Pe aceeași temă
Pentru bancheri, indiferent de țara de rezidență, primul semnal de alarmă a fost prăbușirea lui Lehman Brothers, în 15 septembrie 2008. Imediat însă, alt eveniment a stârnit îngrijorare, de data aceasta autohton, aparent fără legătură: creșterea abruptă a dobânzilor pe piața interbancară, în octombrie 2008. În cele din urmă, în martie 2009, Institutul de Statistică a publicat cifrele privind evoluția economiei româneşti în ultimul trimestru din 2008, confirmând începutul dezastrului care se prefigura.
Primul semnal: reculul consumului
Dacă în trimestrul al III-lea consumul avea o creștere anuală cu 17,2%, în trimestrul al IV-lea consumul avea un recul de 4,9%. Reculul brutal al consumului a produs implozia importurilor, care au scăzut cu 19,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Aceste reculuri au fost însă semnale subtile pe care le transmitea economia, impresia generală era că vom fi ocoliţi de criză, că America e departe şi nu avem vreo legătură directă cu aceasta. Din perspectiva unor observatori neiniţiaţi, economia creştea totuşi, deşi mult mai lent, cu un ritm înjumătățit față de trimestrul anterior. Puternica scădere a importurilor, mărirea în continuare a investițiilor și acumularea stocurilor sunt ingredientele care au atenuat imaginea dimensiunii crizei, arătând o continuare a expansiunii PIB în trimestrul IV din 2008. Dar au fost și alte semnale de alarmă, de data aceasta poate de natură subiectivă, cum ar fi supraîncălzirea pieței imobiliare: în România, aproape toată lumea făcea afaceri imobiliare. Îmi aduc aminte de solicitări de creditare unde se dorea finanțare 100% a unui proiect imobiliar. Este adevărat că Bursa a lansat un alt semnal de alarmă prin retragerea investitorilor străini, aceștia răspundeau deja la semnalele de pe piața externă. Însă piața românească și businessul românesc nu au înțeles semnalul de alertă. Cred că am fost unul dintre primii care, încă din 2008, am început să vorbesc în cercul clienților noștri despre o posibilă criză, explicând și cum aceasta se poate transmite pe canalele financiare. Nu aș putea să spun însă că aveam întreaga imagine a dezastrului care urma să vină.
La începutul anului 2009, Kenneth Orchard, de la agenţia de rating Moody’s, care, de altfel, a fost cea mai favorabilă cu România, ne-a avertizat că există cel puțin trei factori care pot arunca România în recesiune: blocarea finanţărilor la nivel mondial, recesiunea partenerilor de afaceri şi politica noastră fiscală, alterată de promisiunile electorale. În privința primilor doi factori a avut dreptate. Să ne amintim că raportul dintre credite și depozite în octombrie-noiembrie 2008 a atins nivelul maxim de 1,37, ceea ce arată exuberanţa creditării, dar şi dependenţa de economiile nerezidenților, care puteau fi retrase oricând, în special cele pe termen scurt. De altfel, în decembrie 2008, mai mult de o treime (42%) din datoria externă a băncilor era contractată pe termen scurt. Jumătate din exporturile de bunuri ale României se derulau cu cinci țări (Germania, Italia, Franța, Turcia și Ungaria) în 2008. La fel se întâmplă și azi, de altfel, doar că grupul de țări este ușor diferit (Germania, Italia, Franța, Regatul Unit al Marii Britanii și Ungaria). Ciclul economic al României depindea și depinde în continuare de ciclul economic al partenerilor comerciali, atât când e vorba de creștere, cât și când e vorba de scădere. Totuși, România a avut un atu forte în fața recesiunii iminente: nivelul redus al datoriei publice (13,2% din PIB, al doilea cel mai mic nivel din Uniunea Europeană). Acesta i-a permis obținerea împrumutului de la FMI și Uniunea Europeană și, astfel, a primit o garanție că politicile economice ce se vor aplica vor fi cele necesare pentru corectarea dezechilibrelor cu care a intrat în criză (să ne amintim de nivelul uriaș al deficitului de cont curent). Acest acord a fost și baza inițiativei Viena, semnat de principalele nouă bănci cu capital străin care se angajau să mențină expunerea pe România la nivelul înregistrat în martie 2009. Retrospectiv, se poate spune că ingredientul exploziv ce a condus la puternica recesiune din 2009-2010 a fost brusca trecere de la exuberanță la pesimism. Indicatorul sentimentului economic ce măsoară încrederea agenților economici și a consumatorilor a scăzut de la 103 în octombrie 2008 la 90,8 în noiembrie 2008 și apoi la minimumul de 74,8 în iunie 2010, când s-au aplicat măsurile de austeritate: reducerea salariilor din sectorul bugetar, a cheltuielilor sociale, cu excepția pensiilor, și creșterea TVA.
