Pe aceeași temă
5. Cu nevrednicie
Punctul de cotitură al dramei de la Tanacu nu a fost spovedania, ci activarea unei anumite hermeneutici duhovnicești. Mai exact, în fața reacției neobișnuite a Irinei după împărtășanie, în mintea preotului se naște un silogism simplu: întrucât probabil a ascuns anumite păcate, au luat-o în primire dracii, ceea ce explică profunda ei tulburare. Este vorba nu de un tip de silogism improvizat, ci de unul prestigios. Care se revendică – deși s-a impus într-o epocă ulterioară – de la o exortație a lui Pavel, îngrijorat de dezordinile provocate la agapele euharistice. Pe vremea lui, împărtășania nu se lua cu lingurița, ca azi, disciplinat, la coadă. Euharistia încununa o agapă – o masă comună –, deci era consumată după alte alimente și băuturi. Unii se îmbuibau, iar alții se îmbătau și provocau dezordini – pe aceștia îi vizează, de fapt, apostolul. Avertismentul lui – cam înfricoșător, ce-i drept – e în favoarea unei sobrietăți de bun-simț. Euharistia poate fi (pentru mistici) sobria ebrietas, dar nu merită să devină ofertă de bodegă. Una e, însă, să militezi pentru o decentă cumpătare și alta e să legi nevrednicia de îndrăciri post-euharistice. A contribuit, desigur, la aceasta și tradiția mai rigoristă de la care se revendica tânărul ieromonah – o împărtășanie bine drămuită, privită mai mult ca premiu de bună purtare. De aici derivă o îngrijorare aproape compulsivă a preoților în raport cu oferirea euharistiei – dacă am dat-o cui nu merită? Dar e oare corect s-o privim drept un premiu? Nu s-ar cuveni, mai degrabă, să ne interesăm de vrednicia ulterioară, nu de cea premergătoare? Adică de buna folosire a unui dar, și nu de corectitudinea unei jurizări premature. Dar oricum am privi euharistia, a o transforma în prilej de îndrăcire denotă doar exacerbarea unei mentalități obsedate de pedepse. Faptul că preotul a intrat atât de ușor în acest joc hermeneutic ține, în fond, de confuzia care domină teologia liturgică. Mai nou, se consacră destule predici pentru a-i explica credinciosului motivele cele mai serioase ale prezenței sale la slujbe – în joc e și un orgoliu confesional –, dar la marea majoritate a liturghiilor se împărtășește doar o mână de oameni. Două sunt principalele motive, dar ambele țin de aceeași confuzie. Pe de o parte, credinciosului mai degrabă îi lipsește acel minim de bună cultură teologică care să-l îndemne să-și regândească filozofia de viață în raport cu practica euharistică. Demersul restaurator al lui Alexander Schmemann – pentru a da un exemplu – a pornit de la o premiză simplă: liturghia fără împărtășirea celor prezenți – cum, practic, se întâmplă atât de des – nu are sens. Iar pe de altă parte, preotul a ajuns să joace mai degrabă rolul paznicului kafkian al Legii (euharistice). În acest context în care cel dintâi e nemotivat, iar cel din urmă e mefient, nu e prea clar de ce alegem (ori de ce ni se permite) să ne împărtășim. Pentru credincios e mare tentația taumaturgică – a funcționat și în cazul Irinei –, care poate îmbrăca și forme (mistice) extrem de rafinate. Iar pentru preot e un bun prilej de a întări instituția veghetoare a spovedaniei – hipertrofiată și nu o dată inadecvată. În mlaștina acestor improvizații teologice crește floarea otrăvitoare a hermeneuticii nevredniciei euharistice. O culpabilizare bazată pe o asociere fantezistă pe care nimeni, la Tanacu, n-a pus-o sub semnul întrebării.
