Pe aceeași temă
După un volum autobiografic scris împreună cu Mircea Miclea, R’estul și Vestul (2005), Mihaela Miroiu întreprinde, după un deceniu, ceea ce numește o „sinegrafie“: o colecție atent construită de istorii personale, familiale, comunitare și sociale din România regimului trecut și din cea postrevoluționară. Cu mintea mea de femeie se intitulează noua carte, iar textele din ea au apărut, săptămânal, în revista online Literatura de azi, cu un background deopotrivă academic și existențial. Reunite în volum, „istoriile“, „poveștile“ și secvențele memorialistic-confesive împănate cu observații psihologice, sociologice și istoriografice oferă o lectură nu atât agreabilă, cât problematizantă. Fiecare pagină este densă și pune cititorului, indiferent de generația din care acesta face parte, o serie de probleme: nu de înțelegere, ci de situare. La peste un sfert de secol de la căderea comunismului în Estul Europei, avem încă dificultăți în raportarea la propriul trecut, atât de intens reamintit când e vorba de componenții generațiilor de până la cea a „decrețeilor“ și atât de gol și abstract în reprezentările celor mai tineri. Efortul (și reușita) autoarei este să ofere nu numai o cheie de înțelegere, ci și o punte de experiență biografică între epoca nouă și cea veche, între identitatea sa de acum și cea de atunci. Pentru Mihaela Miroiu, „viața de om liber“ a început la 35 de ani.
Până la acest prag, cartea urmează o logică a vârstelor, expusă cam didactic prin titlurile de capitole (Copila, Fata, Tânăra), dar aprofundată în interiorul fiecăruia. Sunt poate cele mai puternice pagini din Cu mintea mea de femeie acelea în care personajul se află la o distanță variabilă, prin vârstele succesive, de autoarea care-l portretizează acum. Perspectiva Mihaelei Miroiu este unitară și chibzuită, cu o înțelepciune acumulată pe parcurs. Dar aici e parcursul însuși al unui eu feminin - un personaj neștiutor de ceea ce va urma, evoluând într-o direcție necunoscută și reacționând în coordonatele vârstei sale. Cartea avansează și se adâncește prin această dublă poziționare: înlăuntrul fiecărui segment de viață și în afara lui, în „directul“ experiențelor de fetiță, puștoaică, adolescentă și în perfectul compus sau imperfectul celei care își reamintește și se povestește. Importantă e, de pildă, scena în care, la 14 ani, fata cu lecturi serioase este descoperită de propriul tată (vitreg), în urma unei conversații în gara din Teiuș. Crescută de acest tată vitreg, militar, care îi va muri mult mai târziu în brațe, într-o altă istorie trăită narată memorabil, viitoarea Mihaela Miroiu, cu personalitatea ei excepțională, se „întrevede“ de acum, în fata serioasă, cu ochelari, pasionată de avangarda literară franceză. Scena e revelatorie:
MIHAELA MIROIU - Cu mintea mea de femeie |
„Tata însă a contat enorm. Cred că toată copilăria și adolescența am căutat să îl impresionez prin ceea ce sunt, nu prin cine sunt. Îi eram fiică adoptivă. Iubirea între părinți și copiii adoptivi nu prea este necondiționată. E muncită, îngrijită, cultivată sau nu este deloc. Până la 14-15 ani cred că eram mai degrabă o parte a peisajului de familie care învăța bine și nu făcea rele majore. Aveam o frumoasă relație de trib amândoi, cam așa cum sunt prietenii de familie în raport cu prietenii de suflet. La 14 ani s-a întâmplat ceva în gara de la Teiuș în care am așteptat împreună cu tata, cale de 5 ore, personalul de Cetatea de Baltă, satul copilăriei lui. Lângă mine, un domn fără somn. Tata ținea ochii închiși și aștepta să treacă noaptea. Domnul avea chef de vorbă. Cum în afară de mine nu mai era țipenie de om treaz, a început să mi se adreseze. Nu prea știam să fac conversație de sală de așteptare CFR, așa că am vorbit și eu despre ce mi-era mai drag pe atunci: avangarda literară franceză. Conversația a fost un deliciu. A făcut ca timpul să zboare. Acel domn era profesor la Facultatea de Litere din Cluj. Bine că nu am știut de la început. Am aflat la capăt, atunci când tata a deschis ochii și interlocutorul meu l-a privit ușor ironic: - Hei, maiorule, bună dimineața! Prin ce minune te-ai ales cu o asemenea fiică?
Nu știu exact ce a fost atunci în mintea tatei. Știu însă că așa a început lungul nostru drum de parteneri de conversație și de tovarăși de suflet. Bântuia librăriile Timișoarei și ale Bucureștiului. Ne cumpăra cărți. Le citeam, le devoram, le disecam împreună.“ (p. 63).
