacia Solenza. Dar, dacă ai intrat pe un offroad și nu ai un 4X4, lucrurile devin mult mai complicate. Ieșim de pe autostradă, de pe asfaltul bun și șoseaua dreaptă, cu puține probleme, și intrăm pe offroad-ul politicii globale. Ca să ajungem mai bine la destinație, trebuie să transformăm Solenza cel puțin într-un Duster 4X4. Pentru mine, miza nu este legată de vitezele Uniunii. Pentru mine, întrebarea fundamentală este: cu UE sau fără UE? Pentru mine este important ca UE să rămână în picioare, să fie viabilă. Mă tem că scenariul dispariției UE nu este încă complet înlăturat.
Noul Război Rece
LILIANA POPESCU, prorector SNSPA:
România este membră a UE și a NATO. Apartenența noastră la cele două instituții înseamnă că am adoptat și asimilat valorile lumii euro-atlantice. Dar, odată cu anexarea Crimeei, Rusia a început un război cu Occidentul, cu noi implicit. Sunt convinsă că nu conștientizăm acest lucru.Vrem să fim consecvenți cu lumea din care facem parte sau nu? Și aici mă refer la atitudinea statului. Se discută mult despre războiul hibrid, dar se discută prea puțin despre războiul ideologic, de atacurile permanente la adresa valorilor liberale. Dacă ne uităm atent la valorile promovate pe anumite filiere, ele coincid cu cele proiectate dinspre Moscova: un tradiționalism accentuat, ideea de familie monogamă, fericită, care este singura care există și care trebuie să existe. Asistăm la o întoarcere în trecut pe care o promovează această ideologie, care este alimentată și dinspre Moscova. Ea se pliază foarte bine pe o serie de temeri și de valori tradiționale care au crescut semnificativ în ultima vreme în România. Pe de altă parte, Moscova hrănește și dă energie unei constelații de valori care merg în această direcție. Putin promovează o ideologie care vrea să răscolească sistemele de valori din societățile vulnerabile. Dacă ne uităm la narațiunile care vin pe filiera RT și Sputnik, vom constata următorul lucru: pe de o parte, avem narațiunile care țin de valorile tradiționaliste (ordine, stabilitate, securitate) unde colectivitatea este mai importantă decât individul și individul poate să fie strivit în numele colectivității; al doilea filon narativ ține de critica ordinii economice internaționale și a finanței internaționale, unde Soros este bau-baul internațional.
Participanţi la dezbaterea cu tema O nouă agendă de politică externă pentru România (Bucureşti, Palatul Parlamentului, 18 octombrie 2017; foto: Mihai Poziumschi)
Tind să cred că ne aflăm într-un nou Război Rece. Și suntem foarte puțin pregătiți să ne apărăm în acest război ideologic și informațional. Este o chestiune de securitate națională să știi cum să te poziționezi ca stat în acest război. Statul român nu are voie să abdice de la valorile europene, de la libertățile civile și de la regulile democratice câștigate cu greu. În același timp, cred că isteriile antirusești sunt total nepotrivite în discursul public. Dacă Rusia se poziționează ca inamic, trebuie considerată ca atare. Nu trebuie supralicitată teama de Rusia, teama pe care o simți uneori în spatele mârâielilor publice.Teama noastră de influența rusă ar putea să fie mai curând o proiecție a nesiguranței noastre că nu suntem foarte bine ancorați în valorile democrației liberale, că societatea românească este în parte o societate de supraviețuire, iar guvernele succesive și apartenența la UE nu au reușit să ne ajute să depășim această situație.
