Pe aceeași temă
E firesc ca aceia care-și iau pe umeri destinele teatrului românesc și ale acestui festival de tradiție să ne transmită mesaje atât de romantice și mobilizatoare despre teatrul care poate schimba lumea, despre misterul lui și vraja prin care am putea, la urma urmelor, deveni mai umani, mai buni, mai frumoși. Doar că, deși e poate cea mai banală credință a teatrului de când e el, nu prea avem exemple în istorie că lucrurile ar putea sta așa. Când a încercat să fie curajos, lucid și responsabil jucând cartea angajării, teatrul a devenit mai degrabă incomod, cenzurat sau denigrat de oficiali și adeseori ocolit chiar de publicul care caută la teatru și divertismentul, spectacolul. (Nu e cazul la noi, unde teatrul în comunism devenise locul unde spectatorii se defulau la adăpostul limbajului aluziv.) Când s-a retras în autonomie estetică, preferând să-și consume în cerc restrâns interogațiile, pe de altă parte, teatrul a devenit futil.
Peisajul actual ilustrează echilibrat ambele preocupări, după ce teatrul nostru a parcurs și momente când, ignorând aproape esteticul, a plusat în direcția artei de for, dar și altele, în care a devenit aproape autist în relație cu societatea, hrănindu-se din propria-i substanță. Aparent da, e o efervescență creatoare, cum declară și directoarea festivalului conceput ca un maraton atotcuprinzător, care poate oferi argumente pentru orice idee. Dacă nu ne regăsim în mainstream, în montările pretențioase, tradiționale sau nu, ale teatrelor de stat, apare să ne salveze zona independentă, unde din principiu e supus încercării noul. Noi sunt uneori și producțiile de anvergură de pe actualul afiș create pe marile scene ale țării, precum În adâncuri, de Gorki, în regia lui Yuri Kordonsky de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, sau Pasărea retro..., în regia lui Radu Afrim, de la Naționalul din Târgu Mureș, Bulgakov 17, în regia lui Bocsárdi László, de la același teatru, sau Macbeth de la Bulandra, în regia lui Michal Dočekal, Regele Lear de la Naționalul bucureștean, în regia georgianului David Doiashvili, sau Karamazovii de la Teatrul Mic, în regia Nonei Ciobanu. Dar surpriza absolută o așteptăm întotdeauna de la producțiile micilor companii independente, atunci când pe acolo găsim numele noi care se afirmă prin îndrăzneala de a da mereu peste ochi celor care nu vor să vadă problemele din realitatea imediată spuse într-un teatru al urgențelor. Unii, consecvenți cu acest mod de a înțelege rostul teatrului, și-au făcut din acest crez o platformă estetică. Mihaela Michailov, Bogdan Georgescu, Peca Ștefan, Carmen Lidia Vidu, Florin Piersic jr., Gianina Cărbunariu, Elise Wilk scriu, joacă în complicitate cu oamenii printre care trăiesc, povestind despre aceștia nu neapărat cu gândul la schimbare, ci mai degrabă urmărind să le arate, să ne arate că nu suntem singuri în căutarea adevărului aceia care mai sperăm ceva de la acest cuvânt. Tot prin zona asta s-a experimentat în deceniile din urmă și impactul unei dramaturgii contemporane din alte părți ale globului mai conectate pe atunci decât cea autohtonă la întrebările omului contemporan și mai directe în dialogul cu asistența. Uneori, da, e mai eficient să te adresezi publicului de azi pe limba lui decât să apelezi la universalitatea marilor dramaturgi pentru a le exploata perenitatea. Dar, oricum am privi lucrurile, să nu ne facem iluzii. Chiar dacă orice artist pleacă la drum cu gândul să răstoarne lumea, se va mulțumi cu ideea că spectacolul lui va produce trăiri normale și că el, ca om al vremurilor sale, poate fi sincer cu sine și cu ceilalți. Cel puțin pentru un moment, fiindcă, vorba lui Thomas Ostermeier, cunoscutul regizor german, lider al generației sale, care, după ce a montat Un dușman al poporului, de Ibsen, cu fața la anarhiști sau ecologiști, se arăta sceptic, declarând într-o conferință de presă că e plin Berlinul de curajoși care fac avangardă prin cafenele și cluburi, dar care ar lua-o fuga spre afaceri bănoase, dacă li s-ar propune. Așadar, din decență, să bolborosim mai rar despre sensurile înalte ale teatrului și să ne mulțumim cu descoperirea unei gândiri normale în păienjenișul confuziei generale de astăzi, garnisită cu fake news, WikiLeaks sau armaghedoane. Așa încât să privim cu simțul realității și acest panopticum multicolor al festivalului care confirmă aserțiunile de mai înainte și mai ales atestă o realitate dinamică, cum s-ar spune prin rapoarte. E bine că periodic ea e evaluată în acest mod sărbătoresc și că ne amintim cu acest prilej că da, teatrul poate schimba lumea, dacă se schimbă mai întâi pe el.