2009, costuri coletarale: 211.000 de locuri de muncă
Șocul crizei a fost puternic, pentru că sectorul privat s-a ajustat practic instantaneu și, astfel, deficitul de cont curent s-a redus de la aproape 12% din PIB (16,9 miliarde de euro) în 2008 la 4% în 2009 (4,9 miliarde de euro). „Ajustarea“ a echivalat cu dispariția a 211.000 de locuri de muncă, adică un cost cât 4,4% din total.
Astăzi, apar idei cum că România nu ar fi avut nevoie de acordul de împrumut cu FMI și UE, însă realitatea acelor ani este că sumele primite s-au adăugat la rezerva valutară a țării şi acordurile în sine au consolidat credibilitatea. Este foarte greu de explicat că, în momente de criză, încrederea piețelor în tine te poate salva sau prăbuși. În 2009, datorită împrumutului FMI, chiar și deficitul imens al bugetului general consolidat de 9,5% din PIB a putut fi finanțat. În perioada când s-au stabilit criteriile de la Maastricht, deficitul maxim stabilit la 3% din PIB se credea că putea răspunde unei recesiuni de 6%. Socoteala era simplă, fiecare procent de scădere a PIB se presupunea că genera o creștere a deficitului bugetar cu o jumătate de punct procentual din PIB. România a sfidat această regulă, în 2009 fiecărui procent de cădere a PIB i-a corespuns o creștere a deficitului bugetar cu 1,3 puncte procentuale.
Sigur, se poate spune că vremurile s-au schimbat. Dar, la fel de bine, se poate presupune că nu întregul deficit a fost datorat recesiunii, ci că o parte a deficitului bugetar a rezultat în urma măsurilor anticiclice menite să atenueze căderea economiei. Și s-ar fi putut ca și deficitul bugetar mai mare, nu doar deprecierea monedei să fi contribuit la faptul că în România căderea PIB a fost la jumătate din căderea țărilor baltice în 2009. În plus, datorită acordului cu FMI și UE, politicile economice aplicate în perioada acordului aveau girul specialiștilor internaționali, ceea ce, pe de o parte, a ușurat acceptarea implementării lor de către societate și, pe de altă parte, a întărit încrederea societății și a investitorilor în adecvarea lor.
Desigur, exemplul Poloniei a arătat posibilitatea traversării crizei fără recesiune și fără acorduri. Însă rezistenţa economiei poloneze în faţa crizei poate fi explicată prin inexistența dezechilibrelor adânci, așa cum s-au acumulat în România până în 2008. Cu siguranță că, fără acordul FMI sau fără inițiativa Viena, lucrurile ar fi stat mult mai rău în ceea ce privește deprecierea monedei naționale.
Injecţii de capital de 3 miliarde de euro
În ciuda intensităţii crizei, cu toate dezechilibrele, sistemul bancar românesc a rezistat. România se află printre cele cinci țări din Uniunea Europeană în care nu s-au cheltuit bani publici pentru salvarea băncilor. Dimpotrivă, băncile şi-au majorat capitalurile şi, în perioada 2008-2017, au injectat în piaţa financiară aproximativ 3 miliarde de euro.
Sectorul bancar din România s-a comportat ireproşabil în ceea ce privește stabilitatea sa structurală și modul în care nu numai că nu a contribuit, dar în fapt chiar a oprit răspândirea crizei printr-o eventuală contaminare excesivă a canalelor financiare. Toate datoriile pe termen scurt ale băncilor comerciale au fost renegociate pe termene medii și lungi, astfel încât a dispărut aproape imediat presiunea uriașă pe care statul român putea să o aibă din punct de vedere al repatrierii acestor lichidități.
Preţul dezechilibrelor
Principala lecție pe care ar fi trebuit să o învăţăm din această criză este să nu mai permitem crearea unor dezechilibre majore ale economiei, pentru că, mai devreme sau mai târziu, ele se vor corecta cu prețul scăderii nivelului de trai. României i-au trebuit şase ani ca să revină la valoarea PIB-ului din 2008 în prețuri constante după căderea din 2009-2010. Chiar dacă vrem să accelerăm procesul de recuperare a decalajelor față de celelalte țări din UE, dacă preţul acestui exerciţiu este creșterea dezechilibrelor, este mai bine să renunțăm, întrucât corecţia este iminentă, iar costul ei este întotdeauna mult mai mare decât simpla evitare a acestor dezechilibre. Avem nevoie de politici economice inteligente, coordonate, integrate, care reușesc accelerarea recuperării decalajelor fără acumularea dezechilibrelor macroeconomice. Cam asta ar fi trebuit să fie lecţia crizei.
* Preşedinte executiv Alpha Bank România.