O viziune românească asupra Europei
ȘTEFAN POPESCU,fost secretar de stat în MAE:
Asumarea președinției Consiliului UE este o obligație ce rezultă din Tratatul de Aderare. Circa 60% din dosare le moștenim de la președinția precedentă, rolul țării care asigură președinția fiind de facilitator, de intermediar neutru, responsabil de asigurarea continuității agendei Uniunii. Pe de altă parte, pentru noi, românii, exercițiul dintre 1 ianuarie şi 30 iunie 2019 este mai mult decât o președinție. Prin posibilitatea de a ne imprima și o viziune națională asupra unor dezbateri strategice privind viitorul european și de a promova pe agenda europeană unele dosare pe care România le consideră importante, președinția Consiliului UE este o ocazie de a ne construi o viziune cu privire la Europa. Dincolo de clișee. Cum răspundem oare la propunerile avansate de președintele Franței făcute în urmă cu câteva săptămâni, în faimosul discurs pronunțat în marele amfiteatru al Sorbonei? Cu ce soluții venim la propunerea de creare a unui parlament al zonei euro, a unui buget pentru eurozonă, a unui buget de finanțe pentru întreg eurogrupul? Cum răspundem la crearea unei apărări comune europene, care să însemne autonomie strategică a UE în raport cu SUA, cel mai important partener strategic al României? „Există un paradox strategic al României“, spunea Emmanuel Macron la recepția oferită de Ambasada Franței la București: „de a fi pentru Europa Apărării și în același timp de a manifesta o fascinație pentru relația transatlantică“. Deci, o Europă autonomă din punct de vedere strategic, aliată, dar totuși separată de SUA. Cum răspundem și cu ce soluții venim la propunerea de restrângere a numărului de comisari europeni de la 27 la 15? Este o soluție care evident va avantaja statele mari, și nu pe cele aflate în poziția periferică a României. Influența României la nivel european o facem plecând de la faptul că suntem instalați durabil în statutul de a doua cea mai săracă țară din UE. Restrângerea numărului de comisari europeni va ține seama nu numai de ponderea geografică și demografică a statelor respective, ci și de dezvoltarea lor economică. Insistăm în privința Brexit-ului numai pe situația românilor din Marea Britanie. Este, de altfel, și aspectul cel mai vizibil pentru electorat, dar și cel mai simplu de rezolvat, fără ca noi să mișcăm un deget, de fapt, pentru că Michel Barnier are tendința de a consulta numai statele mari, care vin cu soluții, sau statele active din nucleul dur. Ieșirea Regatului Unit a oferit imensa oportunitate pentru Paris și Berlin de a refonda Uniunea Europeană, de a elibera Europa Apărării, pe care britanicii nu o doreau altfel decât ca o complementaritate cu NATO. Franța dorește o distanțare de SUA. Dacă vom fi puși să alegem? Aceste aspect conceptual trebuie să însemne ceva mai mult decât lozinca repetată până la refuz de oficialii români, că România vrea în nucleul dur. Și mai trebuie ceva. Din păcate, politica externă nu mai este o prioritate a guvernării. Ministerul de Externe nu mai este un minister cu miză. De ce? Pentru că nu este o miză financiară, nu are structuri în teritoriu care să influențeze electoratul. Avem o altă cultură a statului, clientelară, iar partidele politice cu pretenții de partide de guvernământ nu au resurse umane pe afaceri externe. Trebuie să investim în resurse umane, în specialiști.
