Pe aceeași temă
Geografia politică a represiunii antisemite din România celui de-al doilea război mondial este la fel de interesantă şi de semnificativă pentru a înţelege particularitatea Holocaustului românesc ca şi tipologia grupurilor de actori implicate: „În cuvintele lui Ernst Fraenkel – scrie Armin Heinen, apelând la conceptele dezvoltate de literatură politică germană consacrată perioadei naziste –, România sub regimul Antonescu poate fi, aşadar, caracterizată ca un «stat dublu»: «stat al normelor» în Vechiul Regat şi «stat al măsurilor» în Bucovina şi Basarabia. Pentru a descrie Transnistria – care nu aparţinea direct României şi în care intrau în conflict, pe de o parte, armata şi administraţia, iar pe de altă parte, interesele Germaniei şi ale României – ar trebui, din contră, să apelăm la conceptul propus de Franz Neumann, al «statului-behemoth», ca spaţiu al completei samavolnicii şi al terorii organizate de organe concurente ale puterii“ (pp. 84-85).
Cu alte cuvinte, populaţia evreiască din Vechiul Regat – la care se va adăuga Transilvania de Sud, în sensul larg, care include şi Banatul românesc –, în ciuda unor acte legislative care au vizat restricţionarea unor drepturi cetăţeneşti (cum ar fi înlocuirea serviciului militar cu munca obligatorie, diminuarea numărului de locuri pentru studenţii evrei la universitate, restricţionarea practicii în profesiile liberale şi limitarea unor activităţi comerciale), nu a fost afectată de deportări şi a fost ferită de spectrul dislocării şi ameninţării fizice. În analiza lui Heinen, acest lucru se datorează faptului că, în aceste teritorii, structurile şi codurile sociale tradiţionale de dinainte de război, care asigurau o anumită protecţie şi reprezentare pentru interesele comunităţilor evreieşti chiar şi în condiţiile unui regim militar dictatorial, au fost prezervate, în timp ce ele au fost distruse în Bucovina şi Basarabia de ocupaţia sovietică şi apoi de starea de război care izola practic şi administrativ aceste provincii de restul ţării (un factor agravant, pe care istoricul german nu-l explorează, din nefericire, pare a fi şi antisemitismul mult mai virulent, după cum o dovedeşte atitudinea pronazistă a influentei minorităţi germane sau marele pogrom din Chişinăul anului 1903, moştenit de populaţia acestor provincii din vremea imperiul austriac, respectiv rus). Astfel, mareşalul Ion Antonescu însuşi, după cum arată istoricul german, este nevoit să îşi justifice acţiunile în faţa fostului coleg de şcoală Wilhelm Filderman, preşedintele Federaţiei Comunităţilor Izraelite din România, şi chiar să facă concesii, cum ar fi să renunţe la ideea de a introduce, după model german, portul stelei lui David, în timp ce Marele Rabin Alexandru Şafran obţine intervenţia pe lângă Conducător a patriarhului Bisericii Ortodoxe şi a unor mitropoliţi influenţi (nu tocmai filosemiţi anterior) în favoarea deportaţilor şi sunt organizate vizite umanitare.
Versiunea românească a Holocaustului este rezultatul unei conjuncturi din istoria europeană sau nord-atlantică a mijlocului de secol XX, în care sunt angrenate, la fiecare etapă, cauze de suprafaţă şi de adâncime din istoria românească: criza instituţiilor politice tradiţionale româneşti, în urma ascensiunii statelor şi mişcărilor totalitare; bascularea României dintr-o sferă de influenţă occidentală într-una central-europeană, ca şi în cazul Finlandei, singura alternativă reală, dat fiind lungul conflict istoric şi ideologic cu Rusia sovietică; tensiunile sociale interne generate de procesul de modernizare şi democratizare; în sfârşit, exacerbarea unui naţionalism izbăvitor, pe fondul unei istorii politice în bună măsură subalterne, într-un moment în care pierderile teritoriale ale României creau teama că aceasta avea să se repete. Caracterul ei particular este dat de faptul că anihilarea fizică a populaţiei evreieşti nu era premeditată la nivel politic, unele abuzuri ale soldaţilor în teritoriile recucerite şi ale jandarmilor asupra populaţiei internate fiind chiar anchetate de regimul Antonescu, deşi, de regulă, nu şi pedepsite. Din acest motiv, însăşi disputa clasică din studiile privind Holocaustul nazist, cea dintre intenţionalism şi funcţionalism, nu este direct aplicabilă în ceea ce priveşte „soluţia expulzatorie“, sau „de omenie“, după cum ar putea fi descris, nu fără o anumită doză de ironie, cazul românesc. Sursele, manifestările şi obiectivele represiunii antisemite, în ciuda influenţei ideologice germane şi a analogiilor euristice, sunt aici de o natură mult mai conservatoare şi mai limitată, chiar dacă există atât un plan – planul Sabin Mănuilă, şeful Biroului de
// ARMIN HEINEN |
Statistică, din noiembrie 1941, prevăzând nu doar expulzarea populaţiei evreieşti, ci şi schimburi masive de populaţie cu toate statele vecine, inclusiv Germania –, cât şi iniţiative din partea unor eşaloane inferioare din teren – cum se întâmplă în Transnistria, la sfatul consilierului german, cu excedatul prefect Modest Isopescu al judeţului Golta, care ordonă masacrele din lagărele Bogdanovca, Acmecetca şi Domanevca, pentru a stopa epidemia de tifos în decembrie 1941 – care şi-au dat concursul la punerea sa în practică. Aşa cum i-a explicat generalul Ion Antonescu lui Wilhem Filderman într-o scrisoare din noiembrie 1941, acţiunile represive antisemite ale guvernului român vizau alungarea evreilor veniţi în România după 1914, pe cei din teritoriile dezrobite şi pe cei care au simpatii comuniste
