Pe aceeași temă
Sâmbătă, 16 iunie, de la ora 19.30, la Teatrul Național „I.L. Caragiale“ din București are loc un nouă reprezentație a piesei Regele moare, de Eugène Ionesco, în traducerea lui Vlad Russo și Vlad Zografi. Spectacolul e regizat de Andrei și Andreea Grosu, din distribuție făcând parte Victor Rebengiuc, Mariana Mihuț, Ana Ciontea, Șerban Pavlu, Florentina Țilea, Richard Bovnoczki.
„Spectacolul-rubik construit de Andrei şi Andreea Grosu pornind de la textul lui Ionesco reuşeşte să expună, de fapt, şase morţi care se adulmecă una pe cealaltă, se tatonează, pregătindu-se să-şi ocupe locurile în tabloul mare al Morţii, pentru clipa în care puzzle-ul va fi închis. Sufrageria-sală a tronului este și o lespede de mormânt. Fiecare personaj are propria relaţie cu moartea. Regina Marguerite este gravă, solemnă, o Antigonă plus grande que nature, stăpână pe situaţie şi, într-un sens mai larg, pe destin, fiindcă îl înţelege şi-l acceptă. Morala ei stoică – nu te lupta cu ceea ce nu poţi învinge – este una câştigătoare. Vocea ei îi corespunde, la octavă, vocii Doctorului. Coroana îi stă bine pe capul încoronat, deja, cu puterea raţiunii lucide. Ea singură, dintre cei rămaşi, păşeşte sacrificial odată cu regele în mormânt. Regina Marie încearcă - fără să reuşească - să sugereze un minorat al morţii. Dominată de sentimentele din care face scut, ea rămâne totuşi neputincioasă în faţa Reginei Marguerite, autoritatea care o somează să se predea, paralizându-i vorbele şi gesturile. Păstrând coerenţa, Mariei îi revine rolul reginei minore, căreia coroana i-a fost redusă la o bentiţă fixată cuminte în păr, al cărei scaun minuscul o reduce la statutul de copil căruia nu-i rămâne altceva de făcut decât să-şi şteargă lacrimile cu încă o batistă. Şi ea, din clipa în care Regele Bérenger nu o va mai recunoaşte, va dispărea, completând corul grec al micilor morţi: a Doctorului, Guardului şi Juliettei. Mariana Mihuţ conduce magistral, cu o deconcertantă onestitate, jocul desprinderilor succesive cărora Victor Rebengiuc le răspunde, completând, pe măsură ce decorul dispare şi luminile se sting, ultimele piese ale cubului rubik. Regele Bérenger păşeşte în moarte. Cuvintele păşesc în tăcere, în timp ce scena coboară în pântecele misterios al Teatrului“, scrie Andreea Nanu într-o cronică publicată în revista 22.
Biletele se pot achiziţiona de la Casa de bilete TNB, din foaierul Sălii Mari, precum şi online, pe www.mystage.ro.