Pe aceeași temă
Oricât de spectaculoase ar fi schimbările pe care brava noastră nouă eră le va impune, acestea vor fi treptate și vor coabita o vreme cu vechile formule (stilou, carte, presă tipărită etc.) – astfel încât vom avea o marjă de adaptare rezonabilă.
Ne-am obișnuit să evocăm „revoluția IT & T“, care include trasformarea dramatică a mijloacelor și modalităților de comunicare în societatea globală a secolului XXI. Este aceasta o veritabilă revoluție? Răspunsul e afirmativ, dacă privim impactul ei socio-cultural, pe care voi căuta să-l circumscriu în prezentul eseu. Pe de altă parte, mai mult decât o revoluție (care presupune o răsturnare brutală de regim), avem de-a face cu un proces mai curând lent, început odată cu Alan Turing & co. și continuat prin epopeea informatică uniform accelerată după 1970. Ca și în cazul altor tehnologii revoluționare (aviația, telecomunicațiile, radarele sau era atomică), și aceasta a avut o matrice militară, scumpă, greoaie și secretă, după care a devenit - sub presiunea pieței și a opiniei publice - tot mai ieftină, mai ușoară și mai accesibilă. Sigur, istoricii pedanți vor antedata geneza fenomenului, adăugându-i o istorie a mașinăriilor de calcul de la primele schițe, datorate lui Pascal, până la progresele din secolul XIX. În fond, durata lungă se mobilează prin asemenea emergențe filmate cu încetinitorul. Există într-adevăr un vechi tipar pythagoreic în multe dintre aventurile intelectuale ale Occidentului. Ba chiar o aritmosofie – înțelepciune a numerelor – care, de la cabaliștii medievali, până la Raymond Abellio și Matyla Ghyka, n-a contenit să bântuie imaginarul anxios al căutătorilor de certitudini „cuantificabile“.
Dacă privim „revoluția IT & C“ ca pe un proces cu rădăcini istorice adânci și o dinamică proprie, reușim să amortizăm percepția (speculată ideologic) asupra imensei „rupturi“ sau „falii“ provocate de aceasta. Există specialiști – să spunem istoricii scrisului – care sunt foarte cool în fața noului fenomen. Pentru ei, computerul e doar un alt „suport“ al marelui text uman, după ce piatra, papirusul, pergamentul și hârtia și-au epuizat bunele servicii în materie de stocare a datelor. La polul opus, avem autorii de romane SF sau experții în neuroștiințe care, dimpotrivă, văd în era computerului o răscruce „bionică“ menită să producă mutația definitivă a condiției „omului așa cum îl știm“. Aș pleda, și aici, pentru bunul simț al moderației. Ce ni se întâmplă de când computerele, terminalele inteligente și Internetul au intrat (fără să mai poată ieși) din viața miliardelor de indivizi „conectați“ e de proporții nemaivăzute. Economia modernă, bazată pe arhive de hârtie și pe birocrații consumatoare de hârtie, lasă loc economiei digitale.
Cea mai amplă schimbare e legată de rezolvarea, aparent ireversibilă, a problemei care a constituit, până nu demult, principalul resort al culturii, servite de ansamblul artelor și profesiunilor liberale: memoria umanității. De la scriptoriile alexandrine, până la mânăstirile Evului Mediu, bibliotecile Renașterii și universitățile veacurilor moderne, arta scrisului și cititului a urmărit mai ales scopul de a nu „pierde“ memorie colectivă. Cum să prezervi și să dezvolți civilizația, adică standardele moștenite, dacă nu reproduci și transmiți rețetarul tehnologic pe care se întemeiază? Ei bine, pentru prima dată în istoria speciei, chestiunea aceasta a fost tradusă în terrabiți și scoasă din sfera încinsă a dezbaterilor cu miză existențială. Și totuși, anticipam, nu e cazul să ne ambalăm excesiv. O problemă rezolvată e ea însăși generatoare de meta-probleme: poți stoca nelimitat, dar crește exponențial și conținutul stocabil. Dacă în trecutul relativ recent era important să păstrezi, să spunem, conținutul livresc din Biblioteca Congresului (Washington, D.C.), marile muzee, arhivele statale, depozitele cu teze microfilmate din universități sau actele juridice din ultima sută de ani, azi ai „avantajul“ de a putea stoca și ce n-ar merita stocat, cum ar fi cea mai mare parte din memoria apelurilor telefonice, SMS-urile, conținutul paginilor de Facebook (sau din alte rețele sociale) etc. Posibilitatea de a stoca nelimitat provoacă explozia industriilor de conținut. Și haosul axiologic aferent din sfera informațiilor publice, a mass-media, a circuitelor curriculare prin labirintul unei cunoașteri care își dublează volumul la fiecare câțiva ani.
