Pe aceeași temă
Vorbind despre contribuția noastră originală la modelul cultural comunitar, e momentul să apreciem că o putem face și prin asumarea acelor creații emblematice născute pe alte meleaguri, dar care, purtând mesaje comune cu ale noastre, ne pot exprima la fel de bine.
Selecția anuală pentru Festivalul Național de Teatru e ca o poză de familie. Cel puțin așa aspiră să arate, când cel care se ocupă de asta e un om cu drag de teatru, fără orgolii criticiste, dispus să vadă mai degrabă partea plină a paharului. Poza asta pe care o potrivește acum în cadru Marina Constantinescu are, ce-i drept, o componentă sentimentală, dar este sentimentalismul unui om care nu-și pierde uzul rațiunii, când e vorba de prieteni, de lumea teatrului, pe care o cunoaște și o iubește nu doar declarativ. Ca atare, suntem scutiți de judecăți de genul „e bine, fiindcă stagiunea a fost bună“ sau „e rău, fiindcă n-a avut din ce să aleagă“. Și nici prea mult simț al realității nu e cazul să invocăm pentru a observa că fiecare arată ca în viață, dacă fotografia nu e trucată, și nu poate fi, în epoca selfie-urilor și a instantaneelor cu telefonul.
Dacă avem curajul să ne privim în oglindă, altfel spus, îl vom avea și pe acela de a recunoaște că nu suntem nici mai frumoși, nici mai urâți decât de obicei, nici mai buni, mai deștepți sau, din contră, prea răi și proști ca să ne mai arătăm și altora. Ar trebui să ne facă bine o asemenea recunoaștere publică a dreptului la adevăr de sine, fără cocoșisme naționaliste sau complexări inutile, mai ales că Europa ne îndeamnă la spirit identitar dincolo de aspirațiile comunitare. Am putea spune atunci, cu fruntea sus: „da domnule, ne-am căpătat dreptul de a recunoaște că putem de aici până aici și, dacă vrem mai bine, să facem mai bine“.
Zilele astea, stând de vorbă cu un regizor care a trăit și vremurile celelalte, am auzit de la el povești uluitoare despre cum făceau regizorii pe vremea când nu aveau mai de niciunele ca să obțină un efect teatral, cum băgau filtrele în cerneală ca să obțină lumină albăstruie etc. și m-am gândit atunci că, azi, până și un artist independent - fiindcă tot am văzut un spectacol de Carmen Vidu - își poate permite tehnici video și multimedia de ultimă oră (fără costurile lui Robert Wilson, care ne uluiește cu superrafinamentele sale). Mai vorbeam cu regizorul temerar și despre cum era pe vremea Cântării României, tot un fel de vitrină, de al cărei festivism naționalist am scăpat atât de greu.
Dar să ne întoarcem la vitrina teatrului nostru de azi, aranjată pentru poza de familie de Marina Constantinescu, la acest instantaneu care, mie cel puțin, îmi place să cred că n-a scos pe nimeni din cadru, cu condiția să fi strigat prezent la apel. Să fi dovedit, cu alte cuvinte, preocupare creativă și seriozitate managerială. Avem, așadar, un climat de normalitate în creație care dă Cezarului ce-i al Cezarului și teatrului ce-i al lui, adică atmosferă bună de afirmare națională și perspectiva de a se integra hotărât în trendul european (vezi multitudinea proiectelor de cooperare bi- și multinaționale la care românii iau parte).
Și totuși, am putea spune că afișul în cauză nu arată prea bine la capitolul actualitate românească, adică lipsesc acele piese și spectacole care au acreditat termenul de teatru al urgențelor sociale, politice, morale. Am avut în anii trecuți spectacolele Gianinei Cărbunariu (Tipografic majuscul, De vânzare), ale Mihaelei Mihailov din seria teatrului educațional (Familia Offline, Amintiri din epoca de școală), ale Alinei Nelega (Amalia respiră adânc, În trafic, Graffiti Dreams), ale lui Peca Ștefan (apropo, ce se mai aude despre spectacolul acestuia de la Timișoara, realizat în producție cu un teatru german?). Retrase din vitrina oficială, aceste preocupări par a rămâne în sarcina independenților, neobosiți în afirmarea spiritului justițiar și contestatar, unde se simt, ce-i drept, mult mai bine. Unui festival național îi stă bine să defileze în schimb cu valori românești consolidate. Să spunem, așadar, că, avându-i pe Eugene Ionesco sau Gellu Naum pe afiș, putem sta drept în fața Europei. Cât despre contribuția noastră originală la modelul cultural comunitar, e momentul să apreciem că o putem face și prin asumarea acelor creații emblematice născute pe alte meleaguri, dar care, purtând mesaje comune cu ale noastre, ne pot exprima la fel de bine. Așa încât, un Mrożek, un Jarry, Dejan Dukovski sau Israel Horovitz, ca spirite ale timpurilor moderne, pot vorbi la fel de bine despre realitatea românească, deși aparțin altor culturi. Fericiți că se pot exprima după modele universale când e vorba de un festival național, creatorii români de teatru, scutiți de obligațiile doctrinare al propagandei, aduc pe scenele teatrelor titluri, autori, stiluri de aiurea, fiind astfel nu mai puțin originali, căci abordarea lor nu poate fi decât de aici și de acum. Se înscriu pe linia asta, ca și altădată, descoperirile originale ale lui Radu Afrim, viziunile proaspete ale unor tineri regizori ca Bobi Pricop, Vlad Cristache, Sânziana Stoican, Maria Cămărășan, Alexandru Moșoiu, Ferenc Sinko, Sorin Misirianțu, alături de numele grele ale regiei românești care dau și mai mare consistență acestui showcase pe care sunt chemați să-l evalueze, ca în fiecare an, spectatorii și invitații străini.