Pe aceeași temă
De la debut încoace, cu romanul Fantoma din moară, Doina Ruşti cucereşte tot mai mulţi cititori. Există atâta talent şi sclipire în ceea ce scrie, încât, chiar dacă preferi unele dintre cărţile ei altora, ceva tot trebuie să îţi placă.
Cel mai recent roman al ei, Logodnica (Editura Polirom), este un soi de delir fascinant din marea aventură a nebuniei umane contemporane. Primul erou narator, David Kinsella, e născut şi crescut la Belfast, dar devenit norvegian prin adopţie. Are 45 de ani, e regizor de film documentar, e divorţat şi cade în patima amorului pentru Alisa, de 23 de ani, născută în Republica Moldova, dar crescută de o bunică rusoiacă, aşa cum se declară a fi şi ea, deşi înjură numai în româneşte. Romanul cuprinde relatările celor doi, fiecare cu versiunea lui. Povestea lor se întinde pe şapte ani, iar la final pare că de abia atunci încolo va începe.
Când citeşti versiunea lui David, cea cu care începe romanul, crezi că te afli într-un caz deja clasic în literatură: îl vezi pe Swann al lui Proust cum şi-ar depăna aminitirile despre marea (auto)iluzie numită Odette de Crécy. Povestea unui bărbat matur care, cu cât o tânără femeie frivolă i se refuză mai tare, cu atât o doreşte mai mult. Cheltuieşte sume importante pentru ea, la început fără ca ea să le ceară direct. Ea nu mimează că l-ar iubi, iar el pare că nici nu cere asta. Este logica vorbei franţuzeşti „Tu me fuis, je te suis“ („Dacă fugi de mine, o să vin după tine“). Sigur, în loc de rafinatul Swann, avem un occidental nordic banal, care crede ce i se spune cam prea mult timp şi care vrea să îşi ofere tot ce pofteşte, lucru obişnuit în societatea lui de consum, în care orice adult e încurajat să plătească pentru a-şi satisface capriciile. Iar în loc de Odette, de mœurs légères, dar care îşi permite o locuinţă cochetă şi servitoare, avem o Alisa care a mâncat după cât a vândut la piaţă bunica ei, zisă Strigoaica, din Ungheni, apoi a fugit în Romania la 16 ani cu Dudu Nebunu şi s-a lăsat exploatată sexual fără să aibă vreo umbră de stimă de sine şi în fine a ajuns să lucreze la o televiziune din Chişinău.
Ne amuzăm cu felul în care David este spoliat de Alisa, de la Chişinău la Bucureşti, trecând prin orăşelul lui din Norvegia, cu o relaţie desfăşurată prin intermediul Facebook-ului adesea, de pe un continent pe altul, căci Alisa călătoreşte mult, ca şi David de altfel. Kiev, Sudan, Vietnam sunt câteva destinaţii, profesionale sau de turism horror. Spaţiul se dilată pentru aceste personaje care nu au stare, căutând disperate ba relaţii, ba obiecte de cumpărat. Apar şi figuri primitive ca Igor sau Nicu, iar exotismul lor nu le face mai puţin realiste.
// DOINA RUȘTI |
Surpriza apare în versiunea Alisei, de la jumătatea romanului încolo. Viziunea asupra vieţii pe care o are tânăra basarabeancă ne duce dincolo de un roman (neo)picaresc amestecat cu puţin Proust. Din povestirea Alisei se iveşte o lume postcomunistă pe care David nu avea cum să o descrie pentru că nici nu poate să o înţeleagă. Sărăcia cruntă a Republicii Moldova şi figurile interlopilor ei compun un no man’s land în care sigur e doar că secunda următoare poate fi periculoasă. Orice rău e posibil, iar morala e ceva abstract. Felul în care Alisa îşi descrie dragostea pentru Igor şi tot ce trăieşte cu el ar fi hilar, dacă nu ar reprezenta nivelul ei de educaţie şi maturitate emoţională, marcate de anomie. Jubilaţia cu care, trăind alături de prietena Julia şi soţul ei Nicu într-un apartament din Chişinău, câştigând bani din postări pe site-uri din România, are un iz trist pentru că postacii sunt nişte victime, în cele din urmă. Alisa trece printr-o cavalcadă de evenimente, de la vacanţe în Creta sau Malta până la riscul de a fi violată în Vietnam, cu concursul prietenilor ei, după ce nu scapă de un alt abuz sexual şi e furată la propriu, în Ucraina, de prietenul Nicu şi vărul lui. Avortează de două ori, deşi îşi doreşte un copil (dar cum să şi-l asume?) şi îşi plânge îndelung bunica, singura fiinţă care făcuse ceva pentru ea. În acest vârtej, David e cel care îi dă mereu bani.
Portretul Alisei făcut de David capătă nuanţe interesante. Alisa se dovedeşte o naratoare care dezvăluie un angrenaj complicat: lumea de după comunism. O lume în care sărăcia, haosul şi lipsa de educaţie creează monştri, iraţionalitatea e la ordinea zilei, iar oamenii se lasă duşi de val. Asta e şi ceea ce îi uneşte pe atât de diferiţii David şi Alisa. Se lasă purtaţi de nebunia lumii, fără să încerce să facă un minimum de ordine, să instaleze un strop de logică. Cu fiecare pas al lor, fiecare dintre ei, pe drumul său, înaintează spre o catastrofă personală şi mai mare. Te aştepţi să moară unul dintre ei, dar finalul e excepţional: ne trimite către o continuare în acelaşi stil, după ce părea că toate resursele acestei poveşti s-au epuizat.
Dacă eşti un cititor occidental, vei vedea un splendid roman exotic. Dacă eşti din Europa de Est, ai să percepi şi dimensiunea de adâncime, aceea de reflecţie asupra unor lumi complet diferite, a bulversărilor din istoria recentă, de care autoarea se serveşte pentru a da viaţă unor personaje suculente, dar împovărate de o condiţie tragică.
Aspectul imprevizibil al naturii umane e foarte bine valorizat: Alisa, „logodnica“, e iluzia vieţii lui David. Femeia niciodată posedată cu adevărat, femeia–obsesie pe care, şi atunci când e conştient că a profitat de el, tot ar dori-o în schimbul lumii întregi. Nici „profitoarea“ nu e o idioată, drept dovadă, ea îl numeşte cu sinceritate „înger“ pe cel care o adoră şi pentru câteva secunde avem impresia unei parodii după Dostoievski.
Aici stă forţa irezistibilă a Doinei Ruşti. Ne spune o poveste care are mare legătură cu realitatea din jurul nostru, ne face să visăm la cărţi celebre, ne amuză şi ne pune pe gânduri, ne arată unde poate duce cultivarea haosului vieţii contemporane, haos potenţat de puterile Internetului de a comunica şi de a te expune, ne surprinde cu subtilităţi care depăşesc cadrele epice şi locurile comune cunoscute de cei care au citit multă literatură. Romanul Logodnica e o experienţă de lectură care te face să vrei mai mult, mai multe poveşti - marca Ruşti.