Fata pe cât de inteligentă și ambițioasă, pe atât de timidă are a se descurca, totuși, singură în varii împrejurări. Ochelarista băiețoasă își câștigă respectul grupurilor de băieți dându-i unuia dintre ei, cum se spune, borșul pe nas. Ajunsă la București din orașul evocat cu nostalgie (Hunedoara), se va confrunta cu șmecherii metropolitani, învățându-le skill-urile. Fundamental, rămâne o „fată din provincie“ și mai ales o „țărancă sănătoasă“ (în sens moral) precum bunica și mama ei, pe care le continuă în aspirația autoformării intelectuale. Paradoxul situării „în teren“ a personajului feminin este că el e cu totul atipic în contextul istoric preponderent patriarhal. Datele și procentele care apar, în paginile cărții sau în notele lor de subsol, sunt lămuritoare: o rată uriașă a analfabetismului, în epoca interbelică, și o îngrădire a dreptului femeilor de a vota liber, până în... 1990.
Adolescenta, tânăra și apoi femeia care va răspunde la numele Mihaela Miroiu ilustrează așadar un fel de distorsiune a „tipicului“ fixat, fie în sens tradițional, patriarhal, rural, conservator (femeia în gospodăria țărănească), fie, dimpotrivă, în sens „novator“, progresist, revoluționar, comunist (tovarășa din familia orânduirii socialiste). În sat, preoteasa se ascunde în „privată“ pentru a-și masca delictul: citește. Mama, învățătoare, îi explică fetiței uluite ce se întâmplă: „Părintele e preot și e bărbat, mai ales e bărbat. El poate să citească ce vrea și când vrea. Pentru o femeie de la țară e mare rușine să stea aiurea cu o carte în mână. Ea trebuie văzută făcând mereu ceva, cu mâinile ei. De stat, stai când ești bolnavă. Ei cred că cititul le smintește pe femei și le mai face și leneșe pe deasupra. La bărbați e altceva. Cei cu o carte sau cu un ziar în mână sunt respectați.“. După ce ia această primă lecție asupra diferenței de gen, fetița perspicace se miră în continuare și întreabă, logic: „- Da’ dumneata de ce citești în casă și în ogradă și nu în privată?“. Mama (căreia autoarea i-a dedicat cartea de față) se justifică profesional: „- Eu sunt învățătoare și ei cred că e normal să-mi pierd vremea cu cărți, că or fi bune la școală. Așa pot să citesc fără nici o frică, în văzul lumii.“ (p. 11). Nu suntem în vreun spațiu oriental dominat de talibani, ci în România lui 1959.
20 de ani mai târziu, fetița de acum va fi profesoară la un liceu industrial din București, apoi la unul de matematică-fizică și va asuma grotescul „Epocii de Aur“ ceaușiste, învățându-i să gândească pe elevii de ambe sexe. Drumul spre feminism, deschis abia după Revoluție, este complet blocat în orânduirea „eticii și echității socialiste“. Promiscuitatea individuală (profesori libidinoși care încearcă să-și violeze studentele, tovarăși care propun angajamente cu Securitatea, secretari de partid cu idealul ședințelor și al delațiunilor) este expresia regimului, nu excepția lui; iar „dreptul“ femeii este acela de a munci dublu decât bărbatul, la slujba prin care s-a „emancipat“ și în familia pe care o servește.
Devenită femeie, nevastă, „Lady of the House“, fetița curioasă și neprinzând misterul preotesei cititoare în privată va înțelege pe proprie piele despre ce e vorba: „Atunci, la debuturile vieții mele de nevastă, nu îmi dădeam seama nici cum și nici de ce intram în logica pe care o detestam atât de mult la propria mea mamă care ne repeta la nesfârșit, mie și tatei: - Eu mă sacrific pentru voi și vă slugăresc în fiecare zi, iar vouă puțin vă pasă!“ (p. 90). Dacă slugăreala familiei și a societății de către femei este o constantă, din epoca interbelică și până în prezent, nu-i mai puțin adevărat că autoarei-personaj îi pasă. Drumul spre feminism echivalează la Mihaela Miroiu cu „revalorizarea filozofică a femeiescului“, cu o femeitate asumată nu numai teoretic, ci și prin toate experiențele proprii. Abia anii de după ‘90 vor aduce bibliografia necesară ca aerul unei femei puternice și vulnerabile, care are curajul să-și facă „sinegrafia“ ca dovadă că se poate.
La finele acestei cronici despre o carte de neratat, o istorie personală. La Liceul M.F. 3, unde am avut-o profesoară pe Mihaela Miroiu, aceasta ne-a dat o „temă pentru acasă“ făcută curios de mine. Impregnat de discuțiile libere din casa lui Valeriu Cristea și de postul Europa Liberă, la care ascultam emisiuni „dușmănoase“, am compus un fel de pamflet anticomunist, stângaci, dacă nu penibil în exaltarea lui juvenilă. Aveam 15 ani, era în 1989. Profesoara noastră, cu mintea ei de femeie, m-a chemat la catedră, mi-a spus că i-a plăcut mult lucrarea mea, dar să nu mă laud nimănui cu ea; și mi-a pus în catalog, cu o mână sigură, nota 10.