Pe aceeași temă
Ana Blandiana este unul dintre modelele pe care ţara asta le poate oferi în ultima jumătate de secol.
Să scrii o recenzie la cartea de memorii a Anei Blandiana nu este uşor - dar ce este, până la urmă, o recenzie decât o simplă invitaţie la lectură, fără să aibă cine ştie ce pretenţii academice-moralizatoare? Volumul Fals tratat de manipulare este construit cu migală, croşetat cu sensibilitate, lăsând la o parte criteriul cronologic, având mai multe planuri care se întrepătrund cu o putere articulată de care poate fi capabil doar omul născut să scrie. O posibilă justificare a titlului ales, a ceea ce nu se vrea această carte de confesiuni și judecăți: „Poate că toate conflictele dintre oameni s-ar putea explica într-o singură cheie: aceea a dorinţei de a manipula. Nu putem ierta celorlaţi - adversari sau prieteni, n-are nicio importanţă - încercările şi adesea succesul de a ne manipula şi, în egală măsură, refuzul de a se lăsa manipulaţi de noi, după cum ei nu ne iartă rezistenţa pe care le-o opunem şi încăpăţânarea cu care nu renunţăm să-i manipulăm. De fapt, chiar iubirea este o formă de manipulare reciprocă într-un acord deplin, până când - fiecare cedând celuilalt totul şi renunţând la punctul său de vedere pentru a-i dărui celui iubit bucuria de a învinge - se petrece o înlocuire a pozițiilor și, în ultimă instanță, o topire a punctelor de vedere într-o magmă comună“.
Principalul palier se concentrează asupra trecutului nu chiar atât de îndepărtat, trecutul nostru traumatic, care ne bântuie încă, de aceea extrem de actual. Este şi o oglindă în care ne putem contempla în linişte şi nepăsare. Relevant şi în cazul nostru, chiar şi acum, este titlul cărţii scriitorului polonez Bronisław Wildstein, Un trecut care se încăpăţânează să nu mai treacă (apărută tot la Editura Humanitas şi lansată de curând la Bucureşti). Mulţi dintre noi (era să scriu noi toți - ceea ce este o mare eroare) am vrea să vedem acest trecut depăşit, asumat, consumat, însă se pare că nu reuşim până la capăt.
Fals tratat de manipulare este şi o istorie personală a comunismului şi postcomunismului românesc. Istoria reflectată de Ana Blandiana se poate împărţi în două etape distincte. Mai întâi, cea de dinainte de 1989. Prima amintire despre o manipulare grosolană este plasată pe la 5-6 ani, când Ana Blandiana a fost martoră la percheziţionarea casei de către agenţii Securităţii şi la plasarea unui pistol pentru ca tatăl ei, preot ortodox, să poată fi arestat. Aceasta a fost prima arestare, cea de a doua având loc în timpul adolescenţei. În descrierea experienţelor din regimul comunist, probabil cel mai emoționant episod este cel redat de Ana Blandiana și care i-ar fi fost povestit de către un coleg de suferință de-al tatălui. O imagine suprarealistă chiar. Deţinuţii, printre care şi cei doi, se întorceau de la tăiatul stufului din Balta Brăilei, când o bucată dintr-un ziar a zburat până la coloana care se târa înapoi în lagăr. Tatăl autoarei a înșfăcat pagina, care avea o mare valoare practică (se putea rula şi fabrica o ţigaretă - avea multe întrebuinţări, după cum o atestă memoriile din Gulag), dar şi informativă: deţinuţii supuşi unui baraj informaţional complet nu trebuiau să ştie nimic din ce se întâmpla în afara Gulagului. Tatăl său descoperă – ne putem închipui voluptatea cu care un om cult devorează o pagină dintr-un ziar cultural după ani de secetă - recenzia unei antologii de poeme scrisă de câţiva tineri poeţi, printre care se afla şi Ana Blandiana, pseudonimul special ales, desemnând satul mamei din jud. Alba, pseudonim pe care tatăl nu avea cum să-l cunoască, fiind închis. Tatăl, mândru, le spune colegilor de detenţie: „Este fiica mea, cu siguranţă este ea. Blandiana e satul soţiei mele. Fiica mea scria versuri de când era mică. Numai ea poate să fie“. Un episod care poate sta alături de cele relatate de Şalamov, Soljeniţîn sau Guinzburg, din memoriile lor celebre și clasice despre Gulag. Autoarea analizează toată această lungă perioadă din viaţa ei, încercând să înţeleagă resorturile Răului, resimţind de multe ori mai degrabă o stare de empatie decât de condamnare inchizitorială. Există și multe amintiri care sunt, probabil, comune multora dintre cei care au apucat să trăiască înainte de 1989 (ascultarea postului de radio Europa Liberă croşetând o imensă fustă, refuzul de a sta la nesfârșitele cozi în perioada de final, preferând în schimb ciupercile - una dintre ele, gigantică, fiind „teleportată“ din Comana pe preşul din faţa apartamentului din Bucureşti de către organele de Securitate – sau experienţa anuală a înregistrării maşinii de scris la Secția de miliție, în ideea de a împiedica răspândirea samizdatului). Nu există în această carte un fundamentalism anticomunist, cum ar formula intelectualii stângişti de mucava din Occident şi chiar din România ultimilor ani.
