Pe aceeași temă
Tudor Banuș – Honoré Daumier (Muzeul Național de Artă al României, București, 6 iulie – 10 septembrie 2017), au văzut bine. Cele 20 de desene și gravuri ale lui Daumier, din colecția Secției de grafică de la MNAR, stau bine, foarte bine, alături de cele 59 de desene în tuș, peniță, acuarelă ale lui Tudor Banuș. Tema politică și socială e cea care le leagă, dar și faptul că în ambele cazuri este vorba despre ilustrații de presă. Dar, față de realismul sarcastic al lui Daumier, surprinzând în caricaturile sale de presă clasa politică coruptă din Franța mijlocului de secol XIX – atât de asemănătoare cu clasa noastră politică de azi –, desenele lui Banuș abordează un registru stilistic total diferit. Deși mijloacele tehnice sunt clasice, iar figurativismul cât se poate de realist e la el acasă, totuși imaginea lui Banuș e profund modernă în viziunea sa asupra lumii. Barocă, fabulatorie, punând la bătaie o profuziune de elemente în care umanul e combinat cu vegetalul, animalicul și inanimatul într-un turbion care duce uneori cu gândul la Bosch, imaginea lui Banuș e o construcție complexă, debordantă, ca o broderie fabuloasă de detalii intricate și intrigante. Cu factura aceasta care i-a devenit definitorie ca o marcă de autor, Banuș abordează teme actuale – criza economică, corupția, pericolul războiului, bula numerică, globalizarea etc. – dar de o manieră aș zice „intemporală“, integrându-le într-o perspectivă asupra realității care nu-și refuză fuga în imaginar, estetismul, mitologia personală, ci, dimpotrivă, le propune ca pe o ieșire – personală, subiectivă - din labirintul inextricabil al lumii. Nu întâmplător, aceste desene colorate – deși publicate în celebre ziare precum Le Monde, L’Express, Le Point, Le Figaro, Die Zeit, The New York Times, The New York Magazine – rămân de sine stătătoare și valabile dincolo de momentul apariției lor. Și nu întâmplător, cred, se desfășoară în ele o viziune marcată de dimensiunea „de basm“, feerică, fantezistă, a spiritualității românești clasice, hrănită însă cu o solidă cultură vizuală europeană. De aceea e o bucurie, o plăcere să adaști cu răbdare în fața acestor desene (adesea de mari dimensiuni) spre a le descifra toate amănuntele surprinzătoare și citatele culturale rafinate. (MAGDA CÂRNECI)