6. Turnătorii Duhului
Irina a fost pârâtă. Cu bună-credință, desigur. De către tovarășa ei de orfelinat, care deja trecuse prin destule spovedanii și învățase care sunt păcatele și cât de grav e fiecare. S-a îngrijorat că, neinstruită în această privința, Irina nu a mărturisit ce s-ar fi cuvenit – iar consecințele, cum am văzut mai sus, ar putea fi extrem de grave. Toată lumea a răsuflat ușurată că șansa a făcut ca o situație intolerabilă să nu se perpetueze din neștiință. În destule mănăstiri, dar și în anumite parohii – unde există nuclee mai sudate – turnătoria este o virtute. A împărtăși informații private, într-un astfel de context de mai ferventă comuniune, e o îndatorire altruistă. Cu atât mai mult, cu cât totul se consumă în discreția unui dialog cu duhovnicul – un doctor al sufletelor tuturor, căruia orice detaliu îi e util în stabilirea diagnosticului. În schimb, dincolo de zidurile bisericilor, turnătoria nu-i chiar bine văzută. Mai ales într-o țară care n-a ieșit de mult din ghearele Securității. Dacă azi îl admirăm pe Nicu Steinhardt e, în primul rând, pentru că s-a ținut tare și a refuzat, în repetate rânduri și cu un mare preț, să devină turnător. A teoretizat, pentru asta, chiar și oportunitatea minciunii protectoare. Pe lângă atâția clerici pe care doar complicitatea politică postcomunistă i-a ferit de o deconspirare jenantă, firavul evreu botezat în închisoare fără speranța supraviețuirii e mai mult o excepție. În tabla lui personală de păcate, turnătoria, oricare ar fi fost justificările, devansa pe multe altele. De aceea, și a pârî duhovnicului greșeala altuia e un act josnic, iar acesta ar trebui să descurajeze ferm o asemenea practică. Când vreun apropiat denunța (cu bună-credință) pe cineva, Iisus nu-l lăuda, ci îi discredita subtil demersul – o lecție de elevație morală pe care mulți creștini n-au prea înțeles-o de-a lungul istoriei.
Imagine din filmul După dealuri, regizat de Cristian Mungiu, bazat pe romanele nonficţionale ale Tatianei Niculescu Bran despre cazul Tanacu
7. Grădinița penitenței
Una dintre cele mai crude experiențe trăite de Irina la Tanacu e legată de consultarea unui îndreptar de spovedanie – nu singură, ci prin intermediul unei maici. Cu siguranță nu a resimțit pe moment, în mod conștient, cruzimea demersului – o putem, în schimb, sesiza noi. Intenția preotului era de a nu se scăpa ceva, din neștiință, nespovedit – și a evita astfel periculoasa nevrednicie euharistică. A folosit o tactică asemănătoare celei la care se recurge pentru a facilita acceptarea medicamentelor de către copiii mici – îndulcirea acestora, eventual într-un sirop gustos. A urmat un fel de joc de grădiniță, în care fata recunoștea sau nu, chestionată într-o tonalitate de educatoare răbdătoare, săvârșirea diverselor păcate înșirate în cărticică – un fel de abecedar al necumințeniei. Fără a i se insinua, deocamdată, gravitatea lor sau a pedepselor ce ar putea urma. Amânându-se dialogul – inevitabil extrem de dificil în condițiile date – cu conștiința ei, dar stabilindu-i-se fără dubii tabloul clinic duhovnicesc. A fost amăgită (cu aceeași bună-credință) ca un copil. Dar aparența benignă și infantilă ascundea, de fapt, confruntări extrem de dramatice – doar erau și dracii implicați. Din nou, ignorarea resorturilor conștiinței ca premiză a oricărei abordări duhovnicești a condus la o hermeneutică teologică care o privea pe fată drept un simplu obiect în mâna unor forțe mai puternice decât ea. Ce ne permite să ne comportăm astfel cu un copil? Copiilor li se cuvine lapte – vorba apostolului –, nu carne. Acest dublu standard – Irina era un copil, dar avea păcate grave, dovadă reacția ei post-euharistică – denotă o inacceptabilă cruzime.
