Specific sau diversitate?

Daniel Cristea-enache | 21.07.2015

Pe aceeași temă

Evreii și germanii, rromii și maghiarii sunt „ai noștri“. Ei sunt parte din istoria României și acel noi, în loc să-i excludă, îi include. Nu specific sau diversitate, fiindcă relația nu este disjunctivă. Specific și diversitate.

 

Generația mea, care s-a „bucurat“ de bi­ne­facerile Epocii de Aur mai cu seamă în anii ’80, a fost educată până la intoxicare cu teoria specificului național, aceasta fi­ind predată după noua di­recție a politicii oficiale, de cult al personalității lui Nicolae Ceaușescu. Spe­ci­fi­cul național era croit după naționalismul tot mai apă­sat al „celui mai iubit fiu al poporului“ și reprezenta o sinteză de mândrie daco-romană și vrăjmășie ames­tecată, dar constantă, de-a lungul mileniilor.

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2015/1322/desen_enache.jpg

Agresiunea la adresa „noastră“ ne definea, formând un „noi“ de o puritate in­con­tes­ta­bilă și invidiabilă. „Ei“ (vrăjmașii) erau impuri etnic și alterați moral; în schimb, curăția românească se vădea la tot pasul, prin rezistența eroică în fața unui adversar mult mai puternic, prin etosul pe timp de răz­boi, ca și pe timp de pace, prin dez­gus­tul colectiv în fața trădătorilor de neam și țară, care de obicei nu erau ro­mâni curați. În imaginarul public modelat, educațional, după noua politică, efect al Tezelor din iulie 1971, lupta de clasă era tot mai frec­vent substituită prin ruptura de rasă. „El“, vrăjmașul impur, alterat, stri­cat mo­ralmente și tarat fizic, nu mai era, ca în anii ’50, moșierul, patronul, ban­cherul, po­liticianul cu avere, ci stră­inul.

 

Specificul național era deci amenințat și totodată epurat de el. Printr-un fel de ex­pe­riment (nu fără efecte), din specificul nos­tru a fost ștearsă tocmai diversitatea, aceasta fiind proiectată în afara ro­mâ­nes­cului, ca o amenințare continuă. Din spe­cificul național a fost scoa­să figura maghiarului și cea a evreului, făcute în tușe tot mai negre și, uneori, chiar demonizate. Ceau­șes­cu și cei care i-au aplicat po­liticile au reușit o ve­ri­ta­bilă performanță. Dintr-un spațiu socio-cultural al di­ferențelor și toleranței, al di­versității și conviețuirii în bună pace, s-a reușit re­construcția identitară a unui spațiu al ex­cluderii și al exclusivismului, cu anatema pusă pe cel de alt sânge, deși parte a unei seculare istorii comune. De aceea se și vor­bește despre fascismul comunistului Ceau­șescu: nu numai pentru că extremele, în genere, au similarități, ci, mai ales, pentru că vechiul proiect internaționalist al ve­chi­lor noștri comuniști fusese schimbat, de el, printr-un proiect naționalist au­to­cen­trat și paranoid personalizat.

 

Secvența neagră a lui Târgu-Mureș 1990 es­te în strânsă legătură, după mine, cu acest curs al politicii ceaușiste care, timp de aproape două decenii, se exercitase în spațiul public românesc. Și emigrarea evreilor, a germanilor, în anii tota­li­ta­ris­mului, se datorează acestei politici. Abia Revoluția și anii ulteriori ei ne-au re­în­vățat ce înseamnă alteritate și diversitate, toleranță față de cel diferit de tine etnic ori religios, politic ori sexual.

 

Treptat, diversitatea a început să fie pri­vită cu calm, ca un lucru firesc, ca un dat, nu ca un rezultat al unei agresiuni la adre­sa poporului român. Diversitatea a fost nu numai asumată ca atare, ci și, tot mai des, reintrodusă în specificul nostru național. Nu în centrul lui tare, firește, fiindcă, precum în vocabular, există un fond le­xi­cal principal, vechi, și diferite straturi neologice adăugate în timp. Însă, după cum influența francezei asupra limbii noastre nu poate fi negată de niciun ro­mân minim școlarizat, tot astfel influența minoritarilor în spațiul românesc nu poa­te fi ștearsă din istorie nici măcar de un dictator paranoic.

 

Nu e vorba numai că evreii și germanii, rromii și maghiarii sunt „ai noștri“. Ei sunt parte din istoria României și acel noi, în loc să-i excludă, îi include. Nu specific sau diversitate, fiindcă relația nu este disjunctivă. Specific și diversitate. Ter­me­nii, la o privire atentă, își intersectează sfe­ra referențială. Așa cum specificul pre­supune diversitatea, fiindcă niciun popor nu e complet rupt de celelalte, și di­ver­sitatea implică un specific pe care îl îm­bogățește și-l nuanțează.

 

Ca să iau numai exemplul meu, Enache este pe filieră grecească, bunicii și str­ă­bunicii pe linie paternă fiind țărani din apropierea Bucureștilor; dar un străbunic pe linie maternă a fost... elvețian și s-a stabilit în Moldova și pentru a contribui, cu propriile forțe, la diversificarea spe­ci­ficului național. Nimic mai firesc în epoca nouă, globală, ca fie copiii noștri, fie ne­poții viitori să se stabilească în Elveția, da­că vor voi, refăcând ca un cerc o poveste mai frumoasă decât cele cu care eram noi intoxicați, în ultimul deceniu de na­țio­nalism ceaușist.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22