Pe aceeași temă
Până acum. „Compatrioții tăi repetă toate greșelile de acum zece ani! Incredibil!“ Se gândește să vândă tot, deși obligațiunile de stat în lei sunt atractive: randamentele sunt mai mari decât în Polonia sau Ungaria, necesarul de finanțare a statului este mai mic decât în cele două țări, iar rezervele Ministerului Finanțelor Publice sunt mari.
De la începutul verii, astfel de convorbiri se repetă aproape zilnic. Frecvența lor crește de fiecare dată când guvernul anunță măsuri noi. În timp ce piețele financiare trec dintr-un episod de euforie în altul, prețurile obligațiunilor de stat în lei s-au decuplat de restul regiunii și nu mai cresc. Mai mult, unii investitori se tem că România va fi afectată în următoarele luni de o ieșire masivă a capitalului străin.
Războiul cu aritmetica
Deși aceste temeri sunt exagerate, după părerea mea, observația investitorului frustrat e validă: anumite greșeli care au dus economia României în pragul insolvenței în 2009 sunt repetate în prezent. Ca și atunci, principala problemă a României este încercarea de a reinventa aritmetica. Nu se poate ca taxele să scadă și cheltuielile publice să crească în același timp, fără a mări deficitul statului. De obicei, un guvern alege una dintre soluții: fie taie taxele și cheltuielile publice, sperând că sectorul privat va folosi banii suplimentari pentru a investi și a consuma, fie crește cheltuielile și impozitele pentru finanțarea serviciilor publice, investiții în infrastructură sau majorări de salarii și pensii.
La fel ca în 2004-2008, la noi se încearcă o combinație de taxe mai mici și cheltuieli mai mari. Știm de acum care va fi rezultatul: pensiile și salariile angajaților statului au fost tăiate, iar impozitele au crescut în 2009-2010 pentru a reduce deficitul bugetar.
Contraargumentul apărătorilor actualelor politici este că austeritatea din 2009-2010 a fost cauzată de criza financiară internațională. Argumentul este parțial adevărat. Criza financiară a forțat economia României să-și reducă mai rapid dezechilibrele, dar acea ajustare era inevitabilă. Nevoia de finanțare a statului crescuse atât de mult, încât investitorii străini ar fi renunțat, în cele din urmă, să arunce bani într-un sac fără fund.
Totul acum
A doua greșeală repetată este lipsa de perspectivă. Ca și în 2004-2008, accentul este pus pe creșterea salariilor și pensiilor într-un ritm pe care economia nu-l poate susține. Ca urmare, politicienii apelează la măsuri disperate: înainte de criza de atunci, banii din privatizarea BCR au finanțat creșterea pensiilor, nu investițiile publice. Acum, firmele de stat își dau profiturile pentru a putea fi plătite salarii și pensii. Mai grav este că banii de zile negre ai viitorilor pensionari - pilonul II al sistemului de pensii - se vor acumula mai încet, în timp ce deficitul pilonului I va exploda după pensionarea decrețeilor.
Creșterea veniturilor populației nu reflectă o economie mai productivă, la fel ca înaintea crizei de acum zece ani. Pentru că producția locală nu poate susține consumul suplimentar, prețurile și cursul de schimb cresc (din cauza importurilor mari), erodând mărirea nejustificată a puterii de cumpărare. Cei care se bucură acum de salarii și pensii mai mari vor fi mai săraci în câțiva ani.
Parafrazând o zicală dragă americanilor, o nouă recesiune globală este un eveniment la fel de sigur ca moartea sau plata taxelor. S-ar putea ca recesiunea să nu vină în următorii doi ani și să fie mai blândă decât cea din 2008-2009. Dincolo de recesiunile inerente, însă, riscul actualelor politici economice este rămânerea în urmă a României. Infrastructura proastă este neglijată în continuare, deși această perioadă ar fi ideală pentru a construi șosele, căi ferate și aeroporturi sau pentru a crește calitatea și aria de acoperire a serviciilor de comunicații. Seninătatea cu care guvernele României au ales să nu folosească toate fondurile europene disponibile și alocarea ineficientă a celor atrase sunt cunoscute în întreaga lume. Un membru al guvernului maghiar îmi spunea că Ungaria ar fi fericită să cheltuiască și fondurile alocate României, dacă țara noastră e prea bogată pentru a le folosi.
