Pe aceeași temă
Atunci când publica în 2011 primul ei roman, Acasă, pe Câmpia Armaghedonului, Marta Petreu ne oferea un adevărat spectacol de operă, din cele de gală, o tragedie antică în care complexitatea unor relaţii de familie între părinţi şi copii lua proporţii fabuloase. Mai copleşitoare decât figura Mamei din romanul Rădăcina de bucşău de Ovidiu Nimigean, Mica (Mama) din Acasă, pe Câmpia Armaghedonului se desfăşura în faţa cititorului ca o creaţie mitologică, stihie şi sacrificată în acelaşi timp, stupefiantă, imposibil de egalat. Romanul de debut al Martei Petreu era, apoi, nu doar o saga sub loviturile unui destin implacabil, dar şi o frescă atipică a culturii rurale româneşti din timpul regimului comunist şi chiar după el.
Al doilea roman al Martei Petreu, Supa de la miezul nopţii (2017), propune o altă construcţie, polifonică: monologurile personajelor principale sunt juxtapuse şi întretăiate, fiecare voce spunându-şi povestea într-o gama minoră, ca intensitate, dacă facem o comparaţie cu primul roman, şi cu o dominantă care se schimbă - în prima parte avem confesiunile lui Marcu şi ale Paulinei, în a doua parte, introspecţia gravă a Todorei.
Ca spaţiu, ne aflăm în Clujul postbelic, în care câteva destine feminine se învârt simultan şi/sau succesiv în jurul unui bărbat. Marcu Sâmărtin, farmacist, e cel care le atrage şi le respinge după aceea pe Maria, pe Ildiko, pe Pauline, pe Colette şi pe Todora, dovedind însă iubire doar faţă de unicul său copil, Olguţa. Marcu este un ins mediocru intelectual, preocupat să devină proprietarul unei case şi să aibă prestigiu social. „Frumuşel“, cum singur se descrie, dar cam scund. Felul în care vorbeşte despre femeile pe care le cucereşte şi felul în care se poartă cu ele după ce intră, efectiv, în posesia lor, gelos fără motive şi violent fizic şi psihic, îl prezintă ca pe un misogin de tip balcanic, primitiv şi vulgar. El are câteva formule memorabile despre femei, iar ambiţia lui joasă e exprimată de laitmotivul „Că aşa-s eu, dacă mi-am stabilit un scop, nu-mi mai iese din minte, îl urmăresc prin toate mijloacele“.
// MARTA PETREU |
Marcu este un personaj-kitsch pentru că grobianismul său e contrapunctat de aşa-zisa lui pasiune pentru muzica de operă. Face trimiteri la arii din opere, le seduce pe femei cântându-le un fragment muzical în italiană, deci mimează o superioritate pe care e foarte departe de a o avea.
Cadrul temporal al romanului e format din episoade care ne poartă din anii ’60 în actualitate, de la tinereţea personajelor până la bătrâneţe sau chiar moarte. De la Cluj vom ajunge la Bruxelles, unde se recăsătoreşte Pauline, a doua soţie a lui Marcu, şi unde o va vizita Todora, a treia soţie a lui Marcu, grav bolnavă, după moartea bărbatului. Pauline e o femeie frivolă care, deşi se eliberează destul de repede de Marcu, face o obsesie pentru el. Ajunsă la vârsta de 64 de ani, „occidentalizată“, soţie a lui Etienne şi mamă a unui al doilea copil, după Olguţa, Pauline îi expune, frenetic, Todorei scrisorile lui Marcu, păstrate cu sfinţenie. În acelaşi timp, ea repetă că Marcu i-a distrus viaţa „pentru totdeauna“ şi pare mulţumită că are în persoana Todorei, în sfârşit, un martor care îi poate înţelege confesiunile. Pauline este, apoi, personajul care trebuie să o contrabalanseze, prin teluric, pe cea care e adevărata eroină a romanului, pe Todora.