DNA trebuie să treacă Prutul
ILEANA RACHERU, expert în spațiul ex-sovietic:
România este primul stat care a recunoscut independența Republicii Moldova și are un parteneriat strategic privilegiat cu aceasta. Republica Moldova este principalul receptor al asistenței pentru dezvoltare oferită de România. Dar Republica Moldova are probleme grave care tind să afecteze în mod serios interesele strategice ale României. În România, opinia publică tinde să fie formată de perspectiva conflictului români vs. ruși și nu prea vedem că, de fapt, interesul nostru fundamental este reformarea și integrarea europeană a Republicii Moldova. Pe fond, trebuie să vedem în Republica Moldova și alte probleme, dincolo de disputele proruși-proromâni. Majoritatea oamenilor de acolo sunt interesați de îmbunătățirea nivelului de trai, lucru care nu poate să fie oferit decât prin reforme europene. În același timp, populația de acolo este sătulă de astfel de dispute, care se desfășoară din 1991 și care ascund un singur lucru: lipsa reformelor. Trebuie să vedem Republica Moldova dintr-o altă perspectivă decât cea în care am fost noi obișnuiți în mod tradițional, perspectiva emoțională a cărților de istorie. Avem nevoie de o perspectivă obiectivă și realistă. Conservarea identității românești în Republica Moldova este importantă, dar trebuie să înțelegem că pentru oamenii de acolo primează traiul decent. Îmi este foarte greu să văd cum acesta poate să fie asigurat doar prin dezbateri geopolitice și în absența reformelor. O lecție importantă pe care România poate să o ofere prin propria experiență ține de progresele făcute după 2007. În timpul protestelor din Republica Moldova, strada a cerut DNA-ului să treacă Prutul. Îmi este foarte teamă că, în 2018, anul aniversării centenarului Marii Uniri, Republica Moldova va fi dezamăgită că DNA nu a trecut Prutul.
Matei Dobrovie şi Iulian Fota în timpul dezbaterii cu tema O nouă agendă de politică externă pentru România (Bucureşti, Palatul Parlamentului, 18 octombrie 2017; foto: Mihai Poziumschi)
Oamenii din Republica Moldova sunt total dezamăgiți de retorica proeuropeană a guvernului, care, de fapt, acoperă lucruri flagrante: furturi masive din bănci, precum jaful secolului (în care trei bănci au fost devalizate, datoria fiind pusă ulterior pe seama cetățenilor), spălările de bani rusești (bani negri ai mafiei). Dacă, în 2009, susținerea pentru o ipotetică aderare la UE era la un nivel de 63-70%, acum este la 39-40%, în timp ce susținerea pentru integrarea în Uniunea Economică Eurasiatică este la 40%. Toate acestea, în condițiile în care, din 2009, formal, guvernul de la Chișinău a fost în retorica sa proeuropean.
Interesul nostru fundamental acolo este grav afectat de o corupție masivă, de semnarea unui Acord de Asociere care nu este deloc implementat, de faptul că au loc încălcări grave la adresa drepturilor omului, de faptul că nu există un stat de drept în Republica Moldova. Deși declarat proeuropean, a performat mai mult în corupție. Nimeni nu neagă că în acest timp a fost semnat Acordul de Asociere și că a fost obținut regimul liberalizat de vize. Însă, pentru oamenii de rând, acestea nu aduc beneficii majore.
În ultimele săptămâni, Bruxellesul a transmis mai multe semnale negative Chișinăului. Pe agenda Parlamentului European se va afla o rezoluție prin care se propune sistarea ajutorului financiar către Republica Moldova. Pentru moment, se vizează doar ultima tranșă din 2017, însă nici perspectivele pentru 2018 nu sunt mai optimiste. Motivul principal care a fost invocat de europeni este modificarea sistemului electoral, care s-a făcut într-o manieră netransparentă și prin cumpărarea, șantajarea, încropirea unei majorități parlamentare conjuncturale. Nu s-a ținut cont de recomandările Comisiei de la Veneția, care a transmis că în contextul actual nu este dezirabilă modificarea sistemului electoral. De curând, Delegația Comisiei Europene de la Chișinău a anunțat că nu va mai furniza asistența financiară în valoare de 28 de milioane de euro pentru reforma justiției în Republica Moldova pentru că, în 2014 și 2015, autoritățile de la Chișinău nu au atins obiectivele asumate.
Regimul de la Chișinău a înregistrat și alte derapaje în privința statului de drept. Pe agenda Parlamentului din Republica Moldova există o inițiativă de modifcare a unor legi cu privire la finanțarea ONG-urilor, iar cele care desfășoară „activități politice“ (precum monitorizarea proceselor electorale și cele de politici publice) vor avea probleme în privința finanțărilor venite din Occident. În Moldova se fac presiuni la adresa jurnaliștilor independenți. Există din ce în ce mai multe cazuri de hărțuiri, de amenințări care apar în spațiul public de acolo.
