Pe aceeași temă
// DOINA LEVINTZA - Costumul de teatru – De la schiţă la miracol; Foaierul Sălii Mici a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale“ din Bucureşti; 24 octombrie - 30 noiembrie 2014.
Celebra creatoare de costume, scenografa, designerul de modă Doina Levintza și-a intitulat expoziția de la Teatrul Național, inaugurată la deschiderea FNT, De la schiță la miracol. Sincer vorbind, doar cel de-al doilea termen al acestei relații i se potrivește, pentru că ne place să ne-o imaginăm pe Doina Levintza doar ca personaj al acelor vise mirifice pe care le aduce pe scenă și nu vrem să ne gândim, la vreme de spectacol, la truda ei asupra schițelor și machetelor, la acul și mâna care fixează în materie evanescentul. Că este așa o dovedește și impresia puternică pe care o creează încă de la intrarea în foaierul Sălii Mici a Naționalului, unde e amplasată expoziția, ansamblul de costume care ne întâmpină de pe treptele unde le stă bine acestor vestminte princiare. Roșul imperial, catifelele prețioase, croiala elegantă și, în general, aerul de noblețe al acestora pun pecetea cuvenită pe ceea ce înseamnă stilul acestei artiste unice: Levintza. Fatalmente limitată, expoziția e completată de fotografii și de un catalog somptuos, ca și obiectele vestimentare etalate de manechine care reiterează un drum bogat în realizări, o curte a miracolelor pe care scenografa o reinventează de fiecare dată în spectacolele ei. Cineva vorbea într-un discurs la deschidere despre senzația stranie pe care o ai la întâlnirea cu această lume de fantome, omagiind astfel valoarea de expresie a costumului în relație cu actorul care-l poartă. Această calitate esențială a costumului de teatru Doina Levintza a știut să o respecte de fiecare dată, lucrând la spectacole antologice, cu regizori faimoși și actori asemenea.
Doina Levintza a început la Televiziune, și acea imagine a Irinei Petrescu învestmântată într-o pelerină cu falduri triste, ca și privirile artistei din Șase personaje în căutarea uni autor, reprodusă de catalog, nu poate să nu te urmărească. Aici l-a cunoscut pe Cornel Todea. Și pe Alexandru Bocăneț, viitorul ei soț, cu care a alcătuit un celebru tandem de pe urma căruia ne-a rămas cel mai inspirat format de spectacol alb-negru al anilor ’70. Un memorabil și revoluționar Hamlet, în regia lui Dinu Cernescu, îi datorează concepția ambientală și costumele care anunțau de pe atunci (1974) un artist capabil de multă originalitate în raport cu marele repertoriu clasic. A găsit cea mai bună soluție pentru a sugera închisoarea de la Elsinor, unde se instaura tirania, a îmbrăcat actorii sobru, dar vag hipiot, dacă ne gândim la tunica fashion purtată de Ștefan Iordache.
Această știință a implicării modei în creațiile sale a funcționat atât de subtil în scenografiile Doinei Levintza, încât nimeni n-a cutezat să confunde ipostazele și nici să le suprapună, adică să evoce creatoarea de modă vorbind despre costumele de pe scenă. Deși, cum se vede și în expoziția de față, costumele de teatru ale Doinei Levintza pot defila și singure pe un podium imaginar, locul lor rămâne pe scenă și nu poate fi despărțit de actorul care le-a purtat într-un spectacol sau altul.
În 1981, lucrând cu Horea Popescu la Caligula, Doina Levintza a compus pentru Ovidiu Iuliu Moldovan, Silvia Popovici, dar și pentru ceilalți actori din distribuție niște măști formidabile, care-l făceau pe Paul Bortnovschi să spună că spectacolul „respiră universul extrem-oriental al samurailor și al statuetelor de Tanagra“. Aceeași referință culturală apare peste ani cu prilejul lui Richard al III-lea, spectacolul antologic de la Odeon al tandemului Măniuțiu-Iureș, o revărsare de somptuozitate barocă prin care contrastul dintre aparențe și negura sufletească a personajelor se impunea hotărâtor. Eram aici pe un teritoriu familiar, fiindcă eleganța, opulența vestmintelor grele de ornamente extravagante, cusute de mâna artistei, rafinamentul cromatic vor fi constantele întregii ei opere. Le vom admira în Richard al II-lea, unde o adevărată paradă a toaletelor Oanei Pellea o concura pe aceea ale lui Marcel Iureș, etalând cea mai spectaculoasă coadă/trenă de redingotă, pe măsura extravaganței personajului regal. Colaborarea cu regizorul Dragoș Galgoțiu aparține unei alte etape. Aceea în care pare că artista domină reprezentațiile pe care e chemată să le „îmbrace“, dând nota lor caracteristică. Cu adevărat, ce-ar fi fost Portretul lui Dorian Gray fără exaltarea frumosului vestimentar, fără estetismul proslăvit de Oscar Wilde însuși. Lux, calm și voluptate, emblema pictorilor fauviști, dar și a poeților atașați de frumusețea pură, pare a fi una dintre devizele preferate ale Doinei Levintza. Și totuși, în Trilogia antică, în regia lui Andrei Șerban, în Troienele, spectacol reluat de curând la Opera din Iași, mergând la esența sentimentului antic al sacralității, scenograful creează din elemente simple, cât mai naturale, exact lumea adevărurilor primordiale la care făcea referire spectacolul. Așa încât, vorbind despre amprenta personalității acestei artiste atât de înzestrate, nu putem ocoli și puterea de adaptare de care Doina Levintza a dat dovadă lucrând în atâtea decenii alături de mari personalități ale scenei românești. Rememorându-i cariera, refacem prin timp drumul teatrului însuși în tot ce a avut el mai semnificativ.
De la Zigger–Zagger, exploziva realizare de la Piatra Neamț, când avea vârsta eroilor piesei și a imberbilor stegari flower-power, și până la maturitatea atestată de încrederea arătată de un Liviu Ciulei invitând-o să-i facă costumele la Furtuna, în 1981, de la Teatrul „Bulandra“, de la muzicalurile Televiziunii, cu Pittiș, Anda și Tufaru, până la minunatele spectacole cu care continuă să ne bucure privirea, recunoașterea Doinei Levintza a fost încununată cu premii și distincții, printre care acelea oferite de Casa Regală și Ambasada Franței (titlul de Cavaler al Artelor) sunt cele mai onorante. Dar despre toate acestea, artistei, cunoscută pentru modestia și discreția ei, i-ar plăcea să vorbim în șoaptă. Sau, și mai bine, să tăcem și să privim.
Doina Levintza la vernisajul expozitiei Costumul de tetru, - De la schita la miracol (foto: Mihaela Marin)