Pe aceeași temă
Uniunea Europeană și-a făcut un motiv de mândrie din conservarea diversităților. Dar pot fi salvate și acestea, și unitatea politic-economică a ansamblului, și guvernarea liberal-democratică?
Varietatea geografică, climatică, etnică, lingvistică, religioasă, culturală au definit dintotdeauna natura și destinul Europei. Ba chiar în trecut ea a fost mai bogată, mai extinsă decât azi. Unde noi azi vedem pe hartă o pată colorată – să zicem, Italia –, acum 200 de ani harta arăta o multitudine de mici state. Dar chiar și acolo unde pe harta mai veche exista o singură culoare, varietatea reală ar fi fost deconcertantă pentru omul de azi. Până la Revoluție, aproape jumătate din populația regatului Franței nu vorbea franceza, ci fie un dialect (patois) al acesteia, fie o limbă înrudită, dar diferită de franceză, precum provensala, fie o limbă complet diferită, precum basca, bretona, germana alsaciană sau corsicana. Iar Franța era totuși unul dintre cele mai vechi state și națiuni europene. Nici astăzi Republica Franceză nu recunoaște oficial existența vreunei minorități etnice sau religioase. Până în 1924, Tesalonicul era un oraș multietnic și multireligios, în care comunitatea evreiască sefardă era majoritară, dar existau și numeroşi turci musulmani și greci ortodocși, pe lângă un număr semnificativ de bulgari și armeni. După această dată, câteva zeci de mii de musulmani au fost deportați în Anatolia, iar în schimbul lor au fost aduși greci ortodocși. Printre musulmani erau și așa-numiții dönmeh, evrei convertiți la islam în secolul al XVII-lea, dar formând în realitate o sectă aparte, distinctă atât de iudaism, cât și de islam. În 1942, evreii din Tesalonic au fost deportați în lagărele de exterminare naziste, unde au pierit aproape cu toții, iar azi orașul este în proporție de 98% grec-ortodox. Numeroase zone din Europa Centrală sau de Est au avut destine similare.
Inamicii diversității se numesc la modul general: naționalismul și modernizarea. Detaliind, vorbim despre industrializare, educație organizată de state, emigrație, dar și purificare etnică, războaie, deportări, expulzări, persecuție, antisemitism, comunism, genocid. Toți acești factori, în proporții diferite și cu suferințe omenești foarte diferite, au contribuit la asimilarea minorităților europene, la unificarea lingvistică, culturală, religioasă, la ștergerea multor particularisme, asta când cei care „nu se potriveau“ în schema națiunii nu au fost pur și simplu expulzați sau asasinați.
Lucian Boia a publicat recent o carte care i-a șocat pe unii, intitulată Cum s-a românizat România, unde arată că România, atât Vechiul Regat de dinainte de 1918, cât și România Mare au fost, sub raport etnic și religios, mult mai diverse decât este România de azi. De la asimilare culturală și până la genocid, toate metodele au fost utilizate pentru a se obține o națiune română „unitară“. Dar faptul nu este deloc excepțional: exact aceasta a fost istoria aproape a tuturor statelor europene (și nu doar europene) – din Spania, care și-a alungat evreii și maurii, în numele unității credinței și a națiunii, și până la Srebenica din Bosnia, când câteva mii de bărbați și băieți musulmani au fost asasinați de sârbii bosniaci, cu scopul de a face să le piară „sămânța“, pentru a vorbi în termeni biblici. Ideea obsesivă a aproape tuturor politicienilor, intelectualilor și, de la o vreme, a popoarelor europene, de două secole a fost cea a statului-națiune: fiecare națiune (definită destul de arbitrar și ea) să dispună de un stat propriu; și invers, fiecare stat să corespundă unei singure națiuni, definite uniform. O utopie, bineînțeles, promovată drept proiect paneuropean de președintele american Woodrow Wilson după primul război mondial și devenită în cursul deceniilor care au urmat distopie și tragedie. Căci imediat au apărut problemele: ce e de făcut cu cei de altă „naționalitate“, rămași în teritoriul statului național și care se simt mai apropiați de o altă națiune, cu un alt stat? Ce se întâmplă cu o regiune, populată de o naționalitate, precum Catalunia, Kosovo, Crimeea, Secuimea etc., care își proclamă celebrul drept la „autodeterminare“? Și iată cum s-au născut marile conflicte dintre statele-națiuni, toate cu minorități etnice – ocazia războaielor teribile ale secolului XX. Să mai spunem și că, nu o dată, chiar democrația, devenită principiu universal de guvernare, a mărit răul, deoarece ea dă, de regulă, câștig de cauză majorității, astfel încât o minoritate etnică importantă pare că nu va putea niciodată obține concesii în mod strict democratic. E cazul referendumurilor de legitimare.
Uniunea Europeană s-a constituit, în foarte mare măsură, pentru a pune capăt acestui haos al națiunilor aflate într-un continuu război între ele. A apropiat politic, legislativ, cultural și economic statele și a încurajat diversitățile locale care supraviețuiseră. A reușit ea? S-ar spune că reușita a fost atât de mare, încât a creat noi probleme, unele teribile.