Securizarea energetică a Moldovei
OTILIA NUȚU, analist Expert Forum:
Se vorbește de mulți ani de faptul că o să interconectăm piața noastră de gaz cu cea din Moldova. La fel și în ceea ce privește piața de energie electrică. Moldova depinde 100% de gazele furnizate de Gazprom și în proporție de 80% de energia electrică produsă în Transnistria, la o centrală deținută de o companie rusească. Republica Moldova nu are alternativă la aceste resurse. Dacă ne uităm pe harta Moldovei, vedem că malul drept al Nistrului consumă foarte puțină energie, iar malul stâng are concentrați cei mai mari consumatori de energie. Malul stâng mai are un avantaj nesperat din faptul că Gazpromul nu îi obligă niciodată să plătească în mod direct. În același timp, Gazpromul tratează Moldova în ansamblul său, și malul drept și Transnistria, pentru plata energiei. Rezultatul? Moldova a ajuns să datoreze două treimi din PIB-ul său către Rusia, iar datoriile cresc. Există soluție? Da. Să construim împreună o conductă de gaze între România și Republica Moldova pentru ca moldovenii să aibă acces la gaze românești și să nu mai fie dependenţi de Gazprom și șantajați de Rusia. Asta înseamnă ca Moldova să finalizeze conducta Ungheni-Chișinău, iar România să accelereze construcția tronsonului Onești-Gherăești-Iași. Apoi, trebuie să construim linii de energie electrică prin care moldovenii să aibă acces la energie mai ieftină din România (în Moldova este mai scumpă cu 15%), în loc să fie furați prin offshore-uri și datoria la Gazprom să crească. Interconectările pe energie ar trebui să fie prioritatea guvernului de la Chișinău, nu prelungirea contractelor păguboase de până acum. Dar ne mișcăm în pas de melc. Asta înseamnă că se dorește cumva continuarea relațiilor existente și creșterea datoriilor față de Gazprom. Există și o explicație punctuală în acest sens. Centrala Cuciurgan din Transnistria, care produce energie electrică și care este cel mai mare consumator de gaze din Republica Modova, este deținută de o companie offshore cu un acționariat interesant (anumiți jurnaliști de investigație au legat acționariatul chiar de cei care furat faimosul miliard). Firma încasează banii de la consumatorii de energie electrică din Moldova, dar nu plătește pentru gaze, ci îi sifonează prin offshore-uri. Beneficiarii banilor sunt tocmai cei care au decizia, sunt oameni puternici și care influențează guvernul. Ei se apără, spunând că nu au alternativă, că centrala se află pe un teritoriu necontrolat de Republica Moldova. Însă toate fluxurile de energie trec de fapt prin instituții care sunt controlate de guvernul de la Chișinău. Întâi și întâi, gazul trece printr-o companie care aparține Ministerului Economiei de la Chișinău și abia apoi ajunge neplătit la consumatorii din Transnistria. La fel, compania offshore este licențiată de reglementatorul de la Chișinău. Ce s-ar putea face în această situație? Dacă UE oferă mai mulți bani, nu va mai exista nicio scuză, nici la Chișinău și nici la București, de a nu accelera proiectele. Acum, scuza este foarte simplă: nu sunt bani, UE dă doar 10% din banii pentru a finaliza proiectele.