Imagine din spectacolul Hamlet / Collage, în regia lui Robert Lepage
În această ordine de idei, ar fi de observat că și lumea are ceva de spus în această ecuație. Nu doar prin puterea de a reacționa dând feedback-uri, dar și prin aceea că obligă prin noile ei realități teatrul să-și schimbe fața, estetica, mijloacele, uneori și scopurile.
Am avut cea mai bună dovadă în spectacolul de deschidere a festivalului, al acelui multilateral și multipremiat artist Robert Lepage (Premiul Europei pentru teatru, în 2007), cu al său emblematic Hamlet / Collage sau Elsinor, în varianta sa originară din 1995, montare veche, dar reîncălzită prin reeditarea în cadrul Teatrului Națiunilor de la Moscova, cu excelentul Evgheni Mironov, actorul numărul unu al rușilor și printre cei mai bine cotați ai lumii, pe care am avut acum prilejul să-l vedem la București.
Lepage, o legendă a teatrului contemporan, a intrat în istorie tocmai pentru că a înțeles că și teatrul trebuie să asculte glasul de sirenă al timpului. Sofisticata lui estetică prin care și-au găsit în teatru locul cele mai noi tehnologii, dar și noile valori spirituale a fost între timp omologată pe măsură ce cyberspațiul a devenit a doua noastră natură. Ce a realizat artistul canadian spre deosebire de mulți dintre epigonii acestui curent ține de natura sa histrionică, pe care n-a trădat-o de dragul unor efecte. Robert Lepage e un poet al imaginii, al gândirii în spațiul virtual (cei care au văzut spectacolul său de autor, Fața ascunsă a lunii, înțeleg despre ce vorbesc), poate fi și un nostalgic al epocii blues-ului și a șansonetelor (vezi spectacolul Needles and Opium despre Cocteau și Miles Davis, reluat în 2015 la Barbican) sau artistul care ne repovestește capodoperele teatrului mondial pe limba calculatorului, a celor care se lasă fascinați de imaginea unui craniu, al lui Yorick, de pildă, din spectacolul Hamlet, sub forma unei poze de laborator. Ironic, cinic, dar în același timp capabil de splendide proiecții onirice (vezi tabloul înecării Ofeliei), Robert Lepage e creatorul unui nou limbaj, cu care putem fi sau nu de acord, dar care aparține acestui ev și lumii care-l locuiește. Ne putem pune, firește, întrebarea ce a pierdut teatrul livrându-se total tehnologiei. Căldura genuină a comunicării directe?! În varianta de acum a acestui Hamlet rusesc, jucat de un actor de o versatilitate rară, dar școlit după metoda lui Stanislavski, mai e și ceva actorie tradițională. Mironov, jucând toate personajele din piesa lui Shakespeare, știe să le portretizeze din puține trăsături, să le redefinească din perspectivă contemporană (vezi figura lui Polonius, un delator ridicol, grotesc), să dea valoare textului în momentele cheie ale piesei (celebrul monolog A fi sau a nu fi). Cubul lui Carl Fillon (scenograful), metaforă carcerală, cu care Hamlet plutește în spațiul scenei și în singurătatea ființei concurează adesea performanțele actoricești, fantezia regizorului fiind fără margini. Probabil că Lepage, creator cu disponibilități pentru lumea supranaturală, n-ar fi fost el fără această megainstalație multimedia, care-i dă posibilitatea să fabuleze în și dincolo de piesa lui Shakespeare, rescrisă acum în mintea rătăcită a lui Hamlet. Ipoteza nebuniei ca sursă a întregii acțiuni nu e nouă, dar numai acum, prin această fabuloasă realizare, își dovedește viabilitatea. Probabil, în interpretarea lui Lepage, actor el însuși, imponderabilul va fi fost și mai convingător, având în vedere că lecția stanislavskiană poate fi uneori restrictivă.
Este bine că festivalul face cunoștință publicului din România cu ediția princeps a metodei Lepage, cu școala lui cu tot, având în vedere că și teatrul nostru experimentează tot mai intens mijloacele multimedia, facilitate de noile tehnologii, cu rezultate pe care le avem la îndemână și în acest festival, în spectacolele unor regizori din noua generație. E cea mai vizibilă schimbare formală a teatrului sub influența lumii în care trăim, despre care unii spun că ar fi deja depășită. Despre celelalte transformări ale teatrului la impactul cu lumea actuală, ca și despre capitolul regresiunii în planul uman, al sentimentelor, data viitoare.