Deşi este vorba de un fenomen contingent politic, distinct în manifestări şi limitat în amploare, Holocaustul românesc – ale cărui victime numără la o estimare medie peste 200.000 de persoane – este totuşi o parte conexă a Holocaustului tout court şi el nu este lipsit de responsabili, iar responsabilitatea politică supremă aparţine celui care concentra în epocă puteri executive depline. Altfel spus, mareşalul Ion Antonescu nu a fost eroul unui război de apărare naţională, pe care de altfel l-a pierdut, spre deosebire de mareşalul Carl Gustav Mannerheim al Finlandei, cu care este uneori comparat; ci un antierou, adevăraţii eroi fiind soldaţii simpli care şi-au făcut în mod corect datoria patriotică pe front şi civili, precum asistenta medicală Viorica Agarici, care a oprit la Roman „trenul morţii“ încărcat cu supravieţuitori ai pogromului din Iaşi, oferindu-le apă şi alimente şi transbordându-i într-un tren mai salubru; primarul Traian Popovici din Cernăuţi, care a împiedicat deportarea a circa 20.000 de evrei, prin încadrarea sau rechiziţionarea lor în administraţia locală; primarul Ioan Agapi din Hârlău, care – aşa cum relatează Carol Iancu, un concitadin (Evreii din Hârlău, Ed. UAIC, Iaşi, 2013) – s-a opus aplicării ordinelor din ajunul atacului asupra Uniunii Sovietice privind evacuarea populaţiei evreieşti din localitate; sau, în sfârşit, Regina-Mamă Elena, care a intervenit în favoarea mai multor evrei arestaţi pentru activităţi ilegale în Bucureşti ce urmau să fie deportaţi, a obţinut acordul guvernului de a permite trimiterea de ajutoare în lagăre şi a exercitat o influenţă importantă asupra tânărului Rege Mihai I, culminând cu reafirmarea autorităţii regale prin actul de arestare a generalului Ion Antonescu, restaurarea ordinii constituţionale şi schimbare, din nefericire unilaterală, a armelor din 31 august 1944.
Dacă Holocaustul românesc este un fenomen particular şi complex, memoria sa colectivă este – ca şi în cazul altor ţări est-europene – încă mai complicată şi mai translucidă, ca urmare a trei factori istorici fără corespondent în istoria postbelică a ţărilor occidentale, unde, de altfel, memorializarea responsabilităţii politice în genocidul european împotriva populaţiei evreieşti a fost instituţionalizată de regulă cu o întârziere de circa două decenii de la încheirea conflictului (v. Annette Wieviorka, L’ère du témoin, Plon, Paris, 1998). Este vorba, în primul rând, de instrumentalizarea ideologică a chestiunii Holocaustului de către comuniştii susţinuţi de Uniunea Sovietică ocupantă şi apoi de regimul comunist autohton instituit de aceştia, care variază schematic în timp de la justificare pentru instaurarea propriei forme de arbitrariu şi de totalitarism şi diabolizare prin extensie a tuturor adversarilor, apoi tăcere în privinţa identităţii noncomuniste a victimelor şi, în cele din urmă, odată cu turnura naţionalistă a regimului comunist, chiar o falsificare nu lipsită de unele accente negaţioniste a faptelor istorice. În al doilea rând, este vorba de consacrarea internaţională a anexărilor teritoriale operate de Uniunea Sovietică asupra României în iunie 1940 la încheierea celui de-al doilea război mondial şi de permanentizarea acestora după căderea Uniunii Sovietice, evenimente care nu numai că au rescris istoria regiunii marcată de cooperare şi de conflict între Germania nazistă şi Rusia comunistă, dar, pe de o parte, ele au şters de pe harta politică românească aproape complet „locul crimei“, furnizând, după 1989, „argumente“ negaţionismului românesc de sorginte comunistă care nu recunoştea decât convenabilul Holocaust maghiar din Transilvania de Nord derulat la Auschwitz şi povestit de Elie Wiesel, iar, pe de altă parte, ele au alimentat şi încă alimentează propaganda şovinistă postcomunistă a Rusiei şi a clienţilor săi politici cu noi uzuri politice ale trecutului, ilegitime şi ostile la adresa României, în Republica Moldova şi în Ucraina. În al treilea rând, memoria Holocaustului în România – şi în toată Europa de Est – este obligată să coabiteze şi chiar să concureze emoţional şi intelectual cu memoria încă mai recentă a represiunii derulate timp de aproape jumătate de secol sub regimurile comuniste, a căror ideologie totalitară nu numai că nu a făcut realmente obiectul unei condamnări asemănătoare cu cea cunoscută de fascism şi de nazism, dar ea a lăsat urme mult mai adânci şi mai prezente în societate decât regimul Antonescu şi încă mai este privită cu afecţiune sau cu înţelegere de intelectuali occidentali care nu au cunoscut-o în practică.
In sfârşit, cvasidispariţia comunităţii evreieşti româneşti, care a numărat totuşi un număr record de supravieţuitori ai aceste perioade – în atâtea feluri – întunecate din istoria noastră naţională, ca urmare a exodului a mai bine de 300.000 de persoane în Israel, mai ales în urma unor acorduri nu tocmai deontologice încheiate de guvernul comunist al României cu statul evreu începând cu anii 1970, nu a ajutat, după 1989, procesul dificil de fixare şi de negociere a unui spaţiu în memoria colectivă românească pentru episodul Holocaustului, în ciuda activismului unor intelectuali şi organizaţii.
Prima parte a acestui text poate fi citită aici