Aspect de la dezbaterea cu tema O nouă agendă de politică externă pentru România (Bucureşti, Palatul Parlamentului, 18 octombrie 2017; foto: Mihai Poziumschi)
Viitorul relației cu Ucraina
ANGELA GRĂMADĂ, președinte ESGA:
Dincolo de Moldova, un alt interes fundamental al României ar trebui să fie integrarea europeană a Ucrainei. Percepțiile României față de Ucraina sunt oarecum argumentate. A existat o perioadă lungă de neîncredere între cele două state, care a prejudiciat enorm potențialul de colaborare economică și politică. Nu am reușit să facem un pas înainte în ceea ce privește relațiile noastre bilaterale economice. Tot timpul aducem drept argument pentru această incapacitate a noastră de a purta un dialog economic și politic faptul că ei încalcă drepturile minorității române din Ucraina, în loc să cerem și garanții ferme pentru potențiale investiții. Trebuie, însă, să ne amintim că Ucraina poartă un război cu Rusia și încearcă să implementeze și niște reforme. De ce România nu ar putea să discute și pe flancul politic și, în același timp, să-și promoveze interesele economice în Ucraina? Putem să fim o piață de desfacere inclusiv pentru produsele din Ucraina sau aceasta poate să fie interesată de produsele românești. Ei au pierdut Crimeea, o regiune cu potențial agricol și turistic. Noi putem să suplinim acele produse agricole. Discutăm prea puțin despre aceste lucruri, adică despre potențialul economic al dialogului cu Kievul. Dialogul economic s-a blocat în momentul în care Ucraina a făcut un pas înapoi în ceea ce numim promovarea și apărarea drepturilor omului prin adoptarea Legii educației, care a generat un mare scandal atât pentru diplomația ucraineană, cât și pentru spațiul public mediatic din România. Dar cred că niciun actor politic din România nu a citit acel articol 7 din Legea educației din Ucraina, care a stârnit polemici și a făcut să ne aliem cu state care promovează mișcări separatiste în Ucraina. Nimeni nu a semnalat faptul că limba română, ca limbă de circulație europeană, este privilegiată în textul acestui document. Poate România ar trebui să abordeze Ucraina la fel cum procedează cu Republica Moldova, în sensul că încurajează reformele și încurajează autoritățile în respectarea unor principii și a drepturilor omului. Ucraina nu poate să ofere nicio garanție că recomandările Comisiei de la Veneția vor fi luate în calcul. Este normal ca România să privească la Ucraina cu neîncredere, în lipsa unor documente prestabilite. În plus, există și precedentul Moldovei. Atât PDM, cât și PSRM au declarat public că vor lua în calcul recomandările Comisiei de la Veneția, lucru pe care l-au făcut parțial. În acest moment, ceea ce poate să facă România este să-și modeleze politica externă față de Ucraina, stabilind o strategie clară, cu priorități clare. Ajutăm doar minoritatea etnică din Ucraina sau contribuim în general la dezvoltarea social-economică a Ucrainei? O ajutăm să-și implementeze reformele de care are nevoie, contribuind esențial la buna guvernare, fără a lăsa unul dintre cele trei domenii prioritare – politic, economic sau social - să scadă în intensitate? Există potențial pentru un dialog mult mai bun, mingea este în terenul României. Noi putem să insistăm pe drepturile omului, dar, în același timp, trebuie să ne promovăm interesele noastre, inclusiv cele economice și politice.
Absența diplomației economice
LEONELA LENEȘ, expert în securitate energetică, ESGA:
În continuarea unui demers pe care l-am realizat acum câțiva ani și prin care am încercat teoretizarea conceptului de diplomație energetică, în cadrul ESGA am demarat un studiu amplu privind diplomația economică a României.
Pornind de la experiența fostelor colonii, europenii și-au implementat instrumente moderne de diplomație economică prin intermediul cărora își promovează interesele companiilor proprii. La nivelul UE, doar România și Bulgaria mai funcționează în vechea paradigmă, în care dimensiunea economică a activității diplomaților nu implică promovarea companiilor private autohtone. Crearea Serviciului European de Acțiune Externă și noile competențe pentru investiții directe prevăzute de Tratatul de la Lisabona au oferit Uniunii instrumentele necesare pentru a-și asuma o identitate în diplomația economică. Încă din 2009 avem delegații organizate de Înaltul Reprezentant pentru Politică Externă în care participau reprezentanți ai companiilor europene. Nu cred că a existat vreodată într-una dintre aceste delegații vreo companie din România. În ultimii doi ani, atât la nivelul PE, cât și la nivelul Comisiei, au apărut o serie de documente consultative care argumentează necesitatea creării unei strategii de Diplomație Economică.
