Pe aceeași temă
Expoziţia Retention a Gabrielei Bodin este organizată de Institutul Cultural Român, cu sprijinul ArCUB şi Tiny Griffon Gallery, în perioada 12 – 25 februarie 2016, la ArCuB Gabroveni.
Se simte în lucrările ei o melancolie nesfârşită, însoţită însă de o neobişnuită forţă a expresiei. Originalitatea reprezentării personajelor, întotdeauna singure într-un mediu ostil, alături de mesajul profund al propriei percepții despre lume sunt semnele particulare ale picturii sale. Criticii remarcă, de obicei, misterul prezent în toate lucrările Gabrielei Bodin, precum şi atmosfera fantastică derivată din acesta. Locul artei sale în valul noii picturi figurative contemporane e unul distinct; lucrările ei sunt o obsesie perpetuă.
Gabriela Bodin se întoarce prima oară în România, ca artist, după 17 ani, cu expoziţia sa personală, Retention, la invitaţia ICR.
O biografie neobișnuită
„Nu-mi aduc aminte când am început să desenez; mama spunea că pe la trei ani şi de atunci nu m-am mai oprit. Era singura activitate care mă pasiona şi care mă putea ţine liniştită, puteam rămâne concentrată ore în şir, desenând. O recunoaştere din afară a talentului meu? A venit, desigur, odată cu intrarea la şcoală. Atunci a fost clar pentru mine, dar şi pentru familia mea că alesesem deja drumul artei. Nu urmez în niciun fel o tradiţie de familie, nu moştenesc talentul niciunui strămoş, nu vin dintr-un mediu privilegiat, chiar dimpotrivă. Părinţii mei nu şi-au putut permite niciodată să îmi plătească ore de desen sau pictură, să mă sprijine în alt fel decât încurajându-mă să îmi urmez vocaţia şi permiţându-mi să studiez ceea ce mi-a plăcut.“
Când Gabriela a intrat la liceu, părinţii şi sora mai mare au plecat în Italia, la muncă, urmând calea exodului economic pe care, din păcate, atât de mulţi români o cunosc. Gabriela a rămas încă doi ani acasă, la Focşani, împreună cu bunica. O poveste asemănătoare cu multe altele. În clasa a XI-a, a plecat şi ea. N-a ştiut pentru câtă vreme, nimeni n-a ştiut. Între timp, la izbucnirea crizei economice, sora ei s-a întors. Părinţii au rămas în Italia.
„Ajunsă în Italia, la Roma, m-am înscris la Liceul de Artă. Îmi doream foarte mult să continui studiile de artă, simţeam că arta e chemarea şi viitorul meu. Visam ca Italia să îmi ofere șanse mai multe decât avusesem în România. Eram un copil. Dar am rezistat doar trei luni. Deşi înţelegeam limba, mă puteam exprima doar cu mare greutate, iar colegii n-au fost tocmai prietenoşi. Nu pot vorbi despre cât de repede se adaptează copiii mai mici, dar cred că adolescenţii, mai ales cei sensibili, pot fi foarte afectaţi de mediul străin în care ajung. Întreaga experienţă a integrării poate fi traumatizantă. În acea perioadă, de izolare, îşi are rădăcinile alienarea pe care toţi o observă în creaţiile mele. Colegii m-au izolat. Eram străină şi am simţit pe de-a-ntregul asta. O experiență dureroasă, da.“
Gabriela a părăsit școala și a muncit un an. Muncă grea, necalificată. Apoi, a dorit să se întoarcă la şcoală. Uneori, însă, cicatricile se şterg greu sau nu se şterg niciodată. Prima experienţă, cea a Liceului de Artă, fusese prea amară. Aşa că a hotărât să studieze într-un domeniu adiacent artei, moda. A urmat, câteva luni, cursuri de modă, pe care le-a întrerupt însă. N-a regretat această întrerupere, s-a despărțit fără regrete de „lumea modei“ în care nici nu apucase să intre. A muncit în fabrică, în acelaşi timp continuând să viseze, din când în când, la artă. Nu a mai desenat, nu a mai pictat. A încercat şi să nu se mai gândească la asta, era prea dureros.