Un bun maestru – să zicem Aristotel din Stagyra – era suficient pentru a forma, cu două milenii și ceva în urmă, un mare lider politico-militar. Azi, avalanșa de informații de pe net, protezarea memoriei individuale și colective prin Google & Friends și volatilitatea discursului de orice natură sunt în măsură să blocheze, inhibe sau reorienteze toate marile procese de învățare, de la cele instituționalizate sub control public, până la cele pur private. O singură consolare avem: oricât de spectaculoase ar fi schimbările pe care brava noastră nouă eră le va impune, acestea vor fi treptate și vor coabita o vreme cu vechile formule (stilou, carte, presă tipărită etc.) – astfel încât vom avea o marjă de adaptare rezonabilă.
Nu mă număr printre tehno-pesimiști. Nu cred că ne așteaptă un stat global totalitar, sub dictatura programatorilor, a forțelor de represiune fiscală, a unui puritanism etic steril și a uniformizării distopice. „Revoluția IT & C“ e de tip binar și reversibil, adică ascultă, grosso modo, de logica codului: cine încifrează poate și descifra. Ce se închide (introduce) în Sistem, poate fi și scos. Iată WikiLeaks, printre multe alte dovezi de permeabilitate obiectivă: poate că, la distanță retrospectivă, acest caz va fi tratat ca fericit accident de salvare a societăților deschise! Omul e constitutiv liber, așa încât mă îndoiesc că va accepta, fără să caute soluții, o sclavie fără orizont. Până și „servitutea voluntară“ e o formă de opțiune și nu e niciodată singura.
Mi se pot opune caricaturile politice făcute din tabăra conservatoare, care visează deja o Arcadie post-tehnologică, o biblică revenire la armonia prestabilită a naturii nepoluate, nepervertite de industrii etc. Chiar am zărit zilele trecute o asemenea satiră: o serie de poze cu oameni care își priveau captivați mâinile... goale (smartphone-urile fuseseră radiate cu Photoshop). Da, rezultatul părea să fie un reportaj la casa de nebuni... Dar nu îi socoteam „nebuni“ și pe cei dintâi utilizatori ai telefoanelor mobile (prin 1995) care păreau că „vorbesc singuri pe stradă“? Tehnofobia e celălalt nume al unei viitoare pasiuni încă necontractate. Că noile device-uri inteligente sunt inofensive și spontan integrabile în gestualitatea zilnică ne-o dovedesc pruncii de un an-doi din ziua de azi, care încep să le folosească la fel de natural ca pe olița de noapte sau piureul de legume. Sau, de la celălalt capăt al ciclului vital, vârstinicii capabili de o perfect reușită alfabetizare informatică. Mitul ucenicului vrăjitor are o funcție moderatoare, prudentă, dar nu și o relevanță dovedită în situații istorice concrete: pe scurt, homo faber nu o poate lua razna, pentru că nu e programat pentru crearea de unelte autodistructive. El poate dezvolta arsenaluri ucigașe, letale la scară masivă (așa cum secolul XX ne-a dovedit terifiant), dar nu poate consimți la scenarii care să conducă la extincția voluntară a speciei ca atare.
Nu voi cumpăra profeții „100%“ exacte. Mi se pare logic și firesc să existe mai multe scenarii posibile care, departe de a se exclude reciproc, s-ar putea întrepătrunde. Unul presupune apoteoza capitalistă a unui homo bionicus, devenit producătorul, consumatorul și războinicul cu eficiență maximizată, fără sentimente și cu piese substituibile neintruziv. O pură oroare! Altul e cel care străvede sfârșitul școlii bazate pe autoritate și sub controlul statal, în favoarea unei grădini paideice și a unei economii a divertismentului cognitiv, cu o productivitate aleatorie, dar suficientă pentru supraviețuirea omenirii. Oricum ar fi, integrarea om-mașină inteligentă va continua, atât pe plan medical, cât și la scara științei aplicate. Ne rămâne doar vocația strict morală de a însoți această simbioză cu o teologie politică respectuoasă față de trecutul umanității. Sunt sigur că reflecția asupra divinului se va amplifica și va deveni indispensabilă propriei noastre cunoașteri a universului. Cu cât frontierele cognitive se deplasează mai „departe“, cu atât vom fi teoretic și spiritual mai „aproape“ de zona Principiului Unic. Unii păstrători literali ai tradiției (de pildă, ortodoxe) vor sări să critice în acest vocabular erezia lui „Hristos ca Punct Omega“, din doctrina iezuitului Teilhard de Chardin. Mă grăbesc să-i liniștesc. Descrierea mea viza mai curând o medie pan-umană, la nivelul secolului XXII: asta nu exclude creștinismul „așa cum îl trăim azi“, dar nici celelalte religii și capacitatea lor de a influența evoluția convergent-umanistă a tehnologiilor care ne remodelează destinul comun.