Peste 90% din creșterea globală se așteaptă în afara UE, spațiu în care doar 13% din IMM-urile europene sunt active. Pentru a redresa aceste decalaje, se cere o înțelegere mai amplă a rolului diplomației economice în consolidarea influenței UE la nivel global. Conceptul se mută din zona de promovare a afacerilor la noțiunea amplă de promovare a interesului economic. Comerțul a evoluat de la „liber“ la „sustenabil“, noi elemente completează conceptul, precum cel al diseminării valorilor. Utilizarea acordurilor comerciale pentru promovarea valorilor umane și sociale reprezintă un bun exemplu în acest sens.
În România, nu avem o definire clară a conceptului, nu înțelegem în ce cheie interpretăm utilizarea acestuia, nu există mecanisme și instrumente interministeriale și nici forumuri în care să existe un dialog între autorități și mediul privat. În Ungaria, de exemplu, ministrul de Externe este și ministrul Comerțului. În toate statele UE există organizații, entități interinstituționale sau formule public-private care facilitează promovarea companiilor autohntone pe plan extern. La noi, încă din 2004, au fost organizate evenimente dedicate Diplomației Economice, dar nimeni nu înțelege clar care este rolul și scopul acestui tip de diplomație. În realitate, în România nu există așa ceva. Am identificat cel puțin trei instituții care ar fi teoretic responsabile în România pentru promovarea diplomației economice: MAE, Ministerul Economiei, acum Ministerul pentru Mediul de Afaceri și Antreprenoriat, și Departamentul pentru Comerţ Exterior și Eximbank. Niciuna dintre instituțiile date nu înțelege că mediul privat deține informații total diferite și mult mai relevante decât cele deținute de guvern. Acest lucru se întâmplă din cauza inexistenței unor consultări dintre mediul de afaceri și reprezentanții instituțiilor care ar promova diplomația economică. Operăm în termenii mileniului trecut: tindem să exportăm în UE, când acolo este marja cea mai mică de profit, rata cea mai mică de competitivitate. Europa deja a făcut trecerea de la subvenții la garanții, de la granturi la împrumuturi, pentru stimularea internaționalizării companiilor. 50% din exporturile românești se realizează de firme cu capital străin sau societăți mixte unde există capital străin. Problema o constituie absența culturii de internaționalizare și managementul neadaptat la accesarea de noi piețe.
Participanţi la dezbaterea cu tema O nouă agendă de politică externă pentru România (Bucureşti, Palatul Parlamentului, 18 octombrie 2017; foto: Mihai Poziumschi)
În 2015, MAE din Slovenia a oferit mediului de afaceri sloven o listă alternativă de state care ar compensa relația comercială cu Federația Rusă (atât ca sursă, cât și ca destinație de bunuri și servicii). A existat în România așa ceva? În absența unor mecanisme clare, devenim receptori de diplomație economică, și nu emitenți, generatori de diplomație economică.
Teoriile economice, dar și realitățile globale geoeconomice ne demonstrează faptul că fluxurile mari sunt cele intraregionale, mai puțin cele interregionale. Cu toate acestea, România și Letonia sunt cele două excepții din UE care înregistrează schimburi comerciale măsurate în volum transportat pe cale maritimă cu state nonvecine. Pe lângă faptul că România se află în rândul țărilor cu grad mediu spre scăzut al orientării spre export, ca procent din PIB, înregistrăm un deficit în balanța comercială cu majoritatea statelor extracomunitare din regiune. Este nevoie să înțelegem schimbările structurale la nivel global și să profităm de oportunitățile pe care le oferă coridoarele comerciale pentru România în limbaj diplomatic și comercial actualizat, prin promovarea produselor „fabricate în UE“ de origine românească.
A consemnat OCTAVIAN MANEA