Mai întâi, alături de comunitatea statelor-membre, s-a dezvoltat așa-numita comunitate a regiunilor. Vechi aspirații regionale și locale la autonomie și chiar la independență față de statul-națiune au căpătat o voce mai clară. De ce, au spus unii, n-ar putea fi Catalunia, sau Scoția, sau Corsica state-membre ale Uniunii, pe picior de egalitate cu Franța, Spania sau Italia? De ce Malta, Cipru sau Luxemburg sunt state-membre și celelalte, amintite mai sus – nu, deși nu sunt nici mai mici, nici mai specifice sub raport cultural. Deocamdată, Scoția a decis prin referendum că va rămâne în Marea Britanie, iar în Catalunia s-a interzis referendumul, dar duhul secesiunii va bântui Spania în continuare. De fapt, odată ce s-ar lansa ideea spargerii statelor-națiuni sub cuvertura protectoare a Uniunii, devine greu de văzut unde se va opri procesul. Nordul Italiei, sau Veneția, sau Banatul, de obicei mai bogate decât alte regiuni ale aceluiași stat-națiune, și-ar putea dori să facă parte direct din Uniune, fără intermediarul, considerat adesea împovărător, al Italiei sau României. Dreptul la autodeterminare cuplat cu principiul democratic al referendumului, aplicate fără restricții „nedemocratice“, ar conduce Europa la un nou haos.
Apoi e chestiunea emigranților, dar mai ales a noneuropenilor și urmașilor lor proveniți din fostele colonii. Este vorba mai ales despre prezența unor populații noneuropene, de religie islamică de obicei și a căror asimilare la statul secular s-a dovedit, în general, un eșec în țări precum Franța, Germania și chiar Marea Britanie. Iar eșecul nu s-a datorat în general lipsei de toleranță a gazdei, cât mai ales refuzului, ba chiar uneori agresivității multora dintre noii veniți, prea puțin interesați de valorile civilizației europene. Vârful de lance îl constituie, desigur, atentatele teroriste din ultimii ani. Problema, adesea escamotată, este că islamul – spre deosebire de creștinism – are o propensiune teocratică de natură constitutivă și istorică. Într-adevăr, creștinismul a apărut și s-a dezvoltat timp de trei secole într-un stat preexistent (Imperiul Roman), pe care apoi abia l-a preluat, dar niciodată complet; dimpotrivă, islamul a fost de la început un stat teocratic – Mahomed fiind atât șef religios, cât și conducător militar și politic, iar urmașii săi, califii, au avut același statut. Secularismul, în Europa, s-a clădit pe baza vechii sciziuni dintre stat și Biserică ori a conflictului dintre Papă și Imperiu; el ține de o dezvoltate naturală, chiar dacă târzie, a societăților europene. Din contră, pentru islam, secularismul a fost un altoi străin, abia tolerat uneori, dar, de cele mai multe ori, refuzat cu violență. Deocamdată, problema nu pare să aibă o soluție; multiculturalismul a fost pronunțat decedat, iar profețiile privitoare la o treptată islamizare a Occidentului ori, dimpotrivă, la o reacție naționalist-identitară șovină și discriminatorie au devenit plauzibile.
În sfârșit, așa cum s-a văzut în ultimii ani și luni, unificarea europeană – mai ales legată de moneda unică și de diferite probleme economice – a scos la lumină diversități pe care lumea le credea adormite. Nevoia de a pune (deocamdată) 19 state într-o disciplină financiară și bugetară care să permită menținerea monedei euro a fost ușor de acceptat în țări ca Germania, Olanda sau Finlanda, mai greu în state precum Franța, încă și mai mai greu în Italia și Spania și aproape deloc în Grecia. Nu poate fi întâmplător faptul că unele națiuni sunt protestante, altele catolice, iar Grecia, ca și Cipru, este ortodoxă. Deși în multe state europene (mai ales cele protestante), majoritatea populației este agnostică sau chiar atee, tradiția eticii protestante s-a păstrat în nord, așa cum s-a păstrat un tip diferit de cultură – mai expansiv, mai risipitor – în sud. Diferențele culturale tradiționale nu au dispărut, ba chiar par să fi devenit veritabile falii, împiedicând cooperarea, creând acrimonie și resentimente și dând dreptate euroscepticilor, care s-au îndoit întotdeauna de posibilitatea unor „State Unite ale Europei“.
Cândva, Napoleon Bonaparte se îndoia că o țară ca Franța, unde erau cam 500 de sorturi de brânză, poate fi guvernată. Și totuși a guvernat-o, ce-i drept, însă, cu mână de fier. Între timp, democrația face legea și ținerea loalaltă cu mijloace democratice a atâtor națiuni, popoare și indivizi diferiți prin atâtea particularități se arată extrem de anevoioasă, riscând nu o dată să facă să derapeze proiectul european. Spre exemplu, cum va mai coabita Grecia în Casa comună europeană, când germanii sunt considerați „naziști“ și „teroriști“ de către greci, salvați totuși de la falimentul economic de mai multe ori în mare măsură de aceiași germani?
Uniunea Europeană și-a făcut un motiv de mândrie din conservarea diversităților. Dar pot fi salvate și acestea, și unitatea politic-economică a ansamblului, și guvernarea liberal-democratică? Căci nimeni nu dorește renașterea Imperiului, indiferent cum ar fi el numit. La prima vedere, conjuncția și armonizarea acestor trei factori pare să descrie o imposibilitate, un fel de cvadratură a cercului. Adevărat, nimeni nu ne obligă să ne oprim la „prima vedere“... Totuși, deocamdată și multă vreme de aici înainte, cred că situația va rămâne aceea pe care o descrie Robert Kaplan în Răzbunarea geografiei: „Tocmai din cauza faptului că se află în căutarea propriei unități, Europa va continua să fie chinuită de propriile divizări interne...“.