Resimt rămânerea în urmă a României de fiecare dată când călătoresc în Europa Centrală. Nu doar drumurile sunt mai bune, aeroporturile mai eficiente și capitalele mai îngrijite: deja foștii noștri frați comuniști refuză să fie comparați cu noi. Cehii, ungurii, polonezii și chiar croații se înfurie când țara lor e amintită în aceeași frază cu țara noastră, considerată mult mai înapoiată. Astfel de atitudini ar trebui să-i dea de gândit unui popor mândru ca cel român. „Am fost recent la București“, îmi spune un antreprenor polonez în timp ce călătorim cu metroul modern din Varșovia. „Capitala voastră arată exact ca Varșovia. Acum 15 ani.“
Nu e vina noastră
A treia greșeală pe care aș vrea să o amintesc este lipsa de responsabilitate. Nu mă refer la politicieni, a căror obsesie populistă este o constantă în mai toate țările europene, ci la mediul privat. „Firmele nu votează, oamenii votează“, îmi spunea cu ani în urmă un cunoscut politician român. „Ce câștig dacă le fac vreo favoare patronilor?“ Politicienii nu sunt singurii de vină pentru ignoranța lor față de problemele companiilor. În Cehia și Slovacia, asociațiile patronale sunt extrem de puternice și reușesc să influențeze politicile publice. În România, elitismul și antipatiile personale domină relațiile din mediul de afaceri. Ca urmare, multinaționalele se folosesc de influența ambasadelor sau a politicienilor străini pentru a-și promova interesele, în timp ce firmele locale cad în capcana naționalismului ieftin promovat de politicieni și îndreptat împotriva investitorilor străini. Atât timp cât rămân dezbinate, firmele din România vor plăti fiecare factură umflată de stat și nu vor primi mare lucru în schimb.
O atitudine similară are și clasa de mijloc, oameni de 25-45 de ani care muncesc mult și câștigă suficient încât să întrețină o familie, să călătorească și să aibă o viață socială. Deși observă că interesele și viitorul le sunt afectate de interesele și voturile părinților lor, foarte mulți renunță să voteze sau să-și apere punctele de vedere în fața propriilor familii. Mi-aduc aminte cât de greu mi-a fost să le explic părinților mei că nu pot avea pensii mai mari. Vorbim de o generație ale cărei salarii nu au fost niciodată corelate cu munca depusă și care ne-a lăsat o economie prea slabă pentru a plăti pensii mai mari. Vina nu a fost integral a lor; regimul politic a construit o economie ineficientă și săracă. Dacă această conversație dificilă nu are loc în fiecare familie, nu putem aștepta ca generația părinților noștri să-și schimbe opiniile privind la televizor. Doar dacă ei înțeleg că viitorul copiilor și, mai ales, al nepoților lor e în pericol, presiunea populismului ar putea scădea în România.
Aș vrea să închei pe un ton optimist. O criză viitoare va găsi România mai pregătită să-i facă față: dezechilibrele externe sunt mult mai mici decât în 2008, băncile nu mai sunt dependente de finanțare externă, companiile și populația sunt mai puțin îndatorate și mai bogate decât acum zece ani.
Dacă România nu va mai face un pas înapoi pentru fiecare doi pași înainte, masa critică de reforme ar putea ține țara noastră permanent lângă economiile mai dezvoltate ale Europei. „Voi, românii, aveți talentul de a vă salva mereu în ultimul moment. În ceasul al doisprezecelea vă dați pe brazdă și faceți ce trebuie“, îmi spune investitorul în obligațiuni, după ce s-a mai calmat. Încă nu vinde. Mai așteaptă puțin. Mai speră într-o minune.
* Economistul şef pentru pieţele emergente al UniCredit Group.