Todora are un destin aparte, marcat de evenimente destul de traumatizante. Deşi are talent la pictură, ea va abandona Facultatea de Arte în urma presiunii lui Marcu şi va deveni asistentă medicală. După ce se va desparţi de el, va reveni la pictură, dar se poate deduce că vocaţia ei artistică nu este împlinită şi va deveni victima unei boli incurabile.
Confesiunea Todorei începe într-un mod special, nu abrupt ca la Marcu şi Pauline, ci printr-o voită „coborâre în–propriul-ei-Infern“. Sub ameninţarea bolii, Todora îşi propune o călătorie în memoria care o apasă, oricum: „Ar fi timpul să intru în mină, în galerie, încercând şi să ajung de partea cealaltă. Dacă cumva este o ieşire. În viaţă, sângele a crescut de o palmă în jur şi-am stat cu picioarele goale până la glezne în sânge, nici nu se mai punea problema să urc, nu puteam să cobor, pe tavan îmi atârnă ţurţuri roşii de sânge, şi eu am ştiut de foarte devreme că nu mai e nimic de făcut...“.
Ceea ce i se întâmplă, efectiv, Todorei, nu e cu totul ieşit din comun: o deziluzie sentimentală, în studenţie, căsătoria prematură cu Marcu, plină de abuzuri de tot felul, iubirea compensatorie, dar insuficientă cu Manfred şi cu Roman, bucuria temporară a exprimării prin artă. Ceea ce o singularizează este modul şi intensitatea cu care ea trăieşte aceste evenimente. În termeni muzicali, nu partitura e importantă, ci interpretarea. Aşa cum bine observa Ion Vartic pe coperta 4 a cărţii, romanul Supa de la miezul nopţii poate fi înţeles mult mai bine dacă e completat de lectura volumului Apocalipsa după Marta (integrala poetică din 2011). Universul interior al eului liric din acea antologie este cel al Todorei. Avem de-a face cu o prezenţă feminină care trăieşte şi se exprimă asemenea unei eroine din teatrul antic, ca o damnată, aflată sub o stranie pedeapsă divină. Relaţia cu Dumnezeu e cea care contează cu adevărat pentru Todora şi ea îi guvernează destinul, în mod fatal. Finalul romanului ne revelează o scenă din copilăria Todorei, un fel de „scenă primitivă“, dacă extindem sensul de bază al expresiei din psihanaliză, scenă în care mama acesteia o surprinde pe fetiţa ei în mână cu o păpuşă înaripată, care tinde să o antreneze într-o mişcare ascendentă. Femeia se sperie şi are loc o luptă între ele, toate. Păpuşa înaripată dispare, Îngerul deci o părăseşte repede şi inexplicabil pe Todora. Viaţa eroinei va sta sub semnul tragic al acestui abandon divin. Însăşi tentativa de omor – eşuată - a Todorei, de la maturitate, rămâne la nivel de dorinţă.
Episodul în care femeia sensibilă, inteligentă şi înzestrată cu o puritate originară îi cedează fizic, apoi cu totul, personajului-kitsch Marcu e justificat printr-o stare de abulie a eroinei, stare care îi va caracteriza cea mai mare parte din viaţă. Todora se află aici şi în acelaşi timp ar vrea să fie în altă parte. Abulia ei provine dintr-o „cădere“ primordială, dintr-o (im)posibilă condiţie ontologică superioară, cauzată de cioranianul Demiurg cel Rău. Sau de un capriciu al Îngerului.
Partea a doua a romanului accentuează, astfel, o dimensiune metafizică aflată în complementaritate cu viziunea din volumul Apocalipsa după Marta, în special din poeme ca Ziua mâniei, Bunavestire sau Vârsta senină, formând un diptic poezie-roman foarte interesant. Reputata eseistă şi poetă dovedeşte încă o dată, cu acest al doilea roman, că este şi o romancieră de mare forţă şi originalitate. //