Pe aceeași temă
Memoria – revista gândirii arestate, fondată de Banu Rădulescu, restituia după câteva decenii mărturiile din infernul închisorilor comuniste. Să ne imaginăm numai ce accelerată ar fi fost trasformarea României, dacă tehnica și conexiunile actuale ar fi fost disponibile cu mai bine de două decenii în urmă, când ni se restituiau ori descopereau aceste mărturii.
În condițiile actuale, încercarea de a ascunde informații, de a sufoca subiecte grave, bazându-te pe influența pe care o exerciți asupra marilor publicații, se dovedește perdantă - o mostră de gândire rudimentară, înșurubată în mintea unor nostalgici după controlul ziarelor prin intermediul cantității și prețului hârtiei de la fabrica Letea.
Situația în care se află în aceste zile nefericitul general de patru stele Gabriel Oprea este elocventă. Toate televiziunile prietene (care mai au puțin și fac plângere penală împotriva gropii, fără a chestiona nici măcar pe departe legalitatea deplasării unui ministru cu coloana oficială) nu pot domoli întrebarea legitimă care circulă nestingherită prin rețele sociale în opinia publică: ce urgență justifica deplasarea unui ministru în București, în coloană oficială, pe ploaie, cu antemergător pe motocicletă, la o viteză de peste 100 km/oră? Aceasă întrebare va circula printre oameni, pe Internet, în rețele sociale, iar lipsa unui răspuns sau a unui gest de onoare va acumula tensiuni în societate.
Tehnologia digitală nu garantează pluralismul, dar îi oferă un suport mult mai solid, fără precedent în istorie. Garantează că ideile și opiniile nu pot fi arestate, nici sufocate, iar informația de interes public nu poate fi pusă sub obroc.
Acum trei săptămâni, Sinodul dedicat familiilor la Vatican avea scriptul deja făcut. Regulile au fost anunțate părinților sinodali cu doar două zile înainte de deschiderea lucrărilor, au apărut probleme grave, nemaiîntâlnite anterior, privind disponibilitatea documentelor în alte limbi decât italiana – totul pentru confirmarea unui document de lucru considerat îndoielnic de majoritatea covârșitoare a participanților.
Dacă la sinoadele anterioare presa primea rapid numele celor care au intervenit și intervenția acestora rezumată chiar de autori, la acest sinod s-a considerat suficientă o listă de nume și un rezumat al problemelor discutate realizat de biroul de presă. O scrisoare de protest a unor cardinali de seamă a fost respinsă rece de Papa Francisc, care i-a avertizat pe părinții sinodali „să nu cadă pradă unei hermeneutici a conspirației“.
Participanții au avut însă posibilitatea de a da publicității propriile lor intervenții și nu s-au sfiit să o facă. Rezultatul a fost remarcabil. Zeci, sute de site-uri și bloguri catolice au aflat și au răspândit ceea ce se întâmpla în spatele ușilor închise. Iar un punct de cotitură l-a constituit intervenția medicului Anca Cernea, preluată, tradusă în zeci de variante. În acest caz, blogurile și rețelele de socializare au făcut ceea ce biroul de presă al Vaticanului nu a dorit să facă, modificând radical documentul inițial.
La urmă însă, votarea pe paragrafe a unui document important pentru doctrina bisericii privind familia a rămas problematică: citite într-o singură limbă – italiana –, cu traducere simultană în căști –, paragrafele au fost votate pe repede înainte. Ce a ieșit din asta vom vedea curând. În orice caz, datorită mediei digitale, ceea ce părea să fie un sinod menit să confirme o poziție prestabilită nu a decurs deloc potrivit planurilor inițiale.
Tehnologia, în sine, nu garantează rezultatul. Și, mai grav, ne poate îmbăta cu apă rece atunci când ne luăm dorințele drept realitate și avem așteptări nerealiste, așadar. Exemplul cel mai bun este eșecul, colosal până la urmă, al aclamatei „Primăveri arabe“. Efervescența revoluției digitale nu a condus și la transformarea democratică a nordului Africii și Orientului Apropiat. Din contră, chiar. Îndepărtarea și uciderea bestială a lui Gaddafi, vinovat la rându-i de reprimarea revoluției arabe, nu i-a adus la putere pe activiștii digitali. A transformat Libia, dintr-o dictatură care renunțase totuși la armele de distrugere în masă, într-un stat falit, ocupat în mare parte de teroriști, sursă de imigrație masivă în Sudul Europei, o confirmare de dincolo de mormânt a ultimului avertisment al lui Gaddafi.
În Egipt, îndepărtarea lui Mubarak și alegerile organizate au adus la putere regimul autoritar al Frăției Musulmane și prigonirea creștinilor copți, regim îndepărtat la rândul lui în urma unor masive proteste de stradă de șeful armatei egiptene, generalul al-Sisi. Într-o filmare larg răspândită pe YouTube, vedem cum generalul al-Sisi i-a confruntat apoi pe imamii celebrei Univesități din Cairo, Al-Azhar, vorbindu-le chiar despre imperativul unei „revoluții religioase“ în cadrul islamului și de necesitatea combaterii ferme a extremismului: „Este de neconceput ca ideologia aceasta să facă din națiunea noastră o sursă de îngrijorare, pericol, ucidere și distrugere în lumea întreagă. Această ideologie - și nu mă refer la «religie», ci la «ideologie», la acest ansamblu de scrieri și idei pe care le-am sacralizat de-a lungul secolelor încât a devenit aproape imposibil să le mai punem acum sub semnul întrebării – a ajuns să fie ostilă lumii întregi. (...) Nu puteți realiza aceasta dacă îi rămâneți prizonieri. Trebuie să priviți din afară pentru a observa această problemă și a medita asupra ei dintr-o perspectivă mai luminată. Trebuie să vă opuneți ferm. Vă spun și v-o repet că avem nevoie de o revoluție religioasă. Voi, imamii, veți da socoteală în fața lui Allah. Lumea întreagă așteaptă cuvintele voastre pentru că națiunea islamică e sfâșiată, distrusă, se îndreaptă spre pierzanie“. Dar asta nu a spus-o un activist digital, ci fostul șef al armatei egiptene.