Pe aceeași temă
2. Ce legătură există între viziunea noului președinte în domeniul politicii externe și tradițiile republicane din America?
3. Cum va influența Administrația Trump relațiile Europei cu partenerii săi?
4. Ce se va schimba în NATO sub noua administrație de la Washington?
5. Cum vedeți relațiile dintre PPE și America lui Donald Trump?
6. Cum analizați raidurile SUA în Siria, împotriva regimului Assad?
1. La ultimele alegeri din SUA, aș fi votat pentru Hillary Clinton. Pentru mine, ea părea mai experimentată, mai responsabilă și mai predictibilă decât contracandidatul său. Eram conștient că, după opt ani de administrație democrată, americanii doreau o schimbare și că președintele Obama a intrat în cartea de istorie ca un președinte slab. De asemenea, mă așteptam ca Hillary Clinton să atragă mai mulți alegători, datorită experienței sale în politică externă, chiar dacă activitatea sa ca secretar de stat nu fusese cu totul convingătoare. Cu toate acestea, Donald Trump, cu abordarea lui neortodoxă și cu încăpățânarea lui politică și personală, a reușit să depășească toate obstacolele. Victoria sa i-a șocat pe mulți dintre colegi, specialiști în științe politice, renumiți jurnaliști și analiști ai scenei politice din SUA. Toți au spus că acesta era sfârșitul lumii. Nu împărtășesc acest punct de vedere. Desigur, noul președinte al SUA este o personalitate imprevizibilă, dar va fi conștient de responsabilitățile pe care le are pe plan mondial. Strategia sa „America pe primul loc“ va fi permanent o prioritate pentru el, dar nu cred că activitatea sa în domeniul afacerilor globale va fi numai negativă.
2. În mod tradițional, președinții republicani au preferat să privească mai mult către chestiunile interne. Judecând după vorbele și faptele lui de până acum, Donald Trump se încadrează foarte bine în această linie cu strategia sa. Iată motivul pentru care atitudinea lui este negativă față de TTIP, un acord a cărui negociere rămâne blocată deocamdată. Cu toate acestea, nu consider proiectul mort. Încă mai cred că președintele se poate întoarce la el și îl poate reactiva după un timp, nu în viitorul apropiat, dar poate în următorii trei-patru ani. Donald Trump are o bogată experiență din trecutul său ca om de afaceri și, după ce se instalează bine la Casa Albă, cred că va fi mai deschis către comerțul internațional liber, fără tendințe protecționiste. Referitor la chestiunea apărării și securității, cred că ne putem aștepta să pună mai mult accentul pe împărțirea echitabilă a răspunderii pentru finanțarea NATO cu partenerii europeni, ceea ce mi se pare o cerință justă. Pe scurt, ne putem aștepta ca linia tradiției prezidențiale republicane să devină și mai puternică în timpul mandatului său.
3. Rămâne de văzut unde se va plasa Europa pe lista de priorități a lui Donald Trump. În ceea ce ne privește, cred nu ar trebui să așteptăm prea mult, ci ar trebui să afirmăm în orice situație că dorim să continuăm să fim un partener loial al SUA și să menținem o cooperare cât se poate de strânsă. Mă aștept ca președintele Trump să facă totul pentru a întări poziția SUA în cadrul afacerilor mondiale. Pentru asta, va încerca să obțină ajutorul Europei. M-aș aștepta la un interes din ce în ce mai mare pentru a influența Europa, pentru ca europenii să-i fie parteneri loiali. Sugestia mea ar fi să cooperăm în aceste direcții și, în același timp, să încercăm să insistăm asupra intereselor europene, ori de câte ori e posibil.
4. Din prima sa declarație pe această temă, este clar și trebuie să tratăm cu seriozitate faptul că vrea o mai mare participare a partenerilor europeni la activitățile NATO, în special în ceea ce privește finanțarea organizației. E o cerere legitimă. Cred că acesta este unul dintre domeniile în care imprevizibilitatea lui Donald Trump se va face puternic resimțită. Una dintre consecințele asupra Europei ar trebui să fie să ne concentrăm mai mult asupra avansării cooperării în domeniul politicii comune de apărare și securitate. Este un subiect complicat și dificil, cu multe probleme. Sfatul meu este să menținem permanent contactul și consultările cu partenerii noștri americani. Dacă gestionăm această chestiune cu tact și dacă avem așteptări realiste, am putea vedea o evoluție a viitoarei noastre cooperări eficiente cu NATO și, în același timp, ne-am asuma mai mult răspunderea pentru apărarea continentului nostru prin capacități proprii.
5. Nu cred că Partidul Republican are structuri organizatorice de partid atât de avansate și dezvoltate ca PPE, deci nu ar trebui să avem așteptări prea mari, dar, așa cum stau lucrurile, merită să stabilim legături de partid și apoi să le dezvoltăm și cultivăm. Americanii sunt mult mai pragmatici și am putea învăța lucruri practice de la ei. Pe această linie de cooperare, ar trebui să luăm inițiativa și să facem noi primul pas, pentru a o face să funcționeze.
6. Atacurile SUA din Siria împotriva regimului Assad pot fi analizate din două perspective – cea a politicii strategice mondiale și cea a legilor internaționale.
Atacurile constituie decizia președintelui Trump ca SUA să-și reia rolul de lider în regiune, pentru a opri sau a diminua activitățile Rusiei. Ele pot fi înțelese și sprijinite din perspectiva că utilizarea de către Assad a armelor chimice (sper că SUA posedă destule dovezi concrete) împotriva propriului popor constituie o crimă care merită să fie pedepsită. De aceea, membrii NATO sprijină acțiunea președintelui SUA.
Legea internațională are o altă perspectivă asupra cazurilor de acest fel. Când se întâmplă așa ceva, comunitatea internațională sau orice instituție sau coaliție ar trebui să acționeze pe baza unei decizii a organizației internaționale competente, a Națiunilor Unite și a Consiliului de Securitate al acestora. Din păcate, situația în lume la ora actuală evoluează atât de repede, încât soluțiile și reacțiile Consiliului de Securitate nu sunt suficient de rapide, iar lipsa unei soluții rapide poate avea efecte dramatice.
Sprijin acțiunea președintelui SUA, dar sper că în viitor acest tip de soluție nu va constitui mereu o regulă a comportamentului SUA și că o acțiune a NATO ca întreg, pe baza unei aprobări necesare a ONU, va avea întâietate.