„După ce am plecat din România, a trecut mult timp în care nu am mai pictat deloc. Nici în timpul studiilor de modă, nici mai apoi. M-am oprit, pur şi simplu. Apoi, l-am cunoscut pe Alberto (n.r., care i-a devenit mai apoi soţ), iar el a crezut în talentul meu. Am reînceput să pictez pe când lucram încă în fabrică; Alberto mi-a cumpărat prímele pânze şi culori, în 2005. Începutul a fost foarte greu, pentru că mi-a trebuit foarte multă putere de concentrare ca să găsesc un stil propriu şi teme care să mă reprezinte.“
După trei ani, începuse să expună în galerii. În 2009, a avut prima sa expoziţie personală, în Galeria „Oldrado da Pont“ din Lodi, aparținând unei asociații de artiști locali, specializată în arta contemporană și interesată în promovarea artiştilor tineri din regiune.
În acea perioadă, lucrările Gabrielei aveau ca subiect peisajele urbane, folosind doar două culori, auriu şi negru. Abandonase portretul. Dar atmosfera care avea să devină parte din identitatea sa artistică era deja prezentă în lucrările ei. Străzile erau întotdeauna pustii, lipsite de viaţă. Simţeai singurătatea, izolarea, abandonul. Tristeţea alienantă a acelor peisaje urbane a atras atenţia criticilor şi a rămas o caracteristică a picturii sale. Gabriela mărturiseşte că atmosfera aceasta nu e una artificială, nici măcar căutată, ci parte din personalitatea ei artistică. E fondul exprimării sale în artă – şi asupra acestuia nu a făcut experimente. S-a concentrat pe găsirea unei forme de exprimare vizuală care să îi servească mesajul într-un fel foarte personal, prin tehnică, prin culoare şi prin materialele folosite.
Retention
Retention, prima expoziţie personală a Gabrielei Bodin în România, e dominată de portrete, dar include şi ultima serie încheiată de artistă, cea a aisbergurilor. Aisbergul e un simbol al transformării, dar şi al trecerii ireversibile şi totodată tragice a timpului, proces accentuat de problema încălzirii globale şi a topirii gheţarilor în ultimii ani. Tema aleasă e încercarea artistică de a suspenda acest proces, de a-l imortaliza în pragul colapsului, încercarea de a opri inevitabilul.
„În arta mea, exprim un mod foarte personal de a vedea realitatea. Am muncit şi muncesc foarte mult ca să creez un stil recognoscibil, tehnica plastică se bazează pe adăugarea multor straturi de culoare cu textură transparentă, care acoperă liniile de bază și construiește minuţios şi treptat volumele. Pictez pielea personajelor ton pe ton, în direcţie verticală, plecând de la baza albă a pânzei. Multe persoane îmi spun că realizez chipuri fără ochi, dar nu este aşa. Pornesc de la o imagine clară, pe care o acopăr treptat cu straturi de culoare, obiectivul meu fiind eliminarea contururilor evidente. Accentuez anumite părţi cu pete de culoare mai concentrate (roşu de cadmiu, vermilion, roşu tiţian), cu scopul de a crea un efect de perspectivă şi, încă şi mai important pentru acest obiectiv, folosesc mici doze de flatting şi în final linii albe (semn pe care l-am folosit în multe lucrări). Uneori, reprezint frica mea de apă și de înălţime sau adâncime, pictând crocodilii ca simbol al fobiei mele.
Pentru expoziția Retention am reuşit să lucrez la o temă pe care o începusem din 2013 și la care renunţasem temporar, ca apoi să o reiau şi să o propun publicului român în premieră: o colecţie restrânsă de lucrări având ca subiect aisbergul. E o revenire la peisaj, care ilustrează foarte bine stilul meu plastic şi sugerează o atmosferă de izolare, de singurătate, senzaţia de sfârşit şi instabilitate. Seria de portrete, din perioade creative diferite, completează tema suspendării timpului înaintea colapsului, căci portretele mele sunt și ele o ilustrare a degradării în timp, aşadar se circumscriu temei propuse. Chiar straturile de culoare succesiv suprapuse au o simbolistică legată de transformare şi degradare. Captura unui moment suspendat în timp ne permite o observaţie profundă.“