Cea de-a doua perioadă este cea de după 1989 – o epocă foarte agitată şi pentru Ana Blandiana, cel puţin în primul deceniu, când a fost puternic implicată în transformările politice care au avut loc în România odată cu înfiinţarea Alianţei Civice, a cărei preşedinte a fost până în 2001, sau apariţia PAC. Sunt multe detalii despre această perioadă care sunt deosebit de interesante, de la transformarea lucrativă a aparatului Securităţii până la informaţii, stări sufleteşti şi imagini din Piaţa Universităţii. În acest context, Ana Blandiana îşi manifestă întregul dispreţ faţă de deţinerea puterii într-o lume atât de obsedată de cucerirea şi păstrarea ei. Dependenţa de Inelul Puterii, pentru a prelua din Tolkien, îi poate atinge şi schimba iremediabil şi pe intelectuali iniţial stimabili. Adresându-i-se lui Emil Constantinescu după ce devenise preşedinte, acesta o ia din prima tare, cu întrebarea: „ce mai vrei şi tu?“ (în sensul de funcţie). Involuţia ulterioară a personajului nu avea decât să o confirme. „Dacă aş fi întrebată care este lucrul esenţial pe care l-am învăţat după 1989, cred că aş răspunde că am învăţat că nimic nu se poate face prin procură, că numai ceea ce faci cu mâna ta este făcut şi că orice delegare de intenţie este o trădare de intenţie.“
Un alt plan este cel dezvoltat în jurul unor reflecţii tăioase, foarte pertinente despre prezent. Despre dispariţia încrederii în relaţiile dintre membrii societăţii, Ana Blandiana scrie: „Criza mondială ia în România forma - infinit mai greu de depăşit - a crizei de încredere. Toate catastrofele cărora le cădem pradă au la bază incapacitatea noastră de a mai avea încredere unii în alţii. La noi, convingerea fiecăruia că toţi ceilalţi îl vor înșela şi că, deci, abilitatea sa va consta în capacitatea de a se apăra înşelând la rândul său se află la originea nu numai a răului, ci şi a sărăciei. (...) Din păcate, anul 1989, care ar fi putut fi, în acest sens, similar anului 1918, a fost un nou început, ratat şi chiar agravant, prin distrugerea iluziilor“.
Remarcabil la aceste memorii este faptul ca Ana Blandiana nu le folosește drept armă de atac (mai degrabă, de apărare) pentru a împărți lovituri în stânga și în dreapta în lumea culturală românească, chiar dacă sunt relatate nenumărate episoade care au marcat cariera sa scriitoricească. Multe dintre aceste referiri se pot încadra în categoria clarificărilor personale (cazul Emil Constantinescu, Nicolae Manolescu și episodul PAC). Pentru că acest volum are inserate în structura sa nenumărate introspecții care se axează asupra scrisului, genezei ideilor, motivației acestei îndeletniciri atât de complexe și nu întotdeauna înțeleasă de o societate din ce în ce mai abrutizată, lumea scriitorilor cu vanitățile ei (episodul celor două jurizări la care a luat parte). „Întotdeauna am scris în salturi, în etape şi niciodată nu am fost sigură că etapa următoare va mai avea loc. Pentru că n-am fost în stare să scriu altfel decât ieşind din viaţa mea obişnuită, decupând timpul poeziei din timpul vieţii. Şi, cum această plecare se făcea greu, adesea viaţa refuzând pur şi simplu să se lase întreruptă provizoriu, speranţele şi tensiunea care se acumulaseră aveau un orizont de aşteptare cu valenţe aproape magice. Plecam la scris cum plecau sfinţii în pustie, ca să-l întâlnească pe Dumnezeu, iar ceea ce urma avea uneori într-adevăr trăsăturile miracolului. Când începeam să scriu, nu aveam senzaţia prea plinului care se revărsa, ci mai curând a uimirii ce trecea prin mine.“ sau „Acum sunt convinsă că singura deosebire dintre scriitori şi critici este aceea că primii se exprimă folosind ca materie primă confruntarea cu viaţa, în timp ce ceilalţi, criticii, se exprimă folosind ca materie primă confruntarea cu literatura.“
Greu de definit această adevărată poartă prin care intri ca un neavenit în sufletul curat şi cinstit al unui om curajos. Cu modestie, am putea cataloga volumul drept un portret realist, prea puţin flatant, al societăţii româneşti, dar şi anatomia unui suflet ales. „Până la urmă, singurul lucru cu adevărat de folos în istorie (indiferent ce fel de istorie) sunt modelele. În absenţa lor, ideile şi chiar acţiunile nu folosesc la nimic, ci trec fără să lase urme, ca şi cum n-ar fi existat, ca şi cum toate eforturile pe care le-au presupus nu s-ar fi produs sau s-ar fi produs degeaba. Modelul este cuvântul întrupat, fapta personalizată, omul care exprimă ideea şi dovedeşte că ea poate trăi.“ Din punctul nostru de vedere, Ana Blandiana este unul dintre modelele (destul de puţine, dacă stăm să le numărăm cu onestitate, din ce în ce mai puţine) pe care ţara asta le poate oferi în ultima jumătate de secol. Faptul că România nu conştientizează care ar trebui să-i fie modelele este una dintre notele ei proaste (prea multele).
ANA BLANDIANA - Fals tratat de manipulare (Editura Humanitas, 2013)