Orașele trebuie să fie locomotivele tranziției verzi

Allen Coliban | 15.12.2020

Trăim în realitatea schimbărilor climatice, toți, la nivel local, european și global.

Pe aceeași temă

Și vreau să încep ferm prin a exprima credința mea că depinde de noi, de fiecare dintre noi, individual și comunitar, cum formulăm și materializăm răspunsul față de această realitate.

Uniunea Europeană a venit către noi, cetățenii ei, cu un plan – Planul Verde European, un plan-stimulent foarte ambițios, dar și purtător de provocări majore. Este evident că procrastinarea acestor acțiuni nu mai este o opțiune. Autoritățile locale sunt jucători-cheie în acest proces de tranziție, de implementare a acestor măsuri pentru a atinge obiectivele propuse și asumate prin Green Deal, acesta având potențialul de a deveni noul model de dezvoltare pentru Europa. Am pornit în campania electorală pentru alegerile locale din septembrie 2020 după 4 ani de Senat, ca președinte al Comisiei pentru mediu. După acest timp, am concluzionat că politicile de mediu, teme și temeri globale de altfel, nu sunt privite ca teme centrale, ca problematici-cheie, de abordat imediat și în mod integrator în Parlamentul României. Cu mult efort am împins, din postura de senator, proiecte precum DNA-ul Pădurilor, taxa pe ambalaj sau legea mirosurilor. Pe plan local, obiectivul meu prioritar și clar definit încă din campanie este „Brașovul – Capitala Verde a României”, comprimând aici multe teme de mediu incidente orașului nostru, iar măsurile propuse în acest sens au convins. Rămâne de‑acum în puterea mea și în obligația mea și a echipei mele să le implementăm.

Când vorbim despre aerul pe care îl respirăm, despre spațiile verzi ale Brașovului, despre cum ocrotim biodiversitatea, cum folosim resursele, cum gestionăm deșeurile, nu ne raportăm doar la calitatea vieții noastre prezente, ci și la dezvoltarea durabilă a orașului în care trăim.

Este bine-cunoscut faptul că și Brașovul se confruntă cu fenomenul de intensificare a insulei de căldură urbană, consecință a urbanizării continue, cu o problemă gravă legată de calitatea aerului, deși este înconjurat de natură. Cred cu tărie că este imperioasă schimbarea paradigmei de gândire și poziționare față de aceste probleme imediate, punând omul, nu mașina, în centrul mobilității urbane, definind și ancorând în realitate soluții smart, durabile, precum extinderea spațiilor pietonale, eficientizarea transportului public cu benzi dedicate, park&ride la intrările în oraș etc. Evident, avem nevoie de o gestionare mai responsabilă a suprafețelor împădurite, Municipalitatea Brașov beneficiind de suprafețe ample de păduri, o mare parte încadrate însă ca păduri exploatabile. Soluția propusă de mine a fost aceea de realizare a unei arii naturale protejate, iar o primă reușită a colegilor mei a avut loc la începutul lunii decembrie prin transformarea a 1.000 ha din pădure de producție în pădure-parc. Ne vom asigura pas cu pas că protejăm toate aceste păduri acum pentru generațiile viitoare, înființând Parcul Natural Brassovia-Geoparc UNESCO. Prin acest proiect, peste 8.000 ha își vor schimba destinația în sensul protejării și al utilizării în scop de recreere, turistic și educațional. Acesta va aduce atât protecție aerului pe care îl respirăm, cât și oportunități de turism neinvaziv, axat pe activități montane și practicarea sporturilor în natură. În același spirit, autentic brașovean, stoparea proiectului drumului forestier Gorița vine să întărească linia de gândire și acțiune a colegilor mei și a mea înspre un Brașov Verde, nepoluat și prietenos cu mediul înconjurător.

Am enumerat câteva din direcțiile noastre la Brașov, fiind convins că orașele și autoritățile locale au forța de a determina și livra schimbare, în mod durabil și coerent, în armonie cu liniile directoare ale Pactului Ecologic European. Orașele trebuie să fie locomotivele tranziției verzi, într-o bună relație de cooperare cu instituțiile europene și naționale, întrucât accesul direct la fonduri, în cazul orașelor și regiunilor, în vederea transpunerii Pactului Verde în proiecte concrete la nivel local pare a constitui principala provocare în viitor.

Direcția rămâne decarbonizarea și, fără dubiu, este vital să atragem comunitatea în acest parcurs, este nevoie de educarea cetățenilor și de angajamentul pe termen lung al tuturor factorilor implicați.

Semnarea și existența acestui Plan Verde la nivel european arată importanța momentului prin conștientizarea pericolului acestor mult-discutate amenințări ale schimbărilor climatice, prin depășirea vorbelor și trecerea la fapte. Cu siguranță și responsabilitate, atragerea fondurilor europene va fi o prioritate pentru mine. Doresc să facem o tranziție către o economie verde în comunitatea brașoveană, prin strategii coerente în linie cu obiectivele Pactului. Avem voința și premisele pentru a trece la proiecte verzi, cu atenție, desigur, către specificități sociale și pentru cei vulnerabili, țintind, așadar, la o dezvoltare sustenabilă incluzivă.

*****

Allen Coliban este primarul Brașovului. Fost senator USR de Brașov în mandatul 2016-2020, Coliban are 41 de ani, studii în Calculatoare și Management și experiență de lucru în IT, în consultanță pe fonduri europene, în dezvoltare organizațională și management al performanței.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22