8. În pat cu diavolul
Despre două dintre păcatele Irinei identificate, în cele din urmă, de preot, am aflat și noi. Primul e masturbarea – în jargon duhovnicesc, malahia. O practică extrem de răspândită în istoria umanității, dar, pentru cei mai mulți, mai degrabă pasageră și conjuncturală. În plus, până să se maturizeze sexual, fiecare trece prin diverse etape și experiențe, mai mult sau mai puțin problematice. A face prea mult caz de astfel de episoade, consideră sexologii de azi, e adeseori contraproductiv. Există poziții extreme chiar și printe aceștia: unii consideră arta autoerotismului drept unica poartă spre coituri perfecte, iar alții o deplâng vehement aproape ca teologii – cazul lui Freud. Oricum, aspra ei pedepsire din motive religioase produce nu atât castitate redutabilă, cât mai degrabă monștri – o demonstrație convingătoare găsim în Panglica albă, filmul lui Michael Haneke. Cu atât mai puțin e de luat în serios un asemenea episod survenit în condiții mai apăsătoare – Wittgenstein, de pildă, se masturba în tranșeele Primului Război Mondial –, cum e cazul unei întregi copilării și adolescențe petrecute într-un orfelinat românesc. Dar și mai grav e apelul la o mitologie fantezistă, menită doar să descurajeze, printr-o spaimă mistică, o astfel de practică. Dacă Ion se culcă cu Maria (fără a fi căsătoriți), avem de-a face cu o banală curvie. Dacă însă Maria nu are acces la Ion și se masturbează, ea se culcă, în lipsa bărbatului, cu diavolul. E o perversiune duhovnicească să transformi rușinea/frustrarea pe care o provoacă multora autoerotismul în fiorii unei satanice intimități. Poate pe Irina chiar a înspăimântat-o gândul că, deși s-a apărat (cu tactici de karate) de orice băiat/bărbat, a cedat fără să știe tocmai diavolului.
9. Strigător la cer
În catehismul ortodox, o grupă specială de păcate sunt numite strigătoare la cer. Întrucât sunt mult mai grave decât altele și nu se mai pot invoca așa ușor obișnuitele circumstanțe atenuante – cum ar fi slăbiciunea firii umane corupte –, se solicită lui Dumnezeu pedepse mult mai prompte decât perspectiva înfricoșătoare a Judecății de Apoi. Cu alte cuvinte, i se cere un necaz terestru – o boală supărătoare, o dramă de familie, un eșec profesional, o bătaie sângeroasă, o încarcerare – pentru cel înrăit în astfel de reprobabile fapte. Lista acestor păcate nu e lungă, dar e destul de eclectică: de la omor la ținerea în sclavie, de la insultă la genocid, de la avort la neplata angajaților, de la scumpiri la întristarea părinților. Să remarcăm, în treacăt, că unele dintre aceste păcate nu au fost privite mereu de ortodocși drept strigătoare la cer, dovadă faptul că sclavia a supraviețuit în Bizanț până la Mahomed Cuceritorul, iar pentru apostolul Pavel ori pentru Ioan Gură de Aur botezul te făcea doar un rob mai răbdător și mai fidel stăpânului, fără a-l obliga cu nimic pe acesta din urmă în direcția unei eliberări. În lista menționată apare și homosexualitatea – de altfel, din relatarea biblică a distrugerii Sodomei vine și denumirea acestei categorii speciale de păcate. Irina nu doar s-ar fi masturbat, dar ar fi avut și unele experiențe lesbiene. Episoade care, oricum, nici măcar nu demonstrau o clară tendință sexuală. Erau, ca și masturbarea, conjuncturale. Dar să presupunem că dacă n-ar fi murit prematur ar fi devenit o lesbiană asumată. Și să presupunem că n-ar mai fi rămas atât de vulnerabilă psihologic. Chiar și într-un astfel de caz ideal, o atitudine responsabilă nu s-ar preta la amenințarea cu flăcările iadului (ori cu necazul iminent). Nimic – eventual, o viitoare reevaluare teologică – nu-l obligă pe preotul ortodox să renunțe la perspectiva tradițională asupra homosexualității. Dar homosexualul ortodox trebuie să fie pus în situația de a opta, fără culpabilizări copleșitoare, între a rămâne astfel, deși respins de la viața sacramentală a Bisericii sale, și a-și schimba comportamentul sexual – mulți trăiesc, de fapt, o dramă, sfâșiați între două imperative, unul erotic și altul religios. Cine dă preoților dreptul de a zdrobi, în loc de a sfătui?
(Va urma)
Primele două părţi ale articolului pot fi citite aici şi aici.